Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- دومين همايش گفتگوهاي انتقال تجربه ميزبان تعدادي از بزرگان اين حوزه بود که مباحث مختلفي را در زمينه هايي از جمله فضاي مجازي، ويژگي هاي روابط عمومي خوب و موفق، اهميت برند شخصي در دنياي امروز مطرح کردند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از روابط عمومي دومين همايش گفتگوهاي انتقال تجربه (EST)، اين همايش با محوريت ارتباطات و روابط عمومي به مناسبت هفته ارتباطات شب گذشته با سخنراني دکتر هادي خانيکي، استاد ارتباطات؛ سيد جمال هاديان، رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات؛ حميدرضا ابک، از فعالان رسانه اي و اردشير رستمي، هنرمند در تالار ايوان شمس برگزار شد تا تجربيات سال‌ها تلاش اساتيد در اختيار جوانان قرار گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برگزاري همايش انتقال تجربه براي اهالي رسانه
در ابتداي اين همايش پوريا سوري، رئيس مرکز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري تهران خبر از برگزاري چنين همايشي در روز هفدهم مرداد براي اهالي رسانه داد و گفت: همواره يکي از دغدغه هاي روابط عمومي ها در روز خبرنگار اين است که به سنت گذشته هديه اي به خبرنگاران داده شود يا جشني برگزار شود؛ بر همين اساس تصميم گرفتيم امسال به شکلي متفاوت روز خبرنگار را در برج ميلاد گرامي بداريم. در همايش هفدهم مرداد تمامي خبرنگاران از حوزه هاي مختلف مي توانند حضور داشته باشند.

از فضاي مجازي هراس نداشته باشيد
همچنين کامبيز زاهدپور، مدير روابط عمومي بانک مرکزي ادامه داد: زماني که اکثر ما دانشجو بوديم با يک سري روزنامه طرف بوديم اما با گذشت زمان خبرگزاري ها و سايت ها نيز به گروه هاي رسانه اي اضافه شد ولي در حال حاضر به واسطه گستردگي استفاده از تلفن هاي هوشمند با چند ده ميليون رسانه روبرو هستيم که هر فرد به راحتي مي تواند رسانه اي را ايجاد و مديريت کند.
او افزود: دوران کاري خود را مي توانم به قبل از بانک مرکزي و يک سال حضورم در بانک مرکزي تقسيم کنم. در بين تمام نوساناتي که طي اين يک سال به وجود آمد و شما با تمام وجود آنها را احساس کرديد، بسياري اوقات با بحران هاي متني روبرو بوديم که افراد مختلف با يک گوشي موبايل رقم مي زدند که به آن فضاي مجازي مي گوييم. خواهشمندم تا اين حد از واژه فضاي مجازي هراس نداشته باشيد؛ مي خواهد نامش تلگرام، هاتگرام يا هر چيزي باشد. اين هراس را بايد کنار گذاشت و با واقعيت امروز اطلاع رساني روبرو شد که بخش زيادي از ارتباطات و اخبار در اين بستر اتفاق مي افتد.

خلاقيت؛ مهمترين عنصر روابط عمومي
در ادامه سيدجمال هاديان، رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان اولين سخنران براي بيان تجربيات خود به روي صحنه آمد و با تاکيد بر خلاقيت گفت: افرادي که در روابط عمومي کار مي‌کنند، بايد از کليشه و روزمرگي دوري کند. وقتي از روزمرگي دوري کنيم، به خلاقيت رسيده و کارهايي مي‌کنيم که ماندگار است.
او ادامه داد: خلاقيت به اين معني است که از ظرفيت‌هاي موجود استفاده شود. از علائم شخص خلاق اين است که از حداقل امکانات حداکثر بهره را مي‌برد و لايه هاي معنايي دوم و سوم و چهارم را مي بيند. درمقابل از علائم انسان کليشه اين است که مي گويد بودجه نداريم. زماني که در حوزه روابط عمومي خلاقيت داشته باشيد، ديده مي شود اما در غير اينصورت مانند آب ساکن خواهيد شد.
 
روابط عمومي يعني خوب شنيدن
دکتر هادي خانيکي، از اساتيد برجسته ارتباطات نيز ديگر سخنراني بود که صحبت هايش را با خاطراتي از نوجواني و جواني اش شروع کرد و گفت: از آنجايي که همواره دانش آموزي درسخوان بودم، تصور مي کردم بايد براي اينکه بتوانم خدمتي انجام دهم خوب درس بخوانم و به همين دليل رشته رياضي را انتخاب کردم اما پس از ورود به اين رشته در دانشگاه متوجه فاصله آن با روياهايم شدم. در نهايت گمشده خودم را در ارتباطات ديدم؛ زيرا مسئله جامعه ما، فهم امور از زاويه اي غير از تخصص است. اما در ايران سياست درازدامن است و من هم وارد آن شدم و چريک شدم. ويژگي يک چريک اين است که خيلي نمي داند با ديگران چگونه صحبت کند و زبانش، زبان آتش و گلوله است. پس از انقلاب اولين تجربه ام را در کار معلمي داشتم و همانجا هسته ذهني ام بسته شد. روابط عمومي از معلمي شروع مي شود؛ آن هم معلمي که قدرت شنيدن داشته باشد نه فقط اينکه بخواهد حرف بزند.

او افزود: با خودم گفتم چريک نمي تواند با جامعه خود حرف بزند ولي کسي که قدرت ارتباطي دارد، مي تواند با جامعه خود حرف بزند و تنها جايي که مي تواند با جامعه خود حرف بزند، جايي است که قدرت و ادب شنيدن داشته باشد. اگر بخواهيم آموزه اي براي روابط عمومي تعريف کنيم، در درجه اول خوب شنيدن است.

بين آموزش هاي آکادميک و حوزه هاي حرفه اي فاصله است
خانيکي با يادآوري روزهايي که وارد حرفه روزنامه نگاري شد، ادامه داد: اولين مهارت ارتباطي در روزنامه نگاري است و توصيه مي کنم فهم ژورناليستي داشته باشيد زيرا ژورناليست مي تواند پيچيده ترين مفاهيم را به ساده ترين زبان تبديل کند. پس از اين تلاش کردم فهم نظري خود را از ارتباطات بالا ببرم و به دانشگاه رفتم و در اين مسير دنياهاي نظري جديدي براي من باز مي شد و متوجه فاصله آموزش هاي آکادميک و حوزه هاي حرفه اي شدم که کاش اين فاصله کم بشود.

ويژگي هاي لازم فعالان حوزه ارتباطات
خانيکي با تاکيد بر اينکه گمشده زندگي خود را در ارتباطات ديده است، تصريح کرد: کسي در ارتباطات موفق است که به فروتني و تواضع برسد. مرحله بعدي اين است که فرد ارتباط گر براي خود قائل به حيثيت نباشد و نگويد اينجا، جاي من نيست؛ اين فرد بايد با همه بتواند نشست و برخاست داشته باشد. پس از آن به لحاظ نظري بايد به خوشبيني در مورد ديگران برسد. خلاقيت زماني اتفاق مي افتد که شما فکر کنيد ظرفيت و فرصتي وجود دارد؛ اگر تصور کنيد همه چيز به آخر رسيده امکان ندارد که خلاقيتي داشته باشيد. پيدا کردن صداهايي که از مدير به کارمند است، کاري دشوار نيست؛ پس مهمترين کار روابط عمومي ها پيدا کردن صداهاي افقي است.

از تجربه دنياهاي متفاوت نترسيد
استاد دانشگاه علامه طباطبائي با بيان اينکه خوب شنيدن نيازمند توانش ارتباطي است، گفت: توانش ارتباطي به معناي ظرفيت افزايي، کشف و خلق فرصت است. در اين زمينه براي بالا بردن قدرت شنيدن خود سعي کردم در دنياهاي مختلف قرار بگيرم. از تجربه دنياهاي متفاوت نترسيد زيرا در اين دنياهاست که شما مي توانيد مهارت هاي خود را به کار بگيريد. تعريف جديد يونسکو از سواد اين است که سواد ميزان کاربرد دانسته ها و آموخته ها براي تغيير زندگي خود و ديگران است.

ساخت برند شخصي از ابزارهاي مديريت در دنياي جديد است
در ادامه حميدرضا ابک، از فعالان رسانه اي با محوريت برند شخصي مديران سياسي کشور شروع به صحبت کرد و تصريح کرد: در کشور ما دولت عرصه اي گسترده است؛ دولت، شهرداري، نهادهاي زيرمجموعه و ... همگي دولت هستند. حاضران در اين همايش هم عموما يا وارد اين فضا شده اند يا قرار است در آينده پست هايي کسب کنند. نکته مهمي که پس از ورود به جايگاه روابط عمومي خواهيد داشت، گارد مديران نسبت به برند شخصي است و زماني اتفاق مي افتد که به اين افراد مي گوييد بايد براي خود بر اساس آنچه مي خواهي باشي و جايي که مي خواهي بروي، طراحي هايي داشته باشي که اين طراحي ها فراتر از نوع پوشش، توئيت ها و نوع سخنراني و استناد سخنان است.

ويژگي هاي برند شخصي
او با تاکيد بر اينکه ساخت برند شخصي از ابزارهاي مديريت در دنياي جديد است، افزود: برند شخصي از نظر من مستقيم و از نظر برخي کارشناسان غير مستقيم به فارغ التخصيلان ارتباطات، ارتباط دارد. برند يک داستان است. بهترين روش براي تحليل هر برندي اين است که مثل يک داستان تحليل کنيم. در درجه اول اين داستان بايد جذاب باشد. نکته دوم اين است که در داستان تان باورپذيري داشته و تناقض نداشته باشيد؛ زيرا افکار عمومي نمي تواند صبح از شما يک مدل و شب يک مدل ديگري ببينند. از طرفي بايد يک انسجام کلي هم داشته باشد.

اگر در سياست داستانت را نگويي، برايت داستان مي گويند
اين فعال رسانه با اشاره به تعريف خود از عرصه سياست گفت: زماني که در هر پست و منصب دولتي و غيردولتي پا مي گذاريد که توجه افراد به شما جلب مي شود، وارد عرصه سياست شده ايد. يک واقعيت مخصوصا در اين عرصه اين است که اگر داستانت را نگويي برايت داستان مي گويند. شما به عنوان يک مدير ناچاريد روي برند شخصي خود کار کنيد. يکي از اشتباهات بزرگ روابط عمومي ها اين بوده که خواستيم جوهر شخص را عوض کنيم. اينجا بوده که آنها هم گارد گرفته اند و گفته اند مي خواهم خودم باشم.

چرا مديران سياسي و دولتي گارد مي گيرند؟
ابک با طرح سوالي مبني بر چرايي گاردگيري مديران نسبت به برند شخصي اظهار کرد: يکي از دلايلش اين است که درک درستي از برندينگ ندارند و تصورشان اين استکه روي برند پوشش فرد کار مي شود. او نمي داند که يکي از کارهايي که بايد صورت بگيرد، تحقيق در مورد افرادي است که با اين مدير جلسه دارند. از دلايل ديگر اين است که مديران مي گويند من فردي با سوابق مشخص و شناخته شده هستم، شما مي خواهيد با من چه کنيد؟ اين افراد اشتباه مي کنند. آنها تصور مي کنند برند شخصي صرفا براي ارتقا است. نمي دانند که بخش عظيمي از اين فعاليت براي حفظ جايگاه است. از ديگر نکاتي که مديران مطرح مي کنند اين است که کسي با برند شخصي به جايي نمي رسد و هرچه پنهاني کار کني و با آرامي به مراتب بالا بيايي، احتمالا موفق مي شوي.

او با اشاره به نو بودن بحث برندينگ در ايران گفت: مديران روابط عمومي بايد در گام اول اعتمادها را جلب کنند و مديران بالادستي را به اين باور برسانند که نمي خواهيم تو را تغيير بدهيم. تو داراي ويژگي هاي مثبت و منفي هستي؛ اجازه بده ويژگي هاي مفي را پله پله به حاشيه ببريم و اجازه بده در مورد نقاط مبهم زندگي ات داستان بسازيم.

ابک افزود: يکي از راه هاي برندسازي براي افرادي که ابتداي راه هستند اين است که داستان مطلوب زندگي خود را تعريف کنند. مي خواهيد به کجا برسيد؟ پس از آن آرام آرام بر مبناي آن، داستان و روايات را بسازيد و سپس ويژگي هايي مانند نوع پوشش، نوع نشست و برخاست و نوع روابط تان مهم مي شود.

در پايان همايش اردشير رستمي، تصويرگر، مجسمه ساز و بازيگر نقش شهريار در سريال شهريار به روي صحنه آمد و صحبت هاي خود را با اين جمله شروع کرد: من، اردشير رستمي سال 1349 در حاشيه رودخانه ارس به دنيا آمدم اما خودم را شهروند دنيا مي دانم. حيف است که انسان ياد نگيرد؛ خواهش مي کنم زياد مطالعه کنيد تا با زيبايي هاي جهان آشنا شويد. ما زيست هاي همگون و همساني داريم. شکسپير مي گويد «نترسيم و وارد جهان شويم». عقل تاريخي نمي گذارد ما زندگي کنيم و دائما گوشزد مي کند که اگر اين کار را انجام دهي، عاقبتش اين است. جهان خيلي مهربانتر از ماست. جهان اگر آدم هاي مهرباني نداشت که به اينجا نمي رسيد.

گفتني است دومين همايش گفتگوهاي انتقال تجربه (EST) در حوزه ارتباطات و روابط عمومي توسط مرکز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري تهران و با مشارکت موسسه فرهنگي هنري آينده هنر هشتم، دانشگاه علمي کاربردي واحد 46، بانک صادرات و بانک ملت  برگزار شد تا تجربيات سال ها تلاش اساتيد در اختيار جوانان قرار گيرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انتقال تجربه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۲۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام آبروبَر صداوسیما در فضای مجازی وایرال شد

گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

 

اقدام آبروبَر صداوسیما در فضای مجازی وایرال شد 

روشی برای برداشتن بافت از بدن


واکنش قاضی شهریاری به پست جنجالی یکتا ناصر


تشخیص و رفع وابستگی عاطفی


ادعای وجود بمب در کیف یک مسافر در فرودگاه مسکو


برپایی بلندترین سفره افطاری در تهران
حساب‌های بانکی این افراد مسدود می‌شود


کشف جسد خون آلود یک مرد در بزرگراه آزادگان
زاکانی ریخت خیابان تاریخی تهران را به‌هم ریخت


کنایه تند به نقش پردیس پورعابدینی در دو سریال


نجات ۱۷ مسافر از حریق یک هتل در مشهد


اولین تصویر از قابلیت تازه و شگفت‌انگیزِ واتس‌اپ


زمان واریز سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱
ماجرای فوت دردناک خانم دکتر پرستو بخشی


انهدام باند بزرگ قاچاق مواد مخدر در سراوان
قیمت دیگنیتی از دو میلیارد تومان هم عبور کرد


درگذشت ناگهانی بازیگر زن مشهور در خارج از کشور


مرگ دلخراش سه شهروند درپی گازگرفتگی در ابیانه نطنز
کارگری در کیش انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش برگرداند


نجات دختر بچه چهارساله از دست گروگان‌گیر مسلح

دیگر خبرها

  • آنهایی که این احکام را خوارج می‌شوند!
  • پیشنهاد رهبر انقلاب برای معادل اصطلاح فضای مجازی
  • ببینید | حرف‌های جنجالی یک روحانی درباره فضای مجازی؛ این افراد خوارج هستند اگر...
  • امکان حضور فعالان فضای مجازی در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم
  • ده اشتباه رایج در طراحی آشپزخانه و نحوه انجام ندادن آن
  • رصد و پایش فضای مجازی در دادگستری آذربایجان غربی
  • رسانه‌ها بازوی توانمند پلیس در ارتقاء نظم و امنیت هستند
  • رنگین کمان اصفهان فضای مجازی را تسخیر کرد + فیلم | این تصویر زیبا را از چشم‌انداز سی و سه پل ببینید
  • اقدام آبروبَر صداوسیما در فضای مجازی وایرال شد
  • اشرف بروجردی: می‌خواهند در امور شخصی دخالت کنند | جامعه ایران، رها شده است