Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@16:07:15 GMT

مدیران ناکاربلد و بحران در اقتصاد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۴۶۲۴

مدیران ناکاربلد و بحران در اقتصاد

کارشناس مسائل سیاسی در خصوص دلایل ایجاد بحران اقتصادی در کشور و آرایش جنگی دشمن برای ضربه زدن به اقتصاد جمهوری اسلامی نوشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ سعیده کدخدا، کارشناس مسائل سیاسی در خصوص جنگ اقتصادی ترامپ با جمهوری اسلامی ایران و دلایل ایجاد بحران اقتصادی در کشور نوشت: یکی از مولفه‌های مهم اقتصاد پویا و کارآمد، مدیران اقتصادی با برنامه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خصوصاً این که این مدیران در شرایط بحران و مشکلات اقتصادی کشور برنامه قوی و پویا را برای اداره کشور ارائه نمایند.


اقدامات چند ماه اخیر آمریکا در هجمه‌های اقتصادی علیه ملت ایران هیچ تردیدی حتی برای «خوش خیالان» باقی نگذاشته است که آمریکا یک جنگ تمام عیار اقتصادی را علیه ایران به راه انداخته است.

در این رهگذر تمام امکانات اقتصادی و حتی ابزار جنگ تبلیغاتی و روانی خود را نیز به کار گرفته است. اما علی‌رغم این واقعیت اکثر کارشناسان حوزه اقتصادی معتقدند زمینه‌ها و بسترهای اقتصادی ایران و شرکای آن، چنان گسترده است که فشارهای آمریکا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد عامل تشدید این نابسامانی است.

علل دیگر را در شرایط فعلی، باید در نوع مدیریت اقتصادی دولت باید جستجو کرد. براساس آمار موجود درآمد گردشگری ایران در سال گذشته حدود ۵۰ درصد درآمد پیش‌بینی شده از صادرات نفت برای سال ۱۳۹۸ بوده، یعنی 8/11 میلیارد دلار درآمد گردشگری ایران در سال گذشته بوده است.

این عدد را هم باید افزود که ذخیره صندوق توسعه ارزی کشور هم اکنون بیش از ۱۰۳ میلیارد دلار است و کشورهای پیرامونی کاملا آماده‌اند در دور زدن تحریم‌ها با ایران همکاری نمایند؛ مانند مبادله کالا با پول رایج این کشورها و ایران.

لذا عوامل اصلی نابسامانی اقتصادی را باید در نوع مدیریت این حوزه در داخل جستجو کرد.

اگر دکتر ظریف می‌گوید ما در دور زدن تحریم‌ها «دکتری» داریم، این سخن درستی است، اما به شرطی که مدیران حوزه اقتصادی اراده لازم برای این امر را داشته باشند.

اعتقاد و التزام به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات درونی، مقابله با واردات غیرضروری، حمایت از مشاغل کوچک و زودبازده، مبارزه با عوامل مخل تولید و قطع امید از غرب و گشودن تعامل با اقتصاد شرق و در یک کلام اتخاذ آرایش جنگی در حوزه اقتصادی از سوی مدیران مربوطه، به کاهش قابل ملاحظه مشکلات اقتصادی منجر خواهد شد.

البته باید اذعان کرد که در دو ماه گذشته مدیران حوزه اقتصادی تا حد زیادی اراده لازم برای تغییر رویه و اهتمام به گشودن تعاملات جدید منهای غرب را یافته‌اند و این امید وجود دارد که تحرک لازم از آنها در رفع مشکلات دیده شود.

به طور خلاصه علل ناکارآمدی برخی مدیران را می‌توان در برون‌نگری به جای درون‌نگری، عدم شایسته‌گزینی و نداشتن تخصص، عدم تجربه کافی در مدیریت حوزه مربوطه، عدم تحرک و پویایی لازم، ترجیح منافع حزبی و گروهی به منافع ملی، روحیه اشرافی‌گری و بی‌توجهی به عدالت اجتماعی و عدم نظارت جدی بر مدیر مربوطه برشمرد.

بطور خلاصه و در یک کلام آنکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت ویژگی‌های فوق، یک مدیر ناکارآمد را تحویل جامعه می‌دهد در حالی که در شرایط امروز ما نیازمند مدیران انقلابی هستیم.
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۴۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم

استاندار هرمزگان در دیدار با مدیرعامل شرکت دولتی چاینا انرژی، با تبیین ظرفیت‌های همکاری هرمزگان از گسترش روابط با چین خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مهدی دوستی، استاندار هرمزگان در دیدار با چای‌لی، مدیرعامل شرکت دولتی چاینا انرژی با اشاره به روابط دوستانه میان دو کشور ایران و چین، اظهار داشت: روابط دیرینه دوستی میان ایران و چین در دولت سیزدهم گسترش یافته و هرمزگان هم به دنبال توسعه روابط در زمینه‌های مختلف است. 

وی با تشریح زمینه‌های همکاری‌های گسترده دو جانبه و تبادلات مختلف اقتصادی، افزود: معتقد هستیم مردم باید ثمره دوستی ایران و چین را در مظاهر توسعه بصورت ملموس مشاهده کنند. 

استاندار هرمزگان ظرفیت‌های هرمزگان در حوزه پالایشگاهی را آماده همکاری دانست و گفت: هرمزگان پالایشگاه‌های متعدد با ظرفیت یک میلیون بشکه را در دست اجرا دارد که زمینه استفاده از کمک‌های فاینانسی و سرمایه گذاری کشور چین برای تکمیل وجود دارد.

وی با تاکید بر شناخت کامل ایران از توانمندی‌های چین در حوزه پتروشیمی تصریح کرد: بستر لازم برای بهره‌مندی از این توانمندی در طرح‌های توسعه پالایشگاه بندرعباس وجوددارد و آماده‌ی دریافت مشاوره فنی از جانب چین هستیم.

دوستی با اشاره به سیاست دولت در تکمیل زنجیره‌های شیمی - معدنی در کشور با هدف کاهش خام فروشی، گفت: ایران کشوری است که علاوه بر ذخایر خوب معدنی، در حوزه ذخایر نفتی نیز در جایگاه خوبی قرار دارد، برای ایجاد زنجیره‌های ارزش و تکمیل زنجیره شیمی - معدنی کشور با توجه به تجربیات کشور چین خواستار دریافت مشاوره از طریق انعقاد قرارداد هستیم. 

وی استفاده از تجربیات چین در حوزه شور ورزی را مهم دانست و با تاکید بر ظرفیت ویژه جزایر استان، گفت: توسعه کشاورزی با آب دریا مورد توجه ماست و پتانسیل بسیار بالایی هرمزگان برای جذب گردشگر که سالانه میلیون‌ها نفر فقط از جزایر استان بازدید می‌کنند، آماده‌ایم در این جزایر با سرمایه‌گذاری چین بخشی از زیرساخت‌های گردشگری و هتل احداث شود. 

دوستی با اشاره به لزوم تکمیل کریدور شمال جنوب نیز گفت: در حوزه پس کرانه بندر شهید رجایی برای همکاری حاضریم همچنین در زمینه توسعه سیستم‌های کنترل خطوط ریلی و استفاده از تجربیات خوب کشور چین در ترکیب ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای حوزه بنادر و خطوط ریلی آمادگی همکاری وجود دارد. 

وی با اشاره به توسعه صنعت فولاد ایران، چالش اصلی را سنگ آهن و راه نجات را ذخایر هماتیت دانست و گفت: ما در دیپلماسی با دوستانمان صریح حرف می زنیم و با غربی ها شطرنج بازی می کنیم در همین راستا ذخایر خوب هرمزگان ما را در مسیر فعال‌سازی این پتانسیل قرار داده و برای شروع کارهای مشترک با کشور چین و سرمایه‌گذاران این کشور لازم است کارگروه‌هایی را تعیین و طبق برنامه زمان‌بندی مشخص عمل کنیم.

انتهای پیام/864/

دیگر خبرها

  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • پشت پرده بحران اقتصادی ونزوئلا / تاراج منابع نفتی توسط مدیران حکومتی
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • ترسیم «چشم انداز» اقتصاد ایران در ۱۴۰۳
  • موج جدید مدعیان «دلارزدایی» از اقتصاد ایران چه می‌خواهند؟
  • پشتیبانی اقتصاد ایران از تغییر راهبرد نظامی
  • پشت پرده بحران اقتصادی ونزوئلا