Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@07:11:10 GMT

هایکو ماس: درباره ایران با پمپئو و لاوروف صحبت کرده‌ام

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۰۷۷۷

هایکو ماس: درباره ایران با پمپئو و لاوروف صحبت کرده‌ام

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با حضور در برنامه گزارش از برلین (Bericht aus Berlin) مربوط به شبکه تلویزیونی آ. آر. د، درباره تحولات ایران و اروپا و رسوایی اخیر در اتریش موضع‌گیری کرد.

وی گفت که درباره ایران با «مایک پامپئو» و «سرگئی لاوروف» همتایان آمریکایی و روسی خود صحبت کرده است و آلمان مذاکره نزدیکی با مسئولان در ایران دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حفظ توافق هسته‌ای با ایران مهم است و اگر ایران از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود در این صورت غنی‌سازی اورانیوم را افزایش خواهد داد.

وزیر خارجه آلمان گفت: «احتمالا در هفته‌های آینده با ایران مذاکره خواهد شد. ما به ایران اعتماد نداریم. چرا که این کشور می‌خواهد سلاح هسته‌ای داشته باشد و با توافق کنونی ما توانستیم که ایران را از این اقدام دور نگه داریم. بدون توافق شرایط سخت‌تر از زمانی است که توافق وجود دارد و امنیت در اروپا کاهش می‌یابد، به همین دلیل آلمان به توافق پایبند است.»

ماس افزود: «ما خواهیم دید که در روز‌ها و هفته‌های پیش رو آیا امکان حادثه‌ای بزرگ و شرایط متشنج وجود دارد… و می‌خواهیم تحت هر شرایطی از وقوع آن جلوگیری کنیم.»

حدود یک سال پیش بود (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) که دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجدداً اعمال کرد.

این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهاد‌های ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریباً مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه گذشته همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشور‌های عضو این توافق تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.»

با این وجود، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای هرگونه «اولتیماتوم» از سوی جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رد کرد و خواستار پایبندی تهران به تعهداتش شد. اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و بریتانیا با درخواست نه‌چندان مؤثر از کشور‌های غیر عضو در برجام خواستند از هرگونه اقدامی که مانع اجرای کامل تعهدات طرف‌های باقی‌مانده در توافق می‌شود، اجتناب کنند.

این مقام آلمانی در بخش دیگیری از این گفتگو درباره تحولات اخیر در اتریش و رسوایی که به انحلال دولت و اعلام انتخابات زودهنگام منتهی شد هم گفت: «تحولات در اتریش هم یک نقطه ضعف جدید در فرهنگ سیاسی است.» وی با اعلام اینکه حزب آزادی FPÖ یک حزب راست‌گرای پوپولیست است، افزود: «پوپولیست‌های راست‌گرا برای شرکت در انتخابات پارلمانی اروپا بسیار فعال هستند. همه می‌توانند متوجه شوند که اگر آن‌ها در انتخابات اروپا قدرتمند ظاهر شوند، چه خواهد شد و نباید گذاشت که اینچنین شود.»

ماس افزود: «بحران دولتی در وین، فقط به اتریش مربوط نمی‌شود و فراتر از مرز‌های این کشور است. حزب آزادی می‌خواهد با دیگر راست‌گرایان پوپولیست و احزاب ملی‌گرا در اروپا همکاری نزدیکتری داشته باشد. باید امیدوار بود که چنین احزابی در اروپا قدرتمند نشوند چرا که چنین وضعیتی برای اروپا خوب نیست.»

یک منبع دولت ائتلافی اتریش روز شنبه اعلام کرد، کورتس به دنبال رسوایی «هاینس کریستین اشتراخه» معاونش، احتمال ادامه همکاری با وی را رد کرده است. انتشار ویدئویی درباره زدوبند مالی اشتراخه، وی ناچار به استعفا شد و کورتس با اعلام فروپاشی کابینه ائتلافی، از رئیس‌جمهور این کشور خواست «هرچه زودتر» انتخابات پیش از موعد برگزار کند.

در پی این رسوایی مقامات آلمانی از جمله هایکو ماس هم از کورتس به دلیل تشکیل دولت ائتلافی با راست‌گرایان افراطی انتقاد کردند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آلمان هایکو ماس ایران توافق هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۰۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلژیک: اروپا در آستانه توافق بر سر دارایی های خارجی روسیه است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، وزیر دارایی بلژیک از تلاش اروپا برای بهره گیری از دارایی های بلوکه شده روسیه خبر داد.

«وینسنت ون پتگم» وزیر دارایی بلژیک روز دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا به توافق سیاسی برای مصادره سود حاصل از ذخایر بانک مرکزی روسیه نزدیک شده است.

وزیر دارایی بلژیک یادآور شد که این دارایی ها در راستای تحریم های بروکسل علیه مسکو مسدود شده است.

همزمان مقامات اتحادیه اروپا در حال بررسی طرحی برای اعمال مالیات بر سود حاصل از دارایی های خارجی روسیه هستند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش پیشنهاد داد که ۹۰ درصد از سود حاصل از دارایی های خراجی روسیه، به صندوق صلح اروپا واگذار شود تا برای تهیه تسلیحات نظامی برای اوکراین صرف شود و بقیه آن نیز به بودجه اتحادیه اروپا برای حمایت از صنعت دفاعی کی یف منتقل می شود.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد که مسکو با ابتکار غیرقانونی آمریکا برای مصادره دارایی‌های روسیه مقابله خواهد کرد.

پسکوف افزود که این کار غیرقانونی است و در نتیجه مشمول اقدامات تلافی جویانه و اقدامات قانونی خواهد شد.

کد خبر 6085812

دیگر خبرها

  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • دیدار سفیر اتریش با رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی 
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه ایران
  • بلژیک: اروپا در آستانه توافق بر سر دارایی های خارجی روسیه است
  • احیای برجام در میانه بحران؟
  • ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است