Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با اشاره به عزم جدی دولت برای بازگرداندن میراث فرهنگی به منابع هویتی و گردشگری، گفت: عملکرد دولت تدبیر و امید میراث فرهنگی مازندران را در مسیر عزت قرار داد و سرمایه های میراثی استان را بازگردانده است.

سیف الله فرزانه روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با اساتید و پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی استان در ساری افزود: عملکرد دولت در بخش احیای میراث فرهنگی امری تبلیغاتی نبوده، زیرا واقعیتی است که دیدنش برای هر بیننده ای آزاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین مسیر استفاده از ظرفیت های میراث استان و احیای تمامی منابع تاریخی مازندران را به دلیل کم لطفی های گذشته راهی طولانی توصیف کرد و گفت: اما قدم های بزرگی برداشته شده است و در این راه بر خلاف گذشته حتما از دانشگاه و فضاهای پژوهشی استفاده خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران همچنین در این نشست به گزارشی از عملکرد دولت در بخش احیای میراث فرهنگی استان پرداخت و اظهار داشت: اعتبارات ملی واستانی میراث فرهنگی در چند سال خدمت دولت تدبیر و امید بی دریغ بوده که با تمام مشکلات اقتصادی و منابع محدود، اقدامات مناسبی صورت گرفته است.
وی مطالعه دانشگاهی و پژوهشی بر روی 129 اثر تاریخی و میراثی و محوطه باستانی و سایت موزه و بافت تاریخی مازندران با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال و تعیین عرصه، حریم و ضوابط تاریخی برای 30 محوطه میراثی در سراسر استان را از دیگر اقدامات برای شناسایی و احیای منابع میراثی مازندران عنوان کرد.
** مرمت 207 اثر تاریخی مازندران در دولت تدبیر و امید
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون تعداد 119 اثر تاریخی استان که بخشی از هویت مازندران است مرمت شد.
فرزانه افزود: تاکنون حدود 100 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این آثار تاریخی هزینه شد که منبع این اعتبارات استانی و ملی بوده است.
وی طرح های مرمتی تنها در سال 97 را 77 اثر عنوان کرد و ادامه داد: 38 مورد از این آثار ثبت ملی و مابقی نیز آثار تاریخی فرهنگی و بناهای میراثی استانی بودند.
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اظهار کرد: برای مرمت آثار تاریخی فقط در سال 97 حدود 15 میلیارد ریال اعتبار استانی در نظر گرفته شده است
فرزانه از آثار مرمتی در سال 98 به مرمت پایگاه یوش ، موزه تاریخی بابل، موزه کلبادی های ساری ، سقانفارهای استان، مرمت موزه آلاشت، تجهیز سیستم حفاظتی موزه های آستان و مرمت موزه کندلوس اشاره کرد.
او بیان داشت که اکنون برای مرمت و یا بازسازی بناهای تاریخی با هیچ مشکلی مواجه نیستیم و تنها دغدغه ما همکاری برخی مالکان بناهای تاریخی هستند.
وی ادامه داد: همکاری مردم و مالکان بناهای تاریخی نه تنها کمک کارشناسانه و مالی میراث فرهنگی را در پی خواهد داشت بلکه منجر به معرفی این اثار به گردشگران می شود.
** ثبت 114 پرونده میراث فرهنگی استان
مدیرکل میراث فرهنگی استان مازندران همچنین به ثبت 114 پرونده میراث فرهنگی استان از سال 92 تا پایان سال 97 خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با دوران گذشته غیر قابل قیاس است.
به گفته او در این مدت 42 پرونده محوطه بنا تاریخی ، 25 پرونده میراث معنوی ، 45 پرونده میراث طبیعی و 2 پرونده بافت تاریخی روستایی در استان ثبت شد.
وی به انجام مراحل ثبت جهانی جنگل های هیرکانی و کوه دماوند و باغ تاریخی عباس آباد خبر داد و گفت: تمامی این سه آثار تاریخی و طبیعی استان در مراحل خوبی قرار دارند و پیگیری ها و بازدید کارشناسان یونسکو مستمر بوده ، اما ثبت جهانی مرحله ای زمان بر است.
فرزانه همچنین ثبت ملی آثار تاریخی استان مازندران را در حفظ ، اشاعه هویت مردم و جلوگیری از دست اندازی سودجویان ضروری دانست و افزود : برخی از آثار استان مازندران در سالیان گذشته به دلیل عدم توجه و فقدان شناسایی تخریب و یا مورد دست اندازی واقع شدند.
** 420 هزار بازدید عملیاتی حضور جدی میراث فرهنگی برای حراست
مدیرکل میراث فرهنگی مازندران گفت: از سال 92 تاکنون بیش از 420 هزار مورد بازدید عملیاتی و میدانی توسط پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران از تمامی آثار تاریخی استان انجام شد که نشان دهنده جدیت میراث و نیروهای انتظامی برای حراست از منابع تاریخی استان دارد.
فرزانه اعلام کرد: در پنج سال گذشته در عملیات های یگان حفاظت 330 باند متخلف و متجاوزین به عرصه میراث فرهنگی استان شناسایی و منهدم شد و تمامی اعضای این باندها به مراجع قضایی تحویل شدند.
وی همچنین به کشف بیش از هفت هزارو 200 قلم شی تاریخی از قاچاقچیان و سوداگران میراث فرهنگی در این مدت خبر داد و گفت: بیش از سه هزار و 800 قطعه از این اشیا سکه های تاریخی بودند.
استان مازندران دارای 2 هزار و 800 اثر شناسایی شده تاریخی است که از این تعداد تاکنون 700 اثر تاریخی، 40 اثر معنوی، 20 اثر طبیعی و یک اثر جهانی به ثبت رسیده است و بقیه در فهرست تشکیل پرونده و فرایند قانونی ثبت قرار دارد .
7335/1899

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي دولت مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۰۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپل‌ذهاب هشتمین شهر باستانی جهان

نادر رحیمی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرپل‌ذهاب با بیان اینکه سرپل‌ذهاب در زمان باستان نام‌هایی همچون پاتیر، کالمانو و حلوان داشته، گفت : یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی در این شهرستان کتیبه آنو با نی نی متعلق به حدود ۴۸۰۰ سال قبل است. 

وی افزود: آنوبا نی نی یکی از قدیمی‌ترین سنگ نگاره‌ها و سنگ نوشته‌های جهان مربوط به یکی از پادشاهان لولوبی به همین نام است که در سنگ نگاره آن تصویر الهه نشاط و عشق را به همراه شاه لولوبی و ۹ اسیر جنگی نشان می‌دهد. 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سرپلذهاب با بیان اینکه سنگ نوشته آنو با نی نی هم به خط میخی اکدی نوشته شده، عنوان کرد: در بخشی از این متن عنوان شده کسانی که قصد دارند این کتیبه را محو کنند به نفرین خدایان گرفتار شوند. 

وی خاطرنشان کرد: کتیبه آنو با نی نی در ارتفاع حدود ۱۵ متری از سطح زمین قرار گرفته و در جنگ تحمیلی هم بخش‌هایی از آن براثر حملات هوایی عراق تخریب شده است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سرپل‌ذهاب از تاق‌گرا هم به عنوان یکی دیگر از آثار تاریخی این شهرستان نام برد و گفت: این بنای سنگی در گردنه پاتاق واقع شده و هنوز مشخص نیست که دقیقا متعلق به چه دوره‌ای بوده و چه کاربردی داشته است. 

وی ادامه داد: عده‌ای آن را یادمانی برای یک پیروزی می‌دانند، برخی دیگر هم یادگار احداث راه کاروانرو، عده‌ای هم پاسگاه مرزی و برخی هم آن را توقفگاه موکب پادشاهان در گذشته می‌خوانند. 

به گفته این مسئول، این اثر احتمالا متعلق به دوره اشکانی و یا ساسانی باشد. 

وی در ادامه از دکان داود یا گوردخمه داود هم به عنوان یکی دیگر از آثار تاریخی مهم این شهرستان نام برد و گفت: مردم محلی این بنای تاریخی را که «که‌ل داود» یا «داود که‌و سوار» می‌نامند و برای آن تقدس خاصی قائل هستند. 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان سرپل‌ذهاب با بیان اینکه این بنای تاریخی احتمالا محل دفن پدربزرگ کوروش کبیر است، عنوان کرد: عده‌ای بر این باورند که این گوردخمه مقبره ایشتوویگو چهارمین و آخرین پادشاه ماد است که به دست نوه دختریش یعنی کوروش کبیر از سلطنت برکنار شد و اینگونه حکومت ۱۲۸ ساله ماد‌ها به پایان رسید. 

وی اضافه کرد: در نقش و نگاره‌های اطراف این گوردخمه تصویری دیده می‌شود که عده‌ای معتقدند نقش کوروش است که در حال طلبیدن آمرزش برای پدربزرگ خود است. 

رحیمی در ادامه با بیان اینکه در شهرستان سرپل‌ذهاب یک بسته کامل گردشگری وجود دارد، عنوان کرد: علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی منحصربفردی هم همچون آبشار پیران در این شهرستان وجود دارد. 

وی تاکید کرد: آبشار پیران با ارتفاع حدود ۱۵۰ متر بلندترین آبشار پلکانی ایران به شمار می‌رود و هرساله گردشگران زیادی از زیبایی‌های این آبشار و روستا‌های جذاب اطراف آن همچون پیران و ژالگه بازدید می‌کنند. 

به گفته رئیس میراث فرهنگی شهرستان سرپل‌ذهاب، پس از تخریب مسیر دسترسی به این آبشار در زلزله بزرگ ۱۳۹۶ بخش زیادی از آن بازسازی شده و تنها حدود ۴۰۰ متر از مسیر باقی مانده که باید بازسازی شود. 

وی در ادامه از سراب قره بلاغ به عنوان تنها رویشگاه گل نیلوفر زرد در منطقه غرب استان، سراب‌های ماراب، سراب گرم، دشت‌های ذهاب، قلعه شاهین، بشیوه و منطقه جنگلی و بکر بزمیرآباد هم به عنوان دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان نام برد. 

رحیمی در ادامه گفت: برای کسانی هم که به گردشگری دفاع مقدس علاقه دارند، بازدید از یادمان شهید شیرودی در روستای زرین جوب، یادمان شهدای بازی دراز و پادگان ابوذر به عنوان دو کوهه غرب کشور در ایام نوروز توصیه می‌شود. 

وی با بیان اینکه این شهرستان دارای ظرفیت گردشگری مذهبی نیز هست، عنوان کرد: بقعه احمدبن اسحاق از راویان شیعه قرن سوم که محضر چهار امام را درک کرد، نیز هرساله در ایام نوروز پذیرای گردشگران زیادی است. 

رئیس میراث فرهنگی سرپل‌ذهاب در پایان ضمن دعوت از مردم ایران برای سفر به این شهرستان، از فراهم کردن زمینه اسکان برای میهمانان و مسافران نوروزی با وجود دو اقامتگاه بوم گردی در روستا‌های قراویز و پیران و ۹ مدرسه با ۵۵ کلاس درس خبر داد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • افتتاح همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان
  • اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی بازار تاریخی اراک
  • گشایش همزمان ۵ نمایشگاه در موزه بزرگ خراسان
  • برگزاری رویداد‌های فرهنگی در بافت تاریخی اردکان
  • اعلام ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • سرپل‌ذهاب هشتمین شهر باستانی جهان
  • فروش و نقل و انتقال آثار ملی توسط بخش خصوصی محدودیت ندارد
  • اصفهانِ فرهنگی در سالی که گذشت
  • استقبال پایگاه جهانی عباس‌آباد بهشهر از نوروز با شاهنامه‌خوانی
  • (ویدیو) نگاهی به قلعه تاریخی فراموش شده