Web Analytics Made Easy - Statcounter

۳۰ تیر؛آخرین مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات، طلا گرمی ۴۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان، جدیت ایران در ایجاد کانال‌های بانکی بین تهران و پراگ، ۳ ماه آینده؛ تکمیل واحد‌های تعمیراتی در سیل، تمدید مهلت خرید سهام بانک های نظامی ادغامی برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (۳۰ اردیبهشت ماه) به شرح زیر است:

دولتی بودن خودروسازی مشکل ساختاری این صنعت است

«رضا شیوا» شب گذشته (یکشنبه 29 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درخصوص آخرین تحولات صنعت خودروسازی و مشکلات آن از دولتی بودن خودروسازی به عنوان مشکل ساختاری این صنعت یاد کرد و گفت: دولت باید سهام خود را درصنعت خودرو سازی واگذار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعت خودرو سازی باید خودش مشکلاتش را حل کند و تا زمانی که روندکنونی ادامه داشته باشد سال به سال زیان انباشته خودرو سازان اضافه می شود
.

 

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه سهام دولت در صنعت خودرو سازی 20 درصد است اما با احتساب سهام عدالت سه عضو هیئت مدیره خودرو سازان دولتی هستند، گفت: سرمایه گذاری بدون ارتباط با صنعت خودرو و بانکداری برخی خودرو سازان موجب هزینه های بسیار بالای آنها شده است.

 

وی در تشریح دیگر مشکلات صنعت خودروسازی اینگونه توضیح داد: کارایی پایین از مشکلات صنعت خودرو است. زمانی که بازار انحصاری است و قیمت را فقط خودرو ساز تعیین می کند قیمت گذاری خودروها پنج درصد زیر قیمت بازار بی معنی است زیرا اگر خودرو ساز عرضه را کم کند قیمت بازار افزایش می یابد و اگر عرضه افزایش یابد قیمت کم می شود بنابراین قیمت بازار را خودرو ساز مشخص می کند.

 

شیوا با اشاره به اینکه قیمت گذاری خودروها پنج درصد زیر قیمت بازار از ابتدا اشتباه بود در توضیح این اشتباه گفت: در وضع کنونی بازار معنا ندارد و انحصارگر همیشه در پی قیمت بالاست. باید فکر اساسی برای ساماندهی بازار به هم ریخته خودرو کرد. تا زمانی که تولید افزایش نیابد نمی توان براساس دستورالعمل قمیت خودرو را کاهش داد.

 

تمدید مهلت خرید سهام بانک های نظامی ادغامی

4 بانک و یک موسسه مالی اعتباری شرکت کننده در طرح ادغام بانک های نظامی در بانک سپه از اسفند سال گذشته با آغاز رسمی این طرح از طریق ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی آگهی فروش سهام خود را منتشر کرده بودند که بر اساس این آگهی از ۱۸ فروردین ماه سال ۹۸ به مدت ۳۰ روز کاری تا یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۸ امکان استفاده از شرایط خرید سهام فراهم بود و متقاضیان می توانستند بر اساس شرایط خاص خرید سهام که هر کدام از بانک ها منتشر کرده بودند اقدام به خرید سهام کنند و با اتمام مهلت تعیین شده بانک مرکزی در اطلاعیه ای این زمان را تا 15 روز دیگر تمدید کرد.

 

بانک مرکزی اعلام کرد در چارچوب ابلاغ طرح ادغام بانک ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه و براساس مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر اجازه انجام معاملات در خارج از ساعات معاملاتی، مهلت فروش سهام تمام اشخاص حقیقی و حقوقی غیر وابسته در بانک های قوامین، حمکت ایرانیان،انصار، مهراقتصاد و موسسه اعتباری کوثر به مدت 15 روز کاری تا روز چهارشنبه 22 خرداد 98 تمدید می شود.

 

۳ ماه آینده؛ تکمیل واحد‌های تعمیراتی در سیل

وقوع سیل در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری در برخی استان های کشور باعث شد تا در مصوبه 23 اردیبهشت دولت و ابلاغ آن 2500 میلیارد تومان وام قرض الحسنه برای امر مسکن اختصاص یابد و بنا به گفته رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری 26 اردیبهشت ماه این رقم برای 30 هزار واحد احداثی 40 هزار واحد در شهرها و 26 هزار واحد در روستاها 40 هزار واحد تعمیری و 42 هزار واحد معیشتی کافی است.

 

«غلامرضا تابش» در این برنامه با بیان اینکه سقف تعهدات تسهیلات در شهرها 50 و در روستاها 40 میلیون تومان است، گفته بود: «قول می دهم آنهایی که خانه هایشان را احداث می کنند و مستقر می شوند از وام های تعمیراتی بی بهره نمی ماند.»

 

وی درباره دیگر تعهدات بنیاد مسکن برای مناطق سیل زده کشور اضافه کرده بود: «از دیگر تعهدات بنیاد مسکن ، تامین رایگان سیمان مورد نیاز واحدهای احداثی تا سقف 8 تن و تعمیری یک تن است تا این لحظه هم یک هزار تن سیمان به منطقه لرستان حمل و 3 هزار و 500 تن درکل کشور جابجا شده است. ارزیابی ما برای کل کشور حدود 500 هزار تن است. حدود 20 هزار تن آهن آلات خریداری شده که حدود 4 هزار و 500 تن از آن را به استان های خوزستان و لرستان منتقل کرده ایم.»

 

حالا در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش برای رفع محرومیت‌ها و‌کمک به مردم محروم و آسیب دیده از سیل فروردین ۹۸ و جدیت در جبران خسارت وارده به خانواده‌های ضعیف و به منظور مساعدت در بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب دیده در روستا‌ها و شهر‌های آسیب دیده در استان‌های سیل زده، تفاهم نامه‌ای بین ستاد اجرایی فرمان امام به نمایندگی رئیس ستاد اجرای فرمان امام محمد مخبر و رئیس بنیاد مسکن امضا شد.

 

موضوع این تفاهم نامه کمک در تامین بخشی از نیاز‌های مالی مورد نیاز بازسازی برای تکمیل و تعمیر واحد‌های مسکونی آسیب دیده در سکونتگاه‌های شهری و روستایی مناطق سیل زده است. در این تفاهم نامه ستاد فرمان امام برای تکمیل ۲۰ هزار واحد افراد نیازمند در سیل اخیر در مرحله اول ۳۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کند.

 

جدیت ایران در ایجاد کانال‌های بانکی بین تهران و پراگ

24 اردیبهشت اعضای هیات تجاری جمهوری چک به سرپرستی معاون وزارت صنعت و تجارت جمهوری چک با حضور مسئولانی از وزارت خارجه این کشور و اتاق بازرگانی مشترک چک و ایران سفری به تهران داشتند که در حاشیه این سفر نشست با نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران برگزار شد و در این نشست آخرین تحولات مربوط به مناسبات اقتصادی دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

بنابراین گزارش، نایب رییس اتاق تهران و جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در دیدار با هیات تجاری جمهوری چک، پیشنهاد تشکیل کمیته مشترکی برای بررسی ایجاد کانال پولی بین دو کشور را مطرح کردند. «سیدمحمد اتابک» از آمادگی اتاق تهران برای شناسایی و معرفی بنگاه ‌های طرف همکاری با جمهوری چک و کمک به بهبود در روابط تجاری دو کشور خبر داده و آورده بود که با وجود همکاری ‌های دیرینه دو کشور به ویژه در بخش‌ های صنعتی و معدنی، در شرایط کنونی سطح مناسبات نیاز به احیای روابط بانکی و یافتن مسیری مطمئن برای نقل‌ و ‌انتقالات پولی دارد.

 

 حالا در راستای این پیشنهاد روز گذشته (29 اردیبهشت) رییس اتاق تهران و سفیر ایران در جمهوری چک دیداری با یکدیگر داشتند که دو طرف در این دیدار با بررسی مراودات دوجانبه دو کشور بر لزوم و ضرورت توسعه روابط تجاری بنگاه‌های کوچک و متوسط دو طرف و راه‌اندازی کانال‌های مراودات بانکی تاکید کردند.

 

روابط عمومی اتاق تهران به نقل از «مسعود خوانساری» در دیدار با «اکبر امینیان» آورده است: «متاسفانه در سال گذشته به دلیل وجود مشکلات بانکی در روابط خارجی با کشورهای اروپایی حجم مبادلات با این کشورها از جمله جمهوری چک نسبت به سال قبل از آن با کاهش روبرو شده است. تاق تهران فهرستی از شرکت‌ های کوچک و متوسط برای ارائه به نهادهای مرتبط در چک تهیه کرده و آمادگی دارد تا همتایان ایرانی متناظر فعالیت شرکت‌ های کوچک و متوسط چک را به آنها معرفی کند.

 

۳۰ تیر؛ آخرین مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد

ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به روش های مختلفی وارد چرخه تجاری کشور می شود. یکی از ساز و کارهای آ این است که در سامانه نیما عرضه می شود و آنهایی که ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت دارند ارز را در سامانه نیما خریداری می کنند و صرف واردات آنها می شود.

 

بنابراین گزارش روش دیگر این است که صادرکننده با واردکننده هماهنگ می کند و صادرات در برابر واردات انجام می شود و ارز تخصیص پیدا می کند. اگر صادرکننده بدهی به بانک ها به صورت ارزی دارد می توانند ارز را عرضه کند و بانک ها بابت قسط صادرکننده این ارز را دریافت کند. روش دیگر این است که سپرده گذاری ارزی کنند و به این شکل ارزها وارد چرخه تجاری کشور می شود.

 

این گزارش می افزاید: در یک سال گذشته سامانه نیما شکل گرفته است و صادرکنندگان مکلف شدند که ارز خود را در این سامانه عرضه کنند و واردکنندگان ارز آنها را از طریق این سامانه می توانند خریداری کنند. بانک مرکزی اشراف خوبی بر این روند دارد و تاکنون صادرکنندگان عمده مانند پتروشیمی ها و فولاد به صورت منظم ارز حاصل از صادرات خود را در این سامانه عرضه کرده اند.

 

بنابراین گزارش مقرراتی برای صادرکنندگان درنظر گرفته شده و کنترل ها درخصوص نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات شروع شده است و حالا در ادامه این روند برای سال جاری طبق اعلام بانک مرکزی، صادرکنندگانی که تاکنون موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده‌اند تا پایان تیر ۹۸ مهلت دارند نسبت به برگشت ارز اقدام کنند.

 

بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال ۹۷ صادرکنندگان تصویب شد. به موجب این مصوبه، نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال ۹۸، حداقل ۶۰ درصد سامانه نیما، حداکثر ۱۰ درصد اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود تعیین شد، سایر صادرکنندگان بایستی حداقل ۵۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و حداکثر تا ۲۰ درصد به صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.

 

ریزش ۲۹۲.۲۴ واحدی شاخص بورس و اوراق بهادار

امروز (دوشنبه 30 اردیبهشت) شاخص بورس و اوراق بهادار با ریزش ۲۹۲.۲۴ واحدی سومین روز معاملاتی خود در هفته جاری را آغاز کرد و به پله ۲۱۲ هزار و ۵۵۶ واحدی رسید این در حالی است که طی 2 روز گذشته شاخص کل بورس روند صعودی داشت.

 

نمادهای وتجارت - بانك تجارت، وبملت - بانك ملت، خساپا – سايپا، خودرو - ايران‌ خودرو، بترانس - ايران‌ ترانسفو، سفارس - سيمان فارس و خوزستان و فولاد - فولاد مباركه اصفهان جزو نمادهای پربیینده امروز هستند که در میان آنها تنها نماد فولاد - فولاد مباركه اصفهان روند صعودی داشته و سایر نمادها روند نزولی دارند.

 

بنابراین گزارش شاخص کل فرابورس در آغاز معاملات با ریزش ۶.۳۱ واحدی به پله ۲ هزار و ۶۲۷ واحدی رسید که براین اساس ارزش کل معاملات از یک هزار میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۳۳۸ میلیون سهم طی ۳۹ هزار نوبت معاملاتی است. امروز در فرابورس ذوب - سهامي ذوب آهن اصفهان، چكاپا - گروه صنايع كاغذ پارس، كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان، سمگا - گروه سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، غشهداب - كشت و صنعت شهداب ناب خراسان، دي - بانك دي و شغدير - پتروشيمي غدير جزو نمادهای پربیینده هستند که همگی به جز نماد ، كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان دارای روند نزولی هستند.

 

طلا گرمی ۴۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان/کاهش نرخ رسمی یورو/ قیمت پوند افزایش یافت

امروز (30 اردیبهشت) طلای 18 عیار گرمی ۴۳۳۸۰۰ تومان ارزشگذاری شده است و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴۶۹۰۰۰۰ تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۴۸۰۹۰۰۰ تومان، سکه نیم بهار آزادی ۲۶۲۸۰۰۰ تومان، ربع سکه بهار آزادی ۱۶۸۹۰۰۰ تومان و سکه گرمی ۹۹۹۰۰۰ تومان است در حالی که بازار سکه برای (یکشنبه 29 اردیبهشت) به این صورت بود که سکه بهار آزادی طرح جدید با قیمت 4 میلیون و 898 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم با قیمت 4 میلیون و 820 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی با قیمت 2 میلیون و 740 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 740 هزار تومان و سکه یک گرمی با قیمت یک میلیون تومان ارزشگذاری شده بود. روز گذشته (29 اردیبهشت) هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۴۴۷ هزار تومان ارزش‌گذاری شده بود و ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲۸۷  دلار معامله می‌شد.

 

در بازار آزاد دلار امروز (30 اردیبهشت، 14 هزار و 400 تومان، یورو 16 هزار و 245 تومان، پوند 18 هزار و 522 تومان، درهم 3 هزار و 961 تومان، ین ژاپن 13 هزار و 207 تومان، دلار استرالیا 10 هزار و 42 تومان، دلار کانادا 10 هزار و 819 تومان، لیر ترکیه 2399 تومان مبادله می شود در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد (یکشنبه 29 اردیبهشت) ۱۴ هزار و ۵۸۰ تومان بود و سایر قیمت ارزها نیز به این صورت بود که یورو با قیمت 16288 تومان، پوند با قیمت 18608 تومان، درهم 3980 تومان، لیر با قیمت 2407 تومان، یوان چین با قیمت 2108 تومان، دلار کانادا با قیمت 10815 تومان، دلار استرالیا با قیمت 10033 تومان و کرون سوئد با قیت 1560 تومان مبادله می شد. صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را (29 اردیبهشت) ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرده بودند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۴۵۰  خریداری می‌کردند. یورو نیز در این صرافی ها با قیمت 16 هزار و 400 تومان خریداری می شد و با قیمت 16 هزار و 500 تومان به فروش می رفت./

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان مجلس ماه مبارک رمضان کانون های مساجد سبک زندگی اسلامی مسجد خبرگزاری شبستان موزه خراسان جنوبي نمایشگاه قرآن اقتصادی اقتصاد خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۱۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس سهامدارانش را قرمز پوش کرد!

به گزارش ورزش سه، بلاخره در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت انتظارها به پایان رسید و درنهایت، پس از کش و قوس های فراوان،  فرآیند خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال فارغ از کیفیت آن، با معامله شدن ۸۵ درصد از سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس خاتمه یافت. 

براین اساس، ۸۵ درصد سهام پرسپولیس معادل حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان به کنسرسیومی از بانک های غیردولتی متشکل از بانک های شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین و ۸۵ درصد سهام استقلال معادل حدود ۲۷۹۳ میلیارد تومان به کنسرسیومی از هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ۴ زیرمجموعه اش، پتروشیمی پارس، پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی شهید تندگویان و پتروشیمی بندر امام فروخته شد تا سرخابی های پایتخت مشکل مالکیتی برای دریافت مجوز حرفه ای جهت حضور در فصل آینده رقابت های باشگاهی آسیا نداشته باشند.

در کنسرسیوم متشکل از ۶ بانک غیر دولتی سهام دار پرسپولیس، بانک شهر بعنوان رهبر این کنسرسیوم ۳۰ درصد، بانک های ملت و تجارت ۲۰ درصد و بانک های صادرات، اقتصاد نوین و رفاه هرکدام ۵ درصد سهام پرسپولیس را خریداری کردند. در آن سو، کنسرسیوم متشکل از هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ۴ زیرمجموعه اش هستند که هلدینگ خلیج فارس ۵ درصد و هرکدام از ۴ زیرمجموعه اش ۲۰ درصد سهام استقلال را خریداری نمودند.

حالا با گذشت یک روز از این اتفاق و معامله شدن ۸۵ درصد سهام سرخابی ها، در این مقاله، قصد داریم که تغییرات قیمت سهام هرکدام از خریداران سرخابی های پایتخت را در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت در بازار بورس تهران بررسی نماییم و ببینیم که به اصطلاح، واکنش قیمت سهام این شرکت ها به خرید پرسپولیس و استقلال چه بوده است.

پیش از اینکه وارد بحث شویم، بایستی بگوییم که از کنسرسیوم پرسپولیس، بانک رفاه و از کنسرسیوم استقلال، شرکت پتروشیمی بندر امام در بورس تهران معامله نمی شوند و درنتیجه در این مقاله، بررسی می شوند.

بررسی تغییرات قیمت سهام خریداران پرسپولیس در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت

از ۶ بانک غیردولتی سهامدار پرسپولیس، بانک های شهر، ملت، تجارت، صادرات و اقتصاد نوین به ترتیب با نمادهای وشهر، وبملت، وتجارت، وبصادر، ونوین معامله می شوند و همانطور که گفتیم بانک رفاه در بازار بورس تهران معامله نمی شود. در ادامه، تغییرات قیمتی هرکدام از این نمادها را در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت بررسی می نماییم. برای این بررسی، تغییرات قیمت های پایانی هرکدام از این نمادها را درنظر می گیریم، یعنی بعنوان مثال قیمت پایانی سهام بانک شهر در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت با قیمت پایانی سهام این بانک در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت مقایسه می کنیم و درصد کاهش یا افزایش این قیمت را به شما نشان می دهیم.

بانک شهر (وشهر)

همانطور که در تصویر زیر می بینید، قیمت پایانی سهام بانک شهر در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت با کاهش ۲.۷۴ درصدی مواجه شده است.

بانک ملت (وبملت)

همانطور که در تصویر زیر می بینید، قیمت پایانی سهام بانک ملت در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت با کاهش ۱.۳۹ درصدی مواجه شده است.

بانک تجارت (وتجارت)

همانطور که در تصویر زیر می بینید، قیمت پایانی سهام بانک تجارت در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت با کاهش ۱.۶۲ درصدی مواجه شده است.

بانک صادرات (وبصادر)

همانطور که در تصویر زیر می بینید، قیمت پایانی سهام بانک صادرات در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت با کاهش ۰.۴۶ درصدی مواجه شده است.

بانک اقتصاد نوین (ونوین)

همانطور که در تصویر زیر می بینید، قیمت پایانی سهام بانک اقتصاد نوین در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت با کاهش ۰.۰۹ درصدی مواجه شده است.

نکته مهم: همانطور که می بینید هرچقدر میزان درصد سهام این بانک ها در پرسپولیس بیشتر بوده است، بازار واکنش منفی بیشتری به این بانک ها داشته اند و قیمت سهامشان کاهش بیشتری داشته است. بعنوان مثال، بانک شهر، بعنوان رهبر کنسرسیوم، با ۳۰ درصد سهام پرسپولیس افت ۲.۷۴ درصدی را در قیمت سهام خود در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت تجربه کرده، درحالی که این کاهش قیمت برای بانک اقتصاد نوین که دارنده 5 درصد سهام پرسپولیس است، ۰.۰۹ درصد بوده است.

بررسی تغییرات قیمت سهام خریداران استقلال در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت

سهامداران جدید استقلال یعنی هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ۳ زیر مجموعه اش، پتروشیمی پارس، پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی شهید تندگویان به ترتیب با نمادهای فارس، پارس، بوعلی و شگویا معامله می شوند و همانطور که گفتیم پتروشیمی بندر امام در بازار بورس تهران معامله نمی شود. در ادامه، تغییرات قیمتی هرکدام از این نمادها را در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت بررسی می نماییم. برای این بررسی، تغییرات قیمت های پایانی هرکدام از این نمادها را درنظر می گیریم، یعنی بعنوان مثال قیمت پایانی سهام پتروشیمی بوعلی در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت با قیمت پایانی سهام این پتروشیمی در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت مقایسه می کنیم و درصد کاهش یا افزایش این قیمت را به شما نشان می دهیم.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس)

همانطور که در تصویر زیر می بینید، قیمت پایانی سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت با افزایش ۰.۱۲ درصدی مواجه شده است.

پتروشیمی پارس (پارس)

همانطور که در تصویر زیر می بینید، قیمت پایانی سهام پتروشیمی پارس در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت با افزایش ۰.۱۹ درصدی مواجه شده است.

پتروشیمی بوعلی (بوعلی)

همانطور که در تصویر زیر می بینید، قیمت پایانی سهام پتروشیمی بوعلی در روز سه شنبه ۴ اردیبهشت با افزایش ۰.۷۹ درصدی مواجه شده است.

پتروشیمی شهید تندگویان (شگویا)

همانطور که در تصویر زیر می بینید، قیمت پایانی سهام پتروشیمی شهید تندگویان در روز سه شنبه ۵ اردیبهشت با کاهش ۱.۶ درصدی مواجه شده است.

جمع بندی: حالا این سوال مطرح است که چرا واکنش بازار به سهامداران پرسپولیس منفی بوده درحالی که غالب سهامداران استقلال با افزایش قیمت مواجه شده اند. این سوال پاسخ های مختلفی می تواند داشته باشد، یکی از دلایل آن خبرهایی است که درخصوص افزایش نرخ دلار نیما به گوش می رسد که طبیعتا این افزایش نرخ دلار نیما به نفع پتروشیمی ها خواهد شد و درنتیجه دور از انتظار نیست که قیمت آن ها با افزایش روبرو شود.

نکته بعدی می تواند این باشد که نماد فارس یک نماد شاخص ساز در بازار بورس است و در کمتر مواقعی پیش می آید که کاهش قیمت را تجربه کند. 

نکته سوم که برای هواداران فوتبال شاید مهمتر باشد وضعیت مالی سهامداران استقلال است که میزان هزینه ای که باشگاه استقلال به این پتروشیمی ها تحمیل خواهد کرد، درمقایسه با درآمدشان رقم چندانی نخواهد بود و درنتیجه، خبر خرید سهام استقلال آنها را دچار افت قیمت نمی کند.

در نقطه مقابل، بانک ها سهامدار پرسپولیس هستند که مجموعه سودشان از مجموع سود کنسرسیوم سهامداران استقلال کمتر است و سودی هم که بانک ها می سازند بخشی از آن مربوط به سود تسعیر ارز است که سود باکیفیتی نیست. درنتیجه، می توان نتیجه گرفت که سهامداران پرسپولیس در مقابل سهامداران استقلال از لحاظ مالی ضعیف تر هستند و فعلا دربی خصوصی سازی را استقلالی ها برنده شده اند.

دیگر خبرها

  • بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • پرسپولیس سهامدارانش را قرمز پوش کرد!
  • توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس
  • پایان خردادماه آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی جشنواره حساب‌های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت
  • سهام استقلال و پرسپولیس به فروش رفت + جزئیات
  • جزییات فروش سهام استقلال و پرسپولیس اعلام شد
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • عکس| یک بانک پرسپولیس را گردن گرفت
  • توضیحات بانک شهر درباره خرید سهام پرسپولیس