Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@23:12:35 GMT

قیمت کالاهای اساسی در کردستان بالاتر از میانگین کشوری نیست

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۷۱۵

قیمت کالاهای اساسی در کردستان بالاتر از میانگین کشوری نیست

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان، حسین فیروزی در گزارشی به طرح مقوله رشد تورم نقطه به نقطه و افزایش سطح عمومی قیمت کالا و خدمات در رسانه‌ها طی چند ماه اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: آمار منتشره مرکز آمار ایران متأسفانه با برداشت نادرست از سوی رسانه‌ها و فضای مجازی مواجه شده و باعث ایجاد نگرانی و تشویش اذهان مردم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اعلام اینکه متأسفانه این برداشت‌ها گاهاً از جانب برخی نمایندگان مجلس و در برخی محافل تکرار می‌شود، افزود: هم باید توجه داشته باشند که نرخ تورم بعد از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا در کل کشور افزایش یافته و بسته به بالا یا پایین بودن نرخ تورم نقطه به نقطه در سال ۹۶، تفاوت یا شکاف خود را در سال ۹۷ نشان داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان ادامه داد: تورم نقطه به نقطه به معنی تفاوت تورم یک ماه در سال جاری و مقایسه آن با ماه مشابه سال گذشته است.

فیروزی در ادامه توضیحات بیشتری برای تنویر افکار عمومی ارائه می‌دهد و یادآور شد: اگر استانی در سال ۹۶ از نرخ تورم نقطه‌ای بالایی برخوردار بوده قطعاً در سال ۹۷ با کاهش نرخ تورم نقطه‌ای مواجه خواهد شد و بر عکس همین مسئله نیز صادق است.

وی بیان کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه استان در سال ۹۶ پایین بوده و در سال ۹۷ با افزایش نرخ تورم نقطه‌ای مواجه و شکاف و فاصله بیشتر شده است و لازم است گفته شود افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه استان از آبان سال ۹۷ شروع شده که اگر این روند ادامه داشته باشد پیش بینی می‌شود از آبان ۹٨ به بعد نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش پیدا کند.

معاون اقتصادی استاندار کردستان با اعلام اینکه آمارهای اعلامی از مرکز آمار ایران اخذ و کاملاً قابل اعتماد است به دفاع از کارگروه تنظیم بازار استان طی سال ۹۷ و دو ماهه اول سال جاری در جهت تأمین کالاهای اساسی پرداخت و به صراحت گفت: قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و پرمصرف در استان پایین‌تر از نرخ میانگین کشوری بوده است.

فیروزی اظهار داشت: برای مثال و بنا بر آمار موجود در فروردین ماه سال جاری قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در کشور بیش از ۱۰۰ هزار تومان بوده که این رقم در استان ۹۶ هزار تومان به مصرف کننده عرضه شده است، و یا میانگین هر کیلو مرغ در کشور ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و در استان ۱۳ هزار و ٨۰۰ تومان بوده که از این حیث استان در رتبه ۲۵ کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه نرخ بیشتر کالاهای اساسی و پرمصرف در استان کردستان همین وضع را دارد و گران‌تر از بیشتر استان‌های کشور به دست مردم نمی‌رسد، افزود: لازم است مردم بزرگوار کردستان بدانند علاوه بر افزایش نرخ ارز که یک شاخص مهم است تعطیلی بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی، افزایش حمل و نقل بویژه در استان‌های حاشیه‌ای و کوهستانی، حضور گردشگران عراقی و اقدام به خرید و خارج کردن کالاها از بازار به دلیل تفاوت ریال و دینار عراقی توسط آنان در بروز برخی نارسایی‌ها تأثیرگذار بوده است.

معاون اقتصادی استاندار کردستان به تدابیر کارگروه تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش بی رویه کالاها نیز اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های مستقیم بهاره و عرضه‌ی کالاهای یارانه‌ای، ممنوعیت صادرات برخی محصولات کشاورزی، تشدید نظارت بر قیمت و کیفیت کالاها و خدمات از جمله آن اقدامات بوده است.

فیروزی یادآور شد: مجموعه اقدامات انجام شده در گزارش تفصیلی قیمت کالاهای تنظیم بازاری مرکز آمار ایران به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد که کردستان وضعیت نامطلوبی میان دیگر استان‌ها ندارد و برخلاف تحلیل‌های نادرست و غیرکارشناسی برخی رسانه‌ها، افزایش قیمت کالاها در استان بالاتر از میانگین استان‌های کشور نیست.

کد خبر 4622309

منبع: مهر

کلیدواژه: تورم سنندج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟

 با شروع سال جدید بسیاری از کالاها و خدمات مشمول قیمت‌گذاری جدید شدند. آن‌طور که داده‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد، در فروردین امسال خدمات حمل و نقل عمومی در صدر تورم نقطه به نقطه نشسته تا بیشترین افزایش قیمت را در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به ثبت برساند. چنان‌که در این ماه شاخص نقطه‌ای قیمت مصرف‌کننده خدمات حمل و نقل عمومی 54.8 درصد رشد کرده است. 

به گزارش تجارت نیوز، به نظر می‌رسد با توجه به مجوزهای اخیر افزایش کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو و همچنین پیک تقاضای بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما در نوروز، این رکوردشکنی اتفاق افتاده است.

تاثیر افزایش تقاضاهای نوروزی در بخش هتل و رستوران هم مشاهده می‌شود که تورم نقطه‌ای آن در فروردین در محدوده 45.6 ثبت شد تا بین 12 گروه‌ اصلی محاسبه‌شده صدرنشین باشد. 

تورم گروه اصلی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 23.6 درصد ثبت شده است. اما در بخش‌های زیرمجموعه آن «ماهی‌ها و صدف‌داران» و «گوشت قرمز» به‌ترتیب با ثبت تورم 49 و 47 درصد جزو کالاهایی بوده‌اند که بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند. 

قیمت «روغن و چربی‌ها» که طی چند ماه گذشته روند نزولی به خود گرفته، در فروردین در مقایسه با اولین ماه سال گذشته افت 0.2 درصدی به ثبت رساند تا نقطه منفی ثبت‌شده در شروع سال 1403 باشد. 

در بین کالاها و خدمات مصرفی، تورم عیدانه در دیگر کالاهای پرتقاضای فروردین نیز مشهود بوده و گروه اصلی «پوشاک و کفش» نیز تورم نقطه‌ای 37.5 درصد به ثبت رسانده است. 

در فروردین 1403، تورم نقطه‌ای دخانیات 35 درصد و مبلمان و لوازم خانگی هم 29 درصد بوده است. 

گوشت قرمز رکورددار تورم سالانه

گرچه تورم سالانه خدمات حمل و نقل عمومی با ثبت شاخص 57.8 درصد، چشمگیر است، اما گوشت قرمز با تورم سالانه 80.7 درصد، همچون ماه‌های گذشته در فروردین نیز صدرنشین به حساب می‌آید. «ماهی‌ها و صدف‌داران» نیز با ایستادن روی شاخص 63.2 درصد بعد از گوشت قرمز قرار دارد. 

در بازه سالانه تورم پوشاک و کفش هم در محدوده 46 درصد ایستاده تا مشخص شود تورم این گروه طی 12 ماه سال جریان دارد و محدوده به یک ماه نمی‌شود. 

دخانیات نیز دیگر گروه مصرفی است که تورم آن بالای 40 درصد ثبت شده و در بازه سالانه شاخص تورم 41.5 درصد را نشان می‌دهد. 

حمل و نقل عمومی یک‌ ماه 7 درصد گران شد

نگاهی به گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد طی فروردین حمل و نقل عمومی رشد بیش از هفت درصدی قیمت را به ثبت رسانده است. 

در بازه ماهانه تنها تورم گروه سبزی‌ها با رسیدن به 9.4 درصد بالاتر از حمل و نقل عمومی ایستاد. در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورم دیگر زیرگروه‌ها چندان چشمگیر نیست و در بازه صفر تا 3.2 درصد قرار دارد. در جدول پایین تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سه دوره ماهانه، سالانه و نقطه‌ای مشاهده می‌شود. 

در این ماه دخانیات 2.3 درصد و پوشاک و کفش هم 2.4 درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. تورم هتل و رستوران هم در محدوده 2.6 درصد قرار دارد. تورم مبلمان و لوازم خانگی نیز روی 2.1 درصد ایستاده‌ است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وضعیت مقاوم‌سازی ۱۳ شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • روند کاهشی نرخ تورم ماهانه در استان یزد
  • مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه
  • مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است