Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-03-28@19:42:06 GMT

بسط نظریه داروینیسم اجتماعی در سیاست جهانی آمریکا

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۰۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، متن زیر یادداشتی از موسی نجفی استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است که در کانال وی منتشر شده است.

 

به نظر می‌رسد عملکرد دولتمردان حاکم بر امریکا و ذهنیت و توهماتی که نسبت به کشورهای مستقل و غیر همسو با خود دارند از نوعی منطق زورگویانه و کدخدامنشانه و برتری خواهی عجیب حکایت دارد؛ اما حرکت اخیر آنها در تروریسم خواندن نهاد مستقل نظامی یک کشور آزاد و غیرغربی، ذهن ما را به نظریه «داروینیسم اجتماعی» متمایل می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق نظریه داروینیسم اجتماعی گفته می‌شود که جوامع انسانی مانند ارگانیسم‌های زیستی با یکدیگر برای بقا منازعه می‌کنند. جوامع امروزی غرب در این منازعه برتر از دیگران بوده‌اند و بنابراین عالی‌ترین مرحله پیشرفت اجتماعی را که تاکنون به دست آمده است، نشان می‌دهند. پیش از ظهور انسان‌شناسی تجربی امروزی که گوناگونی فرهنگ انسانی را به طور مستند نشان می‌دهد و به اصطلاح شیوه نگرش اروپامدارانه مرتبط با داروینیسم اجتماعی کمک می‌کند، این نظریه در طی دوران تلاش برای دستیابی و استعمار ممالک آفریقایی، در میان قدرت‌های اروپایی در اوج شهرت خود بود.

بسط نظریه داروین از زیست شناسی به جامعه انسانی به عنوان یک قانون حیاتی و از داروینیسم اجتماعی به «داروینیسم سیاسی» و بین المللی در ذهنیت دولتمردان امریکایی حکایت از این دارد که از نظر آنان دنیا شبیه یک جنگلی است که اصل «بقای اصلح» (نظریه منسوب به اسپنسر) یا حق طبیعی برتری و حیات قدرتمندترها نسبت به ضعیف ترها باید به هر قیمتی جاری و ساری باشد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد در عمق استراتژی ایران اسلامی قوی بودن و قوی ماندن و استفاده کامل از تمامی ظرفیت‌های قدرت ملی (سخت افزاری و نرم افزاری) امری اجتناب ناپذیر و ضروری می‌باشد.

ذکر این نکته هم اهمیت دارد که شکل اجرا و بسط این نظریه که (یادآور بسط قانون جنگل در جهان متمدن است) در توجیه استعمار فرانو در عصر حاضر بیشتر از اینکه واقعی باشد در فضای مجازی و رسانه‌ای دیده می‌شود و همین ویژگی در بررسی میزان تأثیر داروینیسم اجتماعی در شرایط قرون گذشته و استعمار کهنه متفاوت از عصر حاضر و استعمار فرانوبایستی مد نظر قرار گیرد و برای جنبه نرم افزاری آن اهمیت ویژه ای قائل شد. این سخن بدین معنا می‌تواند تعبیر شود که برای امریکا ترساندن و ترسانیدن مهمتر از وارد شدن در جهنم یک جنگ واقعی است.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرانش اضطراری چیست؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ایده گرانش اضطراری هنوز جدید است و به فرضیات زیادی در محاسباتش نیاز دارد تا بتوان درباره آن اظهارنظر کرد، اما به طورکلی در طول سال‌های اخیر نتایج تجربی متفاوتی از آن حاصل شده است.

 اریک ورلینده، فیزیکدان نظری در سال ۲۰۰۹، فرمول مجدد رادیکال گرانش را پیشنهاد کرد که در نظریه او، گرانش یک نیروی اساسی نیست، بلکه تجلی فرآیند‌های پنهان عمیق‌تر است، اما در طول ۱۵ سال گذشته هیچ حمایت جدی از این ایده وجود نداشته است. 

نظریه ورلینده بر اساس آنچه استیون هاوکینگ و جیکوب بکنشتاین در دهه ۱۹۷۰ مشاهده کردند است: بسیاری از خواص سیاهچاله‌ها را می‌توان بر اساس قوانین ترمودینامیک بیان کرد. با این حال، قوانین ترمودینامیک خود از فرآیند‌های میکروسکوپی پدید می‌آیند.

 از نظر ورلینده، این چیزی بیش از یک تصادف محض بود و نشان داد که آنچه ما به عنوان گرانش درک می‌کنیم ممکن است از یک فرآیند فیزیکی عمیق‌تر شکل گرفته باشد. جاذبه پدیده‌ای فیزیکی است که توسط نیوتن و اینشتین توصیف شده و به عنوان یکی از چهار نیروی اصلی طبیعی شناخته می‌شود. تا کنون نظریات مختلفی در زمینه این نوع گرانش ارائه شده است. برخی از دلایلی که باعث بروز این نظریه شده است شامل نقصان‌هایی در توصیف‌های جاری جاذبه، عدم تطابق بین نظریه‌های نسبیت عام و نظریه میدان‌های کوانتومی و پدیده‌هایی همچون تار‌ها کیهانی می‌شود. تار کیهانی بزرگترین الگوی موجود در طبیعت است که به طور کامل کیهان را پُر می‌کند. این تار بعنوان یک ساختار عظیم و وسیع به شمار می‌آید، اما در عین حال گویی رشته‌هایی شکننده و ظریف آن را تشکیل داده‌اند. در میان دیواره‌ها و گره‌های این تار، فضا‌های خالی و بزرگ کیهانی قرار دارند. این فضا‌ها که ۲۰ میلیون تا صد‌ها میلیون سال نوری گستردگی دارند، به بیابان‌های کیهان معروف هستند؛ که تقریبا عاری از ماده‌اند.

با این حال، آیا گرانش اضطراری توانایی اصلاح و بازنویسی فیزیک را دارد یا خیر هنوز مورد بحث و بررسی‌های زیادی قرار دارد و هنوز پاسخ قطعی به این سوال وجود ندارد، اما این نظریه همچنان یکی از مطرح‌ترین و جالب‌ترین موضوعات در فیزیک مدرن محسوب می‌شود و پژوهشگران همچنان در تلاش هستند تا جوابی برای این سوالات اساسی پیدا کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • نوروز؛ مبنای جدید هنجار سازی در روابط بین الملل
  • وزیر دفاع آمریکا : وضعیت غزه فاجعه انسانی است
  • آستین: شرایط غزه یک فاجعه انسانی است
  • افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت اعمال می‌شود
  • اعلام زمان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چه زمانی افزایش پیدا می‌کند؟
  • یک نظریه جنجالی؛ آیا زمین می‌تواند «تخت» باشد؟
  • گرانش اضطراری چیست؟
  • چگونگی مشارکت مردم در تولید و اقتصاد