Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:07:33 GMT

استاد دانشگاه: روابط عمومی تبعیدگاه یا استراحتگاه نیست

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۰۷۳۳

استاد دانشگاه: روابط عمومی تبعیدگاه یا استراحتگاه نیست

شیراز- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، روابط عمومی‌ را در زمره بخش‌های مهم هر سازمان دانست و گفت: آنچه در برخی سازمان‌ها دیده می‌شود این است که روابط عمومی به تبعیدگاه کارمندانی بدل شده که قرار است از چرخه اداره حذف شوند یا کاری برایشان وجود ندارد و یا این که به دنبال انجام یک کار بی‌دردسر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احسان حمیدی‌زاده دوشنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا درخصوص عملکرد روابط عمومی‌ها در ایران افزود: آسیب جدی در عرصه روابط عمومی این است که مفهوم این علم در سازمان‌ها جا نیفتاده است و درکی که از آن وجود دارد با تعریف علمی آن هیچ ربط و نسبتی ندارد.
بیان داشت: روابط عمومی عملاً به درست کردن بروشور و پوستر محدود می‌شود؛ هرچند امروزه سازمان‌ها خود را به‌روزتر کرده‌اند و در فضای مجازی نیز فعال هستند.

** ماموریت روابط عمومی
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های روابط عمومی در هر سازمان معرفی دستاورد‌های آن سازمان است.
وی در این باره توضیح داد: روابط عمومی باید محصولات و دستاورد‌های سازمان متبوع خود را به عرصه عمومی نظام اجتماعی معرفی کند و گاهی اگر لازم باشد با سازمانهای دیگر ارتباط برقرار کند، همکاری ایجاد کند و حتی برای انجام امور ائتلاف تشکیل دهد.
حمیدی‌زاده یکی دیگر از وظایف روابط عمومی را ایجاد شبکه ارتباطی بین دستگاه‌های مرتبط خواند و افزود: این وظیفه با هدف ارتقای سازمانی همخوانی دارد که در بیشتر ادارات و دستگاه‌ها فراموش شده است.

** نبود تخصص مشکل اصلی روابط عمومی‌ها
این استاد دانشگاه گفت: دیده شده که کارشناسان روابط عمومی بدون تخصص در این رشته و نیز گذراندن دوره مربوط یا تحصیلات مرتبط در این حوزه فعالیت می‌کنند و طبیعی است که به‌زعم خودشان سازمان مسئولیت‌های یادشده را برایشان تعریف نکرده باشد.
حمیدی‌زاده درخصوص توانمندی‌های لازم برای روابط عمومی بیان داشت: تخصص کسی که در روابط عمومی یک کارخانه کار می‌کند با کسی که در روابط عمومی شهرداری فعال است، تفاوت دارد؛ بنابراین دوره های تخصصی که این افراد باید برای آگاهی سازمانی بگذرانند فرق خواهد داشت؛ بدین معنا نخستین گام در حوزه ارتقای روابط عمومی‌ها تخصصی کردن آن‌ها براساس ماهیت سازمانی و در ادامه، مهارت‌‌افزایی است.

** شبکه‌سازیِ فراموش‌شده
وی با بیان اینکه جز مهارت های فردی، توانایی در شبکه‌سازی از ضرورت‌های کار در روابط عمومی است، خاطرنشان کرد: شبکه‌سازی به این معناست که فرد بتواند سرمایه اجتماعی قوی برای سازمان خود فراهم کند و درواقع به کانال ارتباطی یک سازمان با دیگر سازمان‌ها بدل شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: افزون بر این، تسلط کامل بر تمام سطوح سازمانی و دستاوردهای سازمانی که این در بخش بین‌الملل وسیع‌تر و حیاتی‌تر خواهد بود نیز از ضروریات یک روابط عمومی کارا محسوب می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تلقی اینکه روابط عمومی امین هر سازمان است، درست است یا خیر، گفت: روابط عمومی در ساختارهای بزرگ نقش سخنگوی سازمان را دارد؛ برای مثال اگر بحرانی طبیعی در کشور پیش آید مسئول روابط عمومی هلال احمر باید ابعاد آن را برای رسانه‌ها تبیین کند.
حمیدی‌زاده اضافه کرد: به بیان دیگر روابط عمومی این ویژگی سازمانی را دارد که نقش سخنگوی سازمان را ایفا کند، در این زمینه سخنگو تعریفی معین دارد و اینکه تحت هر شرایطی هر عمل نادرستی را توجیه کند،‌ چه در ساختار روابط عمومی و چه در دیگر ساحت‌ها عملا آسیب‌زا خواهد بود.
بیست و هفتم اردیبهشت ماه تا دوم خردادماه به عنوان هفته روابط عمومی نامگذاری شده است.
روابط عمومی به منزله قلب تپنده هر سازمان نقشی مهم در اعتلا و ترقی و نیز معرفی دستگاه‌ها دارد؛ اما به تناسب همین وظایف خطیر آسیب‌هایی نیز متوجه آن است که از جمله آن باید به عدم تخصصی شدن و محدودماندن در دایره وظایف روزمره اشاره کرد.
آنچه امروز به عنوان روابط عمومی می‌شناسیم نخستین بار در سال 1332 در صنعت نفت ایران متولد شد.
برخی کارشناسان معتقد هستند از آن روز تاکنون با گذشت حدود 70 سال، بخش روابط عمومی سازمان‌ها با وجود تغییر و تحولات در عرصه‌های اطلاع‌رسانی و رسانه نتوانسته است متناسب با این تحولات پیش برود همچنانکه حوزه چند رسانه ای در برخی روابط عمومی ها بخشی مغفول است.
7375/ 2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارتباطات روابط عمومي آسيب شناسي دانشگاه شيراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۰۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان در اردکان

طباطبایی مدیر روابط عمومی اورژانس استان یزد گفت: ساعت ۱۷:۳۸ امروز، ترمز ناگهانی اتوبوس سرویس دانش آموزان اردکانی  در بزرگراه یزد- اردکان موجب مصدومیت ۶  دانش آموز دختر شد.

وی ادامه داد: دو کد اورژانس برای انتقال دانش آموزان به بیمارستان شهید رهنمون یزد اعزام شدند. 

مدیر روابط عمومی اورژانس استان یزدگفت: خوشبختانه آسیب وارده به دانش آموزان جدی نبوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • حق‌التدریس اضافه بر ساعات سازمانی موظف به استادان پرداخت نمی‌شود 
  • بیش از ۹ هزار تماس با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی مشهد
  • واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان در اردکان
  • مواظب شهرک نشینان ایرانی باشید
  • مواظب شهرک نشینان ایرانی باشد
  • محاکمه استاد دانشگاه در اسراییل به جرم حمایت از حقوق فلسطینی ها
  • مناظره داغ محمد مرندی با پیرس مورگان
  • درگذشت پدر علم قنات ایران
  • مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد