Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@03:40:02 GMT

زیتون طارم گرفتار معضلات بهداشتی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۴۳۹۶

زیتون طارم گرفتار معضلات بهداشتی

زنجان - ایرنا - بر اساس آمارهای ارائه شده، شهرستان طارم 45 درصد محصولات زیتون کشور را تولید می کند اما به گفته متولیان امر مشکل بهداشتی و زیست محیطی فاضلاب های تولیدی ناشی از فراوری زیتون معضلاتی را در این شهرستان ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان علاوه بر موضوع مهم روز کشو بسیج ملی کنترل فشار خون موضوع بهداشتی واحدهای فرآوری زیتون طارم از سوی متولیان این شهر اعلام شد که بی توجهی به آن معضل زیست محیطی ناگواری را بوجود می آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرپرست مرکز بهداشت طارم گفت: هم اکنون سطح زیر کشت محصول زیتون در این شهرستان 20 هزار هکتار از باغات را شامل می شود که از این مقدار 12 هزار هکتار دارای بار دهی اقتصادی و هشت هزار دیگر هم در مرحله نهال و چند هزار هکتار دیگر نیز در طرح توسعه باغات زیتون قرار دارد.
جعفر مطهری افزودد: طی سال گذشته در این شهرستان بیش از 30 هزار تن زیتون تولید شده است که این مقدار بیش از 45 درصد محصول زیتون کشور را شامل می شود.
این مسئول ادامه داد: این مهم موجب شده استان زنجان به عنوان بزرگترین تولید کننده زیتون در کشور باشد اما به دلیل بی توجهی به فرآوری و استحصال روغن از این محصول راهبردی و از طرفی با توجه به نبودن زیر ساخت های کافی مشکلات زیست محیطی و بهداشتی در شهرستان طارم بوجود آمده است.
بهرامی افزود: آمارهای جهاد کشاورزی شهرستان طارم طی سال گذشته نشان می دهد که میزان تولید زیتون در این سال 30 هزار تن بوده و زیتون مورد استفاده در واحدهای روغن کشی نیز 9 هزار تن، ظرفیت زیتون برای فرآوری و تولید کنسرو آن 21 هزار تن و ظرقیت فرآوری به روش شوری یک درصد، 210 تن را تشکیل می دهد که مشکل پساب دارند.
وی اضافه کرد: ظرفیت فرآوری با استفاده از هیدروکسید کلسیم 90 درصد به میزان 18 هزار و 900 تن، ظرفیت فرآوری به روش شکسته هشت درصد به میزان یکهزار و 680 تن بوده و در زمان حاضر نیز 32 واحدهای فرآوری مستقل در این شهرستان فعالیت می کنند.
سرپرست مرکز بهداشت طارم ادامه داد: از مجموع واحدهای فرآوری زیتون در این شهرستان 16 واحد پروانه بهره برداری از جهاد کشاوری دریافت کرده اند و واحدهای روغن کشی به تعداد هفت واحد به ظرفیت اسمی 21 هزار و 320 تن را شامل می شوند که سال گذشته به روغن کشی 9 هزار تن این محصول اقدام کرده اند.
وی اظهار داشت: این آمارها به معنای آن است که واحدهای فرآوری زیتون در این شهرستان مشکل پساب دارند و از طرفی تعداد واحدهای خانگی دارای مجوز از سوی جهاد کشاورزی به تعداد 630 واحد بوده و به عنوان کارگاه خانگی فعالیت می کنند.
این مسئول ادامه داد: میزان دبی فاضلاب واحدهای روغن کشی 12هزار و 800 مترمکعب در ماه اعلام شده که با توجه به فعالیت آنها در مدت سه ماه در مجموع 38هزار و 400 مترمکعب را شامل می شود.
وی اضافه کرد: سال گذشته میزان حجم فاضلاب واحدهای فرآوری زیتون صنعتی 10هزار مترمکعب، میزان حجم فاضلاب واحدهای فرآوری خانگی نیز 48 هزار مترمکعب بوده که در مجموع 96هزار و 400 متر مکعب را شامل می شود که وارد محیط زیست شده است.

** افزودنی ها خطرناک برای محیط زیست
مطهری افزود: افزودنی هایی از قبیل هیدروکسید کلسیم، هیدروکسید سدیم، نمک و اسید سیتریک برای فراوری زیتون مورد استفاده قرار می گیرد و به این مهم توجه داشت میزان هیدروکسید سدیم مصرفی جهت فرآوری زیتون در سال گذشته 132 تن بوده است.
این مسئول ادامه داد: میزان نمک مصرفی جهت فرآوری زیتون در سال گذشته نیز یکهزار و 200 تن و میزان مصرف اسید سیتریک برای فرآوری و نگهداری زیتون 59 تن اعلام شده که متاسفانه وارد محیط زیست می شوند.
وی اظهار داشت: این افزودنی ها اثرات زیست محیطی و بهداشتی در خاک های کشاورزی، نباتات، آبهای سطحی و زیر زمینی و محصولات کشاورزی و باغی و بر روی آبزیان و حیات وحش و حتی ابنیه و تاسیسات شهری نیز دارد.
مطهری افزود: افزودنی ها اثر خورندگی شدید بر روی چشم، پوست، مجرای تنفسی و گوارشی داشته و اینکه استشمام بوی آن موجب ادم ریوی شده و از طرفی تماس بلند مدت با آن موجب خشکی، ترک زدن و التهاب پوست و سرطان مری می شود.
وی اضافه کرد: این موضوع در جلسه کار گروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مطرح و اخطاریه های بهداشتی به واحدهای متخلف صادر شده حتی بازدیدهای مشترکی نیز توسط محیط زیست شهرستان انجام گرفته است.
سرپرست مرکز بهداشت طارم ادامه داد: به علت هزینه بالای تصفیه فاضلاب و نداشتن صرفه اقتصادی آن مسئولان این واحدهای فرآوری به راه اندازی این کار مهم مبادرت نمی کنند و در این راستا تجمیع واحدهای فرآوری سنتی مناطق در قالب ایجاد شهرک ها و واحدهای صنعتی و سایت های کارگاهی بیش از گذشته ضروری است.
وی اظهار داشت: هم اکنون در این شهرستان 6 دهستان وجود دارد و می توان در این مناطق نواحی سایت های کارگاهی ایجاد کرد و علاوه بر آن ایجاد تصفیه خانه در تمامی واحدهای صنعتی فرآوری شده، بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی نیز به منظور ارائه راهکارهای عملیاتی ، اقتصادی و کوتاه مدت می تواند موثر واقع شود.
مطهری افزود: استفاده از ظرفیت های دانش بنیان به منظور ارائه راهکارهایی در راستای جایگزینی سود و نمک و اسیدسیتریک در فرآیند فرآوری زیتون از جمله راهکارهای دیگر پیشنهادی است.

** تا کنون راهکار عملیاتی اجرا نشده است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز ادامه داد: مشکل بهداشتی و زیست محیطی فاضلاب های تولیدی ناشی از فراوری زیتون در شهرستان طارم یک موضوع قدیمی بوده و متاسفانه راهکارهای عملیاتی برای رفع این معضل اجرایی نشده است.
دکتر محمدرضا صائینی افزود: به ویژه این مشکل در بخش گیلوان این شهرستان مشکلات عدیده ای مسائل زیست محیطی ناشی از فاضلاب های تولیدی فراوری زیتون را برای شهروندان این منطقه ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: این مساله مشکلات زیست محیطی اساسی را بوجود می اورد و خوردندگی زیاد ناشی از مواد استفاده شده در بحث زیتون پرورده یک از بحث های خاص این شهرستان است.
این مسئول ادامه داد: بر این مبنا درخواست می شود این موضوع با سازو کارهایی در کارگروه سلامت مصوب و راهکارهایی برای رفع معضلات آن چاره اندیشی شود.

** تشکیل پنج پرونده برای واحدهای فراوری متخلف زیتون در طارم
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان زنجان نیز ادامه داد: مشکل بهداشتی و زیست محیطی فاضلاب های تولیدی ناشی از فراوری زیتون در شهرستان طارم از سال های گذشته مورد پیگیری قرار گرفته است.
علی اسدی افزود: فاضلاب روغن کشی زیتون این واحدها حاوی ترکیب پنول است که در واقع ماده ای ضد میکروب محسوب می شود و اجازه استفاده از سیستم تصفیه بیولوژیک را نمی دهد و بر این اساس واحدهای صنعتی به همین دلیل صرف هزینه از اجرای آن در تصفیه خانه خودداری کردند.
این مسئول ادامه داد: روش های دیگر بیولوژیکی، حرارتی نیز در تصفیه خانه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد اما متاسفانه به دلیل هزینه بر بودن آن این مهم انجام نمی گیرد و طی سال گذشته نمونه برداری هایی از واحدهای فراوری زیتون طارم انجام گرفت.
وی اضافه کرد: سال گذشته در روستای هارون آباد طارم نیز بحث تجمع های مردمی به دلیل بروز همین موضوع رخ داد و در این راستا با شکایت های انجام گرفته پنج پرونده قضایی واحدهای روغن کشی زیتون تشکیل شده است.
اسدی افزود: تمامی واحدها جزو لیست واحدهای آلاینده و مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده اند و موظفند مشکلات خود را برطرف کنند.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان زنجان ادامه داد: برآوردها نشان می دهد در مجموع سه هزار تن نمک در واحدهای فرآوری زیتون طارم مورد مصرف قرار می گیرد که از طریق آب به چاه های زیر زمینی هدایت می شوند.
وی اظهار داشت: درنهایت در صورت شوری آبهای زیر زمینی و استفاده آن در محصولات کشاورزی به نابودی زمین های زراعی منجر شده که برای پیشگیری از این مساله باید مدیریت لازم انجام گیرد.
اسدی افزود: طبق قانون مندرج، واحدهای صنعتی موظفند از طریق مشاور با ایجاد تصفیه خانه فاضلاب هزینه های لازم را پرداخت کنند و هم اکنون تعدادی از این واحدها درصدد اخذ مجوز بهره برداری هستند که این کار منوط به راه نداز ی50 درصدی تصفیه خانه هاست.

** نبود رویکرد پژوهشی خلاء اساسی
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان زنجان نیز ادامه داد: در برخی اوقات یک ادبیات تطبیقی برای مقایسه با کارهای انجام گرفته دنیا در ارتباط با وجود چنین معضلاتی می تواند چشم انداز بهتری را فراهم کند.
دکتر حسن طغرانگار افزود: نظام های حقوقی همواره از طریق ابزار قانونی مشکلی را ایجاد و یا برطرف می کنند و این تدبیر می تواند به لحاظ کارشناسی شفاف تر باشد.
وی اظهار داشت: راهکارهای عملیاتی این معضل از قبیل استفاده از ظرفیت های دانش بنیان یا بخش خصوصی آرمانی بوده وباید به سمت راهکارهای چاره ساز از جمله استفاده واحدها از تصفیه خانه فاضلاب معطوف باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: بخش خصوصی برای تولید ارزان محصولات خود حاضر به ترغیب استفاده ازتصفیه خانه فاضلاب نیست و در این میان فقدان رویکردهای پژوهشی خلاء محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، در این جلسه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در ارتباط با نمک مصرفی واحدهای فرآوری زیتون طارم گفت: مرکز بهداشت و محیط زیست در خصوص نمک مصرفی واحدها 2 آمار متفاوت اعلام کردند که این موضوع برنامه ریزی های لازم را دشوار می کند.
خدابخش مرادی خاطرنشان کرد: آمارها باید مبتنی بر کار کارشناسی بوده و عدد واقعی به عموم ارائه تا تصمیمات دقیقی اتخاذ شود.
9646/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي طارم محيط زيست فرآوري زيتون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۴۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند که این یکی از آسیب‌های جدی حوزه محیط زیست است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، اقبال حمیدی، امروز چهارم اردیبهشت_ در نشست خبری با خبرنگاران استان کردستان اظهار کرد: از سوم تا نهم اردیبهشت به نام هفته زمین پاک نامگذاری شده است که در این هفته برنامه‌هایی اجرایی می‌شود، از جمله آن با همکاری انجمن‌های زیست محیطی به صورت نمادین نسبت به پاکسازی مناطق گردشگری از زباله اقدام خواهد شد.

وی افزود: معضلات زیست محیطی با افزایش جمعیت روز به روز بیشتر می‌شود و ما نیازمند فرهنگ‌سازی در این مورد هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به ابلاغ آئین نامه کاهش مصرف پلاستیک در کشور، خاطرنشان کرد: سازمان صمت مکلف شده است که در طول مدت پنج سال، هر سال ۲۰ درصد از واحدهایی که نسبت به تولید پلاستیک همچون کیسه پلاستیکی اقدام می‌کنند را با مواد دوستدار محیط زیست جایگزین کند.

حمیدی ادامه داد: سرانه مصرف روزانه پلاستیک هر نفر سه کیسه است که سالانه بالغ بر ۱۰ میلیون تُن پلاستیک در کشور مصرف می‌شود.

وی فعالیت‌های معادن، آتش‌سوزی جنگل‌ها و حریق بقایای محصولات کشاورزی توسط کشاورزان را از دیگر معضلات زیست محیطی استان برشمرد و اضافه کرد: کمتر از دو درصد روستاهای استان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند و این فاضلاب وارد آبراه‌های پایین دست روستا می‌شود که یکی از عوامل اصلی آلوده شدن خاک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: کانون داخلی گرد و غبار در استان کردستان وجود ندارد و در یکی دو سال اخیر مشکلی بابت گرد و غبار کشورهای همسایه نداشته‌ایم.

خودروهای فرسوده، عامل اصلی آلودگی هوای شهر سنندج

حمیدی تصریح کرد: بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ درصد آلودگی هوای شهر سنندج ناشی از خودروها و سیستم حمل و نقل فرسوده است چون بیش از ۸۰ درصد حمل و نقل عمومی این شهر فرسوده است.

وی افزود: در مورد حل این مشکل با شهرداری سنندج رایزنی‌های لازم را انجام داده‌ایم اما تاکنون جوابی نگرفته‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان، واژگونی تانکرهای حامل سوخت را از دیگر عوامل آلودگی خاک استان دانست و گفت: از سال ۱۳۸۷ تاکنون حدود ۳۰۰ مورد واژگونی تانکر سوخت را در استان داشته‌ایم که نیاز هست پلیس راهور نظارت‌های خود را بر تردد این تانکرها در مسیرها دارای ممنوعیت بیشتر کند.

حمیدی ادامه داد: پسماند شهرها و روستاهای استان نیز از دیگر عوامل آلودگی خاک استان است، به نحوی که از حدود ۱۷۰۰ روستای استان فقط ۸۰۰ روستا دارای جایگاه زباله منطبق بر شرایط لازم هستند.

وی اضافه کرد: شهرداری‌های استان کردستان نیز مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند که این یکی از آسیب‌های جدی حوزه محیط زیست و خاک و هوا بوده و موجب افزایش سگ‌های ولگرد و مشکلات زیست محیطی و بهداشتی شده است.

شهرداری‌ها مسئله پسماند را در اولویت قرار دهند

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: مشکل زباله و پسماند تا زمانی که در اولویت شهرداری‌ها قرار نگیرد این مشکل حل نخواهد شد.

حمیدی گفت: بحث تفکیک از مبدا زباله باید نهادینه شود و اگر مدیریت پسماند به صورت سامانه‌ای صورت گیرد قاعدتاً مشکلاتی همچون افزایش سگ‌های ولگرد و سایر مشکلات بهداشتی کمتر می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر شهرداری‌های استان مسئله دفع اصولی زباله و پسماند را رعایت نکنند به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

کد خبر 747167

دیگر خبرها

  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • مناطق کوهستانی شهرستان طارم مه آلود است
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود
  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • ادامه اجرای طرح «زیست شبانه» و نظارت بر فعالیت های اصناف در قم