Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: هر مملکتی که دارای علم است آباد است و هر مملکتی که در آن جهل و نادانی حکومت کند قطعاً عقب افتاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله العظمی سبحانی امروز در درس تفسیر خود در مدرسه حجتیه با اشاره به آیه ۶۲ سوره توبه «یَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ وَاللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ یُرْضُوهُ إِنْ کَانُوا مُؤْمِنِینَ» گفت: قرآن کریم کمال ادب را در خصوص مؤمنین و انبیا رعایت می‌کند و بین این دو مقام نیز تمییز قائل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: رضایت بنده خدا آسان است ولی جلب رضایت خدا مشکل است زیرا خداوند عالم به غیب و شهود و کاشف غیب و شهود است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه «أَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ یُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِیهَا ذَلِکَ الْخِزْیُ الْعَظِیمُ»، بیان کرد: لحن خداوند در این آیه نسبت به آیه قبلی نسبت به منافقان شدید تر است؛ خداوند بیان می‌کند که مگر نمی‌دانند که کسانی که با پیامبر جدل می‌کنند در آتش سوزان ماندگار خواهند بود؟ بدترین عمل آن است که انسان دانه‌ای را بکارد که نتیجه آن آتش دوزخ است.

آیت الله سبحانی یادآورشد: برخی با نوع ترجمه و تفسیر به رأی خود، گویا بر قرآن استادی می‌نند و برخی کلمات را بر قرآن بار می‌کنند؛ صحیح آن است که انسان نسبت به قرآن شاگرد باشد نه استاد؛ مثل اینکه برخی خالد را به معنی مدت زمان طولانی گرفته‌اند در حالی که خالد به معنی پیوسته است.

وی گفت: روح البیان یکی از تفاسیر مرتبط به اهل سنت و ترکیه است؛ روح البیان با روح المعانی آلوسی متفاوت است؛ روح البیان تفسیری صوفی و عاطفی است؛ وی در این کتاب می‌نویسد که هیچ پیامبری چون پیامبر اسلام آزار ندید؛ نویسنده کتاب، اذیت پیامبر را در جایگاه تصفیه پیامبر ذکر می‌کند که این برداشت، یک برداشت ظریف عرفانی است؛ سپس بیان کرده است که فرزندان پیامبر نیز به همین دردها مبتلا شدند.

وی افزود: این گونه افراد تا حدی مقام ولایت را درک کردند و به مراتبی از ولایت حضرات دست یافتند؛ کسانی که امام حسن (ع) را شهید کردند پیامبر اکرم (ص) را شهید کردند و این گروه نیز مشمول همین آیه هستند.

وی افزود: لعن به معنی دوری از رحمت حق است و کسی که این چنین پیامبر و فرزندانش را می‌آزارد از رحمت خدا به دور است.

آیت الله سبحانی، با اشاره به میلاد با برکت امام حسن (ع) یادآورشد: روزی امام حسن (ع) فرزندان خویش و امام حسین (ع) را جمع کردند و فرمودند که شما فرزندان امروز و چیزی نمی‌گذرد که بزرگان قوم می‌شوید و برای رسیدن به این مقام باید سرمایه علمی جمع کنند؛ جمع‌آوری علم کافی نیست بلکه حفظ آن نیز مهم است.

وی گفت: هر مملکتی که دارای علم است آباد است و هر مملکتی که در آن جهل و نادانی حکومت کند قطعاً عقب افتاده می‌شود.

وی افزود: حدیث قوی در مسلم و بخاری نیز بیان شده است که در آن نقل شده که پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید که اسلامی که من آورده‌ام عزیز است تا زمانی که ۱۲ خلیفه می‌آیند؛ تنها جمعیتی که توانسته است این حدیث را تحقق بخشد، امت امامیه است که معتقد به ائمه اثنی عشر است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۳۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دموکراسی هند در یک قدمی خط پایان

انتخابات سراسری هند از امروز و در شرایطی آغاز شده است که از جهات مختلف انتخاباتی خاص و منحصر به فرد در جهان به شمار می رود؛ بیش از 950 میلیون نفر واجد شرایط که آن را در جایگاه بزرگترین انتخابات دنیا قرار می دهد، برگزاری در طی شش هفته که طولانی ترین انتخابات جهان را رقم می زند و تعیین سرنوشت حدود 15 در صد از ساکنین زمین از طریق بزرگترین نظام دموکراسی جهان.                                                           با این حال انتخابات سراسری کنونی هند از جهات دیگری هم حائز اهمیت است؛ در وهله نخست باید گفت که نتیجه این انتخابات تقریبا از پیش تعیین شده و معلوم است. تمامی آمارها، ارقام و نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که حزب حاکم بی جی پی یکبار دیگر و به فاصله ایی تقریبا زیاد از رقبا، پیروز انتخابات بوده و به راحتی می تواند سومین دوره حکمرانی خود بر هند را جشن بگیرد. دلایل زیادی برای این موفقیت قابل پیش بینی وجود دارد؛1)عملکرد موفق دولت مودی در حوزه های مختلف به ویژه در عرصه های اقتصادی و سیاست خارجی 2)ضعف و تشتت مخالفان، آن هم به رغم این که کوشیده اند با تشکیل یک ائتلاف فراگیر 26 حزبی با نام "ایندیا"، مواضعی متحد در برابر ائتلاف حامیان دولت "ان دی ای"(حزب بی جی پی و متحدانش) اتخاذ کنند 3)سیاست ها و رویکردهای پوپولیستی و جذاب حزب حاکم که عمدتا بر ناسیونالیسم ملی و مذهبی هندو اتکا دارد. 4)استفاده دولت و حزب حاکم از شیوه های مختلف و بعضا ناجوانمردانه در تضعیف و تحقیر مخالفان، که آخرین مورد آن در آستانه انتخابات و با دستگیری رهبر حزب "عام آدمی" و سروزیر ایالت دهلی به جرم فساد مالی به وقوع پیوست.           با این حال به نظر می رسد که روشن بودن سرنوشت انتخابات کنونی هند، چیزی از اهمیت و حساسیت آن برای آینده سیاسی این کشور کم نمی کند. دولت مودی و حزب حاکم بی جی پی در طی دو دوره متوالی حاکمیت خود بر هند، تحولاتی را در این کشور رقم زده اند که نگرانی های زیادی را نسبت به آینده نظام سیاسی و بقای دموکراسی در این کشور بوجود آورده است. در این راستا اتکای مودی و حزب حاکم بی جی پی به شعارهای افراط گرایانه ناسیونالیستی و مذهبی "هندو" در طی ده سال گذشته، در جلب حمایت عمومی از این حزب نقش موثری را ایفا کرده است. دولت مودی با پافشاری در اجرای این شعارها نشان داده است که کاملا به آنها باور داشته و صرفا در حد یک شعار و یا تبلیغات انتخاباتی به آنها نگاه نمی کند. لغو خودمختاری ایالت کشمیر تنها ایالت با اکثریت مسلمان در هند، افتتاح معبر "رام" در محل مسجد بابری و تصویب و اجرای قانون جدید شهروندی که بر شناخت هویت هندی بر مبنای مذهب هندو اتکا دارد، همگی بخشی از همین اقدامات محسوب می شود. شکی نیست که انجام چنین اقداماتی با روح دموکراسی و قانون اساسی مبتنی بر نظام سکولار هند کاملا منافات دارد. بر همین اساس است که سوهاس پالیشکار استاد دانشگاه در هند، عملکرد دولت فعلی را ورود به عصرپاکسازی این کشور از تکثرگرایی و نیز همزیستی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب مختلف تعبیر می کند.  با در نظر گرفتن چنین وضعیتی است که به رغم آشکار بودن پیروزی مودی و حزب بی جی پی، چگونگی این پیروزی می تواند نقش تعیین کننده در آینده و سرنوشت سیاسی این کشور داشته باشد. بر این اساس اگر افراط گرایان هندو بتوانند اکثریت خود در مجالس این کشور قطعیت بیشتری داده و به حد نصاب تغییر قانون اساسی برسانند (اکثریت دو سوم مجالس دو گانه)، هیچ بعید نخواهد بود که آنها به فکر تغییر قانون اساسی سکولار هند و تثبیت ارزشهای "هندوتوا" باشند؛ موضوعی که بدون تردید نظام دموکراسی هند را در یک قدمی خط پایان  قرار خواهد داد.                                                                                                   

دیگر خبرها

  • دموکراسی هند در یک قدمی خط پایان
  • هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است
  • حادثه اصفهان از خارج از کشور اتفاق افتاده است یا داخل؟
  • این نشانه های بدنی می گوید سلامت تان به خطر افتاده است
  • آیت‌الله سبحانی: منابع مادی مثل نفت صرف هزینه‌های جاری نشود
  • بقیع گوشه ای از تاریخ اسلام است/ ضرورت شناساندن آن به جهان
  • چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟
  • مورایس: لیاقت برتری در دربی اصفهان را داشتیم
  • چرا امام برخلاف آستان قدس مخالف بازسازی بقیع و مناره پیامبر بود؟
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی