Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@17:28:10 GMT

خداوندا خشوع قلب و جوارح عنایت فرما تا به جلای دل برسم

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۸۰۱

خداوندا خشوع قلب و جوارح عنایت فرما تا به جلای دل برسم

به گزارش ایکنا؛ 15 روز گذشت و ماه رمضان به نیمه رسید؛ اگر به راستی در زندگی خود می‌اندیشیدیم، به میزان گناه و اشتباهات خود واقف می‌شدیم، آنگاه بود که در مقابل خداوند نه از الله، که از اعمال خود ترسان شده، روی تضرع به درگاه خداوند می‌آوردیم و از او می‌خواستیم ما را جزو خاشعان و خاضعان قرار دهد و شرح صدر عنایت کرده و دل‌هایمان را ایمنی بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افسوس که گام اول که تفکر است را برنمی‌داریم.

در دعای روز پانزدهم ماه رمضان از خداوند مسئلت می‌کنیم:

«اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ طاعةَ الخاشعینَ، وَاشْرَحْ فیهِ صَدری بِانابَةِ المُخْبِتینَ، بِأمانِکَ یاأمانَ الخائفینَ؛ خدایا! در این روز طاعت بندگان خاشع و خاضع را نصیب من گردان و شرح صدر مردان فروتن و خدا ترس را به من عطا فرما، به حق امان بخشی خود، ای ایمنی دل‌های ترسان».

پیام اول: عبادت خاشعانه و خاضعانه

قرآن کریم در صفات کسانی که به قرآن علم و ایمان دارند، می‌فرماید: «و یَخِرُّون لِلْاَذْقانِ یَبْکونَ و یَزیدُهُم خُشُوعاً؛ روی زمین می‌افتند و گریه می‌کنند و بر خشوع آنها می‌افزاید» غرض اصلی از عبادت و اطاعت، پالایش نفس و تطهیر آن از آلودگی‌هاست و هر عملی که در زمینه صفای عبادت و پاکیزه انجام دادن آن مؤثر باشد، مطلوب و مقدم است و خشوع، از اموری است که در جلای دل و اثر عبادت نقش به‌سزایی دارد.

قرآن مجید یکی از ویژگی‌های مؤمنان رستگار را خشوع در نماز دانسته و فرموده است: قَدْ اَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ؛ به تحقیق رستگار شدند مؤمنان، آنان که در نمازشان خشوع دارند. یکی از صفات مؤمنین واقعی، «خشوع» است که شامل خشوع قلب و دل و خشوع اعضاء و جوارح می‌شود. خشوع جوارح بدون خشوع قلب، تظاهر به خشوع و نوعی نفاق است و باید از آن پرهیز کرد. در روایتى نقل شده که پیامبر اکرم(ص) مردى را دیدند که در نماز با ریش خود بازى مى‌کند، فرمودند: «امّا انّه لو خَشَعَ قَلْبُه لَخَشَعَتْ جوارحه؛  اگر قلبش خاشع بود، جوارح او هم خاشع بودند».

عوامل ایجاد حالت خشوع: 1- توجه به عظمت الهی و حقارت انسان 2- درک عظمت خداوند باعث خشوع می‌شود 3- توجه به ولی نعمت بودن خداوند 4- توجه به صفات جمال الهى.

پیام دوم: درخواست شرح صدر مردان خدا ترس

یکی از مفاهیم اخلاقی که در قرآن و تعالیم اهل‌بیت(ع) بر آن تأکید شده، شرح صدر است. از آیات قرآن برمی‌آید که شرح صدر، ابزاری است که پیامبران الهی در مسیر رسالت خویش از آن بهره می‌گرفتند و در سایه این موهبت الهی، به تبلیغ دین و ارشاد مردم می‌پرداختند. شرح صدر، صفات پسندیده اسلامی را در انسان آشکار می‌کند.

آثار و لوازم شرح صدر: 1- بیرون آمدن از حالت تردید و تصمیم بر کار 2- گشاده‌رویی 3- عطوفت و لطف 4- عیب‌پوشی 5- آرامش و وقار 6- بردباری، شکیبایی و فروبردن خشم.

عوامل شرح صدر: 1- تدبر در قرآن 2- ذکر 3- تسبیح و عبادت 4- دعا و درخواست از خداوند.

فواید و نتایج شرح صدر: 1- هدایت الهی 2- آراستگی به نور الهی 3- عفو و گذشت 4- دل کندن از دنیا 5- گشادگی چهره 6- عطوفت و لطف 7- عیب‌پوشی 8- بردباری، شکیبایی و فرو خوردن خشم 9- انصاف 10- آرامش و وقار.

مخبتین چه کسانی هستند؟ مخبتین به معنای فروتنان است، آن هم فروتنانی که فروتنی آنان فقط در مقابل پروردگار جهان و جهانیان است. از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود:« از نشانه‌های تواضع این است: 1. در نشستن به پایین مجلس راضی باشی. 2. به هرکس برخورد کنی، سلام نمایی. 3. مجادله را ترک کنی، ولو حق با تو باشد. 4. دوست نداشته باشی که تو را به تقوی ستایش کنند». 

پیام سوم دعا: در امان بودن دل‌های ترسان از خدا

ترس از خدا؛ چرا؟! «خوف از خدا» به چه معناست؟ خوف از خدا در واقع به سبب اعمال خود ما و نظامى است که خداوند براى اعمال زشت مقرر فرموده است. خداى متعال نظام هستى را طورى قرار داده که در آن، ارتکاب گناه آثارى سوء در پى دارد. خداوند در روز قیامت انسان را زنده مى‌کند و اگر فرد با ارتکاب به گناه مستحق عقاب شده باشد، او را به جهنم مى‌برد و عذاب مى‌کند. این نظام لایتغیر جهان هستى است و از آن جهت ما مى‌ترسیم که در اثر اعمال زشت و گناهان خویش، مشمول این نظام گردیم و خداى ناکرده به آتش قهر الهى گرفتار آییم. بنابراین خداوند موجودى وحشتناک و ترسناک نیست، بلکه آنچه ترسناک است، اعمال و رفتار سوء خود ماست که ممکن است براساس نظامى که خداوند مقرر فرموده، ما را به سوى جهنم و عذاب الهى سوق دهد. جهت در امان بودن از عذاب الهی امام حسین (ع) فرمودند: لایأمَن یومَ القیامَةِ إلاّ مَن خافَ الله فِی الدُّنیا؛ هیچکس در قیامت در امان نیست، مگر آن کس که در دنیا ترس از خدا را در دل داشته باشد.

برگرفته از کتاب  «۱۲۰ نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» نوشته حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی جامعه دعای روز 15 رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال ابجد امروز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

فال ابجد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پر طرفدارترین فال‌ها روزانه محل ارجاع افراد زیادی است. بر خلاف تصورات در عصر جدید، باور به طلاع‌بینی و فال همچنان در میان بسیاری از جامعه وجود دارد. 

به گزارش «زی‌سان»، فال ابجد که از آن به عنوان فال چوپ نیز یاد می‌شود، به دلیل قدمت تاریخی در میان ایرانیان بسیار محبوب و پرمراجعه است. بسیاری از افراد بسیار مشتاق هستند که در مورد آینده خود بدانند یا حداقل اقبال روزانه خود را از درون روابط پیچیده جهان هستی ببینند. 

فال حروف ابجد از قدیم الایام کاربرد فراوانی داشته است. حروف ابجد قالبی برای ارزش‌گذاری عددی و مرتب کردن حروف عربی است که مخصوصا در قدیم کاربرد‌های زیادی در علوم غریبه، نجوم، عرفان و طالع بینی بسیار مورد توجه بود. حروف ابجد بر پای اولیه خط فنیقی به هر کدام از حروف یک ارزش عددی می‌دهد. یعنی از مجموع ۲۸ حرف الفبای زبان عربی، اعداد ۱ تا ۱۰۰۰ قابل ارائه است. 

برای اینکه بتوان حروف ابجد را آسا‌ن‌تر به خاطر سپرد هر چندتا حرف پیاپی به شکل واژه در آمده و تلفظ می‌شوند. این واژه‌ها عبارت‌اند از: «اَبْجَدْ – هَوَّزْ – حُطّی – کَلَمَنْ – سَعْفَصْ – قَرَشَتْ – ثَخَّذْ – ضَظِغْ». البته حروف ابجد کاربرد‌های فراونی نیز دارد که ازجمله آن‌ها صفحه‌بندی (ترتیب‌بندی)، رمزگذاری، موسیقی، اسطرلاب، نجوم و عرفان است. 

در موضوع طالع بینی با حروف ابجد، هر ماه طالع خاص خود را دارد. این ماه‌ها عبارتند از: برای فال حروف ابجد به هر ماه طالعی نسبت داده‌اند که اسامی این ماه‌ها به ترتیب عبارت هستند از: «حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو و حوت. 

با این تفاسیر در ادامه فال ابجد امروز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین برای متولدین ماه‌های مختلف سال ارائه شده است. 

فال ابجد ۳۰ فروردین ۱۴۰۳برای متولدین فرودین

ب ج آ

طالع خوبی داری چیزی را که از دست داده‌ای دوباره به دست خواهی آورد، به تو تهمت یا طعنه می‌زنند ولی آسیب به تو نمی‌رسد، چون کسی نمی‌تواند به آسانی به تو صدمه بزند به زودی گشایشی در کارت پیدا می‌شود به خداوند توکل کن تا گره‌ی کارت باز شود و به خواسته ات برسی.

فال ابجد ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین اردیبهشت

ج آ آ

این قصد و نیتی که داری موجب تشویش و نگرانی تو می‌شود. پس آن را از ذهن و فکرت بیرون کن اگر دیگران با تو موافق نیستند. تو دلتنگی مکن و خویشتندار باش آنان عاقبت پشیمان خواهند شد. اگر مسافر داری و برایش دلتنگ هستی، به سلامت باز می‌گردد. در عبارت کوتاهی مکن و بدان که خداوند ناظر و حافظ توست این را بدان که عاقبت کار‌ها به نفع و دلخواه تو پیش می‌رود و تو به مقصود می‌رسی.

فال ابجد ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین خرداد

ج آ د

به آنچه نیت کرده‌ای می‌رسی اما باید منتظر بمانی. از اعمال بد دوری کن تا از غم و رنج در امان بمانی. از فکر بد و پول حرام دوری کن، خداوند روزی تو را به تو حواله کرده است. به زودی یک خبر خوشحال کننده به تو می‌رسد که تغییراتی در زندگی تو به وجود می‌آورد. اگر در همه‌ امور به خداوند توکل کنی به مقصودت می‌رسی.

فال ابجد ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین تیر

آ د ج

نیت خوبی کردی به خواسته و آرزویت می‌رسی. در روزی به رویت گشوده می‌شود وبه سعادت و خوشی دست می‌یابی. اگر قصد سفر یا معامله‌ای داری به آن عمل کن به نفع تو خواهد بود به دیگران اعتماد کنی، اما رازت را به هر کس مگو به زودی خبر خوشی به تو می‌رسد.

فال ابجد ۳۰ فروردین ۱۴۰۳برای متولدین مرداد

ج د آ

بهتر است از این خواسته و نیتی که داری منصرف شوی تا آسیبی متوجه تو نشود. فعلا بهتر است دست به کاری نزنی، چون در موقعیت خوبی نیستی به زودی این موقعیت نیز تغییر خواهد کرد. تو هم دوست و هم دشمن زیاد خواهی داشت. باید مراقب آن‌ها باشی تا در کارت فتنه نکنند. اگر کسی تو را نصیحتی کرد آن را بپذیر.

فال ابجد ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین شهریور

ب آ ج

طالعت نیک است با توکل به خداوند به خواسته ات می‌رسی. تغییراتی در پیش داری به خداوند توکل کن تا زودتر به مقصود برسی. به همه اعتماد نکن. چیزی یا خبری به تو می‌رسد که ممکن است خیلی با ارزش نباشد. ولی تو را خوشحال می‌کند، آینده‌ی روشنی داری، برای رسیدن به آن راه زیادی نمانده، اما باید مراقب اعمال و رفتارت باشی.

فال ابجد ۲۹ فروردین ۱۴۰۳برای متولدین مهر

د آ آ

به زودی مقصودت بر آورده می‌شود و از غم رها می‌شوی باید شکر خدا را به جا آوری. افرادی هستند که در عین دوستی، غیبت تو را می‌کنند. از این افراد دوری کن. برای مقصود و نیتی که داری باید تلاش کنی تا به آن برسی. اگر کسی را رنجانده‌ای باید از او دلجویی کنی نیات خیر داشته باش و در کار‌ها مردانه پیش برو، به خداوند توکل کن تا به مرادت برسی.

فال ابجد ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین آبان

ج ج ب

طالعت نشانگر صحت و سلامت و گشایش در رزق و روزی برای توست. اگر قصد سفر داری، یا قصد جابجایی و نقل مکان داری و یا قصد داری تغییر شغل بدهی به آن‌ها عمل کن، به نفع تو خواهد بود. غیبت دیگران را نکن و به کار خود مشغول باش تا آنچه را خداوند مصلحت می‌داند برای تو پیش بیاید.

فال ابجد ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین آذر

د ج د

آنچه را که نیت و آرزو کرده‌ای به آن می‌رسی؛ زیرا طالعت روشن است. از جانب بزرگان و اهل قلم نفع خوبی نصیبت می‌شود. از کار خود بهره‌مند می‌شوی و از دوستان باوفا شادمان خواهی شد. اگر قصد خرید خانه و یا ساخت بنا دارید به آن عمل کنید به صلاح و نفع شما خواهد بود.

فال ابجد ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین دی

ب ب د

نبایستی از شخصی انتظار خوبی و نیکی داشته باشی، اما این را نیز بدان که گرفتاری ات رفع خواهد شد. چیزی را از کف داده ای، ولی آن را به دست خواهی آورد. اگر با کسی در نزاع هستی بدان که به سود تو خاتمه خواهد یافت. اگر یک چنین نیتی داری چندین روز صبر نمایید سپس اقدام کنید. فال ابجد (فال چوب) به شما مژده می‌دهد که به زودی زود موفقیتی در کارت حاصل خواهد شد و کارت بالا خواهد گرفت.

فال ابجد ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین بهمن

ب ب ج

طالع خوبی داری عاقبت به آنچه که طالب هستی می‌رسی از کار و بیع و شراکت سود خواهی برد؛ و رنج و مشکلت حل خواهد شد. اگر طالب مال حلال باشی، روز به روز کارت بهتر می‌شود. اگر قصد سفر داری برو از آن سود خواهی برد. اگر مسافر داری به سلامت باز می‌گردد. اگر گره یا مشکلی تا اینجا در زندگیت بوده رفع شده و بعد از این زندگی خوبی خواهی داشت.

فال ابجد ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ برای متولدین اسفند

ج د ج

 نیتت بر آورده می‌شود و آنچه را که طلب کرده‌ای به دست خواهی آورد. گشایش مالی در فالت دیده می‌شود. اگر دست به کار جدیدی زده‌ای توفیق خوبی همراه خواهد داشت. اگر نو رسیده‌ای داری قدمش برای تو خیر است به توصیه و نصایح دیگران گوش کن تا به مراد برسی.

tags # فال ابجد ، فال سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • خداوند در عذاب‌های جهنم چقدر تخفیف می‌دهد؟!
  • هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است
  • تجلیل از مسئولان و دست‌اندرکاران اعتکاف در قزوین
  • غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین! (+عکس)
  • «سلامت و امنیت» مهم‌ترین اصل در مسؤولیت اجتماعی است
  • فال ابجد امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • فال ابجد امروز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • جشن عبادت ۶۰ دختر نونهال همدانی
  • فرآیند مهارت‌آموزی در مهدیشهر با عنایت اعتباری دولت سیزدهم تکمیل می‌شود
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی