Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا- رهبر معظم انقلاب اسلامی همزمان با شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) در دیدار جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت در خصوص زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و گفتند: من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای دوشنبه شب در این دیدار، حرکت و پیشرفت جریان شعر انقلاب را امیدوارکننده دانستند و گفتند: البته جریانهای شعری دیگری نیز وجود دارد اما این جریان شعر انقلاب است که از لحاظ مضمون، نوآوری در مضامین و صیقل‌یافتگیِ الفاظ پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است.
رهبر انقلاب اسلامی، بیان و پدیده شعر را از معجزات آفرینش خواندند و افزودند: شعر از جنبه‌ی جمال و زیبایی برخوردار است و این امتیاز، شعر را به یک رسانه اثرگذار و مسئولیت‌آور تبدیل می‌کند که باید این تعهد را در خدمت جریان روشنگری و هدایت قرار داد.
ایشان با اشاره به یک مغالطه ناشیانه که شعر را به «شعر هنری» و «شعر متعهد» تقسیم می‌کند و می‌کوشد با شعار قلمداد کردن شعر متعهد، از آن ارزش‌زدایی کند، خاطرنشان کردند: اشعار بزرگان و قله‌های شعر فارسی همچون حافظ، سعدی، فردوسی و مولوی آکنده از اخلاق، تعلیم، تعهد، حکمت، عرفان، معنویت و اسلام ناب است، بنابراین تفکیک جنبه هنری و زیباشناختی شعر از جنبه رسالت و تعهد آن، مغالطه‌ای واضح و ناشی از غفلت یا کم‌سوادی است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای قرار دادن شعر در خدمت معارف توحیدی، فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام، انقلاب و حوادث مهم کشور و مسائل گوناگون دنیای اسلام را موجب اعتلاء شعر دانستند و افزودند: در اشعار خود زیبایی‌های رفتاری ملت همانند حماسه زیبا و پر شکوه حضور فداکارانه مردم در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان را به تصویر بکشید، زیرا این کار، شعر شما را به پرچم هویت ملت تبدیل می‌کند.
ایشان تأکید کردند: حفظ هویت ملت بسیار مهم است، چرا که ملتی که هویت خود را گم کند، در مشت بیگانگان آب می‌شود و از بین می‌رود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان، در خصوص زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و گفتند: من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: من از صداوسیما گله‌مندم، به دلیل اینکه به جای ترویج زبان صحیح و معیار و زبان صیقل‌خورده و درست، گاهی زبان بی‌هویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی را ترویج می‌کند. انتشار فلان لغت فرنگی یک مترجم یا نویسنده از تلویزیون، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضرّ می‌شود.
ایشان با تقبیح استفاده فراوان از لغات بیگانه در رسانه‌ها، خطاب به مسئولان تأکید کردند: نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین از ولنگاری زبانی و ساخت لفظی بسیار نازل برخی ترانه‌ها و پخش آنها از صداوسیما در سریالها نیز انتقاد کردند و گفتند: زبان فارسی قرنهای متمادی است که عمدتاً بوسیله شاعران بزرگ حفظ شده و اینگونه سالم و فصیح به دست ما رسیده است، بنابراین ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم و اجازه نداریم با بی‌مبالاتی آن را به دست فلان ترانه‌سرای بی‌هنر بدهیم که الفاظ را خراب کند و بعد نیز با پول بیت‌المال در صداوسیما و دستگاههای دولتی و غیردولتی پخش شود.
در این دیدار 29 تن از شاعران جوان و پیشکسوت اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامی قرائت کردند.
پیش از نماز مغرب و عشاء نیز تعدادی از شاعران از نزدیک با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو و آثار خود را به ایشان تقدیم کردند.
شبس**1613

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رهبر انقلاب شاعران زبان و ادب پارسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۶۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادمین اکانت‌های فارسی زبان صهیونیست‌ها چه کسی است؟

پس از عملیات طوفان‌الاقصی و وعده صادق جبهه مقاومت، ارتش رژیم صهیونیستی، به صورت فله‌ای، اکانت‌های سایبری فارسی‌زبان و عربی زبان را تاسیس کرده و به افکار عمومی جامعه ایران حمله می‌کند.

سرویس سیاست مشرق- پس از عملیات طوفان‌الاقصی، رژیم صهیونیستی به طراحی یک پروژه جدید برای سفیدشویی از جنایات قریب‌الوقوع خود در غزه نیاز داشت. رژیم برای پیشبرد این پروژه، بخش رسانه‌ای ارتش خود را فعال کرد و نیروهای سایبری را از ۷ اکتبر، در شبکه‌های اجتماعی به خط کرد.

این ارتش سایبری در یگان ۸۲۰۰، بزرگ‌ترین واحد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که از سال ۱۹۵۲ با استفاده از بهترین تجهیزات اطلاعاتی - نظامی مازاد آمریکایی راه‌اندازی شده بود، زبان‌های مختلف به خصوص عربی و فارسی را آموزش دیدند و اکنون این روزها پس از عملیات طوفان‌الاقصی، این ظرفیت را به سلاحی در رسانه‌ها تبدیل کرده است.

هرچند این ارتش رسانه‌ای از سال‌ها پیش از عملیات ۷ اکتبر فعالیت می‌کند اما اجرای ناگهانی عملیات طوفان الاقصی، برنامه‌ و طراحی‌های رژیم را در هم شکست و آن‌ها را ناچار به تقویت این یگان پیش از زمان موعد کرده است.

راه‌اندازی فلّه‌ای اکانت‌های سایبری در توئیتر

طی دو روز اخیر، پس از عملیات وعده صادق، تعدادی اکانت فارسی در پوشش "شهروند ایرانی"، به صورت غیرعادی از رژیم صهیونیستی حمایت کردند. این افراد به طور هدفمند تلاش کردند با انتشار مطالبی حول محور وضعیت اقتصادی و معیشتی، توجهات رسانه‌ای به مارش نظامی افتخارآمیز موشک‌های ایرانی را پرت کنند. برخی از آن‌ها حتی توانایی موشکی و پهپادی کشور را در همان ساعات ابتدایی تضعیف کردند. این رفتار متناقض و غیرعادی سبب شد تا فعالیت این اکانت‌ها و تاریخچه تأسیسشان موردبررسی قرار بگیرد.

عملیات طوفان‌الاقصی در اکتبر ۲۰۲۳ رخ داد. از این بازه زمانی به بعد، به طور ناگهانی، اکانت‌های فارسی بسیاری در توئیتر تأسیس شده است. شاخصه مشترک و قابل‌توجه این اکانت‌ها این است که خود را ایرانی معرفی کرده، با تعیین لوکیشن‌های نامشخص از خود، جلب توجه کرده و اغلب پس از طوفان الاقصی و یا موشک‌باران سپاه پاسداران تاسیس شدند.

شاخصه مهم دیگر این اکانت‌ها این است که باوجود اینکه خود را شهروند عادی و فعال روزمره ایرانی در شبکه‌های اجتماعی جا می‌زنند، اما گویا ناگهانی عملیات‌های جبهه مقاومت در سرزمین‌های اشغالی و احساس خطر در رژیم، این اکانت‌ها را هم اجبار می‌کند تا به طور ناگهانی مطالب سیاسی در توئیتر منتشر کنند. این به اصطلاح «روزمره‌نویسان» حتی سمپات کمپین‌های جریان ضدانقلاب می‌شوند و با هشتگ‌زنی، از زندانیان سیاسی، تروریست‌های بازداشت‌شده و در شُرف اعدام، حمایت می‌کنند.

نکته دیگر هم این است که گاهی، زبان این روزمره‌نویسان و شهروندان عادی نیز خوب است و گزارشات رسانه‌های غربی علیه ایران را ریتوئیت‌ کرده و بازتاب می‌دهند!

گاهی اوقات برخی تصور می‌کنند نقد و بررسی رفتارهای سلبریتی‌های ضدانقلاب در رسانه‌ها، به معنای بازتاب و یا افزایش اعتبار به آنها است! اما در واقع افرادی نظیر علی کریمی و دیگر چهره‌های پرمخاطب به‌عنوان رأس هرم پروژه‌های صهیونیست‌ها در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و حتی گاهی متون و هشتگ‌هایی که استفاده می‌کنند، مستقیماً از سوی طراحان صهیونیست در اختیارشان قرار می‌گیرد؛ در این فعالیت تشکیلاتی، اکانت‌های سایبری نیز که خود را شهروند عادی معرفی‌ می‌کنند، با لایک، کامنت‌های حمایتی و احساسی و بازنشر مطالب امثال علی کریمی، شعاع تاثیرگزاری مطالب آن‌ها در جامعه گسترش می‌دهند.

یک ضلع دیگر این پروژه، چهره‌های اپوزیسیون هستند. افرادی نظیر رضا پهلوی هم مأمور می‌شوند تا به‌عنوان فعالان ایرانی و نمایندگان جعلی مردم ایران، با رسانه‌های انگلیسی‌زبان بین‌المللی مصاحبه کنند از پاسخ موشکی ایران را نکوهش و جسارت دشمن به کنسولگری و خاک ایران را توجیه و حتی تشویق کنند. در این راستا نیز اکانت‌های سایبری به صورت تشکیلاتی، از این چهره‌ها حمایت کرده و مصاحبه‌ها را بازتاب می‌دهند. توئیت‌های رضا پهلوی جز پربازدیدترین‌های توئیتر درباره پاسخ موشکی سپاه پاسداران بوده که توسط این ارتش سایبری بازتاب پیدا کرده است.

بلندگوهای موساد در ایجاد نگرانی حمله به ایران

طی ۲۴ ساعت اخیر، همین اکانت‌ها که شهروندان عادی و روزمره‌نویس ایرانی بودند، اکنون با انتشار اخبار منابع عبری و غربی، وعده عملیات نظامی اسرائیل علیه ایران را مطرح می‌کنند. این افراد با تحلیل رویایی ادوات نظامی رژیم صهیونیستی، هدف تحریک اقتصاد و امنیت روانی جامعه ایران را دنبال می‌کنند.

رژیم صهیونیستی قصد دارد پیش از هرگونه اقدام احتمالی نظامی، ابتدا به افکار عمومی جامعه حمله کند؛ عملیاتی که در گذشته به شکل دیگر تحت عنوان «جریان سازی رسانه‌ای ، مدیریت افکار عمومی، اقناع ، تبلیغ و شایعه» اجرا شده و موجب راه‌اندازی‌ فنته‌های مختلفی در سال‌های اخیر شده است.

مخاطب این رسانه‌ها عموما به سه گروه منفعل، فعال و هوشمند تقسیم می‌شوند. منفعل‌ها این مطالب را مشاهده کرده و تحت تاثیر قرار می‌گیرند. مخاطبان هوشمند نیز که از پیش وظیفه‌شان به آنها محول شده است، این مطالب و حمله به افکار عمومی را با ظرفیت‌های خود در فضای مجازی تکثیر می‌کنند.

مخاطبان فعال اما، این عملیات روانی را دریافت و به اشتباه به عنوان منبع قابل اعتماد خبری در ایران، بازنشر می‌دهند. برخی پایگاه‌های خبری داخل ایران از جمله این مخاطبان هوشمند هستند که به صورت لحظه‌ای، روند انتشار اخبار درباره عملیات رژیم صهیونیستی را از روز گذشته آغاز کرده و بی‌مهابا امنیت روانی جامعه را درگیر می‌کنند. رسانه‌ دیدارنیوز که پیشتر به دلیل تخلفات رسانه‌ای مورد پیگرد قانونی قرار گرفته بود، از جمله این رسانه‌های بود که از روز گذشته، جو رسانه‌ای با محوریت حمله اسرائیل را در دست گرفته است. نکته مهم درباره این رسانه این است که طی یک سال اخیر، با برگزاری مناظره‌ها و گفتوگوهای جنجالی و بازتاب در فضای مجازی، مخاطبان زیادی از جمله قشر خاکستری را به خود جذب کرده است.

در این میان برخی روزنامه‌نگاران نیز در زمین موساد بازی می‌کنند. این افراد عموما برجسته در رسانه، به دنبال فعالیت‌های تبلیغاتی و کسب درآمد و فالوور در فضای مجازی، این عملیات روانی را خواسته یا ناخواسته بازتاب و تکثیر کردند. یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار، در یک استوری بدون اشاره به منبع ادعا می‌کند که «منابع خبری غربی وعده یک حمله قریب‌الوقوع از سوی رژیم صهیونیستی به ایران می‌دهند» و برای مطلع شدن از نتایج این حمله یک کانال تلگرامی که هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی و نظامی ندارد را معرفی می‌کند. این رفتارهای مجازی معمولا تبلیغات است و برای معرفی رسانه مدنظر، از مسئولان آن رسانه پول دریافت می‌شود، به قیمت ایجاد هیجان و نگرانی کاذب برای مردم ایران تمام می‌شود. حتی اگر وعده و اشاره او به اخبار منابع غربی صحت هم داشته باشد، معرفی رسانه‌های نامربوط به مسائل جنگ و غیررسمی، آثار مخرب دیگری را در جامعه ایجاد می‌کند.

روند فعالیت ارتش فارسی‌زبان صهیونیست‌ها همچنان در فضای مجازی ادامه دارد. در سال‌های اخیر یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها و طراحی‌ها علیه ایران، در فضای مجازی پیاده شده است، فضایی که این روزها کنش و واکنش‌های کاربران آن بسیاری از تحلیل‌گران را ‌نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان در سردرگمی فرو برده است.

از مهم‌ترین علل اساسی این سردرگمی، ورود سازمان‌های اطلاعاتی نظیر یگان ۸۲۰۰ به شبکه‌های اجتماعی و تشکیل ارتش سایبری‌ مجازی برای دست‌کاری اطلاعات و داده‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. همان یگانی که در هفته‌های اخیر، با یک رخنه اطلاعاتی، فرمانده ارشد آن حین خدمت شناسایی شده و هویت او لو رفت. افشای هویت فرمانده این یگان سومین شکست اطلاعاتی ارتش رژیم خبیث بود. این سازمان پیشتر در عدم شناسایی عملیات طوفان‌الاقصی و بعدها عدم موفقیت در جلوگیری از حضور مردم ایران در راهپیمایی قدس، شکست‌های سنگینی را متحمل شد. حضور پرشکوه مردم ایران در روز قدس ۱۴۰۳، تمام تلاش‌های ارتش سایبری رژیم برای ایجاد نفرت کاذب از مردم فلسطین در دل مردم ایران را بر باد داد.

این شکست‌های پیاپی، ابعاد خطای طراحان این یگان را هم گسترده کرده و هفته‌های گذشته روزنامه گاردین انگلیس ادعا کرد که موفق شده هویت فرمانده این یگان یعنی یگان ۸۲۰۰ ارتش رژیم صهیونیستی را از روی کتابی که قبلاً با نام مستعار «ys» در خصوص هوش مصنوعی نوشته شده، را شناسایی و فاش کند. گفته شده نام این فرمانده صهیونیست، سرتیپ «یوسی شرئیل» است.

با این حال پس از عملیات طوفان‌الاقصی و احتمال درگیری با ایران، این ارتش را وادار کرده تا حجم فعالیت و ارتباط‌گیری با خبرنگاران ضدانقلاب ایرانی را افزایش داده و ماموریت‌هایی را برای آنها تعیین کنند. احمد باطبی، روزنامه‌نگار ضدانقلاب که سابقه دیدار با ترامپ و مایک پنس را دارد و پس از عملیات طوفان الاقصی در تل‌آویو به سر می‌برد، چندی پیش تصویری از اعضای جوان یگان ۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی منتشر کرد و مدعی شد با آنها دیدار داشته است. او در پست اینستاگرامی خود مدعی شده برخی اعضای این ارتش، پرچم‌های متعلق به رژیم پهلوی را در لباس فرم خود سنجاق کرده‌اند!

دیگر خبرها

  • قدردانی جامعه کشتی از رهبر انقلاب
  • دانشگاه آزاد آبادان میزبان نشست سراسری مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان
  • اما و اگرها برای جامع‌ترین فرهنگ زبان فارسی
  • در راستای حفظ قند پارسی / شکر بودن شرط دارد
  • ادمین اکانت‌های فارسی زبان صهیونیست‌ها چه کسی است؟
  • شهید آوینی با زبان هنر به نسل‌ آتی جامعه معرفی شود
  • عصر شعر آئینی وعده صادق در کرج برگزار شد
  • ثروتی به نام زبان فارسی + فیلم
  • دهمین‌جلسه درس‌گفتارهای «سعدی‌خوانی» برگزار می‌شود
  • (ویدئو) آموزش سردادن «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» به زبان فارسی به آمریکایی‌ها