Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:54:30 GMT

کشف ساختارهای معماری دوره اسلامی در تپه کوشکله سقز

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۳۶۷۶

کشف ساختارهای معماری دوره اسلامی در تپه کوشکله سقز

سنندج - ایرنا - شواهد جدیدی از معماری دوران تاریخی و اسلامی با ادامه نخستین فصل کاوش باستان‌شناختی تپه باستانی کوشکله سقز به‌دست آمد.

بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، سرپرست تیم کاوش باستان‌شناختی تپه باستانی کوشکله سقز گفت: نتایج اولیه در این فصل، شامل کشف بقایای معماری از دو دورۀ فرهنگی قرون میانۀ اسلامی و دوران تاریخی است که برای مشخص شدن پیشینه و تاریخ گذاری مطلق آنها باید آزمایش سالیابی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طاهر قسیمی افزود: ساختارهای مشخص شده از دوره اسلامی بیانگر استقرارهای روستانشینی در منطقه بوده و از دوره تاریخی نیز ساختاری خشتی مشخص شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر مطالعه موارد فرهنگی، مطالعات میان رشته ای همچون: باستان - جانورشناسی، باستان - گیاه شناسی، زمین - ریخت شناسی، سالیابی دیرین مغناطیس، سالیابی کربن 14 و سالیابی به شیوه گرمالیان انجام می شود.
وی گفت: برنامه پژوهشی باستان شناختی تپه کوشکله، نخستین پروژه لایه نگاری در شهرستان سقز است که می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران قرار داده و بخشی از جدول گاهنگاری منطقه را مشخص و تکمیل سازد و در این راستا، برای حفاظت و معرفی این آثار ارزشمند هماهنگی های لازم با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان انجام شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز، بر لزوم انجام کاوشهای باستان شناسی و نقش مهم این پژوهش ها در روشن سازی پیشینه تاریخی، فرهنگی و سکونتی انسان در استان کردستان تأکید کرد.
سید محسن علوی افزود: انتظار می رود نتایج این کاوش ها بتواند با برنامه ریزی دراز مدت و ایجاد سایت موزه، در جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان کردستان و شهرستان سقز موثر باشد.
نخستین فصل کاوش باستان شناختی تپه باستانی کوشکله شهرستان سقز با هدف لایه نگاری برای شناسایی دوره های تاریخی از فروردین ۱۳۹۸ آغاز شده است.
3034

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي باستان شناسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۳۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

عصر ایران ؛ حسن ظهوری و فرزانه احمدی _ باستان‌شناسان ردپایی از تاریخ را یافته‌اند که اعجاب‌انگیز بوده‌است. منتظرم تمیزکاری تمام شود تا در حفره‌ای که ایجاد شده پایین بروم. قرار است به عمقی از تاریخ سفر کنم. به حدود ۷۰۰، ۸۰۰ یا ۱۰۰۰ سال قبل. همان زمانی که استادکاران اصفهانی، این‌جا سفالی می‌ساختند که آوازه‌ زیبایی‌اش در شهرهای دیگر پیچیده بود.

گزارش را اینجا ببینید

حالا باستان‌شناسان ردپای آن استادکاران سفالگر را پیدا کردند. درست در همان‌جایی که بر آتش گل سرشت‌شان، می‌دمیدند. آن را به حدی سالم یافته‌اند که رموز کارشان را فاش کند؛ هرچند سالم‌تر بود اگر تیغ لودرها، خواب سنگین هزار ساله گذر تاریخی کمرزرین را برآشفته نمی‌کردند. 

لقمه بزرگی که تیغ لودرهای شهرداری از جان محوطه می‌کنند، باعث آشکار شدن نشانه‌های تاریخی می‌شود. بقایای آجرهایی که فاش می‌کنند این‌جا بنایی و احتمالا آثار زیادی مدفون است. این‌که جلوی شهرداری گرفته شود هم خیلی آسان نبود و چندین نامه‌نگاری از سوی مردم و میراث فرهنگی برای توقف و در نهایت، افشاگری یکی از باستان‌شناسان باعث شد، دادستانی ادامه فعالیت‌های عمرانی متوقف و گذر کمر زرین، یک محوطه باستانی شود. آن هم در جایی که فاصله چندانی با مسجد جامع اصفهان ندارد و احتمالا هسته اولیه و اصلی شهر اصفهان باشد. 

برای انجام کاوش‌های باستان شناسی از دانشگاه هنری اصفهان دعوت شد تا این کاوش‌ها را به انجام برساند. دانشگاهی که هم تیم باستان شناسی و هم تیم مرمت دارد. سرپرستی این کاوش‌ها به علی شجاعی سپرده شد. 

باستان‌شناسان وقتی اولین ترانشه باستان‌شناسی را باز کردند، با یک سازه مسقف عجیب مواجه شدند. تیغ لودرها بخشی از آن را از بین برده‌است، اما بخش زیادی را سالم یافتند. یک زیرزمین مسقف که احتمالات زیادی درباره این‌که چه کاربری داشته وجود دارد. ظاهرا شبیه یک انباری است اما هنوز اتاق‌های تو در تویی دارد و سقف آجری آن بی‌نظیر است. 

به دوره صفویه یا کمی پس از آن تعلق دارد. هیچ‌کس هنوز نمی‌داند کاربری اطاقک‌های دو طرف بنا چیست. اینکه انباری هست یا یک بنای مربوط به یهودیان هنوز در هاله‌ای از ابهام است. انتهای بنا هم اتاقی دارد که سئوال‌برانگیز است. اما آن‌چه تعجب باستان‌شناسان را برانگیخته کشف یک اثر سفالی عجیب است. مجموعه‌ای از بدنه‌های سفالی که به شکل خاصی در هم تنیده شده‌‌اند. اولین گمان، احتمالا تنپوشه‌های سفالی هستند که کارشان انتقال آب یا فاضلاب بود‌ه‌است. اما ماجرا خیلی پیچیده‌تر از این‌‌هاست. 

نقش‌های هندسی دارند و با توجه به لایه‌ای که در آن کشف شده، احتمالا به دوره‌های پیش از ورود مغولان تعلق دارد. بزرگی و عظمت آن نشان می‌دهد که این‌جا در حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ سال قبل، اتفاقات عجیبی رخ داده و کسانی که از این تپوشه‌ها استفاده می‌کردند، نه تنها جمعیت زیادی بودند که کار ویژه‌ای هم انجام می‌دادند. مثل استادکارانی که با هنرمندی تمام یک کوره پخت سفال ساخته‌ بودند تا این‌جا سفال زرین‌فام تولید کنند. سفالی که پیدا کردن آن برای هر باستان‌شناسی ارزشمند است. 

رفتن به درون کوره پخت سفال، سفری هیجان‌انگیز به عمق تاریخ است. این‌که می‌شد از نزدیک تکنیک استادانی را دید که با دانش عجیبی آن را ساخته‌اند، اعجاب انگیز است. دانشی که حتی امروز نمی‌دانیم آن را چطور به دست آورده بودند. این حفره‌هایی که می‌بینید احتمالا محل ورود هوا و دمیدن بر آتش بوده که به این آتشدان ختم می‌شده و به این وسیله نه تنها حرارت که اکسیژن را هم درون کوره تنظیم می‌کردند. شگفت‌انگیز است و توصیف بودن در این نقطه از تاریخ خیلی سخت است. 

کل گذر باید مورد حفاری باستان‌شناسی قرار بگیرد و هنوز بخش‌هایی وجود دارد که کلنگ باستان‌شناسی نخورده و اتفاقا از تخریب‌ لودرها هم در امان بوده‌است. مردم هر روز برای تماشای کاوش‌های باستان‌شناسی می‌آیند. آن‌ها هم کنجکاوند این‌جا چه خبر است. حالا دیگر شهرداری نمی‌تواند همان طرح سابق را این‌جا ادامه دهد. حالا اصفهان با یک موزه باستان‌شناسی طرف است. 

کاوش‌ها هر روز هیجان‌انگیز می‌شوند و باید فکری برای ادامه آن بشود. کمرزرین محوطه‌ای نیست که به حال خود رها شود. این‌جا حالا یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی ایران است که طی یک دهه گذشته پیدا شده و باید حفظ شود.

 

 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کشف آثار مرموز تاریخی در وسط شهر اصفهان / باستان‌شناسان: «خیلی عجیب هستند تا به حال شبیه‌شان دیده نشده‌است» (فیلم)

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه قطعه شی تاریخی به میراث فرهنگی
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد