Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:45:09 GMT

گردنه دلفارد جیرفت جاده دو بانده می خواهد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۶۳۱

گردنه دلفارد جیرفت جاده دو بانده می خواهد

جیرفت - ایرنا - عرض کم جاده، بی احتیاطی و گاها رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی باعث شده که گردنه مدیترانه ای دلفارد در شهرستان جیرفت شاهد تصادف های منجر به فوت زیادی باشد چرا که کوچکترین بی توجهی در این مسیر، خطر مرگ را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، دلفارد را همه به عنوان دره مدیترانه ای و زیبایی می شناسند که تفرجگاه بسیاری خوبی برای گردشگرانی است که از نقاط دور و نزدیک استان کرمان برای دیدنش، بار سفر می بندند اما این زیبای دلربا، بارها و بارها قلب مردم جیرفت را با خبرهای بدی از تصادف های جاده ای مسیرش لرزانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بسیاری از مردم تصور می کنند جنوب کرمان دارای اقلیمی خشک و بی آب و علف است اما جنوب و جنوب غرب استان کرمان، سرسبز و گاه یادآور مناطق پر باران شمال و غرب کشور است و همه ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر از استان های مختلف کشور و همچنین گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس است.
البته از دره دلفارد که در 25 کیلومتری شهر باستانی جیرفت قرار گرفته به عنوان یکی از قطب های اکوتوریسم استان کرمان نیز یاد می شود و شگفت اینکه این دره در ارتفاعات سَربیژن، آب و هوایی واقعا مدیترانه ای دارد و یکی از ذخیره گاه های اصلی گیاهی و جانوری استان کرمان نیز به شمار می رود.
وجود هزاران هکتار باغ مرکبات، نخل، جنگل های بادام و انار شیطان، رودخانه های متعدد و ده ها آبشار منحصر به فرد و گلزارهای رنگارنگ و زیبا، دلفارد را به بهشتی در استان کرمان تبدیل کرده است اما متاسفانه با وجود این همه زیبایی در بیشتر مواقع، ما شاهد تصادفاتی هستیم که خسارات مالی و جانی اسفناکی را به دنبال داشته، حداکثر سرعت در این محور نباید از 80 کیلومتر در ساعت تجاوز کند اما متاسفانه شاهد سرعت های بالا و سبقت های غیرمجاز زیادی هستیم که این گردنه را برای سایر مردم، نا امن کرده اند.
دیدیم که چند روز پیش، چهار نفر از اعضای یک خانواده در این گردنه کوهستانی چشم خود را به روی زندگی بستند و یک جانباز 70 درصد نیز در این تصادف به شهادت رسید، همه ما جنوبی ها خوب می دانیم که این اتفاق، نخستین رخداد غم انگیز این جاده نبود و طبیعی است اگر بگوییم آخرین هم نخواهد بود، شاید اگر این محور باریک مقداری عریض تر یا 2 بانده بود، شاهد چنین صحنه های دردناکی نبودیم، از سویی نصب دوربین های کنترل سرعت نیز می تواند ایده خوبی برای کاهش میزان تصادفات در گردنه مدیترانه ای دلفارد باشد.
** عبور کامیون ها در محور دلفارد به جز روز جمعه آزاد است
رئیس پلیس راه جنوب کرمان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تردد کامیون ها در محور جیرفت - دلفارد - ساردوئیه به جز روز جمعه و ایام خاص آزاد است.
سرهنگ دادمولا آبکار علت تصادفات را بی توجهی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی برشمرد و افزود: اگر رانندگان قوانین رانندگی را رعایت کنند شاهد چنین حوادث تلخی نخواهیم بود.
وی به ظرفیت کشاورزی جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: قسمتی از حجم بار کشاورزان از طریق محور جیرفت - ساردوئیه جابجا می شود از این رو نمی توان با اعلام کامیون ممنوع کردن این محور، اقتصاد منطقه را فلج کرد.
** هر روز 50 خودروی متخلف توقیف می کنیم
فرمانده انتظامی جیرفت هم گفت: هر روز 50 خودروی متخلف را به مدت 20 روز توقیف می کنیم اما دوباره اقدام به تخلف می کنند.
سرهنگ رضا محمدرضایی افزود: برای کاهش تصادفات، جریمه های نیم میلیونی نیز در نظر گرفته شده اما جواب نمی دهد و حتی گواهینامه افرادی هم که تست الکل آنها مثبت شود را به مدت 6 ماه توقیف می کنیم.
وی ادامه داد: طی هفته گذشته در اثر برخورد یک خودرو پژو 405 با پژو پارس در محور جیرفت - ساردوییه چهار نفر کشته و چهار نفر هم مجروح شدند.
سرهنگ محمدرضایی در تشریح این خبر اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریت های پلیس 110 مبنی بر یک فقره تصادف، در محور جیرفت -ساردوئیه قبل از گردنه های دلفارد بلافاصله ماموران به محل حادثه اعزام شدند.
وی افزود: کارشناسان پلیس با حضور در محل حادثه مشاهده کردند یک خودروی سواری پژو 405 به دلایل نامعلومی با یک خودرو پژو پارس برخورد کرده که بر اثر این حادثه متاسفانه راننده و سه نفر سرنشین خودرو پژو 405 از جمله مادر و کودک 2 ساله خانواده به علت شدت جراحات وارده فوت کرده و همچنین راننده و 2 نفر سرنشین خودرو پژو پارس به همراه یک نفر سرنشین خودرو پژو 405 مصدوم، و جهت مداوا به بیمارستان اعزام شدند.
فرمانده انتظامی جیرفت با بیان اینکه علت حادثه توسط کارشناسان، سبقت غیر مجاز پژو پارس تشخیص داده شده است، خطاب به رانندگان توصیه کرد: با رعایت قوانین و مقررات رانندگی، تمکین از قانون، اتخاذ سرعت مطمئنه و همچنین خودداری از ارتکاب تخلفات حادثه ساز از جمله سبقت غیر مجاز، سلامتی خود و سرنشینان را تضمین کنند.
** آمار تصادفات رخ به رخ در گردنه دلفارد بالاست
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان گفت: در این محل اقدامات ایمن سازی شامل خط وسط که به رنگ سفید بود، جهت تاکید بر سبقت نگرفتن رانندگان، به رنگ زرد تغییر یافت.
مرتضی رهبر افزود: اجرای حفاظ نرده پُل، نصب تابلوهای اخطاری و انتظامی، تعریض پل جهت ایمن سازی قوس و افزایش حداقل سه متر شانه خاکی انجام شده است.
وی ادامه داد: محدوده حدفاصل پل کلدان تا باغعلیشیر دلفارد، تصادفات رخ به رخ بسیار زیادی داشتیم و راهکار کاهش و حذف تصادفات آینده، ایجاد باند دوم این مسیر است، البته برنامه های آینده اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب کرمان جهت ایمن سازی حدفاصل پل کلدان تا باغعلیشیر دلفارد نصب دوربین کنترل سرعت متوسط در این محدوده و تعریض محور و جداسازی لاین رفت و برگشت با استفاده از شیار لرزاننده و خط کشی دوبل خواهد بود.
رهبر اصلی ترین اقدام زودبازده و کم هزینه را نصب دوربین کنترل سرعت متوسط در این محور عنوان کرد.
** قطعه سوم پروژه دو بانده کردن محور دلفارد - جیرفت در انتظار مجوز
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان نیز با اشاره به اینکه قطعه سوم پروژه دو بانده کردن محور دلفارد - جیرفت در انتظار مجوز است به ایرنا گفت: 11 کیلومتر از جاده این مسیر را کار کرده ایم ولی امروز وضعیت اقتصادی بدی را تجربه می کنیم، با این حال پیمانکار آماده و کارخانه آسفالت هم در حال نصب است تا این پروژه ادامه پیدا کند، البته قطعه سوم هم در دست مطالعه است که امیدواریم زودتر مجوز آن را از مرکز بگیریم.
محمد ساردویی افزود: سرعت غیرمجاز در مسیر دلفارد، متاسفانه باعث اتفاقات ناگوار زیادی می شود در حالی که تابلوهای زیادی نصب شده که محدودیت سرعت را ذکر کرده و جاده بر اساس همین سرعت حداکثر در روز 90 و در شب 80 کیلومتر طراحی شده است که توجهی به این نکات نمی شود.
با توجه به اظهارات ذکر شده در این گزارش، فقط می توانیم بگوییم امیدواریم با نهادینه شدن فرهنگ صحیح رانندگی در کشور شاهد کاهش خسارت جانی و مالی در جاده ها باشیم.
گزارش از هادی شفیعی
7450/7429/ 5054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حوادث گردنه مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۵۷ میلیاردی سیل به راه‌های جنوب کرمان

 مجتبی محمودی عصر امروز در بازدید از محور‌های مواصلاتی جنوب استان کرمان به محور مسدود شده زهکلوت ـ دلگان اشاره کرد و از محور جیرفت ـ بم ـ ایرانشهر به عنوان مسیر جایگزین آن نام برد و گفت: عوامل راهداری شهرستان رودبار با جدیت در حال بازگشایی این محور هستند و تا ساعاتی دیگر نیز عملیات بازگشایی آن به اتمام خواهد رسید.

وی از مسدود شدن چند راه روستایی خاکی به علت جاری شدن روان آب‌ها و طغیان رودخانه‌ها سخن گفت و افزود: با فروکش کردن سیلاب‌ها راهداران و ماشین‌آلات راهداری نسبت به بازگشایی و تیغ‌زنی راه‌های روستایی اقدام خواهند کرد.

محمودی از آمادگی کامل راهداران جنوب کرمان گفت و عنوان کرد: ۱۴۸ دستگاه سبک، نیمه سنگین و سنگین و ۱۵۰ نیروی راهدار در قالب ۱۴ تیم راهداری در محور‌های حوزه استحفاظی جنوب کرمان مسقر و در حال انجام عملیات راهداری هستند.

وی از بازگشایی کامل مسیر کهنوج به سمت آبسردوییه با فروکش کردن روان آب‌ها و اجرای عملیات راهداری خبر داد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب کرمان از خسارت ۵۷ میلیارد تومانی باران و سیلاب‌ها تاکنون در جنوب کرمان گفت و افزود: میزان خسارت گزارش شده نهایی نیست و پس از پایان بارندگی‌ها و فروکش کردن سیلاب‌ها بررسی‌ها توسط راهداران و کارشناسان مرتبط صورت خواهد پذیرفت.

وی همچنین از بارش برف از صبح امروز در محور جیرفت ـ ساردوییه در محدوده گردنه سربیژن خبر داد و افزود: ضمن اینکه  هم اکنون بارش برف تمام شده است؛ اما شن و نمک کافی در سوله‌های راهدارخانه سربیژن موجود است و راهداران و ماشین‌آلات راهداری ساردوییه نیز آماده هر گونه اقدام عملیات برف‌روبی هستند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب کرمان از رانندگان خواست با توجه به ادامه روند بارندگی‌ها از تردد غیر ضرور در جاده‌ها خودداری کنند و در صورت لزوم ضمن برخورداری از تجهیزات زمستانه، آخرین وضعیت راه‌ها را نیز از طریق تلفن گویای ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های جنوب کرمان جویا شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • رفع نقاط حادثه خیز در ابهر
  • ◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا
  • ایمن سازی گردنه مله شبانان در محور خرم آباد _کوهدشت
  • خسارت ۵۷ میلیاردی سیل به راه‌های جنوب کرمان
  • جاده جیرفت - بلوک بازگشایی شد
  • بازگشایی محور رودبار جنوب به کهنوج در کرمان
  • بازگشایی محور رودبارجنوب به کهنوج در جنوب کرمان
  • مسدودشدن چند محور کرمان
  • اطلاعیه مسدودشدن چند محور کرمان
  • محور رودبار جنوب به کهنوج بازگشایی شد