Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-19@09:33:20 GMT

چرا تعطیلات باید کوتاه شود؟

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۰۶۱۵

ساعت24 -«دولت، قوه مقننه و سایر بخش‌های مرتبط با برای ساماندهی تعطیلات و کاهش تعطیلات نوروز و تقسیم آن در فصل‌های پاییز و زمستان بصورت پنج روز در عید نوروز و پنج روز در طول پاییز و همچنین پنج روز در طول زمستان اهتمام ورزند.»

 بیش از یک دهه است که درباره سامان دهی تعطیلات بحث می‌شود اما هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرونده تعطیلات زمستانی همچنان باز است و ذی‌مدخلان هنوز به اجماع نهایی نرسیده‌اند.

از سوی دیگر بارها بحث کوتاه کردن تعطیلات نوروز و طولانی‌تر شدن تعطیلات آخر هفته مطرح شده اما واکنش‌های تندی که به این طرح‌ها شده، از ادامه پیگیری آن‌ها مانع شده است.

پیشنهاددهندگان این طرح ها بر این یقین‌اند که کاهش تعطیلات نه تنها از بار ترافیک سفر در بازه‌های کوتاه و حتی در نوروز کم خواهد کرد، بلکه در موضوع آلودگی هوا و حتی در مواقعی بحرانی مثل سیلی که تعطیلات نوروز امسال را درگیر کرد، مدیریت و خدمات‌رسانی را آسان‌تر می‌کند.

منوچهر جهانیان _ رییس دانشکده علوم گردشگری و  عضو هیات مدیره انجمن علمی گردشگری ایران _ در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده به ضرورت ساماندهی تعطیلات به عنوان فرصتی برای ترویج فرهنگ سفر و گردشگری پرداخته و مدلی را به این منظور پیشنهاد کرده که نزدیک به طرحی است که در دولت بررسی شده و تا مرحله‌ای از جلب نظر مثبت دستگاه های مسؤول پیش رفته است.

در یادداشت او آمده است: «تعادل میان کار و زندگی از جمله مواردی است که با گسترش زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن کشورها هر چه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از موارد با اهمیت در این زمینه، تعطیلاتی است که در طول سال و در بازه‌های زمانی متنوع، علاوه بر تعطیلات پایان هفته وجود دارد، که می‌تواند بر کیفیت و وضعیت عملکرد کاری و زندگی اشخاص تاثیر بسزایی داشته باشد. این موضوع به طور بالقوه می‌تواند بر بهره‌وری کارکنان و بهبود عملکرد اقتصادی جامعه اثر مثبت داشته باشد. همچنین در ارتقاء کیفیت اجتماعی، فرهنگی جامعه، تاثیر مثبت وکارآمد داشته باشد.

همانگونه که اشاره شد، این تاثیرگذاری ممکن است، به صورت بالقوه مثبت و مفید باشد، ولیکن تاثیر مثبت آن بستگی به چگونگی استفاده از فرصت فراهم شده تعطیلات دارد.

بدیهی است که ارگان‌ها و بخش‌هایی که مسؤول برنامه‌ریزی در حوزه اوقات فراغت جامعه هستند، باید تدابیری در این زمینه بیندیشند، برنامه‌هایی نظام یافته و منسجم برای پر کردن اوقات فراغت شهروندان اتخاذ کنند. اگرچه طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های فراغتی قابل تعریف است اما این فعالیت‌ها در دو دسته کلی قابل تقسیم است؛ دسته اول فعالیت‌های فراغتی در محیط بسته است که شامل تماشای تلویزیون، استراحت در منزل، آشپزی، انجام بازی‌های رایانه‌ای و غیره است. دسته دوم شامل فعالیت‌هایی است که در محیط بیرون انجام می شود، از آن جمله می‌توان به گردشگری اشاره کرد.

تعطیلات می‌تواند فرصت مغتنمی برای تشویق افراد به ویژه خانواده‌ها برای تمایل به سفر و گردشگری باشد. هر چه بازه زمانی تعطیلات کوتاهتر باشد، امکان گردشگری نیمروزه و یا یکروزه در قالب گردشگری شهری و یا آشنایی با گونه شناسی گردشگری شهری و همچنین گردشگری به حومه شهر فراهم شود. وقتی بازه زمانی تعطیلات طولانی‌تر باشد، فرد امکان اقامت شبانه در مقصد را دارد، بدیهی است که هم امکان سفر به مقصدهای دور دست بیشتر فراهم می‌شود و هم امکان افزایش مدت زمان اقامت و ماندگاری گردشگر در مقصد مهیا می شود. که موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و توسعه کسب وکار های گردشگری و توانمندسازی جوامع بومی و محلی را به دنبال خواهد داشت.

تعطیلات متعدد با بازه‌های زمانی فرصت مناسبی برای سفر و گردشگری فراهم می‌آورد. از جمله تعطیلات بلند مدت، تعطیلات مربوط به ایام عید نوروز است که حداقل دو هفته و گاهی بیش از آن را در بر می‌گیرد که لازم است دولت و قوه مقننه و سایر بخش‌های مرتبط با آن  برای ساماندهی تعطیلات و کاهش تعطیلات ایام نوروز و تقسیم تعطیلات نوروز در فصل‌های پاییز و زمستان بصورت پنج روز در ایام عید و پنج روز در طول ایام پاییز و همچنین پنج روز در طول ایام زمستان اهتمام ورزند. با این اقدام علاوه بر توزیع سفر در طول ایام سال و کاهش تلفات انسانی و آسیب‌های اجتماعی مربوط به ایام نوروز و پیک مسافرت های نوروزی، می توان مقصدهای جدید و مسیرهای نو و ناشناخته را به علاقمندان به سفر معرفی کرد و توازن در بهره‌مندی مردمان مناطق مختلف از توزیع مناسب سفر و برای توانمندسازی جوامع میزبان ومحلی صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر در هنگام بروز مخاطرات همانند نوروز امسال، دستگاه ها و سازمان های امداد رسان و متولی در آمادگی کامل بوده و از وقفه تعطیلات بلند مدت نوروز و احیانا آسیب در خدمات رسانی مطلوب به حوادث احتمالی کاسته خواهد شد و با بروز حوادث غیرمترقبه همانند سیل، زلزله و یا شرایط سخت آب و هوایی و سایر حوادث مشابه موجب کاهش مسافرت‌های داخلی نخواهد شد و مسافران با آسودگی خاطر به مدیریت و برنامه‌ریزی سفر و فعالیت‌های گردشگری خواهند پرداخت.

آنچه در این بین حائز اهمیت است، بحث سازمان‌ها و دستگاه‌های دخیل  در امر گردشگری است که باید تدابیر لازم را در این زمینه اندیشید و اقدامات لازم را به عمل آورند. در وهله نخست، خود سازمان‌ها و ادارات باید در تسهیل فرایند سفر کارکنان همکاری‌های لازم را به عمل آورند. پرداخت وام‌های سفر، هماهنگی با ارگانهای مرتبط با سفر و گردشگری و ارائه مرخصی‌های تشویقی به  کارکنان نمونه، به گونه‌ای که در مورد انتخاب مقصد سفر و فرایند مسافرت نیز اطلاعات مورد نیاز به کارکنان داده شود تا بتوانند همراه با خانواده سفری آسانتر و رضایتبخش داشته باشند. در این بین ایجاد اهرم‌های نظارتی از سوی نهادهای متولی گردشگری سازو کارهای خاص خود را می‌طلبد.

ترویج فرهنگ سفر از طریق رسانه‌ها و معرفی مقصدهای گردشگری برای ترغیب شهروندان به بازدید، بویژه بازدید از مناطق ناشناخته و کمتر شناخته شده در راستای توزیع و تنوع‌بخشی به سفر و گردشگری از دیگر اقدامات مهم در این زمینه است. تا خانواده‌ها و علاقمندان به سفر و گردشگری را ترغیب کند، به جای گذران تعطیلات در منزل و هدر دادن این فرصت‌های ناب، به سفر و گردشگری در مناطق مختلف و در میان جوامع میزبان و محلی بپردازند. تا هم زمینه‌ای برای کسب آرامش، افزایش آگاهی‌های اجتماعی، فرهنگی و کسب تجربیات ناب برای افراد فراهم شود و هم فرصت توسعه فعالیت‌های اقتصادی برای کسب و کارهای گردشگری و توانمندسازی جوامع میزبان و محلی در بستر رونق و شکوفایی صنعت گردشگری کشور فراهم آید.»

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۰۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسامی شعب کشیک بانک ملی در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، تمامی واحد‌های بانک ملی ایران از تاریخ ۱۹ لغایت ۲۸ اسفند ماه (به استثناء روز‌های تعطیل رسمی) تا ساعت ۱۷ آماده ارائه خدمات بانکی به مشتریان گرامی هستند. 

آخرین روز کاری رسمی این بانک روز دوشنبه ۲۸ اسفند ماه است و در روز سه شنبه ۲۹ اسفند ماه فقط واحد‌های منتخب، حسب ضرورت فعالیت خواهند داشت.

شعب کشیک این بانک در روز‌های سه شنبه ۲۹ اسفند ماه جاری، پنج شنبه دوم فروردین و شنبه چهارم فروردین سال ۱۴۰۳ از ساعت ۹ تا ۱۲ به ارایه خدمات بانکی به مشتریان می‌پردازند.

گفتنی است فعالیت واحد‌هایی که در محل‌های خاص مستقر بوده و در تمام ایام سال به صورت شبانه روزی به مشتریان خدمت رسانی می‌کردند، همانند روال قبل فعال خواهند بود.

 ساعت کار تمامی واحد‌های بانک در سراسر کشور و شعب کشیک بانک ملی ایران در روز‌های پایانی سال جاری و روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، تمامی واحد‌های بانک ملی ایران از تاریخ ۱۹ لغایت ۲۸ اسفند ماه (به استثناء روز‌های تعطیل رسمی) تا ساعت ۱۷ آماده ارائه خدمات بانکی به مشتریان گرامی هستند. 

آخرین روز کاری رسمی این بانک روز دوشنبه ۲۸ اسفند ماه است و در روز سه شنبه ۲۹ اسفند ماه فقط واحد‌های منتخب، حسب ضرورت فعالیت خواهند داشت.

شعب کشیک این بانک در روز‌های سه شنبه ۲۹ اسفند ماه جاری، پنج شنبه دوم فروردین و شنبه چهارم فروردین سال ۱۴۰۳ از ساعت ۹ تا ۱۲ به ارایه خدمات بانکی به مشتریان می‌پردازند.

گفتنی است فعالیت واحد‌هایی که در محل‌های خاص مستقر بوده و در تمام ایام سال به صورت شبانه روزی به مشتریان خدمت رسانی می‌کردند، همانند روال قبل فعال خواهند بود.

برای مشاهده فهرست شعب کشیک بانک ملی اینجا کلیک کنید

tags # بانک ملی سایر اخبار توصیه عجیب دانشمندان؛ به این دلیل مهم گوشت مار پیتون بخورید! از حمام در خون دختران باکره تا خوردن خون کودک؛ آیا انسان راه غلبه بر مرگ را پیدا می‌کند؟ (عکس) جانور عجیبی که آنقدر رابطه جنسی برقرار می‌کند تا بمیرد! تجربه نزدیک به مرگ چیست و چه حسی دارد؟

دیگر خبرها

  • اسامی شعب کشیک بانک ملی در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۳
  • اسامی شعب کشیک بانک ملت در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۳
  • ضرورت اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور در ایام نوروز
  • شعب کشیک بانک تجارت در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ معرفی شدند
  • فعالیت 14 کتابخانه منتخب استان بوشهر در تعطیلات نوروز 1403
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۲۸ اسفندماه
  • معرفی شعب کشیک بانک سپه در ایام تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۳
  • گردنه خطرناک نوروز و تصادفات
  • اجرای طرح ۶۰-۳۰ ویژه ایام نوروز
  • ۲۲۰ مرکز دندانپزشکی در ایام نوروز فعالیت می‌کنند