Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین الملل در واکنش به اظارات اخیر ترامپ درباره ایران می گوید:  اگر آمریکا دنبال بهانه برای حمله به ایران بود، این بهانه ها بوجود آمده بود. اما آنها تمایلی به جنگ با ایران ندارند.

بیگدلی در گفت و گو با خبرنگار انتخاب گفت: اگر آمریکا دنبال بهانه برای حمله به ایران بود، این بهانه ها بوجود آمده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمله به کشتی های نفتکش و حمله حوثی ها به عربستان سعودی بهترین دلیل است که نشان می دهد آمریکا خیلی تمایلی به جنگ ندارد. علی رغم اینکه عربستان، امارات و قطعا اسراییل و حتی بعضی از شخصیت های داخل کاخ سفید آمریکا را به جنگ با ایران تشویق می‌کردند، ولی اصلا هیچ نوع تمایلی نسبت به این قضیه در ترامپ  دیده نمی شود.

او درباره علت مخالفت ترامپ با پیشنهادهای جنگ نیز گفت: این موضوع به دلیل مسئله انتخابات سال آینده است. اگرچه ترامپ توانسته در داخل موفقیت هایی به دست آورد ولی در سیاست خارجی هیچ توفیقی نداشته. پس اگر که بخواهد دست به چنین اقدامی بزند موقعیت خود در انتخابات سال آینده را از دست خواهد داد. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد تمایلی به جنگ ندارد. همانطور که در ونزوئلا هم به همین صورت عمل کرد، در واقع او به دنبال این است که در سیاست خارجی بتواند موفقیتی به دست بیاورد.

بیگدلی با بیان اینکه آمریکا در کره موفقیتی به دست نیاورد، در ونزوئلا هم خیلی موفق نبود و در مورد ایران هم توفیقی به دست نیاورد گفت: اینکه آیا آمریکا می خواهد بعد از این همه لشکرکشی و این همه تجهیزات، منطقه را  رها کند و برود، در این صورت هم باز در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ لطمه ای به موقعیت ترامپ از طریق دموکرات ها وارد خواهد شد که مقداری موضوع را پیچیده کرده. در نتیجه ترامپ او امیدوار است که با این فشارها، ایران را به نقطه ای از سختی برساند که به مذاکره تن دهد وگرنه جنگ به نفع آمریکا نیست، حتی معلوم شد که عربستان سعودی هم به تنهایی قادر به جنگیدن با ایران نیست. زیرا بهانه ها به دست شان بود و می‌توانستند این بهانه ها را مطرح و جنگ با ایران را آغاز کنند ولی قادر به این نیستند که با ایران بجنگند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل همچنین افزود: در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد که ترامپ بخواهد همکارانش را در کاخ سفید تغییر دهد. فشارهایی که بولتون می آورد و سیاستی که ترامپ به کار می‌برد، به این معناست که  می‌خواهند از همه اشکال دیپلماسی استفاده کنند؛ یعنی هم ایران را از جهت حمله نظامی تحت فشار قرار دهند؛ هم اینکه حمله نظامی صورت نگیرد و آنها به فشار های اقتصادی ادامه دهند. این یک بازی سیاسی است؛ یعنی چیزی نیست که ریشه های عمیق بین ترامپ و همکارانش در کاخ سفید داشته باشد.

بیگدلی ادامه داد: بولتون تفکرات نومحافظه‌کارانه دارد. از این جهت تحت تاثیر تندروهای یهودی هم قرار می‌گیرد که خود ترامپ را به ریاست‌جمهوری رساندند. ولی الان ترامپ به این نتیجه رسیده که حمله به ایران دچار همان سرنوشتی می‌شود که بوش به عراق و افغانستان یا اوباما به شمال آفریقا داشت که در هر سه موردش ناموفق بودند.
یعنی یک بحران ریشه دار در خاور میانه بوجود آوردند و در نهایت همه این ها به زیان آمریکا تمام شد، بدون آنکه به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنند. بنابراین خیلی بعید به نظر می‌رسد که ترامپ دست به حمله نظامی به ایران بزند و خودش را گرفتار یک حوزه جدید درگیری بکند. با توجه به اینکه جنگیدن با ایران خیلی راحت و آسوده نیست.

برچسب ها: ترامپ ، علی بیگدلی

منبع: خرداد

کلیدواژه: ترامپ علی بیگدلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۵۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«روس‌ها آمدند و ما رفتیم»؛ گزارش پالتیکو از شکست آمریکا در آفریقا

نشریه آمریکایی گزارش داد رهبران آفریقایی دیگر نمی‌خواهند شاهد تحمیل ارزش‌های به‌اصطلاح «دموکراتیک» غرب باشند و آمریکا در این مسئله به شکست سیاست‌های خود پی برده است.

به گزارش مشرق، رسانه آمریکایی پالتیکو گزارش داد مقامات ایالات متحده دریافته‌اند که اعمال فشار به «نیجر» و دیگر کشورهای جنگ‌زده آفریقا برای قطع ارتباط با مسکو و اتخاذ ارزش‌های غربی شکست خورده است.

با وجود تلاش‌های آمریکا، کشورهایی مانند مالی، چاد، جمهوری آفریقای مرکزی و لیبی برای تامین امنیت خود به روسیه روی آورده‌اند. حالا نیروها و پیمانکاران نظامی روسیه در آفریقا مستقر شده و با کم‌رنگ کردن نقش آمریکا، طرح خروج ۱۱۰۰ نظامی آمریکایی را در ماه‌های آتی رقم خواهند زد.

در این گزارش آمده است: «اجرای عملیات در کشوری که دولت آن روابط نظامی نزدیکی با روسیه دارد، مقامات آمریکایی را بسیار نگران می‌کند.»

ورود سربازان روس به نیجر در ماه میلادی جاری

شورای نظامی حاکم بر نیجر خواستار انحلال توافق‌های نظامی با آمریکا و خروج نظامیان این کشور از نیجر شده، اما هنوز تاریخ دقیقی برای خروج آمریکایی‌ها تعیین نشده است.

نشریه آمریکا با اشاره به پایگاه پهپادی آمریکا در نیجر که نقشی کلیدی در جمع‌آوری اطلاعات دارد، گزارش داد اگر نظامیان آمریکا از این کشور خارج شوند، دسترسی خود را به این پایگاه حیاتی از دست داده و در عملیات‌های خود در منطقه به مشکل خواهند خورد.

دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، به پالتیکو گفتند سردشدن روابط نیجر با آمریکا باعث شده تا کابینه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در سیاست‌هایش در قبال متحدان خود در آفریقا بازنگری کند.

«کامرون هادسون» افسر اطلاعاتی سابق آمریکا در سازمان سیا که امور مربوط به آفریقا را بر عهده داشت، به پالتیکو گفت: «وقتی همه کشورها فرانسه را بیرون کردند، ما سعی کردیم نقش صلح‌بان را ایفا کنیم، با این امید که بتوانیم حضور خود را در آنجا مستحکم کنیم. روشن است که این طرح‌ها شکست خورد. ما خارج شدیم و روسیه آمده است.»

به گزارش پالتیکو، کشورهای آفریقایی از مداخله آمریکا در امور داخلی خود به تنگ آمده و دیگر نمی‌خواهند شاهد تحمیل ارزش‌های آمریکایی به سیاست‌های داخلی خود باشند. یک مقام آمریکایی ناشناس در این باره گفت: «بیشتر این کشورها نمی‌خواهند به آن‌ها امر و نهی شود. غرب از سال‌ها پیش به کشورهای آفریقایی شیوه حکمرانی را دیکته می‌کرد و آن‌ها حالا دارند می‌گویند که دیگر بس است.»

برخی رهبران آفریقایی از مداخله روسیه راضی هستند و می‌گویند مسکو بر خلاف واشنگتن، از عهده ارائه حمایت‌های سریع امنیتی برمی‌آید. بسیاری هم با درخواست آمریکا برای اجرای اصلاحات به‌اصطلاح «دموکراتیک» مخالفت کرده و می‌گویند غرب حق ندارد درباره دموکراسی برای آن‌ها سخنرانی کند، آن هم وقتی غربی‌ها در مورد متحدان خود در دیگر نقاط جهان چنین رویکردی نداشته و ارزش‌های «دموکراتیک» خود را نادیده می‌گیرند.

در گزارش پالتیکو آمده است: «این پس‌زدن‌ها در کشورهایی مانند نیجر برای مقامات آمریکایی مشکل‌ساز شده است؛ مقاماتی که سعی دارند راهی برای حفظ همکاری دیرینه واشنگتن با کشورهای سرشار از منابع بیابند.»

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • «روس‌ها آمدند و ما رفتیم»؛ گزارش پالتیکو از شکست آمریکا در آفریقا
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • اگر سپاه نبود، ایران تاکنون صدپاره شده بود!
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • حمله مرگبار پلیس آمریکا به بیمار جنسی؛ او به سراغ دختـر ۷ ساله آمده بود! | فیلم
  • بیانیه باشگاه اسیر فلسطینی در واکنش به حوادث اردوگاه نور شمس
  • ظریف: ترامپ از من چند بار دعوت به مذاکره کرد، ولی ما اجازه نداشتیم/ آمریکایی‌ها هم در برجام علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات