Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفته میراث فرهنگی صبح امروز با حضور مسئولان میراث برگزار شد.

محمدرضا کارگر (مدیرکل امور موزه‌ها) در این نشست، با اشاره به آنکه توسعه اجتماعی صرفا توسط دولت ایجاد نمی‌شود، گفت: نمی‌توان این گونه تصور کرد که دولت باید میلیاردها تومان اعتبار بگذارد و موزه ایجاد کند چراکه این قضیه در حوزه توسعه اجتماعی نمی‌گنجد از این رو نیاز است تا بخش‌هیا خصوصی نیز در حوزه راه‌اندازی موزه‌ها فعال شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کارگر تصریح کرد: ما معتقد هستیم اگر ساخت یک موزه منطقه‌ای به ۲۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد می‌توانیم با اختصاص بودجه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی به موزه‌‌های خصوصی تعداد بیشتری موزه محلی داشته باشیم از این رو در صدد توسعه موزه‌های غیردولتی برآمدیم.

او ادامه داد: اکنون شاهد شکل‌گیری یک نهضت هستیم که البته به دلیل تغییرات اجتماعی که در جامعه شاهد هستیم رخ داده این روزها جامعه ما به سوی استقبال از موزه‌ها و تئاتر و موسیقی رفته‌ است این روند سیاست ما در اجتماعی کردن موزه‌هاست چنانچه امروزه شاهد رشد ۲۵۰ درصدی در موزه‌های غیردولتی هستیم.

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت ثبت اشیا در سامانه جام، گفت: تمام امین اموال‌ها موظف شده‌اند تا اشیایی را در سامانه جام ثبت کنند و وزارت اقتصاد و دارایی نیز این مهم را پذیرفته است که ثبت در سامانه جام به معنای ثبت در دفاتر دولتی است و این روندی برای تبدیل شدن دولت الکترونیک است. در حال حاضر ۵۰۰ هزار شی وارد سیستم جام شده‌اند این در حالی است که یک میلیون و ۸۰۰ هزار شی در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که باید در سامانه ثبت شوند. قطعا تا یک سال آینده تمام این اشیا در سامانه جام ثبت خواهند شد.

کارگر در خصوص استخدام امین اموال‌ها نیز گفت: از آنجایی که تاکنون پستی تحت عنوان امین اموال در استخدامی‌های دولت نداشتیم از این رو تقاضا دادیم تا پست امین اموال تصویب شود در آینده نیز ۱۸۰ پست امین اموالی که تصویب شده‌اند استخدام خواهند داشت و در سامانه جام تمام جزئیات اموال میراث فرهنگی به ثبت خواهد رسید.

مدیرکل امور موزه‌ها در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز گفت: با اسپانیا قرارداد دوطرفه داشتیم تا ۹۵ درصد در سال ۹۸ شاهد برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی اسپانیا در ایران خواهیم بود.

این نشست خبری با صحبت‌های سیدهادی احمدی (مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی) ادامه یافت که او گفت: طرح توانمندسازی ساکنین و مالکین بافت‌های تاریخی بعد از پنچ سال بالاخره رای آورد و ما نیازمند مراحل بعدی تصویب این طرح هستیم همچنین گام‌ها برای بازنگری بسیاری از قوانین برداشته خواهد شد

احمدی با اشاره به آنکه تاکنون در حوزه میراث فرهنگی فهرست بها نداشتیم، گفت: اکنون بعد از ۱۳ سال طرح فهرست‌بهای میراث فرهنگی مطرح شده است اکنون در کشور ۱۹ فهرست بها وجود دارد که آخرین آن فهرست‌بهای میراث فرهنگی است که در ۹۸۳ آیتم در ۱۲ فصل تنظیم شده است. ۲۵ درصد آیتم‌ها با فهرست‌بنای ابنیه مشترک هستند و ۴۵ درصد  ویژه مرمت آثار تاریخی است و ۳۰ درصد آیتم‌ها نیز ستاره دار شده‌اند.

احمدی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت عمارت مسعودیه و مرمت آن نیز گفت:‌ از آنجایی که امارت مسعودیه در اختیار صندوق احیای بناهای تاریخی است و این صندوق طی مناقصه‌ای این امارت را به بخش خصوصی داده بود اکنون در یک دعوای حقوقی قرار دارد و چون بلاتکلیفی حقوقی در خصوص مسعودیه وجود دارد هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم اما مرمت اضطراری را انجام دادیم موضوع بحرانی نیست و به لحاظ ایستایی مشکلی ندارد اما تا حل مسائل حقوقی آن کاری نمی‌توان انجام داد.

او در ادامه از حمایت مالی از قرار گرفتن حامیان مالی میراث فرهنگی در میان امور مثبته خبر داد و گفت: تمام صاحبان صنایع سرمایه‌گذاران و تجاری که بخواهند هزینه‌ای در میراث فرهنگی با تایید سازمان میراث داشته باشند این هزینه‌کردها جزء امور مثبته فعالیت آنها قرار می‌گیرد این امر سبب خواهد شد تا حمایت مالی از موضوعات میراث فرهنگی مورد اقبال عمومی و سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

فرهاد عزیزی (مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی) نیز در ادامه این نشست با اشاره به آنکه تامین اعتبارات پایگاه‌های میراث جهانی همچنان با مشکلاتی روبروست، گفت: به دلیل شرایط بد دولت تاکنون فقط ۲۰ درصد اعتبارات به پایگاه‌های میراث جهانی ایران اختصاص یافته و با توهج به آنچه نگهداری آثار نفیسی چون میراث جهانی توسط دولت تضمین شده است اختصاص چنین درصدی از بودجه در حوزه حفاظت و نگهداری از این میراث نگران کننده است با این وجود سعی کردیم از منابع بین‌المللی استفاده کنیم.

او در ادامه به بحث هیئت امنایی شدن پایگاه‌های میراث جهانی اشاره کرد و گفت: به رغم قانونی که وجود دارد این مهم تاکنون محقق نشده است باید توجه داشت که پایگاه‌های میراث جهانی با هیت امنایی شدن می‌توانند به صورت مستقل درآمدی که از بازدید کسب می‌کنند را صرف هزینه مرمت و نگهداری کنند برای برون رفت از مسائل اعتباری و جلب اعتبارات بخش خصوصی کارها برای هیئت امنایی شدن پایگاه‌های میراث جهانی باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عمارت مسعودیه میراث جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۰۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۶۸درصدی بازدید از موزه‌های سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از رشد ۶۸درصدی میزان بازدید از موزه‌های استان خبر داد.

مجتبی سعادتیان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر ۹ موزه وابسته و سه موزه خصوصی در استان فعالیت دارد که محتوای آنها نیز در حوزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، بوم‌شناسی و غیره است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان افزود: شاخص ترین موزه استان هم موزه منطقه‌ای جنوب‌شرق در شهر زاهدان است که در سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شد و هدف اصلی آن به نمایش درآوردن فرهنگ منطقه جنوب‌شرق ایران شامل استان‌های سیستان و بلوچستان،کرمان و خراسان‌جنوبی است.

وی ادامه داد: سالانه تعداد زیادی از گردشگران و مسافران از موزه‌های استان بازدید می‌کنند که در ایام نوروز بیشترین تعداد را شاهد هستیم.

به گفته سعادتیان، بر اساس آمار و اطلاعات موجود سال گذشته با رشد ۶۸درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ تعداد بیشتری از گردشگران از موزه های استان بازدید نموده اند .

معاون میراث فرهنگی از رشد ۶۸درصدی بازدیدکنندگان موزه هادر سال جاری خبر داد: در استان سیستان و بلوچستان ۹موزه وابسته و ۳موزه خصوصی ایجاد شده است که محتوای آنها بیشتر باستان شناسی، مردم شناسی، بوم شناسی و....می باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی بازار تاریخی اراک
  • تصاویر| نقش جهان؛ نگین میراث جهانی یونسکو در قلب اصفهان
  • موزه باستان شناسی عمارت مفخم بازگشایی شد
  • اعلام ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • حضور روزانه ١١ گردشگر خارجی در استان کرمان /پیگیری راه اندازی موزه منطقه‌ای جیرفت پس از ٢ دهه وقفه
  • افزایش سهم میراث‌فرهنگی کرمان از اعتبارات استانی 
  • ‌رشد ۶۸ درصدی بازدید از موزه‌های سیستان و بلوچستان
  • رشد ۶۸ درصدی بازدید از موزه‌های سیستان و بلوچستان
  • رشد ۶۸درصدی بازدید از موزه‌های سیستان و بلوچستان
  • ثبت زبان ترکی خلجی استان مرکزی در فهرست آثار ملی