Web Analytics Made Easy - Statcounter



رئیس جمهور نقش روحانیت را دردفاع از منافع ملی و جهان اسلام، نقشی پیشتاز برشمرد و تأکید کرد: روحانیت همواره به عنوان مرجع جامعه، نقش ارزشمندی در عرصه دینداری، علم و فرهنگ، هدایت مردم، کاستن از اختلافات درون جامعه و تقویت صلح و برادری داشته است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه دوشنبه در دیدار با جمعی از علما و شخصیت‌های حوزوی، تصریح کرد: روحانیت همواره برای منافع ملی دنیای اسلام، نقش پیشتاز و مبارز داشته است و این نقش و مبارزه با استعمار و استثمار از زمان شیرازی بزرگ، مبارزه علمای نجف با استعمار انگلیس و علما و فضلای ایران در مشروطه و نهضت اسلامی، بسیار اساسی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به نفوذ کلام و عمل روحانیت بین مردم از گذشته تاکنون به عنوان قشری که همواره مورد احترام جامعه بوده‌اند، افزود: طی ۴۰ سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بار مسئولیت اداره جامعه نیز بر عهده روحانیت گذاشته شد.

روحانی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره قدرت‌های بزرگ به دنبال این بودند که حکومت اسلامی به مفهومی که امام راحل و علما دنبال می‌کردند، بوجود نیاید، تأکید کرد: قدرت‌های بزرگ می‌دانستند با پیروزی این انقلاب منافع آنها در منطقه و جهان به خطر می‌افتد و رو در روی آنها خواهد ایستاد.

رئیس جمهوری با اشاره به شرایط پیچیده کنونی تأکید کرد: کسانی در کاخ سفید هستند که طی ۴۰ سال گذشته همیشه علیه جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی عمل می‌کردند و راه مقابله با کشور ما را فشار و جنگ می‌دانستند و امروز همه این افراد در کاخ سفید یکجا جمع شده‌اند.

روحانی با تأکید بر اینکه خوشبختانه مردم باور دارند که در این برخورد و تنش ما آغازگر نبودیم، افزود: دشمن همواره به دنبال این بود که ما آغازگر باشیم و یکی از اقداماتی که از این دولت در تاریخ ثبت خواهد شد، همین مهم است که جمهوری اسلامی ایران آغازگر تنش نبود.

وی ادامه داد: البته برخی نیز در کشور با استدلال و دلایلی به دنبال این بودند که ما از برجام خارج شویم و ایستادگی در این زمینه هم کار سختی بود.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه اگر با تحریک‌های آمریکا از برجام خارج می‌شدیم، امروز دفاع از اقدامات دولت در برابر مردم بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر بود، افزود: در چنین فضایی علاوه بر آمریکا جهان و سازمان ملل نیز تحریم‌هایی را علیه کشورمان اعمال می‌کرد.

روحانی با اشاره به احاطه و اطلاعات کافی دولت بر شرایط اقتصادی مردم و توجه به اقشار آسیب‌پذیر، گفت: تلاش دولت همواره این بوده که به وضعیت این قشر آسیب پذیر جامعه رسیدگی نماید و ۵۰۰ میلیارد تومان برای یاری این قشر جامعه اختصاص دادیم تا با پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و بالاتر فشار و مشکلات آنها کمتر شود.

رئیس جمهوری ادامه داد: طی ۲.۵ سال گذشته میزان پرداختی به این اقشار را ۳.۵ تا ۴ برابر افزایش دادیم و همواره تلاش بر این بوده تا حقوق‌بگیران همانند کارگران و کارمندان بیش از نرخ تورم، اضافه حقوق داشته باشند که این امر در دولت‌های گذشته سابقه نداشته است و حقوق کارمندان ۲۰ درصد و کارگران ۳۶ درصد اضافه شد.

روحانی افزود: تلاش دولت بر این بوده که اقشار آسیب‌پذیر، آسیب کمتری ببینند اگر چه در شرایط امروز مردم با سختی و مشکلات زیادی مواجه هستند، اما آیا همه این مشکلات از ناحیه دولت است؟

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: برخی‌ها در زمینه مشکلات اقتصادی کارآمدی دولت را مطرح می‌کنند، اما چطور همین دولت در دوره یازدهم توانست تورم را مهار و رشد اقتصادی را ارتقاء دهد. لذا کارآمدی دولت فرقی با گذشته نکرده و ما همان دولت هستیم، اما در دوره یازدهم مردم امیدوار بودند که مشکلات‌شان حل و فصل می‌شود، اما در این دوره و به هر دلیل مقداری امید مردم نسبت به رفع مشکلات کمتر شده است، لذا همه برای ارتقای امید و نشاط اجتماعی مسوولیت سنگینی دارند.

روحانی کاهش درآمد دولت و محدود شدن ارتباطات بانکی با دنیا را از جمله مشکلات موجود دانست و اظهار داشت: ۸۷ درصد گردش پول دنیا با دلار انجام می‌شود و امروز گردش تجاری با دلار برای کشورمان به شکلی بکجانبه و غیرقانونی تحریم است.

وی با تأکید بر اینکه امروز در تولید بسیاری از کالاهای اساسی از جمله گندم، خودکفا هستیم و نیاز به واردات نداریم، اظهار داشت: اگر چه در کالاهای اساسی خودکفا هستیم، اما برای آنچه نیاز به واردات داریم به محض اینکه برخی سودجویان در داخل کشور متوجه می‌شوند که به فرض مثال حمل کالا به تأخیر افتاده است، قیمت آن کالا را افزایش می دهند.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر چه امروز مردم در زندگی خود احساس سختی و مشکل می‌کنند، اما دولت با اقدامات خود اجازه نداده که کالاهای ضروری که برای مردم حساسیت دارد، با کمبود مواجه شود.

روحانی با تأکید بر اینکه امروز برای مدیریت بهتر شرایط نیازمند تمرکز قدرت و تصمیم گیری هستیم، اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: همانگونه که در جنگ ۸ ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.

روحانی گفت: در هیچ دوره‌ای در تبادلات بانکی و فروش نفت با مشکلات و شرایط امروزه مواجه نبوده‌ایم، لذا نیازمند تمرکز و احساس شرایط جنگ اقتصادی از سوی همه هستیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز وارد دوره و صحنه جدیدی شده‌ایم، اظهار داشت: خوشبختانه امروز اتفاق نظر داریم که باید در برابر آمریکا و تحریم بایستیم و در این زمینه هیچ اختلاف نظری بین مردم و مقامات کشور وجود ندارد.

روحانی با اشاره به اینکه بنده طرفدار مذاکره و دیپلماسی هستم، اما انجام آن را در شرایط کنونی به هیچ عنوان قبول ندارم، گفت: در مهرماه سال گذشته در جریان سفر به سازمان ملل، ۵ نفر از رهبران معروف دنیا واسطه شدند که با رئیس جمهور آمریکا مذاکره کنیم و سال پیش از آن نیز وزارت خارجه آمریکا ۸ بار درخواست مذاکره داد، اما شرایط امروز به هیچ عنوان شرایط مذاکره نیست و امروز شرایط ما شرایط مقاومت و ایستادگی است.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه در شرایط مقاومت و ایستادگی روحانیت می‌تواند نقش ارزشمندی ایفا کنند، اظهار داشت: البته نقش‌آفرینی روحانیت نیازمند برخورداری از اطلاعات کافی است لذا باید اخبار و اطلاعات حتی جزیی در اختیار بزرگان و شخصیت‌های حوزوی و حوزه علمیه قرار بگیرد و شما روحانیت معزز می‌توانید به ملت امید و اعتماد بدهید.

روحانی تصریح کرد: راه پیش رو را به هیچ عنوان بن‌بست نمی‌بینم و طی هفته‌های گذشته بخاطر وحدت و برنامه‌ریزی درست توانسته‌ایم از شرایط بسیار سختی عبور کنیم و امروز شرایط ما به مراتب از شرایط هفته‌های گذشته مناسب‌تر است.

رئیس جمهوری تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم به اهداف بلند خود دست پیدا کنیم و مشکلات کمتر شود همه باید متحد و همنوا باشیم و همه باید احساس کنیم که در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و یکدیگر را یاری کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: علیرغم همه سختی‌ها و مشکلات فردا قرار است پروژه بزرگی با اعتبار حدود ۴ هزار میلیارد تومان در آذربایجان غربی افتتاح شود و بعد از ماه رمضان هم طرح‌های بزرگی دیگری افتتاح خواهد شد و برغم تحریم‌ها کشور را به پیش می‌بریم.

براساس این گزارش، برنامه‌ریزی و اتخاذ اقدامات لازم برای تبیین مسائل دینی در بین نسل جوان، تاکید بر ضرورت وحدت و انسجام بین همه ارکان کشور برای مقابله با تحریم ها و تهدیدهای خارجی، مقابله جدی و اساسی با پدیده رانت و فساد، سرمایه گذاری بیشتردر حوزه امنیت فضای اینترنت، تاکید بر ایجاد رابطه قوی تر بین دولت و مردم، توجه بیشتر دولت به رفع دغدغه های معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم، نظارت بر روند افزایشی قیمت برخی کالاهای اساسی و ضروری مردم، ضرورت توجه بیشتر به فضای مجازی، لزوم تبیین خدمات و دستاوردهای حوزه های علمیه در جامعه و تاکید بر رسیدگی به وضعیت حجاب در جامعه به عنوان یک اصل مهم قرآنی، از جمله درخواست‌ها، پیشنهادات و دغدغه‌های مطرح‌شده میهمانان حاضر در این جلسه بود.


منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۵۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ و بایدن؛ کدام یک شانس بیشتری برای پیروزی دارد؟

چند روز پیش با نهایی‌شدن نتایج انتخابات مقدماتی در ایالت‌های آمریکا، نامزدی ترامپ و بایدن از ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال قطعی شد و بدین ترتیب برای نخستین بار پس از ۷۰ سال، دو نامزد انتخاباتی آمریکا مجددا در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

در نظرسنجی‌هایی که اخیرا در آمریکا انجام شده، اقبال مردم این کشور نسبت به ترامپ بیشتر بوده و رئیس‌جمهور سابق آمریکا عمدتا بین ۲ تا چهار درصد از رقیب خود جلوتر بوده است؛ خصوصا که کهولت سن بایدن و حالاتی از جمله فراموشی که به وضوح در او دیده می‌شود، باعث کاهش رضایتمندی مردم ایالات متحده از رئیس‌جمهورشان شده است.

اما یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در انتخابات آمریکا، نظر کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) در مورد نامزدهاست. آیپک که قوی‌ترین گروه لابی در آمریکاست و همواره سعی کرده در راستای حفظ منافع رژیم صهیونیستی در ایالات متحده، با هر ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات روابط مثبتی داشته باشد و در انتخابات‌های ادوار مختلف ریاست‌جمهوری و کنگره هزینه‌های مالی زیادی را به نفع نامزدهای حامی رژیم صهیونیستی انجام داده، اخیرا با بایدن به چالش‌هایی خورده است.

اگرچه تا پیش از این آیپک اقدامات بایدن در راستای تقویت روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی و خصوصا امضای توافق تعهد تزلزل‌ناپذیر آمریکا به تامین امنیت اسرائیل را تحسین می‌کرد و از حمایت‌های رئیس‌جمهور آمریکا از اسرائیل در جنگ فعلی غزه قدردانی کرده بود، اخیرا از پس از افزایش انتقادات بایدن نسبت به تندروی‌های نتانیاهو و تاکید وی بر لزوم حفظ حقوق بشر در غزه، انتقادات علنی آیپک از بایدن بروز یافت.

اما بایدن تنها سیاستمدار آمریکایی نیست که با تندروی‌های نتانیاهو در غزه مخالف است، اخیرا چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا که خود یهودی است، با بیان اینکه نتانیاهو مانعی بزرگ بر سر راه صلح است و صرفا به بقای سیاسی خود می‌اندیشد، خواستار برگزاری انتخابات در اسرائیل شد؛ اظهاراتی که استقبال بایدن را نیز در پی داشت.

با تمام این‌ها اما نمی‌توان از اکنون صرفا با توجه به اندک فاصله ترامپ با بایدن در نظرسنجی‌ها یا چالش‌های رئیس‌‎جمهور فعلی آمریکا با نهادی مانند آیپک، ترامپ را پیروز انتخابات نوامبر امسال دانست؛ خصوصا که درصد قابل توجهی از مردم آمریکا در نظرسنجی‌های انجام‌شده اعلام کرده‌اند ممکن است تا روز برگزاری انتخابات، نظرشان در مورد نامزد منتخب خود تغییر کند.

«احمد فاطمی‌نژاد» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو ایسنا با اشاره به کارنامه ترامپ و بایدن در دوران ریاست‌جمهوری‌شان، اظهار کرد: هم ترامپ و جمهوری‌خواهان و هم بایدن و دموکرات‌ها مدعی‌اند در زمان ریاست‌جمهوری این ۲ نفر، اتفاقات مثبتی در حوزه سیاست داخلی افتاده است؛ به عنوان مثال ترامپ و دیگر اعضای حزب جمهوری‌خواه بیان می‌کنند در زمان ریاست‌جمهوری او، نرخ رشد اقتصادی آمریکا رو به رشد بوده، تصمیمات خوبی در زمینه سیاست خارجی اتخاذ شده که به نفع اقتصاد و اشتغالزایی ایالات متحده بوده و سیاست‌هایی که در حوزه انرژی در پیش گرفته شده، منجر به افزایش بهره‌وری و درامد صنایع مرتبط با این حوزه شده است. حتی جمهوری‌خواهان معتقدند اگر بحران کرونا بروز نمی‌یافت، ترامپ با مشکل خاصی روبرو نمی‌شد و می‌توانست در انتخابات ۲۰۲۰ نیز پیروز شود.

او افزود: از طرف دیگر دموکرات‌ها نیز یک سری مستنداتی را ارائه می‌دهند و سعی دارند اثبات کنند بایدن عملکردی موفقیت‌آمیز داشته است. مثلا دموکرات‌ها موضوعاتی از جمله قانون‌گرایی و جلوگیری از قانون‌گریزی دوران ترامپ، تلاش برای بهبود وضعیت تامین اجتماعی، اصلاح و تقویت روابط با متحدان خارجی، توسعه روابط بین‌المللی در بعد اقتصادی، اصلاح وجهه آمریکا در عرصه بین‌المللی و ترمیم روابط با سازمان‌های جهانی را به عنوان فاکتورهای مثبت در دوران ریاست‌جمهوری بایدن عنوان می‌کنند.

عضو هیات علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: جامعه بین‌الملل نیز در مورد هر کدام از ۲ فرد ترامپ و بایدن نظراتی دارد؛ مثلا در مورد ترامپ معتقد است که او یک رئیس‌جمهور قاطع بود که باعث کاهش بسیاری از تهدیدات بین‌المللی شد و با سیاست‌ خارجی خود، قدرت جهانی آمریکا را افزایش داد، اما از طرف دیگر بسیاری از قواعد موجود را بر هم می‌زد. همچنین جامعه بین‌الملل در مورد بایدن معتقد است که او عمدتا رویکردی مسامحه‌آمیز داشته و خصوصا سیاست‌هایی که در قبال تنش‌های روسیه و اوکراین اتخاذ کرد، باعث حمله روسیه به اوکراین شد و در قبال منازعات اسرائیل و فلسطین و مسائل مرتبط با ایران نیز عملکردی ضعیف‌تر از رقبای آمریکا داشته است.

فاطمی‌نژاد با اشاره به نظر افکار عمومی آمریکا در مورد ریاست‌جمهوری ترامپ و بایدن بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها، گفت: هر ۲ نفر در ۲ سال نخست ریاست‌جمهوری خود توانسته بودند رضایت بالای افکار عمومی را جلب کنند، اما به مرور زمان محبوبیت خود را از دست دادند؛ ترامپ در دوران اوج‌گیری کرونا تا حد زیادی با نارضایتی مردم کشورش مواجه شد و بایدن نیز اخیرا به شدت افت محبوبیت داشته است.

او با اشاره به تاثیرگذاری جنگ غزه بر انتخابات آمریکا، بیان کرد: در این خصوص باید به ۲ فاکتور توجه کنیم؛ نخست رویکرد گروه‌های لابی صهیونیستی در آمریکاست و فاکتور دوم دیدگاه‌های موجود در مورد رفتارهای نتانیاهوست. هرچند گروه‌های لابی صهیونیستی در آمریکا تحت هر شرایط سعی دارند منافع اسرائیل در آمریکا را حفظ کنند، اما اخیرا رفتار نتانیاهو حتی در بین یهودیان آمریکایی نیز انتقادات زیادی را در پی داشته است، زیرا بسیاری از تحلیلگران معتقدند تنها هدف نتانیاهو از گسترش جنگ در غزه، پیگیری اهداف شخصی خودش است و اساسا دغدغه اسرائیل را ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد همین موضوع نارضایتی همگانی از رفتارهای نتانیاهو، باعث خواهد شد گروه‌های لابی صهیونیستی در آمریکا، به طور شدیدی بایدن را متهم به کم‌کاری در قبال اسرائیل نکنند و احتمالا در این دور، از شدت تاثیرگذاری این گروه‌ها بر انتخابات کاسته شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به جلو بودن ترامپ در نظرسنجی‌های اخیر، اظهار کرد: در حال حاضر اقبال مردم آمریکا به ترامپ بیشتر است، به خصوص که اساسا حزب جمهوری‌خواه توانایی بالاتری در مدیریت تنش‌های بین‌المللی دارد و الآن هم با توجه به تنش‌های روزافزون در جهان، به نظر می‌رسد مردم آمریکا یک جمهوری‌خواه را گزینه مناسب‌تری برای ریاست‌جمهوری ببینند.

فاطمی‌نژاد ادامه داد: اما به هر حال باید توجه داشت نه ترامپ و نه بایدن هیچ کدام چهره‌های مقتدری در رای‌آوری نیستند و شاید نقطه قوت اصلی هر دوی آنان، نقاط ضعف دیگری باشد؛ یعنی نقطه قوت ترامپ این است که بایدن دچار کهولت سن است و نقطه قوت بایدن نیز این است که ترامپ به عنوان یک شخصیت نامتعادل و قانون‌گریز شناخته می‌شود و به قواعد بین‌الملل پایبندی ندارد. لذا هرچند اکنون ترامپ از شانس بالاتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است، اما با توجه به نقاط ضعف اساسی او که مانع از پیروزی‌اش در سال ۲۰۲۰ شد و حتی در طی سال‌های اخیر با توجه به پرونده‌های قضایی او، این نقاط ضعف برجسته‌تر هم شده است، همچنان می‌توان شانس بالایی را برای پیروزی بایدن در نظر گرفت.

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • هدف آمریکا تضعیف مشروعیت پیروزی پوتین در انتخابات است
  • ایستادگی مردم غزه بیانگر توانمندی بالای «مقاومت» است
  • اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید برود؟
  • چرا واقعیت‌نگاری و امیدآفرینی در قاموس غربگرایان نیست؟
  • ترامپ و بایدن؛ کدام یک شانس بیشتری برای پیروزی دارد؟
  • اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟
  • تنها راه ایستادگی در برابر دشمنان قسم خورده اسلام، داشتن وحدت است
  • آقای رئیسی! شن و ماسه را که با هواپیما جابجا نمی کنند /اگر این دولت حتی اندکی از موفقیت‌های دوره اول دولت روحانی را داشت چه انتظاری از رسانه‌ها داشت؟
  • نیجر توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرد
  • استفاده آمریکا از هکر‌ها برای ضربه زدن به انتخابات روسیه