Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@01:30:41 GMT

سلامت زنان، سعادت جامعه

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۳۳۶۷

سلامت زنان، سعادت جامعه

بندرعباس- ایرنا- همان طور که می دانیم نهاد خانواده از ازدواج مشروع زن و مرد و تولد فرزندان شکل گرفته که در واقع با یک هدف و منافع مشترک زیر یک سقف گردهم آمده اند.

به گزارش ایرنا، خانواده به عنوان مهم ترین و بنیادی ترین نهاد اجتماعی در تشکیل شخصیت افراد بسیار موثر بوده و موجب دوام و بقای جامعه و فرهنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخستین شرط داشتن جامعه ای سالم و پویا، سلامت، پایداری و تحکیم خانواده است و زنان، تضمین کننده سلامت و تحکیم خانواده هستند.
از آن جایی که زنان به عنوان یک مربی در نهاد خانواده، نقش تعیین کننده ای در مدیریت و برنامه ریزی سلامت و پویایی خانواده، رشد و کمال افراد و در نتیجه سلامت و سعادت جامعه دارند لذا می طلبد که این قشر که تقریبا نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند از لحاظ جسمی، روحی و روانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی در سلامت باشد.
امروزه زنان علاوه بر تربیت اجتماعی فرزندان و مدیریت خانواده، در تمامی مراکز اقتصادی، علمی و فرهنگی حضوری فعال و اثرگذاری دارند و بار مسوولیت های اجتماعی را در کنار فعالیت های خانوادگی به دوش می کشند.
جامعه صالح و سالم نتیجه نقش و فعالیت زنان است و اگر جامعه ای رو به نابودی و سقوط رود این امر در وهله اول متوجه زنان خواهد بود.
در همایش 30 اردیبهشت به مناسبت روز ملی جمعیت که از سوی اداره کل ثبت احوال هرمزگان و با حضور اعضای شورای راهبردی جمعیت و مسوولان استانی برگزار شد خبرگان این حوزه به نقش سلامت و سعادت زنان دراین زمینه پرداختند.
مسوولان و کارشناسان هرمزگان در این همایش با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت این استان را زنان تشکیل می دهند، تصریح کردند: برای این که جامعه ای سالم، پویا و فعالی داشته باشیم نیاز است که سلامت روحی و روانی جامعه زنان مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

**تربیت نسل آیندگان برعهده زنان است
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در بحث تحکیم خانواده و نقش زنان گفت: برای این که بتوانیم بنیان محکمی در خانواده داشته باشیم، زنان و مادران در جامعه ما، نقش بی بدلیلی دارند.
اسحق ملکی ادامه داد: تربیت نسل آیندگان برعهده زنان است و نقش این قشر در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی بسیار مهم است.
وی بیان داشت: قبل از انقلاب این دیدگاه نسبت به زن بود که باید در خانه مشغول باشد و خانواده را مدیریت کند اما بعد از انقلاب این رویه تغییر پیدا کرده و فعالیت زنان در عرصه های علمی، اجتماعی و اقتصادی شاهد هستیم که البته این امر کافی نیست و باید بیشتر مشارکت داشته باشند.
این عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: مادران باسواد و زنان باسواد و با دانش در تربیت فرزندان و برخورد مسائل بهتر عمل خواهند کرد.
ملکی ادامه داد: هرچند رعایت شئونات اخلاقی متوجه زنان و مردان است اما نقش زنان در رعایت این امر بسیار مهم و بی بدیل است.

**نهاد خانواده زیربنا و سنگ بنای نهاد اجتماعی است
جامعه شناس هرمزگان به نهاد مقدس خانواده اشاره کرد وگفت: یکی کهن ترین و با ارزش ترین نهادهایی که در بین نهادهای اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است، نهاد خانواده است.
ملکی افزود: امروزه نهاد خانواده به عنوان زیربنا و سنگ بنای نهاد اجتماعی است و اگر استحکام نظام خانواده دچار مشکل شود، آسیب های زیادی بوجود می آید.
وی ادامه داد: در جامعه غرب نیز خانواده به عنوان یک عنصر مهم تلقی شده و به پایداری نظام خانواده اقدام کرده اند، چرا که اگر به این امر توجه نشود هرج و مرج و بی نظمی در جامعه ایجاد می شود.

**ویژگی جمعیت کیفی و مطلوب
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان به حوزه جمعیت پرداخت و گفت: جمعیت شناسی، علمی است که به مطالعه جمعیت های انسانی به لحاظ کمی و کیفی می پردازد.
ملکی ادامه داد: جمعیت شناسی در زمینه کمی به بحث آمار و سرشماری از افراد می پردازد اما در بحث کیفی بیشتر با علم ژنتیک و بهداشت بدنبال سالم سازی جمعیت است.
وی با پاسخ به این سئوال که چگونه می توان جمعیت مطلوب و کیفی داشته باشیم؟، گفت: یکی از سایست های جمعیتی در بحث جمعیت مطلوب، گرفتن آزمایش های ژنتیک و مشاوره قبل از ازدواج است که کشور در سال های اخیر قدم های موثری در این زمینه برداشته شده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، بهبود نسل را از دیگر سیاست های جمعیت مطلوب دانست و در این راستا کشور ژاپن را مثال زد که در سال های اخیر با بهره گیری از علم تغذیه و بهداشت قبل و بعد از زایمان میانگین قد را افزایش داده است و بسیاری از کشورها نیز در این زمینه قدم های مثبتی برداشته اند
ملکی ادامه داد: یکی دیگر از سیاسیت هایی که باید در بحث جمعیت مطلوب و کیفی مورد توجه قرار گیرد، سیاست بهداشت روانی است که در کشور ما مورد مغفول مانده است.
وی گفت: باید در خصوص بهداشت روانی نیز در کشور زیاد کار شود تا جامعه ای سالم تر و پویاتر داشته باشیم و کمتر شاهد پرخاشگری در کف خیابان و بروز انحرافات اجتماعی، هرج و مرج و ناهنجاری ها باشیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: مهاجرت از سیاست های جمعیت مطلوب و کیفی و دولت موظف است در ارتباط با مهاجرت سیاست های مدون و آینده نگری داشته باشد که در این راستا اخیر طرح آمایش سرزمینی انجام شده است.
ملکی گفت: یکی از کارهای موفقی که در ایران به عنوان بزرگترین سیاست کیفی می توان یاد کنیم ریشه کنی فلج اطفال است، چرا که این امر جز شاخص هایی بوده که در سلامت جامعه موثر است و هر چه تعداد معلولان بیشتر باشد به مراتب مشکلات نیز بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به این که 40 تا 45 درصد ایرانی ها براساس نظرسنجی های صورت گرفته دچار مشکلات روحی و روانی هستند، گفت: هرچه سلامت روانی در جامعه افزایش یابد به همان میزان کارآیی افراد نیز افزایش می یابد و میزان پرخاشگری و خشونت نیز کاهش می یابد.
ملکی گفت: تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت این است که فرد از لحاظ جسمانی و روحی و روانی سالم باشد.
وی یاد آور شد: می طلبد به نوعی سازمان ثبت احوال ارتباط بیشتری دستگاه ها که بیشتر با موضوع جمعیت و سلامت افراد در ارتباط هستند از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه ها، تامین اجتماعی و علوم پزشکی ارتباط یابند تا از این نشست ها نتیجه علمی و عملی و کاربردی داشته باشیم.

** جامعه پوپا نتیجه وجود مادران سالم و آگاه
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان نیز گفت: مادران سالم، با نشاط و آگاه در پرورش و تربیت فرزندان سالم و همچنین جامعه ای پویا نقش تاثیرگذاری دارند.
حسین امیرتیموری افزود: کشور و جامعه ای می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و روی سعادت و خوشبختی را ببیند که دارای جمعیتی پویا و فعال و زنانی سالم باشد.
وی بیان داشت: با توجه به ظرفیتی که از بانوان در کشور وجود دارد باید بیش از پیش به این بخش توجه شود، زیرا جامعه ای که زنان سالم دارد به طور قطع آینده ای روشن خواهد داشت.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان اظهارداشت: از آن جایی که نصف جمعیت استان ما را زنان تشکیل می دهند و باتوجه به این ظرفیت باید در راستای سلامت روحی و روانی، اقتصادی و اجتماعی این قشر گام برداریم که یک خانواده فعال و پویا داشته باشیم.
وی با اشاره به نرخ جمعیت در کشور و استان گفت: در سال 1365 با توجه به این که زمان جنگ تحمیلی بود اما بیشترین میزان زاد و ولد را در کشور داشتیم اما بتدریج این روند جمعیتی کاهش یافته که باید کارشناسی و آسیب شناسی شود.
امیر تیموری گفت: مهاجرت روستاییان به شهر، باورهای دینی و مذهبی، شهرنشینی، کاهش ازدواج، بالارفتن سن ازدواج، تک فرزندی، معیشت و اقتصاد از مواردی هستند که در کاهش زاد و ولد و در نتیجه کاهش جمعیت بسیار تاگذار است.
وی یاد آورشد: هر چه بیشتر وارد زندگی شهری شدیم به دلیل شرایط و ضوابط زندگی شهری از جمله مسکن، آپارتمان نشینی، ترافیک، معیشت و اقتصاد میزان زاد و ولد و جمعیت کاهش پیدا کرده است.
این مسوول ادامه داد: در سال های اخیر آمار ازدواج نیز در کشور و به تبع آن در هرمزگان روند کاهشی داشته که این امر در کاهش زاد و ولد و در نتیجه کاهش جمعیت تاثیرگذار است.
امیرتیموری اضافه کرد: اگر به دنبال ایجاد جامعه ای فعال و آینده ی روشن برای کشور هستیم باید بدانیم که افزایش زاد و ولد و افزایش جمعیت، ازدواج و فرزندآوری بسیار تاثیرگذار خواهد بود و موجب بقا و دوام خانواده و جامعه می شود.
وی یا دآورشد: عمران و آبادانی روستاها، توجه به دغدغه زندگی شهرنشینی، توجه به سلامت جسمی و روحی زنان، اقتصاد و معیشت مردم خود می تواند نقش تاثیرگذاری در افزایش جمعیت داشته باشد.

**49 درصد از جمعیت هرمزگان را زنان تشکیل می دهند
مدیرکل ثبت احوال هرمزگان نیز در این همایش که با محوریت سلامت و سعادت زنان برگزار شد، گفت: 49 درصد برابر با 869 هزار و 601 نفر از جمیعت یک میلیون و 776 هزار و 415 نفری این استان را زنان تشکیل می دهند.
داوید صادقی افزود: به ازای هر 100 زن 104 نفر مرد در استان سکونت دارد که حدود 104 درصد از جمعیت را مردان تشکیل می دهند.
وی با اشاره به این که هرمزگان به لحاظ جمعیتی دومین استان جوان کشور است، بیان داشت: براساس سرشماری سال 95 نرخ رشد جمعیت هرمزگان 2/39 درصد و نرخ کشوری 1/24 درصد است.
مدیرکل ثبت احوال هرمزگان ادامه داد: جمعیت شهری استان 971 هزار و 822 نفر با 54 و 71 صدم درصد، جمعیت روستایی 802 هزار و 595 نفر با 45 و 17 صدم درصد و جمعیت غیرساکن نیز 2 هزار و 81 نفر با 12 صدم درصد است.
صادقی ادامه داد: جمعیت زیر 15 سال هرمزگان برابر با 528 هزار و 660 نفر با پوشش 29 و 8 دهم درصدی و جمعیت بالای 15 سال نیز یک میلیون و 247 هزار و 755 نفر با پوشش 70 درصدی است.
وی گفت: تعداد ولادت های ثبت شده در سال گذشته، 37 هزار و 934 واقعه است که نرخ ثبت ولادت حدود 21 و 2 دهم در هزار بوده است.
مدیرکل ثبت احوال هرمزگان ادامه داد: نرخ جمعیت در هرمزگان در سال های 96 و 97 حدود 7 و 1 دهم درصد کاهش داشته است.
صادقی اضافه کرد: با روند کاهش جمعیت در استان می طلبد اعضای شورای راهبردی جمعیت و ادارات مرتبط در این خصوص بشیتر در نشست های مختلف مطرح شود و راهکاری های لازم ارایه شود.
7195/6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سلامت زنان سعادت جامعه روز ملي جمعيت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۳۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید بیمه رایگان سلامت پنج دهک نخست جامعه در سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه بیمه رایگان سلامت پنج دهک نخست جامعه در سال ۱۴۰۳ تمدید شد گفت: دهک‌های ششم تا نهم نیز از تخفیف ۲۰ تا ۵۰ درصدی در پرداخت حق بیمه بهره مند می‌شوند.
آقای رضایی افزود: افراد برای تمدید دفترچه‌های بیمه سلامت خود به نشانی بیمه سلامت ایرانیان مراجعه کنند و یا با شماره بیست و چهار ساعت بیمه سلامت به شماره ۱۶۶۶ تماس بگیرند و بیمه خود را تمدید کنند.
در استان خوزستان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از آنها تحت پوشش صندوق روستایی و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر هستند که به صورت خودکار بیمه درمانی آنها تمدید می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • غزه گورستان قوانین بین المللی است
  • کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲
  • غزه گورستان نقض قوانین بین المللی است
  • هدف از افزایش نرخ جرایم رانندگی حفظ سلامت جامعه است
  • هدف از افزایش نرخ جرایم رانندگی حفط سلامت جامعه است
  • حرمت ماه مبارک رمضان در ایام عید نوروز صیانت شود
  • سلامت: فوتبالی نه ولی تراکتوری‌ام
  • زهرا شجاعی درگذشت
  • ببینید| توصیه یک جامعه‌شناس به مشوقان افزایش جمعیت در کشور
  • تمدید بیمه رایگان سلامت پنج دهک نخست جامعه در سال ۱۴۰۳