Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - مديرکل دامپزشکي خوزستان گفت: تاکنون موردي از بيماري تب برفکي در مناطق سيل زده جنوب ، مرکز و غرب خوزستان گزارش نشده است.

مصطفي کنارکوهي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افرود: براساس بازديدهاي ميداني ، موردي از بيماري کشنده تب برفکي در دامداري هاي مناطق سيل زده مشاهده نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي در جريان بروز سيلاب ، طرح ايمن سازي دام در برابر تب برفکي توسط گروه هاي استاني و معين انجام شد ضمن آنکه محل هاي نگهداري دام نيز در برابر بيماري هاي احتمالي دام به صورت رايگان ضدعفوني شده است.
پارسال در راستاي کنترل بيماري تب برفکي سه ميليون و 200 هزار راس دام سبک عشاير کوچرو و 178 هزار و 771راس دام سنگين ضد اين بيماري خطرناک دامي ايمن سازي شد.
مديرکل دامپزشکي خوزستان افزود:تب برفکي بيماري ويروسي با ضريب واگير بالا است که بروز زخم دهان و پستان دام ، لنگش و تلفات ناگهاني در بره ها از تظاهرات باليني آن گزارش شده و بايد دامداران در صورت مشاهده اين علايم مراتب را در نخستين فرصت به اداره دامپزشکي محل اقامت خود گزارش کنند.
کنارکوهي ادامه داد: مايه کوبي از جمله ابزارهاي کنترل و پيشگيري بيماري تب برفکي است و رعايت اصول امنيت زيستي از سوي دامداران و گرفتن مجوز بهداشتي، قرنطينه اي در زمان جابجايي و حمل دام نيز در جلوگيري از بروز آن موثر است.
بيماري تب برفکي در دام شيرخوار و سبک موجب تلف شدن آن مي شود ولي در دام سنگين منجر به تلف شدن نمي شود و با مراقبت بهداشتي و مايه کوبي قابل درمان و کنترل بوده ولي هزينه درماني آن بالا است.
تب برفکي يا بيماري دهان و پا يک بيماري عفوني و گاهي کشنده ويروسي است که موجب بيمار شدن دام مي‌شود. اين ويروس عامل بيماري در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شديد ايجاد کرده و پس از آن تاول هايي در داخل دهان و روي پا ظاهر مي‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حيوان شود. از اين بيماري به عنوان طاعون براي صنعت دامداري نام برده مي شود.
کنترل بيماري منوط به مايه کوبي، مراقبت شديد نقل و انتقال حيوانات، قرنطينه نمودن حيوانات مبتلا، اعمال محدوديت در خريد و فروش حيوانات و گاهي معدوم کردن دام است.
در سال 1394 شيوع بيماري تب برفکي در 26 کانون مهم در خوزستان گزارش شد که باعث تلف شدن تعداد نامعلومي دام در اين استان شد.
بر اساس آمار رسمي دامپزشکي خوزستان هم اکنون حدود 400هزار راس دام سنگين و2.5ميليون راس دام سبک به ارزش 120هزار ميليارد ريال در خوزستان وجود دارد.
به گزارش ايرنا در جريان سيلاب فروردين امسال يک و هزارو 220راس دام سبک و سنگين تلف شد که دامپزشکي خوزستان مبادرت به دفن بهداشتي آن کرد.
پس از نفت و کشاورزي ، دام داراي بيشترين ارزش افزوده و توليد ثروت در خوزستان است.
6065/ 6037
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۴۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است

محمدباقر حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است گفت : این جوجه‌ها به طور معمول جوجه‌های نر از مزارع و واحدهای مرغ تخمگذار هستند که نگهداری آنها برای واحدهای پرورش طیور از نظر اقتصادی صرفه ندارد بنابراین آنها را در بازار به فروش می‌رسانند و یا در کارخانه تبدیل به پودر گوشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رنگی بودن این جوجه‌ها موجب جذب کودکان می‌شود، گفت: با توجه به اینکه مراکز تولید جوجه‌های رنگی نامشخص و شرایط و نحوه پرورش آنها به صورت غیر بهداشتی و به شکل متراکم و فشرده است و در شرایط نامناسب در کنار خیابان‌ و احتمالا در معرض انواع میکروب‌ های بیماری‌ زا نگهداری و عرضه می ‌شوند مورد تأیید دامپزشکی نیستند.

حاج کاظمی با بیان اینکه این جوجه ها اغلب چون سیستم بدنی ضعیفی دارند، بعد از چند روز می‌میرند، افزود: برخی از این جوجه ‌ها ممکن است با داشتن ظاهری سالم و مقاوم به دلیل شرایط بد نگهداری و نبود واکسیناسیون درصد آلودگی بسیار بالایی داشته باشند و ناقل میکروب‌ ها و ویروس های بیماری ‌زای مشترک بین طیور و انسان باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: اطلاع‌رسانی به مردم برای خرید نکردن جوجه‌های رنگی، اردک‌های کوچک و سایر حیوانات مورد توجه کودکان، اصلی‌ترین وظیفه دامپزشکی برای مقابله با بیماری‌های مشترک قابل انتقال از این موجودات به انسان است.

وی اضافه کرد: هر یک از این حیوانات جمعیت میکروبی منحصر به فردی را در سطح بدن و دستگاه گوارش خود دارند که با جمعیت انسانی سازگاری ندارند و بالقوه می توانند بسیار خطرناک باشند.

این مسوول یادآور شد: بیماری‌های مشترک بین طیور و انسان ممکن است از طریق جوجه‌های رنگی به انسان منتقل شود.

به گفته حاج کاظمی، آنفلوانزای فوق حاد طیور و یا باکتری سالمونلا (باکتری‌های دستگاه گوارش طیور) از جمله بیماری هایی هستند که می‌توانند به انسان منتقل شود و مشکلات عدیده ای را برای کودکان از جمله دل درد و اسهال (بیماری های گوارشی خطرناک) ایجاد کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از مردم خواست، در صورت مشاهده موارد مشکوک و غیر بهداشتی مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۲ به این اداره کل اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • ایمن سازی دام‌ها علیه بیماری‌ها
  • ایمن سازی ۲۲۰ هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن
  • توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک
  • پیش بینی افزایش دما و غلظت آلاینده‌ها در خوزستان
  • واکسیناسیون طیور علیه بیماری «سالمونلا» اولویت سازمان دامپزشکی شد
  • خروج موج بارشی از خوزستان/ دما افزایش می‌یابد
  • تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • واکسیناسیون رایگان حدود ۵۰۰ هزار نوبت سر دام
  • معدوم سازی بیش از ۶۰۰ تن فرآورده‌های خام دامی ناسالم در خوزستان