Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از ماجرای تغییر زمان کنکور ارشد ۹۸، این بار برخی نمایندگان مجلس و داوطلبان، کمر همت برای تعویق آزمون سراسری بستند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیامعصومی – سال جدید با سیل شروع شد، سیلی که وضعیت شهر‌ها و روستا‌های زیادی از شمال و غرب کشور را بحرانی کرد و خانواده‌های آن مناطق دیگر خانه و زندگی برایشان باقی نماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
نزدیک به دو ماه از این واقعه تلخ می‌گذرد و با اقدامات مسئولان، نیرو‌های مردمی، جهادی و ... تا حدی زندگی مردمان از آن همه گل‌ولای و سیلاب نجات پیدا کرد، اما آثار و پیامد‌های آن هنوز به طور کامل پاک نشده و خانواده‌های سیل‌زده به زندگی عادی سابق خود برنگشته‌اند.

یکی از مهمترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین اتفاقاتی که در سال جدید به واسطه سیل رقم خورد حکایت تغییر زمان برگزاری کنکور ارشد ۹۸ بود که درگیری‌های ذهنی و چالش‌های زیادی را برای داوطلبان به ارمغان آورد و پس از کش و قوس‌های فراوان به نتیجه رسید، درحقیقت بسیاری از داوطلبان کنکور ارشد مناطق سیل‌زده خواستار جابجایی زمان برگزاری کنکور بودند تا بتوانند با آرامش خیال زندگی خود و خانواده‌شان را سروسامان دهند و سپس در آزمون سرنوشت‌ساز شرکت کنند.   از زمان طرح موضوع تعویق کنکور تا به ثمر نشستن آن، حرف و حدیث‌های زیادی به میان آمد و هرکس به تناسب شرایط خود، موافقت یا مخالفت با این تغییر را تحلیل می‌کرد تا اینکه در نهایت مصوب شد کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۸ با ۷ هفته تاخیر در روز‌های ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه برگزار شود و دیگر سهمیه‌ای به داوطلبان مناطق سیل زده تعلق نگیرد.   آتش‌هایی که هنوز زیر خاکستر هستند حدود یکماه است که از این تصمیم می‌گذرد، اما زمزمه‌ها و حرف و حدیث‌ها برای تغییر زمان برگزاری کنکور همچنان ادامه دارد، البته نه کنکور ارشد، بلکه کنکور کارشناسی یا همان آزمون سراسری! در گیرودار تصمیم‌گیری برای تعویق کنکور ارشد ۹۸ سوالات زیادی درباره تغییر زمان آزمون سراسری هم پرسیده می‌شد و مسئولان متفق‌القول نظر مثبتی برای جابجایی این کنکور نداشتند چرا که زمان برگزاری آزمون سراسری از ابتدای امر در تیرماه تعیین شده بود و رخداد سیل و رسیدگی به آن تا برگزاری کنکور فاصله زیادی داشت.

در همان زمان بار‌ها از سوی وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور اطلاعیه‌ها و هشدار‌هایی اعلام شد که داوطلبان آزمون سراسری به حاشیه و همفکری با سودجویان که اکثرا جزو داوطلبان هم نیستند، نپردازند و به جای درگیری و مباحثه برای تغییر یا عدم تغییر زمان برگزاری، فرصت دو تا سه ماه باقیمانده را بعنوان دوران طلایی مطالعه غنیمت شمارند.

هرچند که با این اطلاعیه و سخنان محکم درباره عدم تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری، جنجال‌ها تا حدی آرام شد، اما همچون آتش زیر خاکستر ماند و برخی دانش‌آموزان و نمایندگان مجلس همچنان برای کمک به داوطلبان مناطق سیل‌زده اهداف خود را پیش بردند و چندی پیش تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار بررسی این موضوع شدند.

  نظر مخالفان و موافقان تعویق آزمون سراسری چیست؟ به اعتقاد عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسیاری از کتاب‌های دانش آموزان در سیل از بین رفته و آن‌ها در چنین شرایطی امکان مطالعه نداشته‌اند لذا با طرح تعویق آزمون سراسری می‌توان فرصت جمع‌بندی منابع و اطلاعات را به دانش‌آموزان داد، همچنین به دلیل گستردگی حادثه سیل در نظر گرفتن سهمیه ممکن نیست و ساز و کار منطقی برای آن وجود ندارد.

حتی موضوع در جلسه نمایندگان بدین شکل مطرح شد که فرزندان و جوانان مناطق سیل زده حتی برای نشستن و خوردن نیز در این چند ماه جای کافی نداشتند؛ اکنون چگونه باید در رقابت کنکور با سایر مناطق پیروز و موفق شوند؟ آیا این عدالت است که جوانان سه ماه است که درگیر سیل هستند و در چادر به سر می‌برند بخواهند در کنکور شرکت کنند؟

در عین منطقی بودن مباحث عنوان شده از سوی نمایندگان، اما مخالفان هم به نوبه خود نظرات قانع کننده‌ای داشتند و تغییر در زمان برگزاری کنکور سراسری را باعث برهم خوردن نظام آموزشی بیان کردند، این بخش زمانی خود را نشان می‌دهد که سازمان سنجش آموزش کشور موظف به تصحیح برگه‌ها و اعلام نتایج است و از آنجایی که این مراحل در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست، آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها را با مشکل روبه رو می‌کند و به فراخور این موضوع، نظام آموزش و ترم‌های تحصیلی آینده دانشجویان هم خواسته یا ناخواسته درگیر می‌شود.

پیامدهای تعویق کنکور گریبان‌گیر نظام آموزشی می‌شود ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره بیان کرد: تعویق در آزمون سراسری موجب مشکلاتی در شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور می‌شود و زمان بندی تمامی امور دانشگاه‌ها تغییر می‌کند. با توجه به اینکه زمان زیادی تا برگزاری کنکور سراسری ۹۸ باقی نمانده است ما اگر بخواهیم آزمون را به تعویق بیاندازیم سال تحصیلی را نمی‌توانیم در مهرماه ۹۸ آغاز کنیم.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو نیز درباره تغییر زمان برگزاری آزمون سراسری به مدت دوماه گفت: بعد از سیل کمیسیون آموزش و تحیقات مجلس بازدید میدانی از مناطق سیل زده خوزستان، گلستان و لرستان داشت و وسایل آموزشی فرزندان سیل زدگان را بررسی کردیم. درنهایت طی جلسه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم داشتیم کل اعضای کمیسیون با این طرح مخالف بودند؛ چرا که این اولین بار نیست که در کشور حادثه‌ای پیش می‌آید.

به گفته کوچکی نژاد، تعویق کنکور به نفع دانش آموزان نیست و جابجایی زمان آن باعث بر هم خوردن نظم آموزشی می‌شود.

  تیر خلاص مجلس برای حرف‌ و حدیث‌ها با تمام این موافقت‌ها و مخالفت‌ها درنهایت مجلس شورای اسلامی، تعویق دوماهه برگزاری آزمون سراسری ۹۸ را نپذیرفت همانطور که تا پیش از این هم ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده بود با توجه به زمان بندی آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی؛ آزمون سراسری مطابق قرار گذشته در روز‌های ۱۳ و ۱۴ تیرماه در حوزه‌های امتحانی برگزار خواهد شد.

حال که نزدیک به ۴۰ روز تا برگزاری آزمون سراسری ۹۸ مانده، بهتر است داوطلبان با تمرکز روی دروس و نکات کلیدی سرفصل‌ها به جمع‌بندی مطالعات خود بپردازند و سعی کنند با توکل بر خدا بهترین نتیجه ممکن را برای خود رقم زنند اینگونه حتی اگر با احتمالی نزدیک به صفر زمان برگزاری کنکور جابجا شود هیچکدام از داوطلبان ضرر نخواهند کرد و تعویق کنکور، مهلت مجددی را برای مرور دوباره مطالب فراهم می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تعویق کنکور سراسری تغییر زمان برگزاری کنکور کنکور سراسری 98 گزارش بیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۴۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، عبدالرسول پورعباس امروز ۶ اردیبهشت در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه الزهرا در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آزمون سراسری به سلامت در کل کشور آغاز شده است و فقط در یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان که سیل آمده ارتش جمهوری اسلامی با امکانات خود به کمک آمده و داوطلبان را جابه جا می‌کند.

وی درباره آزمون فرهنگیان خاطرنشان کرد: در هر پنج گروه آزمایشی علاوه بر دفترچه اختصاصی دروس مختلف دفترچه مختص پذیرش دانشجو معلم (فرهنگیان) نیز توزیع می‌شود و داوطلبان متقاضی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان باید به سوالات آن دفترچه پاسخ دهند. تعداد ۶۶۰ هزار نفر در مجموع متقاضی آزمون اختصاصی فرهنگیان هستند.

پورعباس افزود: داوطلبان در این مقطع زمانی به دلیل اینکه در اردیبهشت ماه کنکور را برگزار کرده‌ایم از آمادگی بیشتری برخوردار هستند و از این آمادگی استفاده می‌کنند و در تیرماه نیز در آزمون شرکت می‌کنند. ضمن اینکه نمرات کنکور ۱۴۰۲ نیز همچنان معتبر است، بنابراین در مقطعی که باید انتخاب رشته صورت بگیرد، یا به انتخاب خود داوطلب و یا به انتخاب سازمان سنجش ۴ نمره برای داوطلبان قابل استفاده است.

رئیس سازمان سنجش درباره زمان اعلام نتیجه اولیه کنکور ۱۴۰۳ گفت: کارنامه اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد ماه اعلام می‌شود و چند روز پس از فرایند آن انتخاب رشته آغاز می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین آزمون سراسری در شهرستان چالدران
  • ۱۵ هزار دانش آموز در مرحله اول آزمون سراسری شرکت کردند
  • ۱۵ هزار دانش آموز ایلامی در مرحله‌ اول آزمون سراسری شرکت کردند
  • زمان اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳
  • اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟
  • اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
  • قائم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار درباره عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب
  • قانم مقام سازمان سنجش بیان کرد؛ هشدار در خصوص عضویت داوطلبان کنکور در کانال‌های مدعی تقلب
  • تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
  • مدیریت اضطراب دانش آموزان کنکوری