Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@15:09:00 GMT

درمان نادرست فشار خون، عوارض جبران ناپذیری در پی دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۳۴۴۳

درمان نادرست فشار خون، عوارض جبران ناپذیری در پی دارد

شیراز-ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با تاکید بر اینکه درمان اصولی بیماران مبتلا به فشار خون بالا بسیار مهم است، گفت: متاسفانه برخی از مبتلایان به این بیماری تحت درمان نادرست هستند که این امر می تواند عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

محمد رحمانیان، دوشنبه در کارگروه اطلاع‌رسانی پویش ملی کنترل فشار خون در جهرم افزود: 80 درصد بیماران کلیوی این شهرستان که هم اینک در بیمارستان مطهری جهرم و خاتم الانبیای بخش خفر این شهرستان، دیالیز می شوند به دلیل عدم کنترل فشار خون بالا کلیه های آنها آسیب دیده و هم اینک ناگزیر به انجام دیالیز هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به شمار این بیماران اشاره ای نکرد.
رحمانیان اظهار داشت: در این شهرستان 120هزار نفر در مقطع سنی بالای 30 سال قرار دارند که مشمول این طرح می شوند و پیش بینی می شود که هشت هزار بیماری که پیشتر به دلیل ابتلا به فشار خون بالا شناسایی شده بودند با اجرای این طرح، شمار آنها به 12هزار نفر افزایش یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: کم تحرکی، چاقی شکمی و عدم تغذیه مناسب مانند، مصرف زیاد نمک و فست فود ها عامل اصلی فشار خون بالا است و می توان با کاستن از مصرف نمک 33 درصد فشار خون را کاهش داد.
رحمانیان اضافه کرد: در مقایسه با دیگر کشور ها در ایران، سن ابتلا به فشار خون بالا به سنین پایین رسیده که موضوعی بسیار ناگوار است.
او گفت: متاسفانه برخی از مردم، درمان را مهم تر از پیشگیری می دانند اما بر این باوریم که با اطلاع رسانی دقیق و هدفمند می توان رویکرد مردم را به سمت پیشگیری از بیماری های غیر واگیر هدایت کرد.

**پایش فشار خون، رکن اصلی پیشگیری از بیماری های قلبی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز در این نشست گفت: پایش فشار خون و سنجش توده بدنی، رکن اصلی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است و با اقدامات ساده می‌توان از بسیاری از بیماری‌های خطرناک از جمله سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری کرد.
سید مجید ارجمند افزود: طبق آمارهای موجود 27 درصد مردم ایران مبتلا به فشار خون بالا هستند و در استان فارس 22 درصد دچار این بیماری هستند.
وی بیان کرد: از 22 درصد مبتلایان به فشار خون بالا در استان فارس، نیمی از آنها به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده و از این میزان تنها 20 درصد تحت مراقبت و درمان قرار دارند.
ارجمند، در مورد تعداد این افراد آماری اعلام نکرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، از کاهش مصرف نمک به عنوان یکی از عوامل مهم کنترل فشار خون بالا
نام برد و گفت: میزان مصرف سدیم به طور طبیعی برای هر فرد تنها 12درصد است اما طبق آمار اعلام شده به طور متوسط هر ایرانی روزانه بر سر سفره خود، سه درصد سدیم اضافی با نمکدان مصرف می کند که به دلیل اهمیت این موضوع حذف نمکدان از سفره ها ضروری است.

** همکاری 115 مرکز برای اجرای پویش ملی کنترل فشار خون
مدیر پیشگیری از بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم هم بیان کرد: پویش ملی کنترل فشار خون بالا در قالب 2 مرحله اجرا می شود که مرحله نخست آن اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا است که از بیست و هفتم اردیبهشت ماه جاری شروع شده و تا پانزدهم تیرماه ادامه دارد.
شاپور شادمند افزود: مرحله دوم این پویش ملی که فاز اجرایی آن است از هفدهم خرداد تا هفدهم تیرماه 98 برگزار می شود.
وی ادامه داد: برای اجرای این پویش، 100 مرکز ثابت بهداشتی و درمانی در مناطق شهری و روستایی به همراه 15مرکز سیار و ثابت دیگر در مکان های پُر رفت و آمد شهرستان جهرم برپا می شود.
وی افزود: افراد بالای 30 سال نیز می توانند به صورت غیر حضوری و به شیوه خود اظهاری، با مراجعه به سامانه ثبت فشارخون به نشانی salamat.gov.ir نسبت به تکمیل پرسشنامه و ثبت فشار خون خود در این سامانه اقدام کنند.
شهرستان جهرم در فاصله 193کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
9910 /6118

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي فشارخون بالا استان فارس شهرستان جهرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۳۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: با تلاش‌های همکاران بیش از ۷ هزار بیمار قطعی مبتلا به فشار خون بالاو بیش از ۵ هزار بیمار قطعی مبتلابه دیابت درسال ۱۴۰۲ در جمعیت زیر پوشش دانشگاه شناسایی شد.

دکتر زهرا دستجردی با اشاره به این که بخش عظیمی از این بیماران در طول اجرای پویش ملی سلامت شناسایی و مراقبت شده اند، گفت: همزمان با اجرای پویش ملی سلامت از بیستم آبان ماه لغایت سی ام دی ماه، بیش از۴ هزار نفر مشکوک به فشار خون بالا و بیش از دو هزار و ۸۰۰ بیمارمشکوک به دیابت، شناسایی و برای تایید یا رد بیماری به پزشک ارجاع شده اند.

وی گفت: همچنین در این پویش بیش از ۶۷ هزارنفر در مرحله پیش فشار خون بالا و بیش از ۲۰ هزار نفر در مرحله پیش دیابت شناسایی شده اند که پس از پیگیری، مراقبت و ارجاع مجدد به پزشک، تعداد ۳۹۵ نفر بیمار قطعی فشارخون بالا دوهزارو ۵۱ نفر بیمار قطعی دیابت شناخته شده وپس از ثبت بیماری، تحت درمان دارویی و غیر دارویی قرار گرفته اند.

دکتر زهرا دستجردی افزود: در بیماری‌های مزمن، بهترین مدیر در کنترل بیماری خود فرد است؛ همه افراد باید مقادیر طبیعی و غیر طبیعی فشار خون و قندخون خود را بدانند تا برای مراقبت از خود توانمند بوده و در صورت افزایش فشار خون و قندخون پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

 

 

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق خسارات جبران ناپذیری را برای رژیم صهیونیستی داشت
  • عملیات وعده صادق خسارات جبران ناپذیری برای رژیم صهیونیستی به همراه داشته است
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • علت ۷۰ درصد مرگ‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی است
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور