Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-25@06:41:03 GMT

معیار‌های تایید محصولات دانش‌بنیان چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۰۷۹۲

معیار‌های تایید محصولات دانش‌بنیان چیست؟

معیار‌های تایید و سطح بندی محصولات دانش‌بنیان از سوی مرکز موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی شد. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات واطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) سطح فناوری محصولات و صنایع را به چهار دسته فناوری سطح بالا، فناوری سطح متوسط به بالا، فناوری سطح متوسط به پایین و فناوری سطح پایین تقسیم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ماده یک قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت ها، موسسات خصوصی یا تعاونی‌هایی که هدفشان هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه باشد را شرکت دانش بنیان می‌دانند، در اصل شرکتی دانش بنیان است که محصول تولیدی آن حاصل تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر با ارزش افزوده فراوان باشد.

راهنمای فراسکاتی از رایج‌ترین دستورالعمل‌ها برای تعریف تحقیق و توسعه در دنیا برای تعریف تحقیق و توسعه به شمار می‌آید که جدید و بدیع بودن فعالیت، وجود خلاقیت در انجام فعالیت، عدم قطعیت به دلیل ابهامات فراوان، داشتن قابلیت بازآفرینی و یا انتقال و نظام‌مندی از جمله محور‌های تعریف شده در این راهنما است.

هرچه میزان ویژگی‌های تحقیق و توسعه بیشتر باشد، سطح فناوری محصول هم بالاترمی رود. به طور مثال برای رسیدن به فرمولاسیون دارو‌های ضد سرطان ابهامات و عدم قطعیت‌های فراوانی وجود داردکه برای رفع این ابهامات تحقیق و توسعه زیادی لازم است و پیچیدگی‌های فنی زیادی هم وجود دارد.

ویژگی‌های تحقیق و توسعه و سطح بندی محصولات و صنایع به دو مرحله تقسیم می‌شود که در مرحله اول گروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلفی مانند برق والکترونیک تشکیل می‌شوند تا محصولات هر حوزه را از نظر پیچیدگی فنی، میزان تحقیق و توسعه مورد نیاز برای طراحی نسبت به هم رتبه بندی می‌شوند که به این موضوع در اصطلاح سطح بندی درون حوزه‌ای می‌گویند و در همه حوزه‌ها انجام می‌شود.

در مرحله دوم برای اینکه شیوه ارزیابی در همه حوزه‌ها یکسان باشه همه گروه حوزه‌های مختلف دو به دو با هم جلسات مشترک برگزار می‌کنند تا محصولات تولیدی خود را از نظر میزان تحقیق و توسعه، زمان، تعداد نیروی انسانی مورد نیاز وهزینه مورد نیاز بررسی کنند و درنتیجه ممکن است محصولی از سطحی به سطح دیگری منتقل شود که این مرحله را همترازی حوزه‌های فناوری می‌نامند.

پس از همترازی، محصولات در سه سطح مختلف جای می‌گیرند. محصولات سطح یک دارای بالاترین میزان پیچیدگی فنی برای تحقیق و توسعه هستند و مشمول همه حمایت‌های قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان می‌شوند.

محصولات سطح ۲ دارای پیچیدگی فنی بالایی هستند، اما نسبت به سطح یک پایین ترند و از مزایای کمتری نسبت به سطح یک برخوردار می‌شوند.

محصولات سطح ۳ نیز پیچیدگی فنی محصولات از دو سطح قبلی کمتر و از سطح پایینی در فناوری قرار می‌گیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حمایت از شرکت های دانش بنیان سطح بندی فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۰۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است

به گزارش خبرنگار مهر، آرام حیدری پیش از ظهر چهارشنبه در جمع فعالان ict کردستان که با حضور معاون وزیر ارتباطات برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه فناوری اطلاعات در سطح کشور شاخص IBI است و مصرف دیتا در کردستان پایین است.

وی بیان کرد: پهنای باند استان ۵۷۰ گیگابایت است که مصرف روزانه استان ۲۱۰ گیگ است.

وی خاطر نشان کرد: در زیر شاخص مهارت رتبه ۲۸ داریم که در استفاده از مهارت‌های دیجیتال ارزیابی شده است.

حیدری از اجرای طرح آموزش ایران دیجیتال در کردستان خبر داد و بیان کرد: این طرح یک طرح ملی است که در استان نیز اجرا می‌شود.

وی اعلام کرد: یک‌هزار و ۲۶۰ کسب و کار فعال کردستان دارای نماد الکترونیک است و ۱۱۳ استارت آپ فعال در استان وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان اذعان کرد: تعداد شرکت‌های عضو نظام صنفی رایانه‌ای استان نیز ۱۰۴ مورد است.

حیدری اذعان کرد: از ۶۲ شرکت دانش بنیان استان ۱۶ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات مجوز فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: پارک علم و فناوری از ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده ۱۸ میلیارد به شرکت‌ها پرداخت کرده است.

کد خبر 6087405

دیگر خبرها

  • ۷۰۰ غول دانش بنیان در قلب ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • ۱۶ شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است
  • نقش آفرینی مراکز نوآوری در حفظ و ترویج قانون جهش تولید دانش‌بنیان
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • ابلاغ سند توسعه دانش‌بنیان به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • اثرگذاری توسعه دانش‌بنیان‌ها در به‌روزرسانی موقوفات
  • جهش تولید با حضور در بازارهای جهانی
  • زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در مسیر پیشرفت