Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@06:28:12 GMT

لحظات نفس‌‎گیر بین عقل و احساس

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۸۰۰

لحظات نفس‌‎گیر بین عقل و احساس

همه روزه اخبار متعددی از اهدای عضو بیماران مرگ مغزی منتشر می‌شود و در این میان خانواده‌های این بیماران لحظات نفس‌‎گیر بین عقل و احساس را تجربه می‌کنند که در نهایت نجات بیماران و رضایت به انجام این کار را انتخاب می‌کنند.
سال‌های گذشته اقدامات متعددی برای فرهنگ‌سازی اهدا عضو در کشورمان انجام گرفته و این مهم توانسته جان بیماران و افراد نیازمند را نجات دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زهرا سیاح، مسئول هماهنگ‌کننده تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، در‌خصوص وضعیت اهدای عضو در استان، اظهار کرد: از سال 82 همزمان با سراسر کشور تیم پیوند اعضا در چهارمحال و بختیاری تشکیل و واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی کار خود را آغاز کرد.
وی افزود: در مدت فعالیت، رضایت بیش از 250 خانواده برای اهدای عضو انجام شد که 700 عضو جداسازی و به صورت رایگان به بیماران نیازمند پیوند زده شد.
سیاح گفت: چهارمحال و بختیاری جزء پنج واحد فعال دانشگاهی کشور در زمینه پیوند عضو محسوب می‌شود که با توجه به فرهنگ‌سازی مطلوب از سوی رسانه‌ها و تبلیغات در راستای اهدای عضو، استقبال مطلوبی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه در کشور رضایت خانواده‌ها به منظور اهدای عضو حدودا 30 تا 40 درصد است، تصریح کرد: این آمار در استان 60 درصد است.
مسئول هماهنگ‌کننده تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان بیان کرد: بیشتر افرادی که عضو خود را به بیماران نیازمند اهدا می‌کنند در رنج سنی 15 تا 40 ساله هستند که به‌دلیل حوادث ترافیکی از جمله تصادف با موتورسیکلت دچار مرگ مغزی شده‌اند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون اعضای سه بیمار مرگ مغزی جداسازی و به بیماران نیازمند اهدا شده است.
سیاح با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری دارای بخش پیوند کلیه است و کبد، پانکراس و قلب پس از جداسازی برای پیوند به استان‌های همجوار ارسال می‌شود، تصریح کرد: کبد، پانکراس، کلیه‌ها، ریه، روده و نسوج از اعضای قابل جداسازی و پیوند به بیماران نیازمند هستند.
وی در‌خصوص ضرورت داشتن کارت اهدای عضو هر فرد در طول حیات خود، بیان کرد: علاوه بر داشتن کارت اهدای عضو توسط افراد مرگ مغزی، رضایت خانواده نیز مهم است که خوشبختانه در استان افرادی که دارای کارت اهدای عضو بودند، رضایت خانواده‌ها جلب شد و در این خصوص مشکلی پیش نیامد.
مسئول هماهنگ‌کننده تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان با اشاره به وجود 500 بیمار دیالیزی در سطح استان، گفت: هزینه هر بیمار دیالیزی برای دولت، سالانه 50 میلیون تومان است که در صورت پیوند عضو صرفه‌جویی‌های لازم در هزینه‌ها انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در کشور روزانه 10 بیمار در صف انتظار، به‌دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند و روزانه بیماران نیازمند اهدای عضو پیوندی، از طریق افراد مرگ مغزی برای آن‌ها عضو مورد نظر تهیه می‌شود که این امر به بیماران نیازمند پیوند کمک بسیاری می‌کند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری اهدای عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یزدی‌ها پیشتاز اهدای عضو در ایران/ثبت سومین اهدای عضو سال جدید در یزد

به گزارش قدس آنلاین، اولین اهدای عضو سال جاری یزد در تعطیلات نوروزی با ایثارگری خانواده مرحوم «رمضانعلی غلامی» ۵۴ ساله که به علت ایست قلبی دچار مرگ مغزی شده بود، اتفاق افتاد و در ادامه مرحوم «سید احمد آتشی» ۳۳ ساله با اهدای کبد و کلیه‌هایش دومین اهدای عضو یزد در سال جدید را به نام خود ثبت کرد.

امروز ۲۹ فروردین ماه هم سومین اهدای عضو سال جاری با ایثار یک هموطن دیگر در استان به ثبت رسید و مرحوم «سید جواد سجادی» ۴۴ ساله که به علت ضربه به سر دچار مرگ مغزی شده بود،  اعضای خود را به بیماران نیازمند اهدا کرد.

به گفته دکتر «محمد پورشمسی» رییس اداره فرآهم آوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، کبد این ایثارگر در بیمارستان شهید صدوقی و کلیه‌ها در بیمارستان ابوعلی سینای شیراز به بیماران نیازمند پیوند شد.

دکتر «سید کاظم رضوی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز می‌گوید: استان یزد برای سومین سال متوالی رتبه نخست اهدای عضو را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به ۴۶ مورد اهدای عضو در سال گذشته، اظهار می‌کند: یزد تنها استان در کشور است که در زمینه اهدای عضو با شاخص‌ها و استانداردهای بین المللی برابری می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • افق‌های جدید، پیش روی هاب پیوند کلیه ایران/ پذیرش بیمار از ۱۲ کشور جهان در بیمارستان فرهیختگان
  • اهدای عضو جوان ۴۴ ساله طبسی
  • یزدی‌ها پیشتاز اهدای عضو در ایران/ثبت سومین اهدای عضو سال جدید در یزد
  • آمار پایین اهدای عضو در کشور
  • اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید
  • ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند
  • انتقال هوایی یک مصدوم نیازمند فوری دریافت خدمات فوق تخصصی
  • اولین اهدای عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری
  • نخستین اهدای عضو سال‌جاری کرمانشاه جان ۳ بیمار را نجات داد
  • جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید