Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، الزاما هر فرهنگ خوراکی، چه بومی و چه غیر بومی فرهنگ درست و صحیحی از نظر سلامت و بهداشت نیست به خصوص آن که اسلام عزیز برای رفتار خوراکی ما روش‌ها و خط قرمز‌هایی مبتنی بر دانش و حکمت قرار داده است.
نظر پیامبر (ص) در مورد سوشی ژاپنیاختصاصی «تابناک باتو» ـ مقوله فرهنگ اجزاء و ابعاد گوناگونی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بخش‌های جذاب آن نحوه و نوع غذا خوردن مردم مناطق مختلف جهان است. الزاما هر فرهنگ خوراکی، چه بومی و چه غیر بومی فرهنگ درست و صحیحی از نظر سلامت و بهداشت نیست به خصوص آن که اسلام عزیز برای رفتار خوراکی ما روش‌ها و خط قرمز‌هایی مبتنی بر دانش و حکمت قرار داده است.

متاسفانه یکی از واردات فرهنگیِ قابل نقد که به هیچ وجه با اسلام راستین تناسب، هماهنگی و سنخیت ندارد، غذایی ژاپنی به نام «سوشی» (Sushi) است که ظاهرا اصل آن از کشور و فرهنگ چین وارد فرهنگ غذایی مردم ژاپن شده و سپس به صورت غذایی بین المللی در رستوران‌های جهان و همین طور به تازگی در ایران عرضه می‌شود.

در میان آثار پزشکی – روایی شیعه، رساله‌ای کهن به نام «ذَهَبیَّه» منسوب به حضرت امام رضا (ع) وجود دارد که در قسمتی از آن مرتبط با «خوردن گوشت خام و نپخته» از قول آن امام هُمام آمده است:  «أَکْلُ اللَّحْمِ النَّیِ‏ یُوَلِّدُ الدُّودَ فِی الْبَطْنِ» [۱](خوردن گوشت خام تولید «کِرم» در شکم می‌کند.)

در مورد انتساب قطعی و سندیت رساله ذهبیه به امام رضا (ع) بین دانشمندان مسلمان اختلاف است، اما این سخن که خوردن گوشت خام تولید کرم در شکم می‌کند از نظر علم تجربی و پزشکی روز ثابت شده است و به هر روی حتی اگر جمله یاد شده متعلق به وجود شخیص امام رضا (ع) نیز نباشد گزاره‌ای صحیح و کهن است که در علم به اثبات رسیده است.

چون بحث ما در اینجا غذایی خاص به نام سوشی است و این غذا از ماهی خام و نپخته تهیه می‌شود باید در رابطه عوارض خامخواری آن گفت، بنا بر دستاورد‌ها و پژوهش‌های پزشکی، خوردن ماهی خام می‌تواند در صورت مستعد بودن، تولید انگل در بدن انسان کند برای مثال انگل «آنیزاکیده» (Anisakidae) از جمله آن‌ها است که عامل بیماری «آنیساکیس» (Anisakis) می‌باشد و در اثر آن درد در ناحیه شکم بیمار ایجاد می‌شود و بیماری ناشی از این انگل در جا‌هایی که ماهی را به صورت خام می‌خورند بیشتر دیده و گزارش شده است. [۲]

فارغ از جمله منسوب به امام رضا (ع) که به واقعیتی علمی در حوزه پزشکی و بهداشت اشاره داشت، دو روایت معتبر و بدون خدشه در زمینه منع و نکوهشِ خام خوردن گوشت (چه قرمز و چه سفید) در منابع و مراجع حدیثی به دست ما رسیده است که توجه ویژه و اختصاصی دین مبین اسلام را به این مقوله برای همه ما بازگو می‌کند.

کتاب ارزشمند «کافی» یکی از چهار کتاب برتر و معتبر حدیثی شیعه، اثر دانشمند شهیر ایرانی جناب «کُلَینی» (م.۳۲۹ ق.) است. در این کتاب بابی مجزا با عنوان: «بَابُ کَرَاهِیَةِ أَکْلِ لَحْمِ الْغَرِیضِ یُعْنَى النِّی‏ء» [۳](باب ناپسند بودن خوردن گوشت خام) در نظر گرفته شده است که در آن دو روایت شریف در نکوهش و مذمت خوردن گوشت خام و نپخته با سلسله اسناد و طریق راویان ذکر شده است که اهمیت و جایگاه این موضوع را در آیینِ جهانشمول، جامع نگر و جاودانه اسلام نشان می‌دهد.

روایت اول:
«عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ حَرِیزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع‏ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص. نَهَى أَنْ یُؤْکَلَ اللَّحْمُ غَرِیضاً وَ قَالَ إِنَّمَا تَأْکُلُهُ السِّبَاع‏» [۴](«زُرارَه» [ از اصحاب حضرت امام باقر (ع) و ُمتوفای ۱۵۰ ق. گوید:]امام باقر (ع) فرمودند: رسول خدا (ص) از خوردن «گوشت خام» نهی فرمودند. [آنگاه در ادامه حضرت (ع)]فرمودند: گوشت خام، غذای درّندگان است‏.)

روایت دوم:
«مُحَمَّد بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع. عَنْ أَکْلِ لَحْمِ النِّی‏ءِ فَقَالَ هَذَا طَعَامُ السِّبَاع» ‏ [۵](«هِشام بن سالِم» [ از اصحاب حضرت امام صادق (ع) و زنده تا سال ۱۸۳ ق.]گوید: در محضر امام صادق (ع) در مورد خوردن گوشت خام سئوال پرسیدم، ایشان فرمودند: گوشت خام، غذای درندگان است. (یعنی نباید به صورت خام تناول نمود))

سخن پایانی
اسلام دین ارزش بخشیدن به انسان است و از آیات و روایات اسلامی در می‌یابیم که این دین هم به «چه چیزی خوردن» توجه خاصی مبذول داشته و هم به «چه روشی خوردن» سفارش و تاکید نموده است تا مجد و کرامت آدمی به هیچ عنوان مخدوش نشود. از هر نظر که به مساله خام خواریِ ماهی و حتی دیگر گوشت‌ها فکر کنیم کار نادرست و غیر بهداشتی به نظر می‌رسد.

معلوم نیست چرا عده‌ای از سوشی با وجود خام و نپخته بودن، این قدر استقبال می‌کنند؟ آیا به راستی گوشت خام و نپخته برای مذاق انسان خوشمزه‌تر از گوشت پخته است؟ آیا به مضرات گوشت خام به خصوص «ماهی» چنان که بیان نمودیم و آوردیم که می‌تواند بسیاری از انگل‌ها و عوامل بیماری زا را به بدن افراد انتقال دهد، آگاه نیستند؟ آیا تصور می‌کنند اگر این گوشت‌ها بنا به نظر برخی رستوران دار‌ها یخ زده شده باشند دیگر مولد انگل‌ها نیستند و می‌توانند آن را تناول کنند؟ در حالی که تنها با پختن است که عوامل بیماری زا، کرم‌ها و انگل‌هایی مانند انگلی که یاد کردیم از بین می‌روند. آیا ظاهر رنگارنگ و گاهی همراه با تزئیناتِ این خوراک برخی از مردم را به خود جذب و جلب نموده است؟ آیا برخی برای تفاخُر، چشم هم چشمی به این رستوران‌ها می‌روند و این غذا را علیرغم میل باطنی، تهیه و تناول می‌کنند و از آن عکس می‌گیرند و در شبکه‌های اجتماعی بار گذاری می‌کنند؟

جالب آن که پیامبر اسلام (ص) پانزده قرن قبل و همچنین دو پیشوای دیگر مسلمانان یعنی امام باقر (ع) و امام صادق (ع) از خوردن گوشت‌های خام نهی نموده اند و آن را خوراک و رفتار غذایی درندگان بر شمرده اند و به شکل غیر مستقیم پیامبر اسلام (ص) خوردن سوشی ژاپنی و مانند آن را برای مردم ناپسند و مردود دانسته است. از این رهگذر، آیا پسندیده و شایسته است که انسان‌های متمدن و فرهیخته امروزی به خصوص مسلمانان، مثل «سمور آبی» و «خرس»، ماهی را در وعده غذایی خود، خام بخورند؟

در خاتمه باید گفت: آنچه تاسف بار است این است که ظاهرا وزارت بهداشت و درمان، جهت تامین سلامت مردم قصد ورود جدی به این قضیه را ندارد. با وجود این روایات محکم و صریح و همچنین پژوهش‌های پزشکی مبنی بر بیماری زا بودن ماهی خام، آیا این رستوران‌ها و این نوع غذا‌ها برازنده سلامت جسمی و روحی جامعه اسلامی بوده و وجود و ظهور آن‌ها برای مردم مفید است؟

پی نوشت

[۱]بحار الانوار، ج. ۵۹، ص. ۳۲۱.
[۲]Berger SA, Marr JS (۲۰۰۶). Human Parasitic Diseases Sourcebook. Jones and Bartlett Publishers: Sudbury, Massachusetts
[۳]الکافی، ج. ۶، ص. ۳۱۳.
[۴]همان.
[۵]همان، ج. ۶، ص. ۳۱۴

سید مرتضی میرسراجی

منبع:تابناک باتو

انتهای پیام/

نظر پیامبر (ص) در مورد سوشی ژاپنی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی ها دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۴۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاقی که بعد از عدم مصرف نمک یددار در بدنتان می‌افتد

آفتاب‌‌نیوز :

رییس انجمن متخصصین غدد ایران گفت: عدم مصرف نمک یددار برای هر خانواده این خطر را دارد که اختلالات رشد ذهنی، هوشی و عصبی در فرزندان آن‌ها ظاهر شود.

به نقل از انجمن متخصصین غدد، دکتر فریدون عزیزی رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رئیس انجمن متخصصین غدد ایران در نشست خبری کنگره بین‌المللی بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم اظهار کرد: آنچه در این کنگره مورد نظر است این است که تازه‌های بیماری‌های غدد درون ریز و نحوه و تشخیص و درمان آنان مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: می‌توانیم اعلام کنیم یکی از رشته‌های طب مادر یا طب داخلی هستیم که به عنوان فوق تخصص عهده دار بررسی غدد هستیم. تعداد فوق تخصصین غدد بالینی از ۱۶ نفر در سال ۶۶ به ۵۱۱ نفر در سطح کشور رسیده است که اکنون برای تهران برای هر ۱۰۰ هزار نفر یک نفر فوق تخصص داریم.

رئیس انجمن متخصصین غدد ایران، به تاثیر منفی برخی از توصیه‌های غیر کارشناسی فضای مجازی بر سلامت جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی در زمینه بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم باور‌های غلطی است که متاسفانه از طریق فضای مجازی در اختیار مردم ما قرار می‌گیرد.

وی گفت: مصرف نمک‌های غیریددار با اسامی نمک‌های سنتی، آبی، صورتی و ... سبب شده که درصدی از خانواده‌های ایرانی از منافع نمک یددار بهره‌مند نشوند و توجه به این امر مهم است.

این استاد دانشگاه افزود: در سی سال گذشته مصرف نمک یددار سبب شد که کمبود ید جامعه برطرف شود و عوارضی مانند اثر کمبود ید در رشد عصبی و ذهنی جنین و کودکان و نوجوانان از بین برود و همچنین در این سال‌ها ۹۰ میلیون ضریب هوشی به کودکان و نوجوانان اضافه شده، از بروز ۳۰ میلیون گواتر و هزاران اعمال جراحی تیروئید پیشگیری شده است.

عزیزی ادامه داد: عدم مصرف نمک یددار برای هر خانواده این خطر را دارد که اختلالات رشد ذهنی، هوشی و عصبی در فرزندان آن‌ها ظاهر شود و اختلالات دیگر کمبود ید مانند کم کاری تیروئید و بزرگ شدن حجم تیروئید مجددا ظاهر شود و به خانواده‌ها اکیدا توصیه می‌شود که فقط و فقط از نمک‌های تصفیه شده یددار استفاده کنند.

رئیس انجمن متخصصین غدد ایران اعلام داشت: برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان موارد زیادی توصیه می‌شود که مهمترین آن‌ها دریافت کافی کلسیم و ویتامین D (دی) و فعالیت بدنی مناسب است، متاسفانه با اخبار نامناسب ناشی از مواد مضر در شیر و نیز گران بودن قیمت لبنیات، بسیاری از خانوار‌ها و به ویژه خانم‌ها که در معرض بیشتر پوکی استخوان هستند شیر مصرف نمی‌کنند و مصرف لبنیات نیز به حداقل رسیده است.

عزیزی ادامه داد: کمبود ویتامین D نیز در همه کشور‌ها شایع شده، زیرا بدن انسان کمتر در معرض تابش اشعه خورشید قرار می‌گیرد و این امر در کشور ما نیز در زمه عوامل تشدید پوکی استخوان است. حال آن که با مصرف یک قرص ۵۰ هزار در واحد در ماه و یا مصرف روزانه قرص‌های ۱۰۰۰-۲۰۰۰ واحدی می‌توان ویتامین D کافی دریافت کرد. پیش بینی می‌شود که شیوع پوکی استخوان در حال افزایش باشد؛ لذا توصیه می‌شود که دریافت کلسیم از طریق مصرف شیر و لبنیات و مصرف ویتامین D را همه افراد جامعه و به ویژه دختران و زنان بسیار جدی بگیرند.

در ادامه، محمد هاشمی دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره بین المللی بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم گفت: این کنگره چهاردهمین کنگره است که محور‌های آن شامل تمام بیماری‌های این حوزه است؛ این حوزه شامل دو بخش فوق تخصصی و پزشکی حوزه‌ای است که از دید مخاطب عام به بیماری هورمونی شناخته می‌شود.

وی افزود: غددی که با این حوزه تخصصی مرتبط است در این کنگره بررسی می‌شوند؛ این غدد از غده هیپوفیز گرفته که تنظیم کننده سایر غدد‌ها است تا غدد تیروئید، لوزوالمعده و غدد جنسی در این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مدیر پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این کنگره واجد امتیاز بازآموزی برای گروه‌های ذی نفع است و ۱۴.۷۵ امتیاز برای این کنگره درنظر گرفته شده است. کنگره امسال نمایشگاه جانبی نیز دارد امسال ۵۷ سخنران داریم که از اساتید برجسته کشور و بین المللی هستند، ۱۴ سمپوزیوم و ۷ سخنرانی جامع در کنگره امسال داریم. ۲۲۶ مقاله به دبیرخانه کنگره رسیده است که از این بین ۲۴ مقاله به صورت ارائه شفاهی پذیرفته شدند، برخی از مقاله‌ها رد و برخی به عنوان پوستر در کنگره امسال به نمایش در می‌آیند. از کشور‌های آمریکا و کشور‌های اروپایی سخنران بین المللی داریم همچنین از آسیای جنوبی، هند و سنگاپور در کنگره امسال سخنرانی خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • انطباق آداب غذاخوردن ائمه اطهار با علوم پیشرفته تغذیه
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی
  • اگر غذایی ۵ ثانیه پس از برخورد به زمین برداشته شود، خوردن آن بی‌خطر است؟
  • اتفاقی که بعد از عدم مصرف نمک یددار در بدنتان می‌افتد
  • طبخ غذایی سنتی با ۲۴۰ کیلو گوشت و استخوان گاو (فیلم)
  • عوارض جدی خوردن دوغ
  • فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی
  • ببینید | ماجرا کتک‌خوردن سلحشور در سریال یوسف پیامبر
  • فواید رژیم گوشت‌خواری بیشتر است یا گیاه‌خواری؟
  • خطرات پنهان رژیم غذایی فستینگ متناوب؛ ۸ ساعت گرسنگی، ۱۶ ساعت خطر؟