Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@14:20:29 GMT

ایران جایگاه سوم تولیدعسل درجهان

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۱۳۰۸

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران جایگاه سوم تولید عسل در جهان را دارد، اما فرآورده‌های ارزآورتر از زعفران وجود دارد که هنوز به آن نپرداخته‌ایم و بازار جهانی با برند سایر کشورها پر شده است. ناطقان: مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی امروز در جشنواره روز جهانی زنبورعسل که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: ایران سالانه 90 هزار تن عسل به ارزش 3 هزار میلیارد تومان تولید می‌کند و هزار تن هم به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در عین حال گفت: زنبور عسل فرآورده‌های دیگری غیر از عسل دارد که بسیار ارزشمند است و ما در بازارهای جهانی در این زمینه کاری نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه هر یک کندو می‌تواند ژل رویال به ارزش 355 دلار تولیدکند، گفت: این قیمت‌ها با ارزش‌تر از زعفران است و اگر ژل رویال تبدیل به مواد آرایشی و درمانی شود ارزش آن چند صد برابر خواهد شد.

رضایی همچنین گفت: زهر زنبور عسل هم بسیار ارزشمند است و هر گرم آن 80 دلار ارزش دارد و در بازارهای جهانی مبادلات آن در حد میلی‌گرم انجام می‌شود و متأسفانه کشور ما در این حوزه‌ها هیچ کاری نکرده است و بازارهای جهانی با برند سایر کشورها مانند آمریکا پر شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حوزه صنعت زنبور عسل بسیار برای کشور سودآور است، گفت: ارزش صادراتی آن می‌تواند با ارزش‌تر از بسیاری محصولات دیگر مانند زعفران باشد.

وی همچنین گفت: ارزش 90 درصد زنبور عسل به خاطر عملیات گرده‌افشانی است و 10 درصد ارزش آن در تولید عسل و فرآورده‌های آن نهفته است به طوری که زنبور عسل در تولید یک سوم غذایی جهان نقش دارد.

رضایی با اشاره به آخرین سرشماری سال 97، گفت: در کشور 8 میلیون و 434 کلونی و 85 هزار زنبورستان وجود دارد که 138 هزار نفر به طور مستقیم در آن شاغل هستند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در کشور سالانه 90 هزار تن عسل، 1460 تن موم، 122 تن گرده و 3.4 تن ژل رویال تولید می‌شود.

وی سرانه تولید عسل را 1110 گرم، سرانه مصرف عسل را 1079 گرم و میزان صادرات را هزار تن عنوان کرد و گفت: ارزش تولیدات عسل کشور 3 هزار میلیارد تومان است.

رضایی با بیان اینکه تولید عسل در کشور مصداق اقتصاد مقاومتی است، گفت: در این صنعت کمترین وابستگی و بیشترین ارزش افزوده وجود دارد.

*تدوین سند توسعه زنبور عسل

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی برای تولید عسل، گفت: سندی با 7 محور تدوین شده و اجرای آن تا سال 1404 هدف‌گذاری شده است در این سند به تضمین کیفیت محصولات، افزایش و بهره‌وری تولید، افزایش توسعه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا، حفظ و تنوع ژنتیکی، بازارهای صادراتی، تحقیق، آموزش و ترویج، کاهش ریسک و افزایش تاب‌آوری صنعت تأکید شده است. منبع: فارس برچسب ها: ایران ، تولید عسل ، جهان ، جایگاه سوم

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ایران تولید عسل جهان جایگاه سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۱۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز فناوری هسته‌ای کشاورزی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل قطب تولید محصولات کشاورزی است و به زودی شاهد بهره‌برداری از مرکز فناوری هسته‌ای کشاورزی در استان اردبیل خواهیم بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نوبخت اژدری شامگاه شنبه در جلسه هماهنگی بهره‌برداری از مرکز فناوری هسته‌ای اردبیل، اظهار داشت: سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در زیربخش‌های زراعت، باغبانی و دامپروری در این استان تولید می‌شود که چهار درصد کل محصولات تولیدی کشور را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: در تحقق شعار سال با نام «جهش تولید با مشارکت مردمی» ضروری است تا بخش عظیمی از فعالیت‌ها با محوریت خود مردم مورد حمایت و تقویت قرار گیرد تا اهداف شعار سال تحققی عینی پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: یکی از اولویت‌های کاری جهاد کشاورزی تأمین امکانات و زمین مناسب برای استقرار مرکز فناوری هسته‌ای است که استان اردبیل می‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود.

اژدری افزود: نه تنها استان اردبیل بلکه استان‌‌های همجوار نیز از خدمات این مرکز در بخش کشاورزی بهره مند خواهند شد تا ما بتوانیم ظرفیت تولید خود را با بهره‌برداری از مرکز فناوری هسته‌ای ارتقا دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با نگرش تخصصی به نحوه فعالیت و خدمات‌دهی این مرکز می‌‌تواند کانون حمایت و پشتیبانی از تولید متنوع در بخش کشاورزی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: روش کار مرکز فناوری هسته‌ای در سه محور تکنیک پرتودهی، تکنیک ردیابی و تکنیک اکتیو کردن است.

اژدری بیان کرد: دانشمندان این مرکز کنترل انواع آفات و امراض را با تکنیک پرتودهی انجام خواهند داد.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: با پرتودهی گاما از زود جوانه‌زنی محصولاتی همچون سیب‌زمینی و پیاز جلوگیری خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: جلوگیری از زود جوانه‌زنی این محصولات فواید بسیاری را برای کشاورزان به همراه داشته و می‌تواند به مدت زمان ماندگاری این محصولات در انبار کمک کند.

اژدری گفت: با توجه به مدت زمان مناسبی که در اختیار باشد بازاریابی مناسب و به صرفه محصولات نیز انجام شده تا با قیمت مناسب و قابل قبول این تولیدات به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی افزود: مرکز فناوری هسته‌ای کمک بسیاری را در سطح بالایی در راستای افزایش میزان ماندگاری محصولات تولیدی و همچنین حفظ کیفیت این محصولات خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: این امر منجر به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و بهره‌وری بیشتر شده و به تناسب آن میزان تولید انواع محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/131/.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • گزارش تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی به قوه قضاییه ارجاع شد
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • کلنگ زنی 327 واحد مسکونی کارکنان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی
  • ائمه جماعات با جهاد تبیین، ارزش آب و برق را تشریح کنند
  • فروش گوسفند با کارت ملی صحت دارد؟
  • واکنش وزارت جهاد کشاورزی به احتکار کالاهای اساسی | قیمت هیچ کالایی تغییر نکرده است
  • نظارت بر مراکز تامین و تولید کالاهای اساسی کشاورزی آغاز شد
  • مرکز فناوری هسته‌ای کشاورزی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود