Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@10:41:29 GMT

آزادی اندیشه و بیان؛ حق شهروندان

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۸۴۰

آزادی اندیشه و بیان؛ حق شهروندان

شهروندان حق دارند نظرات و اطلاعات در موضوعات مختلف را با استفاده از وسایل ارتباطی، آزادانه جستجو، دریافت و منتشر کنند. دولت باید آزادی بیان را به‌طور خاص در عرصه‌های ارتباطات گروهی و اجتماعی و فضای مجازی، روزنامه، مجله، کتاب، سینما، رادیو، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی طبق قوانین تضمین کند.

به گزارش ایمنا، این ماده 26 از فصل ششم منشور حقوق شهروندی با عنوان «حق آزادی اندیشه و بیان» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فصل از منشور حقوق شهروندی با پنج ماده قانونی به «ممنوعیت تفتیش عقاید»، «تضمین آزادی بیان شهروندان» در عرصه ارتباطات، نشریات و مطبوعات و...، «حق نقد و اعتراض شهروندان در عملکرد حکومت و نهادها» و ممنوعیت «اعمال فشار بر مطبوعات و سایر رسانه‌ها برای سانسور و کنترل آنها» می‌پردازد و همچنین دولت را مکلف به «ترویج و گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تحمل و مدارا» می‌کند.

کارتون زیر اثری از «سمانه نیسانی» است که با محور این موضوعات پیش از این در هفته‌نامه الکترونیک طنز «خطشه» منتشر شده است. 

 

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حقوق شهروندی طنز کارتون کارتون مطبوعاتی منشور حقوق شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پیامی در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره بازداشت دانشجویان معترض به جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه در دانشگاه‌های این کشور نوشت: گزارش‌های خبری درباره سرکوب و بازداشت گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی توسط پلیس این کشور به دلیل حمایتشان از مردم فلسطین، نقض خشونت‌بار حق رای، آزادی بیان و حقوق بشر است که برای افکار عمومی سراسر جهان نگران‌کننده است.

تجمع دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

کنعانی افزود: ضرورت دارد که دولت آمریکا در عین پایبندی به وظایف حقوق بشری خود، آزادی بیان و تجمعات دانشجویان و اساتید دانشگاه را تضمین کند و به خواسته‌ها و حقوق قانونی آن‌ها احترام بگذارد.

بازداشت دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

در ادامه پیام سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مطرح شد: نقش اصلی و حمایت‌گرانه دولت آمریکا در نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین با ایجاد فضای خفقان‌آور و فرونشاندن صدای معترضان پاک نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • نظریه منسجم فقهی درباره آزادی نداریم
  • تقابل شدید آلمان با آزادی بیان برای حمایت یکجانبه از اسرائیل