Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-19@10:46:40 GMT

تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی شیراز

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۴۸۲۳

به گزارش ایلنا، هیئت وزیران در جلسه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی شیراز را تصویب کرد.

براساس این مصوبه هرگونه عملیات اجرایی با رعایت کلیه ضوابط و مقررات از جمله ملاحظات زیست محیطی (برنامه مدیریت زیست محیطی) انجام می­‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است استان فارس، در عرصه صنعت و معدن و تجارت از استان‌های مطرح کشور است و توسعه بخش صنعت استان بعد از انقلاب اسلامی و در سال‌های اخیر شتاب گرفته و امید است با اجرایی شدن سیاست‌های کلان دولت این پهنه زرخیز به یکی از مطرح‌ترین استان‌های صنعتی کشور تبدیل شود.

واحدهای صنعتی فعال استان در بخش‌های صنایع شیمیایی و پتروشیمی، صنایع غذایی و تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، کاشی و سرامیک و چینی‌آلات، صنایع فلزی، ساخت و نصب تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع برق و الکترونیک و مخابرات، کنترل و خودکارسازی، فناوری اطلاعات، پودر و عصاره شیرین‌بیان، صنایع سلولزی و نیز صنایع قالب‌سازی و ساخت خودرو، همیشه و همواره قابلیت‌ها و توانمندی‌های منحصربه‌فردی را در کشور و منطقه و حتی جهان از خود ارائه داده‌اند.

برنامه‌ریزی برای رسیدن به توسعه پایدار در راستای استقلال اقتصادی و اجتماعی برای کشور ضروری به نظر می‌رسد. در این میان انتخاب راهبردی مناسب برای به‌کارگیری ظرفیت‌ها و استعدادهای درونی جامعه با توجه به ساختار اقتصادی اهمیت خاصی دارد. منطقه ویژه اقتصادی شیراز در راستای افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی به درامدهای حاصل از صدور نفت خام بر پایه اهدافی نظیر جذب سرمایه خارجی، انتقال فن‌آوری و ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی، تقویت صنایع داخلی، پیشرفت فن‌آوری، جهش صادراتی و افزایش رفاه اقتصادی شکل گرفته است. تدوین طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی شیراز، به‌منظور دستیابی به راهکارهای جامع و پایدار، هدف‌گذاری توسعه منطقه و ارائه راهکار پیشنهادی توسعه آن انجام می‌گیرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: منطقه ویژه اقتصادی شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۴۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد منطقه آزاد صنایع دانش‌بنیان در ماکو

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و محمدجواد صدری مهر، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، موافقت‌نامه همکاری با هدف بسترسازی و ایجاد تعامل در راستای توسعه زیرساخت‏های زیست‌بوم نوآوری و ایجاد و توسعه خدمات پیشران فناوری با ایجاد منطقه نوآوری در ماکو و حرکت در جهت تبدیل به منطقه آزاد صنایع دانش‌بنیان منعقد شد.   در قالب این موافقت‌نامه همکاری، بسترسازی و ایجاد مشوق‌های مناسب درجهت توسعه فعالیت تیم‌ها و هسته‌های نوآور و خلاق، کسب و کار‌های نوپا، واحد‌ها و شرکت دانش¬بنیان در منطقه آزاد ماکو برای ایجاد زیست‌بوم نوآوری در دستور کار قرار گرفت.   در راستای توافقی که میان معاونت علمی و سازمان منطقه آزاد ماکو صورت گرفت، ضمن ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‏ گذاران و صندوق‏های سرمایه‌‏گذاری خطرپذیر برای حضور در منطقه آزاد ماکو و سرمایه‏ گذاری بر طرح‌‏های فناورانه و نوآورانه، بستر لازم برای ایجاد و توسعه زیرساخت‏های زیست‌بوم نوآوری مانند مراکز نوآوری، شتابدهنده‌ها، مراکز هم‌آفرینی، کارخانه‌های نوآوری و پردیس‌های پارک علم و فناوری از سوی منطقه آزاد ماکو و معاونت علمی تخصیص داده خواهد شد.   با هدف تامین مالی پروژه‌های فناورانه و زیرساخت‌ها در منطقه ماکو، ۱۵۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات تبصره ۱۸ جهت به شرکت‌های فناور برای ساخت کارخانه در شهرک فناوری ماکو اختصاص خواهد یافت.   همچنین مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مالیاتی برای ایجاد ۴۰ سوله کوچک تولید نیمه صنعتی واحد‌های فناور و تأمین فضای لازم تولید نیمه صنعتی در فضای شهرک فناوری در همکاری با پارک فناوری استان پیش بینی شده و ۳۰ میلیارد تومان نیز در قالب تجهیز، بهسازی فضا و توسعه فعالیت‌های نوآوری متناسب با بسته حمایتی کارخانه‌های نوآوری ابلاغ شده از طرف معاونت علمی، در نظر گرفته شده است.   همچنین با اولویت‌دهی به برنامه‌های توسعه نوآوری در منطقه آزاد ماکو حمایت ۲۰ میلیارد تومانی از توسعه فعالیت‌های توسعه نوآوری متناسب با بسته حمایتی ابلاغ شده از طرف معاونت علمی، اختصاص خواهد یافت.   فراهم کردن بستر‌های لازم درخصوص اختصاص مزیت‌‏ها و بسته‏‌های حمایتی مادی و معنوی متناسب با توسعه زیست‌بوم نوآوری، ترویج و اطلاع‌‏رسانی به زیست‌بوم نوآوری کشور از اقدامات و برنامه‏‌های صورت گرفته در منطقه آزاد ماکو و همکاری در اخذ مجوز‌های لازم در دولت برای ایجاد و توسعه منطقه آزاد ماکو از دیگر تعهدات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در قالب این موافقت‌نامه همکاری است.   سازمان منطقه آزاد ماکو نیز متعهد شده است ضمن اختصاص تسهیلات اقامتی برای سکونت افراد فناور و نوآور در منطقه آزاد ماکو، فضا‌های مناسب برای ایجاد شهرک فناوری با مساحت دست‌کم ۲۰ هزار متر و تخصیص فضا به دفتر کار شرکت‌های فناور و نوآور را فراهم کند.   همچنین ایجاد صندوق پژوهش و فناوری برای تأمین مالی فعالیت شرکت‌های فناور و نوآور در منطقه آزاد ماکو و اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های شهرک فناوری در منطقه آزاد ماکو و اختصاص مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات ارزان قیمت برای تخصیص به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای ساخت کارخانه و خط تولید در شهرک فناوری منطقه آزاد ماکو از دیگر محور‌های این توافق‌نامه همکاری است.

دیگر خبرها

  • افتتاح مجتمع گردشگری پارک ساحلی منطقه آزاد انزلی
  • تکمیل طرح راه آهن رشت - کاسپین در محدوده منطقه آزاد انزلی
  • اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  • ظرفیت‌های زیرساختی حمل و نقل در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي
  • پنجم شدن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در بین مناطق آزاد و ویژه کشور
  • مزیت‌ها و قابلیت‌های استان مرکزی در آینه اقتصاد
  • ایجاد منطقه آزاد صنایع دانش‌بنیان در ماکو
  • تا اردیبهشت سال آینده اساسنامه منطقه آزاد دوغارون به تصویب می‌رسد
  • ایجاد منطقه آزاد صنایع دانش‌بنیان در «ماکو»
  • آمادگی کردستان برای توسعه روابط اقتصادی و صنعتی با چین