Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، افتتاحیه موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک در حالی امروز دوشنبه در محل کمیته ملی المپیک انجام شد که طرح اولیه شکل گیری آن سال ۱۳۷۵ یعنی زمانیکه مصطفی هاشمی طبا و سیدامیر حسینی رئیس و دبیرکل کمیته ملی المپیک بودند در این کمیته مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت.

طی دو دهه گذشته اما با وجود ارائه طرح‌های تکمیلی در دوره‌های مختلف، پیگیری‌های صورت گرفته و حتی رایزنی‌های انجام شده برای عضویت کمیته ملی المپیک ایران در شبکه‌های موزه IOC افتتاح موزه به سرانجام نرسید تا اینکه سال گذشته این موضوع با پیشنهاد سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا مقرر شد موزه مورد نظر با عنوان «ورزش، المپیک و پارالمپیک» در دو فاز افتتاح شود. کمیته ملی المپیک به عنوان محل افتتاح فاز نخست موزه در نظر گرفته شد.

افتتاح موزه ورزش، المپیک و پارالمپیک توسط معاون اول رئیس جمهور

مراسم افتتاح موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک از ساعت ۱۸ امروز دوشنبه با حضور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و معاونان وی، سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک و دیگر مدیران این کمیته، اعضای کمیسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، رؤسای فدراسیون‌ها و نایب رئیسان آنها همراه با جمع زیادی از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش آغاز شد.

افتتاح موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور انجام شد. فاز دوم این موزه نیز سال آینده و در محلی غیر از کمیته ملی المپیک افتتاح خواهد شد.

از المپیک کهن تا ورزش نوین ایران در موزه ملی
این موزه در دو و نیم طبقه به بهره برداری رسید. طبقه همکف ورودیه موزه به حساب می‌آید، در طبقه اول تاریخ المپیک معرفی می‌شود. در این طبقه تاریخچه المپیکی ورزش ایران از المپیک ۱۸۹۶ آتن تا به امروز که در آستانه المپیک ۲۰۲۰ هستیم، روایت می‌شود. در این میان به المپیک ۱۹۴۸ که اولین حضور کاروان ایران در همین المپیک بود به طور ویژه‌تر پرداخته شده است.

طبقه دوم موزه ورزش هم به تاریخ ورزش ایران (کهن و نوین) روایت خواهد شد. ابتدا تاریخ ۱۱ هزار ساله ورزش کهن معرفی می‌شود سپس به تاریخ ورزش نوین کشور پرداخته می‌شود که پیشینه آن به سال ۱۳۰۶ باز می‌گردد. تاریخچه بازی‌های آسیایی هم در همین طبقه معرفی می‌شود.

نمایش بیش از ۳۰۰ یادبود اهدایی توسط اهالی ورزش
به گزارش خبرنگار مهر، موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک در حالی افتتاح رسمی شد که بیش از ۳۰۰ مدال، کاپ و یادبود ورزشکاران رشته‌های مختلف از حضور در میادین بین المللی را در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهد. این یادبودها توسط اهالی ورزشکاران و در دوره‌های مختلف تقدیم موزه ورزش شد.

احسان حدادی، مجتبی عابدینی، آرش میراسماعیلی و بهداد سلیمی اولین ورزشکارانی بودند که بخشی از یادگاری‌های خود از سال‌ها فعالیت در عرصه ورزش قهرمانی را طی مراسمی رسمی در اختیار مدیران موزه ورزش قرار دهند. بعد از آن به تناوب از دیگر رشته‌ها همچون بسکتبال، والیبال، کشتی، شطرنج، دوچرخه سواری، دوومیدانی، سوارکاری، نجات غریق، کونگ فو و… نیز یادبوهایی به موزه اهدا شد.

حسن تفتیان جزو آخرین ورزشکارانی است که یادبودی در اختیار موزه ملی ورزش، المیک و پارالمپیک قرار داد. این دونده ایران کفش و لباس مسابقات دایموند لیگ پاریس که در آن با ثبت رکورد ۱۰.۰۳، و کسب مقام نایب قهرمانی، موفق به شکستن رکورد ملی ۱۰۰ متر ایران شد را به موزه اهدا کرد.

همچنین بهرام افشارزاده نشان ویژه شایستگی شیخ احمد الفهد الصباح رئیس شورای المپیک آسیا (IOC) در سی و هشتمین مجمع این شورا و به پاس سال‌ها حضور و تلاش ارزشمند افشارزاده به وی اعطا کرد را به موزه اهدا کرده است.

از مهمترین یادبودهای اهدایی به موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک مربوط به مرحوم جهان پهلوان تختی می‌شود.

ثبت موزه به نام وزارت ورزش
به گزارش خبرنگار مهر، موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک در تاریخ ۱۲/‏۱۲/‏۹۷‬ توسط سازمان میراث فرهنگی و به نام وزارت ورزش ثبت رسمی شد در حالی که عمده طرح‌ها و پیگیری‌ها و حتی پیشنهاد اولیه برای داشتن چنین موزه‌ای در ورزش ایران، در کمیته ملی المپیک انجام شد.

کد خبر 4621728 زینب حاجی حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: موزه ملی ورزش اسحاق جهانگیری کمیته ملی المپیک وزارت ورزش و جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۴۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک وزارت ورزش پس از کسب سهمیه‌های ایران در المپیک 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در پیام وزارت ورزش آمده است:

بسم‌ الله الرحمن الرحیم

تلاش‌های مستمر ورزشکاران ایران اسلامی در راه رسیدن به سهمیه‌های بازی‌های المپیک پاریس و قرار گرفتن در کاروان ورزشی ایران، بسیار قابل ارزش و مایه‌ی مباهات است.

به کلیه‌ی ورزشکارانی که تاکنون رویدادهای رقابتی در راه کسب سهمیه المپیک را با موفقیت سپری کرده‌اند، همچنین مربیان زحمت‌کش آنها و فدراسیون‌های مرتبط تبریک و خداقوت می‌گوییم.

همچنین در این بین تاریخ‌سازی ورزشکارانی که در مسیر راهیابی به المپیک، موجب کسب اولین سهمیه‌ها برای ورزش ایران در بازی‌های المپیک شدند، مایه‌ی مباهات شد و ارزش افزوده‌ای به کاروان ورزشی ایران بخشید که قابل تقدیر است.

مهدی الفتی، ملی‌پوش ژیمناستیک ایران توانست با قرار گرفتن در رده دوم رنکینگ مسابقات کسب سهمیه المپیک، به المپیک پاریس راه پیدا کند. این اتفاق برای اولین بار در تاریخ این رشته رقم خورد.

پیش از این نیز مهسا جاور و زینب نوروزی در روئینگ دونفره سبک‌وزن برای اولین بار جواز حضور در المپیک پاریس را در قایق دونفره به ارمغان آوردند.

محمد بیرانوند نوجوان ۱۵ساله کشورمان هم دی‌ماه سال گذشته با کسب مقام نخست مسابقات اهداف پروازی قهرمانی آسیا برای اولین بار ایران را در این رشته به بازی‌های المپیک رساند.

با تبریک صمیمانه به قهرمانانی که کسب سهمیه‌ی المپیکی آنها با تاریخ‌سازی برای ورزش ایران، موجی از خوشحالی را درجامعه‌ی ورزش بوجود آورده است، برای کلیه‌ی ورزشکارانی که همچنان برای سربلندی ورزش کشور به تلاش خود ادامه می‌دهند، آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

به امید افتخارآفرینی کاروان ورزشی ایران عزیز در بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898359

دیگر خبرها

  • امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم
  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع تکواندوی آسیا
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره «قهرمان ایران»
  • دعوت از پولادگر برای حضور در مجمع عمومی اتحادیه تکواندو آسیا
  • بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!
  • اعزام کاروان‌های المپیک و پارالمپیک به پاریس با پرواز داخلی
  • پیام تبریک وزارت ورزش پس از کسب سهمیه‌های ایران در المپیک 
  • عکس | حضور ورزشکار زن ایرانی با فرزند خردسالش در جام جهانی کره
  • کوهپایه‌زاده: نتیجه تیم ملی بسکتبال با ویلچر راضی کننده نبود
  • کشفیا: در والیبال نشسته بیشتر از آقایان به بانوان توجه کردیم/ دلایل ناکامی در انتخابی المپیک شناسایی می‌شود