Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@08:36:08 GMT

آموزش، حلقه مفقوده اشتغال زنان سرپرست خانوار

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۲۸۰

آموزش، حلقه مفقوده اشتغال زنان سرپرست خانوار

قزوین - ایرنا - اشتغال زنان سرپرست خانوار یک موضوع مهم و کلیدی برای توانمندسازی این قشر و خروج آنها از پوشش نهادهای حمایتی است با این وجود عدم آموزش و مهارت این افراد برای ورود به بازار کار یک چالش مهم پیش روی اشتغالزایی برای این قشر محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، چند روز پیش بود که در مراسم رونمایی از سند ارتقای وضعیت بانوان و خانواده قزوین، به آماری در خصوص زنان سرپرست خانوار اشاره شد که حکایت از افزایش آمار این گروه از زنان در جامعه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس اطلاعات این سند تعداد خانوارهای زنان سرپرست نسبت به پنج سال پیش همچنان در حال افزایش بوده و طبق آخرین آمار موجود، سرپرستی سه میلیون خانوار در کشور به عهده زنان می است.
بنابر این محاسبات، حدود هشت درصد از جمعیت کشور به دلایلی مختلفی چون فوت و یا از کارافتادگی همسر، طلاق و یا اعتیاد همسر دارای سرپرست زن هستند و تنها در استان قزوین بیش از 40 هزار خانوار زن سرپرست وجود دارد.
در چنین شرایطی، اشتغال زنان سرپرست خانوار یک ضرورت انکارناپذیر است.
شرایط نامساعد اجتماعی، تحصیلات پایین و نداشتن مهارت و یا بازار نامناسب اشتغال، دیدگاه های تعصب آلود نسبت به زنان سرپرست خانوار و نداشتن اعتماد به نفس کافی همه و همه از مشکلات پیش روی این قشر برای داشتن شغل است که توانمندسازی این قشر را به چالش می کشد.
این مسایل ضرورت حمایت بیشتر و تقویت آموزش در بین این قشر را می رساند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین به منظور بررسی این موضوع میزگردی برگزار کرد که ماحصل آن در ادامه آمده است.

** 16 هزار زن سرپرست خانوار در قزوین تحت پوشش نهادهای حمایتی
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در این میزگرد گفت: زنان سرپرست خانوار هم از نظر آسیب های اجتماعی آسیب پذیرترند و هم به دلیل بر عهده گرفتن امور معیشت خانواده دارای شرایط خاصی هستند که باید به آن توجه ویژه شود.
صدیقه ربیعی افزود: با توجه به فرهنگ و عرف ایرانی که ازدواج مجدد زنان پس از فوت همسر چندان اقبال عمومی ندارد و همچنین آمار قابل توجه زنان مطلقه و افزایش امید به زندگی، تعداد زنان سرپرست خانوار قابل توجه است.
وی خاطرنشان کرد: اولویت و تمرکز دولت بیشتر بر حمایت از زنان سرپرست خانواری استوار است که به خاطر عدم توانایی مالی تحت پوشش نهادهای حمایتی چون کمیته امداد و بهزیستی قرار می گیرند.
ربیعی ادامه داد: رویکرد این نهادها در چند سال اخیر در جهت خودکفایی این زنان بوده تا از گردونه حمایت خارج شوند اما در بسیاری از این زنان به دلیل نداشتن توانایی لازم جهت پایداری و حضور در بازار، حمایت های مالی به هدف اصلی خود نرسیده است.
وی همچنین با اشاره به پرداخت تسهیلاتی به منظور توانمندسازی زنان سرپرست خانوار،گفت: لازمه این تسهیلات آن است که پیش از پرداخت آن، مهارت هایی در حوزه بازاریابی و فنوان کسب و کار و نحوه ماندگاری در بازار کار به آنان آموخته شود چرا که ورود بدون شناخت به بازار پس از مدتی با شکست مواجه شده و آنان را به بیکاران بدهکار تبدیل می کند.

**ضرورت برگزاری دوره های شناخت بازار و مخاطب برای زنان سرپرست خانوار
این مسئول اظهار داشت: در بسیاری از نمایشگاه های محصولات و تولیدات زنان سرپرست خانوار که برگزار شدند اغلب این افراد از فروش رضایت کافی نداشتند در حالی که هدف ما این است که با پرداخت تسهیلات، زمینه اشتغال پایدار برای آنها ایجاد شده و درآمد مکفی جهت اداره امور خانواده به دست آورند.
به گفته ربیعی، گرچه نمونه های موفقی از این زنان داشته ایم اما افراد زیادی با تحصیلات پایین و فقر اطلاعات در کنار فقر اقتصادی داریم که به تنهایی نمی توانند تصمیمات درستی بگیرند و باید مشاوره دریافت کنند.
ربیعی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار باید از بازار شناخت خوبی پیدا کنند، اضافه کرد: در بازدید های مکرر ما دیده شده به طور مثال یک زن سرپرست خانوار گلیم بافته اما در جذب مشتری ناموفق بوده چون از طرح و رنگی استفاده می کرده که چندان خریداری در بازار امروز ندارد.
وی با بیان اینکه ضرورت برگزاری دوره هایی برای شناخت بازار و مخاطب برای این قشر احساس می شود،گفت: این افراد باید بتوانند با چنین آموزش هایی و دریافت تسهیلات علاوه بر خوداشتغالی به کارآفرین نیز تبدیل بشوند.
ربیعی با اشاره به برخی برنامه های کمیته امداد در قیمت گذاری محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار گفت: ما به دنبال این نیستیم که کمیته امداد محصولات این زنان را قیمت گذاری و خریداری کند بلکه انتظار می رود زن سرپرست خانوار مانند سایر افراد جامعه بتواند با آنها در بازار رقابت کند و محصول او آن قدر توانمند باشد که مانند بخش خصوصی با هر قیمتی به فروش برساند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: رویکرد کمیته امداد و بهزیستی باید این باشد که افراد و طرح های پشتیبان را جایگزین طرح های پرداخت تسهیلات مستقیم کند.
ربیعی افزود: زنان سرپرست خانوار بدون داشتن مهارت بالا و تجربه کافی تسهیلات اشتغال را از نهادهای حمایتی می گیرند اما پس از طی مدتی به علت شناخت ناکافی از بازار شکست می خورند و بدهکاری هم به بیکاری آنها اضافه می شود در حالی که می توان به جای این تسهیلات مستقیم، با وارد کردن افراد پشتیبان که توانایی ایجاد اشتغال دارند کاری کرد که این زنان به این پشتیبان ها معرفی و از سوی آنها مورد حمایت قرار گیرند.
به گفته ربیعی در بسیاری از موارد عدم بهره مندی از مزایای تسهیلات پرداختی، سرخوردگی و ناامیدی را برای زنان سرپرست خانوار به ارمغان می آورد، در حالی که با پشتیبانی یک فرد با تجربه و ماهر بهتر و زودتر به موفقیت می رسند.

***سهم تسهیلات مشاغل خانگی به زنان سرپرست خانوار اختصاص می یابد
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با اشاره به اقدام استانداری قزوین در خصوص حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: در کارگروه اشتغال استانداری مصوبه ای گرفته ایم که 100 درصد تسهیلات مشاغل خانگی به زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار اختصاص یابد.
ربیعی افزود:همچنین دفتر امور بانوان استانداری طی تفاهم نامه ای با میراث فرهنگی درصدد معرفی افراد فعال دارای کسب و کار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به این اداره کل است تا مهارت های مورد نیاز را آموزش ببینند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: یکی از موضوعات ضروری در حوزه اشتغال زنان سرپرست خانوار خلاقیت و نوآوری در تولید محصول است که حرف اول را می زند.
وی اضافه کرد: کشورهای توسعه یافته در این خصوص از خلاقیت استفاده می کنند اما ما همچنان از شیوه ها و ابزارهای قبلی استفاده می کنیم.
ربیعی خاطرنشان کرد: در حوزه زنان و مشاغل خانگی اگر رویکرد ما به سمت مشاغلی نرود که فناور باشند نمی توانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم.
این مسئول یادآور شد: در گذشته نظر نظریه پردازان این بود که کارآفرینی مختص یک عده از افراد است اما امروزه رویکرد کشورها به این سمت رفته که می توان خیلی از افراد را با آموزش کارآفرین کرد.
ربیعی اظهار داشت:در کشورهای دیگر از همان سال های مدرسه دانش آموزان را با کارآفرینی به طور عملی آشنا می کنند اما نظام آموزشی کشور ما با وجود پیشرفت هایی نسبت به گذشته همچنان با رسیدن به این نقطه فاصله زیادی دارد.
وی با اشاره به سهم پنج درصدی زنان سرپرست خانوار 15 تا 25 سال در کشور از جمله در استان قزوین، افزود: حداقل برای همین درصد از زنان نیز که در سنین مناسبی برای آموزش هستند می توان فرهنگ کارآفرینی را نهادینه کرد.

*** معافیت مالیاتی برای شرکت های جذب کننده زنان سرپرست خانوار
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین همچنین به بسته های تشویقی برای به کارگیری زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مصوب کرده که شرکت هایی که از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی استفاده کنند از معافیت های مالیاتی بهره مند خواهند شد.
ربیعی با بیان اینکه نهادهای حمایتی تاکنون چندان از این ظرفیت استفاده نکرده اند،گفت: همچنین زنان سرپرست خانور هم که کارآفرینی کنند از معافیت مالیاتی بهره مند می شوند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین افزود: در این حوزه باید به طرح و سیاست واحدی برای حل مشکلات اشتغال بانوان سرپرست خانوار برسیم.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین همچنین به ظرفیت بالای فضای مجازی برای رونق کسب و کار و بازار محصول اشاره کرد و گفت: در بیشتر کشورهای توسعه یافته محصولات هنری و صنایع دستی بانوان از همین طریق معرفی و تبلیغ شده و موفق بوده است.
ربیعی افزود: این گروه از زنان باید به علم بازاریابی اقتصادی و مدیریت جامع تبلیغاتی جهت رونق تولیدات خود مجهز شوند.

* سرپرستی 56 درصد خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد قزوین با زنان است
معاون اشتغال و خوکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) قزوین نیز در این میزگرد گفت: هم اکنون 29 هزار و 136 خانوار در استان تحت حمایت معیشتی این نهاد هستند که از این تعداد سرپرستی 16 هزار و 456 خانوار را زنان بر عهده دارند.
سید مرتضی دهقانی افزود: 56 درصد جامعه آماری مددجویان کمیته امداد قزوین را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند.
وی اضافه کرد: نگاه کمیته امداد در راستای فقر زدایی، بیشتر متمرکز بر روستاها و مناطق محروم بوده به گونه ای که 15 هزار و 140 خانور تحت پوشش، ساکن روستاها و 13 هزار و 996 خانوار ساکن شهرها هستند.
دهقانی ادامه داد: این نهاد حمایتی در راستای توانمندسازی جامعه هدف خود برنامه های متنوعی را اجرا می کند که اولین گام آن آموزش مددجویان است تا پس از آموزش و دریافت تسهیلات از بازاریابی و بازارسازی شغل شناخت یافته و سپس در عرصه فعالیت قرار گیرند چرا که این قشر بدون آموزش تحت تاثیر نوسانات بازار دچار مشکل می شوند.
به گفته وی از سال 95 تاکنون 11 هزار و 776 نفر در کارگاه های آموزشی کمیته امداد که عمدتا صنایع دستی است شرکت کرده اند که از این هفت هزار و 378 نفراز آموزش گیران زنان بوده اند.
دهقانی اظهار داشت: 60 درصد دوره دیدگان این کارگاه ها را زنان سرپرست خانوار و دختران بازمانده از تحصیل تشکیل می دادند.
وی خاطرنشان کرد: اگر جامعه فعال مددجویان کمیته امداد قزوین افراد 20 تا 50 سال در حوزه اشتغال باشند چهار هزار و 616 نفر در حال حاضر مستعد اشتغال هستند.

**ایجاد 2 هزار و 858 فرصت شغلی برای زنان سرپرست خانوار
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد قزوین گفت: در سه سال گذشته در بحث پرداخت تسهیلات به جامعه هدف 9هزار و 980 فرصت شغلی برای خانواده های تحت پوشش فراهم شده که هزار و 500 میلیارد ریال برای آن هزینه صرف شده است.
دهقانی اظهار داشت: از این تعداد فرصت شغلی ایجاد شده حدود 2 هزار و 858 مورد برای زنان بوده است که 1535 مورد آن در روستاها و 1323 مورد در شهرها بوده است.
وی با اشاره به لزوم تقویت حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه، گفت: باید توجه ویژه ای به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار داشته باشیم و آنها را از کمک معیشت بگیری خارج و در راستای ایجاد اشتغال پایدار و انگیزه اقتصادی آنها را راهنمایی کنیم.
دهقانی ادامه داد: کمیته امداد برای زنان سرپرست خانواری که توانایی کار کردن و آموزش پذیری نداشته و فاقد مهارت هستند مستمری پرداخت می کند اما برای سایر زنان دارای مهارت و یا مستعد یادگیری با آموزش و پرداخت تسهیلات اقدام به اشتغال زایی می کند.

*** اساس توانمندسازی مددجویان در کمیته امداد، اشتغال زایی بازار محور است
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد قزوین گفت: ادبیات توانمندسازی برای مددجویان تحت پوشش این نهاد، اشتغال زایی بازار محور است و بخش عمده تسهیلات آن به این خانواده ها اعم از مرد و زن در درجه اول بر اساس پایداری طرح و دوم درآمد آن است.
دهقانی خاطرنشان کرد: در این راستا اگر طرح درخواست شده مددجویان ما به گونه ای باشد که قدرت رقابت در بازار نداشته و یا تقاضای آن در منطقه ای اشباع شده باشد و احتمال شکست آن زیاد باشد تا حد امکان آن طرح را محدود می کنیم.
وی گفت: البته به منظور بازاریابی محصول مددجویان، بخشی از این محصولات توسط مجتمع اقتصادی کمیته امداد قیمت گذاری و خریداری می شود.
دهقانی ادامه داد: بخشی از این کار را هم به راهبران شغلی که بازار کار را در جامعه می شناسند واگذار کرده ایم تا به جای آن که کارگاه ایجاد کنند از مددجویان دارای مهارت کمیته امداد جهت کار استفاده و حق العمل آنها را پرداخت کنند.
این مسئول با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ویژگی های خاصی نسبت به سایر افراد جامعه دارد،یادآور شد: در این خصوص تمام متولیان اشتغال باید با هم افزایی به گونه ای کار کنند که منجر به اشتغالزایی این قشر شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر 13 هزار و 373 طرح فعال در کمیته امداد توسط مجریان زن و مرد هدایت می شود که این تعداد طرح مدام توسط کارشناسان حوزه اشتغال ما مدیریت می شوند.
وی با تاکید بر اینکه در طرح های ما ظرفیت شناسی مناطق هم بسیار مهم است،اظهار داشت: به طور مثال اگر فردی در قزوین زیتون تولید کرده و به سمت طارم سفلی که خود قطب تولید این محصول است ببرد امکان پذیر نیست.
دهقانی با بیان اینکه در پرداخت تسهیلات و حمایت از مددجویان آزمون و خطا نمی کنیم؛خاطرنشان کرد: بیشترین خدمات کمیته امداد در ایجاد اشتغال در بخش دامپروری و سپس خدمات است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد قزوین گفت: تا سال 96 کمیته امداد با ایجاد اشتغال برای 1550 و درآمدزایی، این افراد را از چرخه حمایتی خارج شدند.
دهقانی ادامه داد: در سال 97 نه تنها هیچ خانواری از چرخه حمایت ها خارج نشد بلکه به خاطر شرایط سخت اقتصادی و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی 9 هزار خانوار جدید به جمعیت مددجویان کمیته امداد قزوین اضافه شد و امروز به 29 هزار خانوار تحت پوشش رسیده ایم.

*** کمیته امداد و بهزیستی متولی اصلی اشتغال نیستند
دهقانی اضافه کرد: نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی متولی اصلی اشتغال در جامعه نیستند و دستگاه های دیگر از جمله تعاون کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، دامپزشکی و شهرک های صنعتی نیز باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.
وی اظهار داشت: البته ما حق نداریم پرونده مددجویی را ببندیم مگر آن که از نظر اقتصادی به خودکفایی کامل رسیده باشد.
این مسئول یادآور شد: مسئولیت ذاتی نهادهای حمایتی، آموزش نیست و ما فقط مسکّن هستیم و باید درمان اساسی توسط نهادهای دیگر صورت گیرد.
وی با تاکید بر اینکه بر خلاف تصور عموم، کمیته امداد تولید کننده فقر در جامعه نیست،گفت: اگر واحدهای تولیدی و فعالان صنعت مشکلات این حوزه را مدیریت می کردند امروز 9 هزار نفر به جمعیت آماری مددجویان ما در قزوین اضافه نمی شد.
دهقان ادامه داد: شرایط به وضعیت وارونه ای رسیده که به جای آن که نهادهای حمایتی زمینه معرفی مددجویان به واحدهای تولیدی و سازمان ها را فراهم کنند این نهادهای تولیدی هستند که خواستار تحت پوشش قرار دادن این افراد در نهادهای حمایتی می شوند.
دهقانی تاکید کرد: در این شرایط،خانواده های تحت پوشش باید بدانند دایم نمی توانند تحت حمایت کمیته باشند و سقف حمایت ما نیز از افراد مستعد اشتغال تا پنج سال است تا در این مدت بتوانند با دریافت تسهیلات به خودکفایی کامل برسند.

**بسته های تشویقی کمیته امداد، فرصت خوبی برای جذب زنان سرپرست خانوار
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد قزوین با اشاره به 2 بسته تشویقی در خصوص به کارگیری مددجویان کمیته امداد؛گفت: در بسته اول هر کارفرمایی که از مددجوی ما استفاده کند 100 درصد حق بیمه کارفرما به مدت 2 سال توسط کمیته امداد پرداخت می شود.
دهقانی یادآور شد: همچنین پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به ازای هر نفر 200 میلیون ریال نیز امکان دیگری جهت تشویق کارفرمایان برای جذب مددجویان است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد قزوین گفت: در سال 97 با وجود مشکلات اقتصادی سه هزار و 204 فرصت شغلی با اعتباری بالغ بر 500 میلیارد ریال برای جامعه هدف ایجاد شد که بخش عمده آن با مبلغ 320 میلیارد از طریق تسهیلات بانکی، 100 میلیارد ریال از منابع صندوق ولایت و هشتاد میلیارد ریال نیز از هم افزاییش صندوق مهر و صندوق کارآفرینی امید بوده است.
دهقانی با اشاره به رتبه چهارم قزوین در حوزه اشتغال مددجویان افزود: نزدیک پنج تا 10 درصد مشاغل ایجاد شده هم دچار انحراف می شوند و تلاش ما این است که این رقم کاهش یابد.


**نداشتن توانمندی مهم ترین چالش در حمایت از زنان سرپرست خانوار
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قزوین گفت:نداشتن توانمندی و مهارت مهم ترین چالش در حوزه زنان سرپرست خانواری است که برای کسب حمایت ها به نهادهایی مانند بهزیستی و کمیته امداد مراجعه می کنند.
هدی حقیقی افزود: اگر احساس خودکارآمدی این زنان افزایش یابد این حس و توان به آنها القا می شود که بتوانند علاوه بر خود برای چند نفر دیگر هم کارآفرینی کنند.
وی همچنین به برخی نواقص قانونی و یا ناهماهنگی و کم کاری در بین دستگاه های متولی اشتغال اشاره کرد و گفت: در این چرخه نادرست حمایتی، امکانات و تسهیلات نهادهایی مانند بهزیستی و کمیته امداد فقط یک استارت حمایتی برای این زنان است تا حرکت کنند و از این شرایط نجات پیدا کنند.
حبیبی با تاکید بر اینکه در حمایت از این زنان باید هماهنگی مناسبی بین دستگاه های مختلف شکل گیرد،گفت: در واقع باید این زنان برای آموزش به فنی و حرفه ای معرفی شوند تا پس از گذراندن دوره های آموزشی در اختیار ما قرار گیرند و وام به آنها پرداخت شود.
وی همچنین گفت: حتی در موضوعاتی که آیین نامه قانونی هم وجود دارد ضمانت اجرای مناسبی نداریم به طور مثال در مساله کودکان کار آیین نامه مصوب هیات وزیران را داریم اما به درستی این موضوع محقق نشده است.

** 2 هزار و 310 زن سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات بهزیستی قزوین
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قزوین گفت: در حال حاضر 2 هزار و 310 زن سرپرست خانوار در مجموع با 6 هزار و 930 عضو خانوار از خدمات مستمری ماهانه این اداره کل بهره مند هستند.
حقیقی افزود: همچنین 1300 نفر نیز در پشت نوبت برای حمایت های این اداره کل هستند که از محل هدفمندی یارانه ها معیشت می گیرند و منتظر هستند با خروج تعدادی از زنان موجود از چرخه حمایتی به جمع مددجویان اضافه شوند.

**تشکیل 16 گروه همیار زنان سرپرست خانوار در قزوین
حقیقی گفت: دفتر توانمندسازی علاوه بر پرداخت وام خوداشتغالی و همچنین سرمایه کار بلاعوض، اقدام به تشکیل گروه های همیار کرده است که تاکنون 16 گروه تشکیل شده و 2 گروه دیگر نیز به زودی ایجاد خواهد شد.
وی افزود: در این راستا با تاسیس گروهی با حداقل پنج عضو و سرمایه اولیه 300 میلیون ریال بسته به مهارت زنان زمینه کسب و کاری مشترک در بین این افراد فراهم می شود و ضمن نظارت مستقیم با حضور مددکار بعد از دو سال که به درآمد کافی می رسند بازتوان شده و از چرخه حمایت خارج می شوند.
حقیقی اظهار داشت: راه اندازی این گروه ها از سال 84 شروع شده و یکی از عرصه های مهم خروج از چرخه حمایتی همین گروه های همیار هستند.

** 98 زن سرپرست خانوار پس از بازتوانی از چرخه حمایت خارج شدند
کارشناس مسئول دفتر توانمندسازی زنان و خانواده بهزیستی قزوین نیز در این میزگرد گفت: در سال گذشته علاوه بر اینکه 98 زن سرپرست خانور با سرمایه کار و کسب اشتغال از چرخه حمایتی سازمان بهزیستی خارج شدند یک گروه همیار پنج نفره نیز بازتوان شده و 10 زن دیگر نیز با معرفی به کارفرما از این چرخه حمایتی خارج شدند.
نسرین حبیبی افزود: زنانی که توانمندسازی برای آنها انجام شده نباید بیش از 2 سال در حمایت بهزیستی بمانند اما با توجه به اوضاع آن فرد و وضعیت اقتصادی جامعه ممکن است این مهلت افزایش یابد.
وی اضافه کرد: دفتر توانمندسازی زنان و خانواده بهزیستی در فرایند توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی خانوارهای زن سرپرست از بعد مادی و معنوی فعالیت می کند و در این راستا برنامه های گسترده ای جهت ارایه خدمات حمایتی، فرهنگی، آموزشی ، روانشناختی در جهت تسهیل و تسریع توانمندسازی خانواده ها اجرا می کند.
حبیبی ادامه داد: با توجه به اینکه مهم ترین و اصلی ترین دغدغه این خانواده ها تامین هزینه های ضروری زندگی، تامین مسکن مناسب، تحصیل فرزندان و همچنین بهره مندی از خدمات بیمه ای است هدف اصلی این دفتر نیز آن است که زنان سرپرست خانوار به لحاظ توانمندی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خودکفا شوند.
وی گفت: بر همین اساس این زنان بر اساس فرم های اشتغال مورد استعداد سنجی قرار گرفته و تحت آموزش های مختلف از جمله مهارت های زندگی، فنی و حرفه ای، آماده سازی شغلی قرار می گیرند تا بتوانند برای خود زمینه اشتغال را فراهم کنند.
به گفته وی این توانمندسازی از طریق اعطای سرمایه کار بلاعوض، وام خوداشتغالی و عضویت در گروه های همیار زنان سرپرست خانوار که در قالب گروه های صنفی و اقتصادی انجام می شود.
حبیبی یادآور شد: از خدمات حمایتی اقتصادی می توان به مستمری ماهیانه و کمک های مالی همچون کمک هزینه درمان و تحصیل اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: بهزیستی با آموزش مهارتهای زندگی و همچنین آموزش مهارتهای شغلی و تحصیلی به زنان سرپرست خانوار توانمندی آنان را افزایش می دهدکه با این کار کسب درآمد مستقل، مشارکت در تصمیم گیریهای خانواده، مدیریت اقتصادی خانواده و دفاع از حق و حقوق اجتماعی برای این زنان در جامعه مهیا می شود.
حبیبی گفت: در زمینه خدمات فرهنگی بهزیستی به این قشر نیز می توان به اعزام زنان سرپرست خانوار به اردوهای زیارتی و کلاسهای آموزشی فرهنگی اشاره کرد.
وی ادامه داد: در بخش آموزشی نیز حمایت تحصیلی تا آخرین پایه تحصیلی از زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها صورت می گیرد.
حبیبی گفت: سازمان بهزیستی با هدف حمایت از زنان سرپرست خانوار در راستای تأمین آتیه آنان، حق بیمه تأمین اجتماعی را از اعتبارات سازمان بهزیستی پرداخت می کند که این بیمه پس از گذشت 10 سال از پرداخت بیمه و 55 سال سن واجد شرایط بازنشستگی می شوند.

**میزان تسهیلات در مناطق شهری و روستایی یکسان و ناعادلانه است
کارشناس مسئول دفتر توانمندسازی زنان و خانواده بهزیستی قزوین گفت: میزان وام در مناطق شهری و روستایی به طور یکسان پرداخت می شود که قدری ناعادلانه است چون شرایط کار در روستاها و شهرها با یکدیگر یکسان نیست.
حبیبی اضافه گرد: به طور مثال در رازمیان این تسهیلات برای پرورش گوساله پروار بندی پرداخت شد که موفق بود اما در خود شهر قزوین تشکیل یک گروه همیار خیاطی یا آرایشگری با این میزان وام بازدهی خوبی را نخواهد داشت بنابراین مبالغ وام باید افزایش یابد.
وی همچنین خواستار راه اندازی بازارهای دایمی محصولات زنان سرپرست خانوار شد و گفت: گرچه هم اکنون روزهایی از ماه به برگزاری چنین نمایشگاه هایی اختصاص داده شده است اما برای اثرگذاری بیشتر کافی نیست و باید به شکل دایمی برپا شوند.
7388*3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي زنان و خانواده زنان سرپرست خانوار اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزعلی خبر داد : تعطیل شدن شیرخوارگاه ها

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده از صفر شدن تعداد زنان سرپرست خانوار در صف انتظار و مورد حمایت قرار گرفتن آن‌ها خبر داد.   به گزارش مهر، انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در صفحه شخصی خود در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: امروز مشاوران زن دستگاه‌های اجرایی مهمان بهزیستی بودند و خبرهای خوب یکی پس از دیگری بود.   وی افزود: بعد از خبر تعطیل شدن برخی شیرخوارگاه‌ها و سپردن نوزادان به خانواده‌ها امروز خبر صفر شدن عدد زنان سرپرست خانوار در صف انتظار و مورد حمایت قرار گرفتن همه کسانی که در نوبت بودند، موجب آرامش شد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «صفر» شدن تعداد زنان سرپرست خانوار پشت نوبت حمایت بهزیستی
  • انسیه خزعلی بیان کرد؛ خبر خوب درباره زنان سرپرست خانوار
  • خزعلی خبر داد : تعطیل شدن شیرخوارگاه ها
  • حمایت از همه زنان سرپرست خانوار نیازمند
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • سیستان‌ و بلوچستان در جذب حامی رتبه نخست کشوری را کسب کرد
  • ارائه تسهیلات برای زنان سرپرست خانوار
  • اشتغالزایی بیش از ۲۴۰۰ مددجوی بهزیستی آذربایجان‌غربی
  • معافیت ۱.۵ میلیون خانوار مددجو از پرداخت قبوض آب، برق و گاز
  • اشتغال‌زایی ۲ هزار و ۴۶۸ مددجوی بهزیستی در آذربایجان‌غربی