Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-19@06:05:02 GMT

اجاره‌بها با مشوق مالیاتی کم نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۶۵۲۱

به گزارش اکوفارس، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه نشست هیئت دولت در خصوص کنترل بازار اجاره بها اظهار داشت: قرار است لایحه‌ای به مجلس ارائه بدهیم که اگر موجر، اجاره بها را از سقف تعیین شده بالاتر تعیین کند، از او مالیات تصاعدی دریافت خواهد شد. اما اگر از این نرخ پایین‌تر باشد، مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پیش از وی نیز مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای تهیه لایحه‌ای در خصوص مالیات بر اجاره بها با هدف ارسال به مجلس خبر داد مبنی بر اینکه موجرانی که سقف تعیین شده را رعایت نکنند، از ذیل معافیت مالیات بر درآمد از محل اجاره بها خارج خواهند شد.

به گفته حسینی، بر اساس تحقیقات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، بازار اجاره بها، تابع بازار مسکن نیست و تغییرات قیمتی مسکن در اجاره بها تأثیری ندارد.

 

اگرچه بارها کارشناسان اعلام کرده اند که بازار اجاره بها کاملاً تابعی از قیمت مسکن است و زمانی که قیمت مسکن افزایش می‌یابد، مالکان برای تطابق درآمدهای حاصل از اجاره بها در مقابل افزایش ارزش ملک، اقدام به افزایش اجاره بها می‌کنند، اما مسأله اصلی در لایحه مورد اشاره اسلامی، غیر از شکست خورده بودن کنترل دستوری اجاره بها، شکست خورده بودن طرح دریافت مالیات از اجاره بهاست.

 

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند تا زمانی که زیرساخت‌های اطلاعاتی و بانک دیتای املاک و مسکن آماده نباشد، دولت نمی‌تواند از قراردادهای اجاره مسکن مطلع شده و مالکان را وادار به ثبت قراردادهای اجاره مسکن در سامانه‌های معاملات املاک کند. بنابراین دولت نه تنها در زمینه کنترل بازار اجاره بها موفق نخواهد بود، بلکه این قانون (در صورت تصویب در مجلس) می‌تواند به بهانه‌ای برای موجران با هدف تحمیل اجاره بهای بیشتر بر مستأجران تبدیل شود.

 

اعمال مالیات بر اجاره بها، بازدارنده نیست

 

در همین زمینه نرگس رزبان، مدرس مالیات‌های بخش مسکن به خبرنگار مهر گفت: مشکلی که مالیات بر اجاره بها دارد این است که اگر بانک اطلاعات املاک وجود نداشته باشد و سازمان امور مالیاتی نداند که کدام املاک اجاره رفته اند، نمی‌تواند نسبت به مطالبه مالیات از این املاک اقدام کند و به این ترتیب، به راحتی امکان دور زدن این قانون وجود دارد.

 

وی تأکید کرد: از سوی دیگر تجربه ثابت کرده که ابزار مالیاتی در بخش اجاره بها بازدارنده نیست و صرفاً می‌تواند جو روانی برای موجران ایجاد کند. اما نمی‌تواند ابزار بازدارنده‌ای برای جلوگیری از وقوع معاملات غیر رسمی در بخش اجاره بها شود.

 

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: اعمال مالیات بر اجاره بها نمی‌تواند به کاهش نرخ عمومی اجاره‌ها منجر شود.

 

دولت به جای تصویب مالیات بر عایدی، به دنبال تصویب کاریکاتوری از قوانین مالیاتی بخش مسکن است

 

وحید عزیزی، کارشناس اقتصاد مسکن نیز در این زمینه تصریح کرد: متأسفانه دولت وقتی از سوی رسانه‌ها، کارشناسان و مردم تحت فشار قرار می‌گیرد تا ابزار مالیاتی خصوصاً مالیات بر عایدی سرمایه را برای کنترل بازار مسکن استفاده کند، مرتباً موضوع مالیات بر اجاره بها را مطرح می‌کند، بدون آنکه بانک اطلاعاتی و سامان املاک و اسکان را تهیه کرده باشد. در حقیقت مالیات تصاعدی بر اجاره بها، شکل «کاریکاتوری» از قوانین مالیات بر خانه‌های خالی یا دیگر ابزارهای مالیاتی بازار مسکن خواهد بود.

 

وی ادامه داد: نتیجه تصویب این قانون، چیزی جز فشار بر مستأجران نبوده و موجر این مالیات را بر مستأجر تحمیل می‌کند.

 

به گفته این اقتصاددان، اگر بازار خرید و فروش کنترل شود، خود به خود بازار اجاره مسکن نیز از التهاب خارج خواهد شد.

 

منبع: مهر

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۶۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مسکن امروز اصفهان (مفتح) ۲۸ اسفند ۱۴۰۲+ جدول

قیمت مسکن در خیابان مفتح هر متر ۲۰ تا ۳۴ میلیون تومان برای آپارتمان اعلام شده؛ همچنین مبلغ رهن در این منطقه ۸۰ تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محله مفتح در محدوده شمال غربی شهر اصفهان و در کنار محله‌های خانه اصفهان، ملک‌شهر، بهرام‌آباد و ناصرخسرو قرار دارد.

بر اساس داده‌های پورتال یکی از دفاتر معاملات املاک کلان‌شهر اصفهان، قیمت مسکن برای واحدهای آپارتمانی از متری ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای خانه‌ای در خیابان بهاران تا متری ۳۴ میلیون تومان در همان منطقه می‌رسد.

محله متراژ سن بنا (سال) قیمت هر متر مربع (تومان)
مفتح، گلزار جنوبی غربی ۶۸ متر دو خواب ۳ ۲۴ میلیون و ۸۵۰ هزار
خیابان بهاران ۸۰ متر یک خواب ۱۲ ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار
خیابان گلزار ۶۹ متر دو خواب ۵ ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار
بلوار بهارستان غربی ۹۵ متر دو خواب ۱۵ ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار
خیابان دکتر مفتح ۹۵ متر دو خواب ۱۶ ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار
خیابان بهاران ۱۰۱ متر دو خواب ۲ ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار

همچنین قیمت رهن و اجاره املاک این منطقه را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

محله متراژ سن بنا (سال) قیمت رهن و اجاره (تومان)
خیابان بهاران ۸۵ متر دو خواب ۱۲ ۱۷۰ میلیون رهن و یک میلیون و ۸۰۰ هزار اجاره
بهارستان غربی ۱۳۲ متر سه خواب نوساز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون رهن کامل
مفتح، خیابان بهاران
۷۰ متر دو خواب
۱۰ ۲۰۰ میلیون رهن و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اجاره
بهارستان غربی، خیابان منصوری ۶۰ متر یک خواب نوساز ۸۰ میلیون رهن و ۵ میلیون اجاره
بلوار بهارستان غربی ۱۲۰ متر دو خواب ۱۲ ۲۰۰ میلیون رهن و ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار اجاره
دکتر مفتح ۱۱۵ متر دو خواب نوساز ۴۸۰ میلیون رهن کامل

کد خبر 736335

دیگر خبرها

  • شوک بزرگ به یونایتد: بدهی مالیاتی دارید، خرید تعطیل!‏
  • اعلام رسمی سازمان مالیاتی برای افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از اولین روز ۱۴۰۳
  • قیمت مسکن امروز اصفهان (مفتح) ۲۸ اسفند ۱۴۰۲+ جدول
  • تقویت مشوق‌های سرمایه‌گذاری مولد و رشد صادرات کشور در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم
  • 9  نجات دهنده مالیاتی | مشاوران مالیاتی ایران در 1403
  • اظهارنظر جنجالی نماینده جدید قم در صداوسیما؛ عامل جدید تورم را بشناسید | فیلم
  • مالیات صنایع مستقر در مازندران به حساب درآمد مالیاتی استان واریز شود 
  • اجاره‌نشینی در آسمان‌خراش
  • 9 نجات دهنده مالیاتی | در 1403 باید مشاور مالیاتی داشته باشید
  • حاجی‌بابایی: نحوه دریافت مالیات از بخش خصوصی، بازاریان و اصناف باید اصلاح شود