Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@14:31:44 GMT

مشت های مهربانی باز هم در دستان کودکان خوزستانی باز شد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۱۲۱

مشت های مهربانی باز هم در دستان کودکان خوزستانی باز شد

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: چندسالی از جنگ تحمیلی گذشته بود. آن روزها کوچه‌های محله ما آسفالت نداشت! ماه مبارک رمضان که با ولادت امام حسن مجتبی (ع) به نیمه می‌رسید، از کف خیابان دو سنگ بر می‌داشتیم و با کوبیدنشان به هم، می‌خواندیم: «گرگیعان و گرگیعان یاالصایمین الرمضان ایعوده عَلیکم صیام کُل سَنه و کُل عام».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقصد اول همسایه‌های عراقیمان بود که سال‌های سال از داشتن تابعیت ایرانیشان می‌گذشت و در زمان جنگ با حمله جنگنده‌های عراقی، هم سنگرمان می‌شدند و فرزندانشان همچون ما دلهره به جانشان می‌افتاد.

پس از کوبیدن در خانه شأن به ثانیه نکشیده در را با روی گشاده باز می‌کردند و یک مشت شیرینی کف دست هرکدام از ما بچه‌ها می‌گذاشتند.

با همان شور و هیاهو در خانه دیگر همسایه‌ها را هم می‌زدیم و مشت‌های پر از شیرینیمان را در جیب خالی می‌کردیم. حتی در خانه همسایه‌های فارس زبانمان را هم می‌زدیم و آنها هم با اینکه مفهوم شعر ما را متوجه نمی‌شدند، با یک مشت شیرینی ما را مهمان مهربانیشان می‌کردند.

درباره گرگیعان

گرگیعان یا قرقیعان نام یک آئین سنتی رایج بین عرب‌های خوزستان، استان هرمزگان، عراق، بحرین، کویت، و شرق عربستان (احساء و قطیف) و امارات متحده عربی است که در شهریور ماه ۱۳۹۵ به عنوان میراث معنوی مردم عرب ایران به ثبت ملی رسید.

در مورد ریشه و معنی کلمه «قرقیعان» نظرات متفاوتی وجود دارد؛ برخی معتقدند این کلمه از «قرع الباب» به معنای در زدن گرفته شده‌است؛ به خاطر این‌که کودکان در خانه‌ها را برای دریافت شیرینی و عیدی می‌کوبند. نظر دیگری که در باب معنی «گرگیعان» آمده‌این است که می‌گویند از کلمه «قرّةالعین» گرفته شده که به معنای شادی و سرور انسان است و از آن جایی که مراسم گرگیعان با تولد امام حسن مجتبی (ع) و خوش‌حالی رسول اکرم (ص) برای تولد اولین نوه ایشان مصادف می‌شود، می‌گویند که مردم برای عرض تبریک به حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) «قرة عین! قرة عین!» گویان به در منزل‌شان می‌رفتند و کم‌کم به صورت مناسبتی هرساله در میان مسلمانان شیعه به ویژه در بین شهرهای عرب نشین خوزستان رواج گرفت.

آئین گرگیعان با نام‌های مختلف در کشورهای عربی وجود دارد مردم بغداد آن را «ماجینه» و اهالی جنوب بغداد به آن «کرکیعان» می‌گویند. در بحرین «قرقاعون»، قطر «قرنقعوه»، کویت و شرق عربستان «قریقعان»، عمان «قرنقشوه» و در امارات متحده عربی و شهرستان میناب و جزیره قشم به نام «حق‌اللیله» شناخته شده‌است. این مراسم در بندر دیلم و شهرستان پارسیان نیز با نام گره‌گشو برگزار می‌شود.

در شب پانزدهم ماه رمضان و همزمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) بچه‌های کوچک پس از افطار، لباس‌های محلی خود را می‌پوشند؛ پسران دشداشه پوشیده و دختران چادر عربی بر سر می‌کنند و با شور و شعف به کوچه پس‌کوچه‌های می‌روند و با آویختن کیسه‌هایی از پیش تهیه شده بر گردن، برای جمع‌آوری عیدی و شیرینی ماه رمضان به درب خانه‌ها می‌روند.

یک مشت مهربانی در دستان کودکان

امسال نیز مراسم گرگیعان در بیشتر شهرهای عرب نشین خوزستان از جمله شهرهای شوش، شاوور، آبادان، خرمشهر، شادگان، امیدیه، رامهرمز، شیبان، شبیشه، حمیدیه، سوسنگرد، الوحمیظه، رفیع، بندرامام، ماهشهر، جراحی، خور موسی، سربندر و رامشیر برگزار شد.

در اهواز نیز برگزاری این مراسم در نمایشگاه بین المللی خوزستان واقع در منطقه کوی سیدخلف و دیگر مناطق این شهرستان از جمله کوی آل صافی، کواخه، زویه، پاستوریزه، عامری، لشکرآباد با شادی کودکان همراه بود.

جای خالی نهادهای فرهنگی

به گزارش خبرنگار مهر، برگزاری مراسم گرگیعان از سوی مردم پیش از ثبت ملی آن در سال ۹۵ زیبایی‌های ماه مبارک رمضان را دوچندان می‌کرد. با ثبت ملی این مراسم، مردم به شکل رسمی‌تری آن را برگزار می‌کنند اما جای خالی نهادهای مرتبط با مسائل فرهنگی با مستندنگاری، حفظ و معرفی این آئین قدیمی و با ریشه که به نوعی می‌توان از آن به عنوان احیای سنت‌های گره خورده با اهل بیت (ع) نام برد، به شدت خالی است.

کد خبر 4622139

منبع: مهر

کلیدواژه: آبادان رمضان در خوزستان ماه مبارك رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه الزهرا اولین همایش بین‌المللی «غزه زنده است» را برگزار کرد+ گزارش تصویری

 حدود ۲۰۰ روز از آغاز حملات بی رحمانه و بی سابقه رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین می‌گذرد و بیش از ۳۰ هزار نفر که بسیاری از آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌داده‌اند شهید شده‌اند.

در شرایطی که  کودکان بی گناه زیر آتش بمباران رژیم کودک کش روز‌های خود را سپری می‌کنند و مجامع بین المللی در راستای پایان این کابوس وحشتاک هیچ اقدامی انجام نداده و  سکوت و بی تفاوتی اختیار کرده اند، مردم مسلمان و دغدغه‌مند در سراسر جهان سعی می کنند تا از هر طریقی، حمایت خود را از مردم غزه و مخالفتشان با رژیم کودک کش  و حامیانش  اعلام کنند.

از آنجا که یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اقشار هر جامعه‌ای دانشجویان هستند و دانشگاه به عنوان محلی برای اجتماع اهالی علم، شناخته و در نظر گرفته می‌شود، به منظور حمایت از فلسطین، اولین همایش بین المللی «غزه زنده است» در محل دانشگاه الزهرا (س) و با حضور تنی چند از سفرای مقیم تهران از جمله سفرای بولیوی، یمن، سوریه، نیکاراگوئه، ونزوئلا  و نمایندگان مقاومت فلسطین و خانواده چند تن از شهدا برگزار شد.

شخصیت‌های علمی و سیاسی حاضر در این مراسم هرکدام به نوبه خود حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و  به مردم و کودکان فلسطین این نوید را دادند که سرانجام پیروزی از آن آنها خواهد بود.

انسیه خزعلی،  معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در این مراسم اظهار داشت: درس بزرگی که زنان و کودکان غزه به تاریخ دادند، این بود که با نیروی جان و روحی که پیوسته به ملکوت و خداوند است، توان و نیرو می‌گیرند و قطعاً پیروز می‌شوند، زنان و کودکانی که بدترین زخم‌ها و شکنجه‌ها را تحمل کرده‌اند.

او با بیان اینکه اکثر ۳۵ هزار شهید غزه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، گفت: گرسنگی و قحطی و فشار و جراحت متأسفانه عادت روزمره‌ای شده که از غزه به نمایش در می‌آید.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در بازه زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ کمتر از ۱۴ درصد از قربانیان را زنان شامل می‌شوند. این در حالی است که اکثریت قربانیان را اکنون زنان و کودکان تشکیل می‌شوند.

او گفت: شورای امنیت بیش از ۲۲۵ قطعنامه بی‌خاصیت صادر کرده و حداقل ۵۵ قطعنامه را آمریکا وتو کرده است، آیا به آنها می‌شود امیدی بست؟ وظیفه ما آماده شدن است. از مؤمنین خواسته شده در برابر ظلم نیرو و توان داشته باشند این در علم و فناوری است، رسانه است که می‌تواند پیام را به جهان مخابره کند که دانشجویان فریاد آزادی فلسطین را سر می‌دهند.

خزعلی مطرح کرد: دیگر دانشجویان صحبت از راه حل دو کشوری نمی‌کنند بلکه خروج غاصب از فلسطین را مطرح می‌کنند، صهیونیست‌ها خانه‌هایی را که از جنجال و هیاهو در رسانه‌ها ساخته بودند، فرو ریخته است. این قدرت شما مردم است نه قدرت سازمان‌های بین‌المللی، البته از سازمان‌های بین‌المللی باید پرسید که آیا دوره موشک تمام شده است؟ آن هم زمانی که سخن «وتو» می‌شود و صدای ملت‌ها خاموش می‌گردد.

رئیس دانشگاه الزهرا نیز پیرامون همین موضوع به سخنرانی پرداخت.

در ادامه، گزارش تصویری این رویداد را مشاهده می‌کنید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • تداوم پنجشنبه‌های مهربانی با کمک یکی از کارمندان زندان یزد
  • دانشگاه الزهرا اولین همایش بین‌المللی «غزه زنده است» را برگزار کرد+ گزارش تصویری
  • آینده لئون گورتسکا در دستان سرمربی بعدی بایرن مونیخ
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • پویش حمایت از کودکان غزه در دبستان شهدای روستای ویدوجا
  • خون مردم و کودکان غزه بر روی دستان مالک واتس‌اپ
  • معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسک‌خونه»
  •  مراسم روز جهانی زمین پاک در خانه محیط زیست آستارا
  • سفیر مهربانی