Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-20@03:22:26 GMT

میزبانی صحن حضرت زهرا(س) از زائران روزه‌دار امام علی(ع)

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۲۱۲۷

میزبانی صحن حضرت زهرا(س) از زائران روزه‌دار امام علی(ع)

بخش‌هایی از قسمت زیارتی صحن حضرت زهرا(س) که با همت خیران ایرانی و عوامل ستاد بازسازی عتبات عالیات در جوار حرم مطهر علوی ساخته شده است، این روزها میزبان افطاری زائران حرم مولای متقیان(ع) است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: فضای معنوی و معماری ایرانی و اسلامی زیبای صحن و شبستان حضرت زهرا(س) محیط مناسبی را برای برگزاری آئین‌های مذهبی، اقامه نماز جماعت و حتی بیتوته و استراحت زائران آماده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این صحن زیبا پیشکشی از سوی خیرین، مهندسان، استادکاران و کارگران ایرانی به آستان منور مولای متقیان(ع) است که بنام مبارک حضرت زهرا(س) مزین شده است.

 

بخش‌هایی از قسمت زیارتی صحن حضرت زهرا(س) که با همت خیرین ایرانی و عوامل ستاد بازسازی عتبات عالیات در جوار حرم مطهر علوی ساخته شده است، این روزها میزبان افطاری زائران حرم مولای متقیان است. تولیت آستان قدس علوی، سفره افطاری حرم مطهر را در شبستان زیبای این صحن گسترده که خیل روزه‌داران و نمازگزاران پس از اقامه نماز مغرب و عشاء مهمان این خان کرم می‌شوند.

 

ساخت و ساز صحن حضرت زهرا (س) که اکنون در مراحل پایانی قرار دارد، بر اساس معماری ناب اسلامی ایرانی صورت گرفته است. چرایی این کار هم به سابقه ساخت و سازهای مربوط به حرم مطهر حضرت علی‌(ع) بازمی‌گردد. معماری حرم امیرالمومنین(ع) را می‌توان به ۹دوره از زمان آل‌بویه تا کنون تقسیم کرد که آخرین معماری هم مربوط به ۳۰۰سال پیش و متعلق به نادرشاه افشار بوده است.

 

در بخش غیرزیارتی، موزه و کتابخانه هرکدام به مساحت 16500مترمربع، بخش اداری به مساحت ۱۰ هزار مترمربع و هتل به مساحت ۱۱هزار مترمربع ساخته شده است. کتابخانه‌ای هم در پنج طبقه با گنجایش یک میلیون کتاب در حال ساخت است. ۵۰۰ زائر می‌توانند خودروی خود را در این بخش پارک کنند. سه آمفی‌تئاتر هم برای این بخش تعبیه شده است که گنجایش هر کدام ۱۰۰ نفر است.

 

به گفته «حسن پلارک»، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، عظمت صحن حضرت زهرا(س) به‌حدی است که بزرگ‌ترین پروژه عمرانی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور محسوب می‌شود.

بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) در چهار طبقه به مساحت ۱۰۰ هزار مترمربع و بخش غیرزیارتی هم در پنج طبقه و به مساحت ۱۲هزار مترمربع ساخته شده است. طراحی صحن به‌گونه‌ای انجام گرفته که ارتفاع نهایی پروژه از ۱۵متر تجاوز نکند چرا که موجب اخلال در دید گنبد می شود.

 

«سید حسن خوشرو»، معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات هم از کیفیت بالای ساخت و ساز در این صحن و مقاومت مصالح به کار رفته در آن می‌گوید: «ستون‌ها و سازه اصلی صحن حضرت زهرا(س) با مقاومت بتنی ۵۰۰کیلوگرم سیمان در واحد مترمکعب ساخته شده که بیشترین مقداری است که می‌توان در یک پروژه بتنی به کار گرفت».

 

به گفته خوشرو، بیش از ۷۰ درصد محصولات و مصالح استفاده شده در صحن حضرت زهرا(س) ایرانی است. عمده سنگ‌های به کار رفته در این صحن، از معادن سنگ استان‌های خراسان جنوبی، مرکزی، لرستان، و شهرهای آذرشهر، مراغه و سیرجان تامین می‌شود که برخلاف سنگ‌های نمای مسجد النبی (ص) و مسجد الحرام که مخلوطی از سنگ و پلیمر است، طبیعی بوده و به‌لحاظ کیفیت نیز بسیار بهتر از آنهاست.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان موزه مسجد برنامه های ماه رمضان قرآن کریم سبک زندگی اسلامی مجلس کانون های مساجد ماه مبارک رمضان قرآن حرم امیرالمؤمنین ع ضیافت افطاری صحن حضرت زهرا سلام الله علیها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۲۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع بزرگ مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، این مراسم دیشب بعد از نماز مغرب و عشا در رواق امام خمینی (ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی در این مراسم سخنرانی کرد و تعدادی از اعضای پایگاه‌های بسیج محلات با پرچم‌های ایران و فلسطین در حمایت از فلسطینیان ندای الله اکبر و یاعلی و یا حیدر سر دادند.

همنوایی زائران در اجتماع وعده صادق دیدنی بود؛ مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا، یا علی و الله اکبر و صلوات بر محمد و آل محمد بیشترین شعار‌هایی بود که شنیده می شد. 

حاج حسین طاهری مداح مراسم را با دعا و ثنا و استغاثه به امام زمان (عج) به پایان رساند و از زائران خواست برای پیروزی و مقاومت رزمندگان و حفظ و اقتدار جمهوری اسلامی ایران نیز دعا کنند.

دیگر خبرها

  • شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی
  • آئین شکرانه خدمت زائران نوروزی حضرت رضا (ع) 
  • معطلی ۲ روزه مسافران در فرودگاه شارجه امارات به روایت شهروند ایرانی + فیلم
  • قبرستان بقیع قدیم ‌ها این شکلی بود + ویدئو
  • تخصیص ارز مبادله‌ای به زائران حج تمتع
  • روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا (س)/ هرجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت
  • روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا(س) / هرکجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت
  • اجتماع وعده صادق با نوای حیدر حیدر در حرم رضوی+ تصاویر
  • اجتماع بزرگ مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی
  • واگذاری دو هزار و ۸۷ واحد مسکونی ویژه مددجویان در فارس