Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، خبر جدایی استاد "فریدون شهبازیان" از ارکستر ملی ایران تأیید شد و این ارکستر فعلا رهبر ندارد.

 

به همین مناسبت، "محمد معجز" کارشناس موسیقی و پژوهشگر حوزه هنر و فرهنگ، در پیامی خطاب به شهبازیان نوشت:

«درود بر استاد بی‌همتای موسیقی و بزرگ بزرگان هنرمند ایران و جهان!

ارکستر ملی زمانی ملی می‌شود که بزرگانی چون حضرتعالی در آن ایفای نقش نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ‌گاه کسی توانایی رسیدن به جایگاه شما را نخواهد داشت؛ چرا که شما مستقل، واقع‌بین و مردمی بودید.

حرف شما از دل بود و بر دل می‌نشست؛ نه دیکته شده مافیا که متأسفانه موسیقی این مرز و بوم را در بر گرفته است.»

 

تصویری از «محمد معجز» کارشناس و پژوهشگر موسیقی

 

گفتنی است مدیرعامل بنیاد رودکی ضمن تأیید خبر در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد که هنوز جایگزین شهبازیان معرفی نشده و این ارکستر از ابتدای سال با رهبر مهمان فعالیت کرده است.

 

گفته می‌شود از آنجا که شهبازیان بازنشسته سازمان صداوسیماست و دستمزد رهبری ارکستر از بودجه دولتی هزینه می‌شود او دیگر فعالیت خود را با این ارکستر ادامه نمی‌دهد و به‌عنوان مشاور موسیقی در بنیاد رودکی حضور دارد.

 

در مدت زمانی که چوب رهبری ارکستر ملی ایران در دستان استاد فریدون شهبازیان بود، خوانندگانی مانند علیرضا افتخاری، محمد اصفهانی، سالار عقیلی، علی‌اصغر شاه‌زیدی، وحید تاج، پوریا اخواص و... با این ارکستر همکاری داشتند.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: فریدون شهبازیان سالار عقیلی ارکستر ملی محمد اصفهانی موسیقی بنیاد رودکی مافیا علیرضا افتخاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۶۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدصادق سیف درگذشت + عکس

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، استاد «محمدصادق سیف» پدر خوشنویسی خرم‌آباد پس از طی یک دوره بیماری در ۸۸ سالگی درگذشت.

بیشتر بخوانید: جواد مانی درگذشت + سوابق

محمدصادق سیف متولد ۱۳۱۴ در خرم‌آباد و از نخستین موسسان انجمن خوشنویسان خرم‌آباد و از شخصیت‌ها و مشاهیر فرهنگی لرستان به شمار می‌رفت.

استاد سیف در رشته‌های مختلف خوش‌نویسی همچون ثلث و نستعلیق دارای درجه استاد تمامی از انجمن خوشنویسان ایران بود و در طول عمر گران‌مایه‌اش در انجمن خوشنویسان خرم‌آباد، شاگردانی بسیاری تربیت کرد.

بسیاری از هنرمندان و استادان کنونی خوشنویسی لرستان که دارای درجات ممتاز و فوق ممتاز هستند، حضور این استاد را درک کرده و از داشته‌های علمی و هنری وی بهره گرفته‌اند.

محمدصادق سیف علاوه بر هنر خوشنویسی، در حوزه موسیقی هم فعال بود و عود می‌نواخت. او که بر زبان‌های انگلیسی و عربی مسلط بود دستگاه‌های موسیقی ایرانی، مقام‌های موسیقی عربی و همچنین لحن‌های زیبای قرآنی و گوشه‌های رابط این لحن‌های پیچیده را نیز به خوبی تجزیه و تحلیل می‌کرد. استاد سیف در تلاوت قرآن با لحن فصیح عربی بسیار توانمند بود و نمایشگاهای متعددی از آثار خوش‌نویسی خود به ویژه در حوزه خط ثلث برگزار کرد.

وی که به فرهنگ و هنر ایران به ویژه لرستان عشق می‌ورزید همواره همگان را به پاسداشت این فرهنگ و هنر غنی، کهن و سرشار ازحکمت و ابعاد مختلف زیبایی‌شناختی آن، تشویق و ترغیب می‌کرد.

در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی در مرداد ماه ۱۳۹۶ به پاس بیش از پنجاه سال خدمات شایان استاد محمدصادق سیف در عرصه هنر خوشنویسی استان و شهرستان خرم‌آباد، از این هنرمند پیشکسوت با حضور مسئولان، هنرمندان و برگزیدگان جشنواره تجلیل و تقدیر شد و در سال ۱۴۰۰ مورد تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

ایرج طولابی از نویسندگان لرستان در کتابی با عنوان «گذری بر خوشنویسی خرم‌آباد»؛ در گفت‌وگو با استاد محمدصادق سیف به زندگی‌نامه این استاد خوشنویسی پرداخته است، این کتاب در سال ۱۴۰۰ از سوی انتشارات کلدر خرم‌آباد با تیراژ محدود منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1224943 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • درگذشت پدر خوشنویسی خرم‌آباد
  • محمدصادق سیف درگذشت + عکس
  • پدر خوش‌نویسی لرستان درگذشت
  • ارکستر ملی ایران و نوازنده‌ای که رهبر شد
  • یادنامه هنرمندان موسیقی که دیگر درمیان ما نیستند/ فراموش نمی‌شوید
  • هنرمندان موسیقی که در سال ۱۴۰۲ با آنها وداع کردیم
  • یادبود عندلیب کردستان
  • جزییات برگزاری یک کنسرت ویژه نوروزی در سن پترزبورگ
  • محمدجواد بشارتی درگذشت
  • نوای «ارکستر چامه» در برج آزادی