Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@16:43:04 GMT

224 کارگاه تولید فرش در آذربایجان غربی فعال است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۳۷۵۵

224 کارگاه تولید فرش در آذربایجان غربی فعال است

ارومیه- ایرنا- سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: این استان با داشتن 224 واحد کارگاه تولید فرش دستباف و کارگاه های خانگی برای 72 هزار نفر شغل پایدار ایجاد کرده است.

محمد دهقان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آذربایجان غربی با تولید سالانه 290 هزار مترمربع فرش دستباف یکی از قطب های فرش در کشور به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان بی نظیر است و انواع فرش‌های دستباف در طرح های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش در استان تولید و روانه بازار می شود.
وی افزود: فرش های ریز ماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب استان در سال 1389 ثبت ملی شده و فرش بافته شده در خوی نیز طی سال 1392 نیز به ثبت جهانی رسیده است که این امر جایگاه استان در صنعت فرش کشور را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: طرح ریز ماهی و افشار در بازارهای داخلی و جهانی از متقاضی زیادی برخوردار است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: شهرستان های تکاب و خوی مهمترین قطب های تولید فرش استان بوده و در کنار آنها فرشبافی در شهرهای بوکان، شاهین دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.
دهقان اضافه کرد: فرش دستبافت این استان به دلیل جایگاه ویژه ای که از گذشته تاکنون داشته است، می تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، دهها هزار نفر در آذربایجان غربی از محل فرش ارتزاق می کنند که این امر نشان دهنده جایگاه این صنعت در اقتصاد این استان است.
224 کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز قالیبافی در آذربایجان‌غربی فعال است که از این تعداد پنج کارگاه متمرکز، 47 تعاونی تولیدی، 15 اتحادیه صنفی قالیبافی و یک دانشگاه در حوزه فرش دستبافت استان فعالیت می کنند.
9918/7129

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد صنعت و معدن فرش آذربايجان غربي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۳۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید، اشتغال و تأمین معاش خانواده، ثمره پشتکار بانوی اراکی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ خانم سمیعی در زمره بانوان برتر کارآفرین استان مرکزی است که ۱۲ سال قبل با دریافت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی کمیته امداد، کارگاه کوچک خیاطی خود را راه اندازی کرد.
این بانوی کارآفرین که دانش آموخته رشته طراحی دوخت است توانست با چرخ خیاطی که پدرش به او هدیه داد سرویس آشپزخانه تولید و با سرمایه حاصل از فروش هنر خود و تسهیلات کمیته امداد چرخ خیاطی خریداری و کارگاه کوچک راه اندازی کند.
سمیعی می‌گوید: با سود حاصل از فروش لباس‌های تولید شده در کارگاه و دریافت تسهیلات بیشتر از کمیته امداد، از کارگاه ۱۲ متری به کارگاه ۲۰۰ متری و از یک چرخ خیاطی به ۲۲ چرخ خیاطی رسیده است.
او تاکنون توانسته برای ۵۰ سرپرست خانوار شغل ایجاد کند و هر هفته تا ۱۲ هزار دست انواع تن پوش زنانه، مردانه و لباس مخصوص کودکان تولید و در بازار به فروش می‌رساند.
در چهار سال گذشته ۱۹ هزار مددجوی کمیته امداد با اعطای هزار میلیارد تومان تسهیلات توانمند شده‌اند.

دیگر خبرها

  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • راه اندازی هنرستانهای جوار صنعت برای تامین نیروی کار ماهر در آذربایجان غربی
  • تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • تولید، اشتغال و تأمین معاش خانواده، ثمره پشتکار بانوی اراکی
  • ایجاد هنرستان در همسایگی صنایع آذربایجان غربی
  • افت سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی/ ۳۸ کارگاه گلاب‌گیری در فرخد فعال هستند
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی