Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخورد اشعه لیزر و پالس‌های کوتاه اشعه ایکس به آب، موجب تبخیر آب و به وجود آمدن نوعی موج ضریه‌ای شد که صدای بلندی را تولید می‌کند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، گروهی از محققان به رهبری گابریل بلاج دانشمند آزمایشگاه SLAC National Accelerator Laboratory و دانشگاه استنفورد بلندترین صدای ممکن را زیر آب خلق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
آن‌ها با استفاده از لیزر اشعه ایکس LCLS متعلق به آزمایشگاه SLAC جت‌های کوچکی از آب را ایجاد کردند تا یک فشار صوتی بالاتر از ۲۷۰ دسی بل ایجاد کنند.

دسی بل واحد اندازه گیری بلندی صوت است در پایین‌ترین حد مقیاس دسی بل برای شنوایی انسان محدودیت‌هایی وجود دارد و انسان‌ها صدا‌هایی مانند بال زدن پشه را از فاصله دور نمی‌شنوند. اما صدای صحبت کردن انسان در حدود ۵۵ دسی بل است و صدای زنگ ساعت به ۸۰ دسی بل می‌رسد. صدای اره نیز ۱۰۰ دسی بل است. از سوی دیگر سروصدای عظیم بلند شدن جت از زمین ۱۳۰ دسی بل است.

در مورد محدودیت صوتی نکته مهم آن است که در هوا، صوت از ۱۹۴ دسی بل بالاتر نمی‌رود. اما در آب این حد، حدود ۲۷۰ دسی بل است.

صوت در حقیقت یک موج فشار است. در صفر دسی بل هیچ موج فشاری وجود ندارد، اما وقتی صوتی در میانه مسیر خود می‌شکند، بلندتر نمی‌شود.

محققان این پروژه نیز با تکیه بر این نکته فعالیت خود را انجام دادند. آن‌ها با استفاده از یک اشعه لیزر جت‌هایی کوچک از آب با قطر ۱۴ تا ۳۰ میکرومتر را شکستند. هنگامی که پالس‌های کوتاه اشعه ایکس به آب برخورد کرد، آب تبخیر شد و در نتیجه نوعی موج ضربه‌ای به وجود آمد. پس از این مرحله تولید موج‌ها ادامه یافت و صدایی بسیار بلند زیر آب تولید شد.

به گفته دانشمندان اهمیت این پژوهش بسیار فراتر از ارزش علمی آن است. تحقیق مذکور در نشریه Physical Review Fluids منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اشعه لیزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۱۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاونی خیرین با هدف توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود

ایسنا/فارس استاندار فارس پیشنهاد داد که در راستای شعار سال، تعاونی خیرین استان فارس با همکاری اداره تعاون و در جهت توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود.

محمدهادی ایمانیه امروز، ۵ اردیبهشت در آیین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری استان فارس با بیان اینکه استان فارس همواره در بسیاری از مجامع خیرین پیشتاز و شروع کننده بوده و به‌عنوان الگو مطرح شده است، خواستار تسهیل در فرآیندهای اداری و قانونی شد و گفت: خیرین در راستای کار خیر، هرگاه با مانعی مواجه شدند حتما ما را در جریان بگذارند تا شخصا در کمتر از ۲۴ ساعت جهت رفع مانع اقدامات لازم را انجام دهم.

محمدهادی ایمانیه، جلوگیری از موازی کاری را یکی دیگر از مسائلی عنوان کرد و خواستار ایجاد شبکه‌ای واحد برای هدفمندتر کردن کمک‌های خیرین شد.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد تعاونی خیرین را مطرح کرد و گفت: این تعاونی با همکاری اداره تعاون و خیرین، می‌‍تواند شبکه‌‍‌ای را در زمینه توسعه اشتغال و تولید ایجاد کند که در راستای شعار سال گام بردارد.

ایمانیه در پایان صحبت‌های خود خواستار اطلاع رسانی گسترده برای ساماندهی کودکان کار، متکدی و بازمانده از تحصیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • تعاونی خیرین با هدف توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود
  • آیا مورچه‌ها صدا دارند و چرا صدای مورچه‌ها را نمی‌شنویم؟
  • قد هوش مصنوعی کی به قامت دانایی انسان می‌رسد؟
  • گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، ۳ برنامه پرمخاطب رادیو گیلان
  • ۸۰ واحد بزرگ صنعتی در استان قزوین در دست اجراست
  • این چند نکته ساده کمک می‌کند که بدون عطر خوشبو شوید!
  • (ویدئو) غرش‌های بلند پلنگ ایرانی در صخره‌های دماوند
  • آیات و روایات، طبیعت را دارای شعور می‌دانند/ تاثیر تربت و آب زمزم بر گیاهان