Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-20@01:19:13 GMT

افراد روزه خود را با ‌نوشیدنی گرم باز کنند

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۴۶۳

افراد روزه خود را با ‌نوشیدنی گرم باز کنند

محمد ستایش، رئیس دانشکده طب سنتی ـ ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان، درباره توصیه‌های طب سنتی برای روزه‌داران گفت: توجه به یک‌سری توصیه‌ها و نکات ریز می‌تواند به یک روزه‌داری سالم کمک کند و افراد بیمار، بیماران مزمن که تحت درمان‌های طبی هستند قبل از اقدام به روزه‌داری حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه مزاج‌های گرم و تر و نیز سرد و تر از روزه‌داری بهره بیشتری می‌برند و مزاج‌های خشک به خصوص در فصول گرم و یا برخی مشاغل خاص برای تحمل بهتر و پیشگیری از بروز بیماری، نیازمند تدابیر خاص هستند، افزود: در لحظه افطار توصیه می‌شود ابتدا افراد روزه خود را با یک نوشیدنی گرم و کمی شیرین مثل شربت زعفران، آب جوش و خرما یا کمی شیر با عسل باز کنند تا معده آمادگی لازم برای هضم را پیدا کند و بعد به فاصله کوتاهی وعده افطار را میل کنند.
ستایش با تأکید بر اینکه هرگز با آب سرد افطار نکنید، بیان کرد: اصلاح عادات بد غذا در خوردن و آشامیدن مثل پرهیز از پرخوری، تند خوری و درهم خوری، در هر شرایطی ضروری است و در زمان افطار و نیز سحری ضروری تر، متأسفانه گاهی سفره افطار کلکسیونی از غذاهای مختلف و مخلفات همراه از جمله نوشیدنی‌های سرد و حتی میوه است که این درهم خوری به شدت مضر دستگاه گوارش است و فواید روزه‌داری را از بین می‌برد و باعث کسالت می‌شود.
رئیس دانشکده طب سنتی ـ ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه میوه یا آب‌میوه را حداقل یک ساعت‌و‌نیم بعد از افطار میل کرده تا مزاحمتی برای هضم غذا نباشد، تصریح کرد: خوردن وعده سحری حتماً توصیه می‌شود اما غذاهایی مثل سرخ‌کردنی‌ها، غذاهای خیلی چرب و خیلی شیرین، فست‌فودها، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های صنعتی، چای پررنگ، قهوه، روغن‌های جامد، مواد خیلی تند و شور مناسب وعده سحری نیستند و ضمن زیاد کردن تشنگی در روز، ممکن است نشاط روزه‌دار را هم کم کنند.
وی ادامه داد: برای تحمل بهتر تشنگی علاوه بر رعایت نکات فوق، به تناسب ذائقه و مراعات بیماری زمینه‌ای می‌توان از ترکیباتی مثل ماءالشعیر طبی، جلاب(شربت زعفران) طبی، شربت لیمو و نارنج، شربت سکنجبین با کمی تخم خرفه، آب میوه‌های طبیعی، خیسانده برگ هلو و زردآلو(با رعایت فاصله زمانی از غذا)، شربت تخم شربتی(بالنگو) استفاده کرد.
ستایش با اشاره به اینکه برای روزه‌دارانی که از برخی بیماری‌های رایج گوارشی مثل ضعف هضم، نفخ، ترش کردن معده و ... رنج می‌برند برای کاستن از این علائم هیچ چیز به اندازه ترک عادات ناپسند و رعایت اصول صحیح خوردن و آشامیدن که به برخی از آن‌ها اشاره شد مؤثر نیست، تأکید کرد: در هر حال با مشورت پزشک متخصص طب سنتی می‌توان از برخی دستورات ساده گیاهی نیز بهره برد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کرمان اجتماعی روزه رمضان ستایش طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۵۴ هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت

فرمانده انتظامی استان گیلان از کشف ۵۴ هزار و ۷۲۵ قوطی انواع نوشابه و دلستر قاچاق به ارزش ۹۱ میلیارد و ۷۵۲ میلیون ریال از انبار یک شرکت در شهرستان رشت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان و به نقل از پایگاه خبری پلیس گیلان، سردار عزیزالله ملکی با تشریح پیامدهای منفی قاچاق بر اقتصاد کشور، مبارزه با قاچاق را یکی از اولویت‌های اصلی پلیس برشمرد، اظهار کرد: حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال از اصلی‌ترین دستاوردهای مبارزه با کالای قاچاق است.

وی با بیان اینکه مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان با اطلاع از نگهداری نوشیدنی قاچاق در انبار یک شرکت پخش مواد غذایی در شهرستان رشت، به آدرس محل مورد نظر اعزام شدند، افزود: در بازرسی از این مکان، ۵۴ هزار و ۷۲۵ قوطی انواع نوشابه و دلستر قاچاق کشف شد.

فرمانده انتظامی استان گیلان ارزش تقریبی این کشفیات را طبق نظر کارشناسان ۹۱ میلیارد و ۷۵۲ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: در این خصوص متهم ۳۵ ساله با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.

سردار ملکی از مردم خواست برای ریشه‌کن کردن قاچاق با مجموعه انتظامی همکاری کنند و هرگونه اطلاعات و اخبار در این زمینه را به سامانه پلیس امنیت اقتصادی به شماره ۰۹۶۳۰۰ گزارش دهند.

کد خبر 745520

دیگر خبرها

  • کارگاه تولید نوشیدنی‌های گیاهی در آبادان
  • آشنایی با انواع قهوه و شیوه آماده کردن هر یک
  • عکس پیام تهدیدآمیز دانش آموز به معلم در برگه امتحانی
  • کشف محموله نوشیدنی قاچاق در آغاجاری
  • سیاره‌ای به نام کافه
  • زخمی شدن نوزاد ۲۰ روزه در غزه
  • کشف بیش از ۹۱ میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت
  • طرز تهیه اسموتی توت فرنگی خوشمزه! یک مُدل با شیر، یک مُدل رژیمی
  • کشف بیش از ۵۴ هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت
  • پنج نوشیدنی ساده برای رهایی از کبد چرب