Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@06:19:00 GMT

مبارزه با ملخ در 800 هکتار زمین کشاورزی خراسان رضوی انجام شد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۱۷۵۰

مبارزه با ملخ در 800 هکتار زمین کشاورزی خراسان رضوی انجام شد

مشهد- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سطح مبارزه با آفت ملخ در زمین های کشاورزی این استان به 800 هکتار رسید.

نجفقلی صالحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ملخ از انواع آفات بومی است و هر سال در این مقطع زمانی مبارزه با آن در این استان انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: ملخ های مهاجر هنوز به خراسان رضوی نرسیده اند و نزدیک ترین شهر میزبان این آفت نهبندان خراسان جنوبی است اما وضعیت آن تحت کنترل می باشد.
وی گفت: کانونهای شناسایی شده در استان خراسان رضوی تحت نظر است و به محض نیاز به مبارزه شیمیایی اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.
صالحی افزود: از کشاورزان، دامداران و چوپانان درخواست می شود در صورت مشاهده کانون ملخ بلافاصله به ادارات جهاد کشاورزی استان اطلاع دهند.
26 کانون ملخ خیز در خراسان رضوی شناسایی شده و تحت کنترل است و در بیش از 95 درصد شهرستانهای این استان احتمال مواجهه با آفت ملخ بومی وجود دارد و به همین دلیل با توجه به وضعیت آب و هوایی در این زمینه حساسیتها و کنترلهای لازم انجام می شود.
آفت ملخ به وضعیتی گفته می شود که رفتار این حشره در پی افزایش بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی و تحریک برای تولید مثل به حالت طغیان در‌آید.
در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت ‌جمعی می ‌زنند و با حمله به مزارع، زیانهای بسیار وارد می‌ کنند.
پیش از این مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از هجوم ملخهای صحرایی در پی بارندگیهای اخیر به مناطقی از کشور شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب استان کرمان و جزیره قشم خبر داده و گفته بود: هجوم ملخ می تواند تهدید جدی برای زمینهای کشاورزی و عرصه های طبیعی باشد.
ملخ صحرایی که از شبه جزیره عربستان، امارات متحده عربی و عمان وارد ایران شده است می تواند روزانه بین 200 تا 400 کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) می تواند روزانه بین چهار تا هشت کیلومتر مسافت را طی کند.
دو میلیون و 138 هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد و 363 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این استان فعالیت دارند.
7496 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي كشاورزي ملخ خراسان رضوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۱۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مبارزه با سن غلات در حوزه عمل مرکز جهاد کشاورزی دیزج دول

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی دیزج دول از مزارع غلات حوزه عمل این مرکز بازدید و ضمن پایش عوامل خسارتزای آن، نسبت به اطلاع رسانی به بهره برداران جهت مبارزه با آن اقدام نموده اند.

گفتنی است مبارزه با سن غلات در مرحله مادری از روز ۱۹ فروردین آغاز و تا به امروز ۲۱ هکتار از مزارع این منطقه علیه سن سمپاشی شده است که ۱۲ هکتار آن در مزارع گندم آبی و ۹ هکتار در مزارع گندم دیم بوده است.

همچنین در ۱۲۷ هکتار از مزارع گندم کنترل علف‌های هرز صورت گرفته بوده است.

دیگر خبرها

  • مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان
  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان
  • مبارزه با آفت «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از گندم‌ زارهای لرستان
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • آغاز مبارزه با سن غلات در حوزه عمل مرکز جهاد کشاورزی دیزج دول
  • ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع استان مرکزی تحت پایش مبارزه با آفات قرار گرفت
  • مبارزه به موقع با آفات موجب بهبود کیفیت محصول می‌شود
  • مبارزه با دسته های ملخ مراکشی در بستر تالاب پریشان
  • سهم۵۰ درصدی کاشت پسته در کشاورزی رشتخوار
  • صدور سند برای ۲۲۶ هکتار زمین کشاورزی تنکابن