Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:13:10 GMT

ترامپ خسته از بولتون

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۷۹۹۴

ترامپ خسته از بولتون

تهران- ایرنا- با وجود اختلاف بارز سیاسی بین ترامپ و بولتون، این دو سیاستمدار در یک مورد با هم توافق دارند و آن فشار سیاسی و اقتصادی بر ایران است. بولتون جنگ‌طلب شاید برکنار شود و شاید در مسوولیت خود باقی بماند ولی سیاست ترامپ ادامه دارد.

سعید عابدپور در یادداشتی در روزنامه اعتماد، نوشته است: بسیاری از رسانه‌های امریکایی چنین گزارش می‌کنند که ترامپ علاقه‌ای به رویارویی نظامی با ایران ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به دنبال سیاست «حداکثر فشار» بر کشورمان با حربه تهدید نظامی به همراه اعمال تحریم‌های سخت است. از نظر ترامپ اعمال این سیاست‌ها توامان حکومت ایران را در آستانه نارضایتی شدید، شورش‌های مردمی و تکرار سناریویی مانند ونزوئلا قرار خواهد داد. در چارچوب اجرای این سیاست، جان بولتون بیش از حد تهدید نظامی را جدی گرفته، او آشکارا به دنبال کشاندن ایران به جنگ و رویارویی با امریکا است.

رسانه‌های امریکا وجود این هیولای سیاه را برای سیاست خارجی امریکا خطرناک توصیف می‌کنند. نشریه آتلانتیک او را رییس‌جمهور سایه در دولت پنهان می‌داند؛ فردی که تلاش برای از راه به در کردن ترامپ دارد. دولت پنهان در امریکا، نمایندگان صنایع نظامی، جامعه اطلاعاتی و امنیتی و وال‌استریت هستند؛ کسانی که گردانندگان سیاسی را با مهندسی انتخابات و نمایش دموکراسی سر کار می‌آوردند. نیویورک تایمز می‌نویسد: «رفتار جنگی خارج از حد جان بولتون، موجب آزردگی رییس‌جمهور می‌شود. رییس‌جمهور خسته از بولتون است، او می‌خواهد امریکا را وارد جنگ دیگری بکند.» ترامپ از نیات و اهداف بولتون برای رویارویی نظامی با کره شمالی و ایران اطلاع دارد. او موضوع را در خلال چند مصاحبه به فاکس نیوز گفته است. براساس همین برآورد ترامپ ابتدا مایکل فلین را به سمت مشاور امنیت برگزید که تنها 21 روز دوام آورد و سپس هربرت مک مستر منصوب شد. مک مستر به ابقای امریکا در برجام معتقد بود و او نیز برکنار شد تا بولتون جنگ‌افروز به سمت مشاور امنیت ملی منصوب شود.

ارسال ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به سوی خلیج‌فارس و تهدید به اعزام 120 هزار نیروی جنگی به منطقه، ابتکار بولتون بود. ولی ترامپ با دور نگاه داشتن ناو هواپیمابر از خلیج‌فارس و شایعه خواندن اعزام نیروی جنگی 120 هزار نفری، به روشنی دیدگاه متفاوت خود را از بولتون نشان داد. به نوشته نیویورک تایمز، ترامپ بر این باور است که امریکا بیش از اندازه درگیر جنگ‌هایی در نقاط مختلف جهان است. استفاده بیش از حد از حربه جنگ، خود ممکن است به واکنش‌هایی منجر شود که وقوع جنگ را حتمی کند. از این‌رو اختلاف دیدگاه بین ترامپ و بولتون را باید جدی گرفت.

ترامپ و بولتون شعار امریکا بالاتر از همه را تکرار می‌کنند. ترامپ در سخنرانی تحلیف ریاست‌جمهوری خویش شعار «نخست امریکا» را سر داد و این شعار به تدریج به امریکا بالاتر از همه تبدیل شد؛ تا جایی که ترامپ به دولت‌های اروپایی گفته است حق تولید و فروش سلاح را ندارند. امریکا به دنبال پیروزی است که در جنگ سرد بدان دست نیافت. آندره لینچکی، تحلیلگر روس می‌گوید: بولتون نماینده این دیدگاه است که پیروزی در گفت‌وگوها برای امریکا لازم نیست و اصلا نمی‌توان با گفت‌وگو به پیروزی دست یافت؛ از این‌رو صدای طبل جنگ این روزها از کاخ سفید امریکا بیش از هر زمان دیگری شنیده می‌شود.

ترامپ فکر می‌کند صدای طبل جنگ باعث ترس طرف‌های دیگر شده و قبول شرایط خفت‌آور امریکا را موجب خواهد شد. با وجود اختلاف بارز سیاسی بین ترامپ و بولتون، این دو سیاستمدار در یک مورد با هم توافق دارند و آن فشار سیاسی و اقتصادی بر ایران است. بولتون جنگ‌طلب شاید برکنار شود و شاید در مسوولیت خود باقی بماند ولی سیاست ترامپ ادامه دارد. امریکا در جنگ اقتصادی و سیاسی با ایران است. این جنگ دشواری‌هایی را بر ایران تحمیل می‌کند. این جنگ شاید سخت‌تر از جنگ با بمب‌ها و خمپاره‌ها باشد؛ جایی که به فقر، کمبود مواد غذایی و فشارهای سیاسی و اقتصادی بیشر دامن می‌زند. باید به فکر مقابله با مافیای مالی در کشورمان بود و این شاید مهم‌ترین اولویت دستگاه‌های اجرایی و قوه قضاییه باشد.

*منبع: روزنامه اعتماد،1398،2،31
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد بولتون رييس جمهور سايه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۷۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از نیویورک، برنی سندرز عضو مجلس سنای امریکا با ارائه طرحی، خواستار توقف کمک نظامی امریکا به رژیم صهیونیستی شده است. وی هنگام ارائه این طرح گفت: با توجه به این واقعیت که اکثریت مردم آمریکا اکنون می خواهند کمک مالی به ماشین جنگی نتانیاهو متوقف شود تصویب چنین کمکی غیرقابل درک است. به ویژه در زمانی که دولت اسراییل به وضوح این قانون را زیر پا گذاشته ، اعطای کمک مالی برای کشتار مردم غزه تصمیمی افتضاح است. آقای رییس جمهور من واقعا نمی فهمم تخریب دانشگاه، خانه، زیرساختها و مراکز بهداشتی و آموزشی چه فایده نظامی دارد؟!
وی افزود: به خصوص زمانی که شاهدیم بسیاری از مردم آمریکا حتی قادر به پرداخت اجاره مسکن، قبوض ماهانه و هزینه های درمانی و تحصیلی شان نیستند، این کمک های چند میلیارد دلاری چه معنی دارد؟!
این سناتور آمریکایی خواستار از سرگیری کمک مالی آمریکا به آنروا آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی شد.

در این حال فیلیپ لازارینی رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل از اینکه حامیان مالی آنورا از حمله امریکا حاضر به از سرگیری کمک‌های خود نیستند ابراز نگرانی کردو گفت: تاکنون در حمله مستقیم اسراییل به غزه، ۱۸۰ کارمند آنروا کشته و ۱۶۰ ساختمان این آژانس کاملا ویران شده است. ما درباره پیامد‌های احتمال حمله گسترده اسراییل به رفح هم عمیقا نگران هستیم.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اظهارات:
برنی سندرز - سناتور آمریکایی
فیلیپ لازارینی - رئیس آژانس امداد و کار سازمان ملل

دیگر خبرها

  • امریکا : به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • درخواست توقف کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • چرا ایران بزرگ و قدرتمند نمی‌خواهد وارد جنگ با اسرائیل شود؟
  • غرب فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکند
  • با خسته‌ترین انسان کره زمین آشنا شوید (فیلم)
  • بدون مربی به مسابقات بدمینتون آسیا اعزام شدیم/ بدنمان خسته بود!
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند