Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@19:22:39 GMT

مردم در بازار ارز سرمايه گذاري نکنند

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۸۰۹۱

مردم در بازار ارز سرمايه گذاري نکنند

خبرگزاري آريا - رييس کل بانک مرکزي، با بيان اينکه مردم نبايد وارد بازار ارز شوند چرا که ممکن است متضرر شوند،گفت:ذخاير کافي ارز در کشور وجود دارد و بانک مرکزي هر زماني اراده کند وارد بازار مي‌شود، کما اينکه گاهي وارد اين بازار شده و نتيجه را تغيير داده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، عبدالناصر همتي با بيان اينکه سال 98 حدود 18.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7 ميليارد دلار ارز صادراتي به کشور بازگشته است،گفت: طي دو ماه گذشته نيز روند بازگشت ارز صادراتي به کشور خوب بوده و يک مولفه به نام واردات در برابر صادرات به اين بخش اضافه شده که براين اساس صادرکنندگان مي‌توانند ارز خود را براي وارداتي که ثبت سفارش شده اختصاص دهند.
رئيس کل بانک مرکزي، با اشاره به صدور بخشنامه امروز بانک مرکزي درباره سياست‌هاي ارزي سال 98 اين بانک در برابر صادرکنندگان، افزود: در اين بخشنامه پيش‌بيني شده که پتروشيمي‌ها عمده، صادرکنندگان غيرنفتي هستند، بتوانند حداقل 60 درصد از ارز خود را در سامانه نيما عرضه کنند و مابقي نيز به خود آنها اختصاص يابد، چرا که خودشان به واردات تجهيزات احتياج دارند.
صادرکنندگان بايد حداقل 50 درصد صادرات خود را در سامانه نيما عرضه کنند
وي ادامه داد: همچنين در بخشنامه امروز بانک مرکزي تأکيد شده که مابقي صادرکنندگان براي اينکه تسهيلات بيشتري در اختيارشان قرار گيرد، بايد حداقل 50 درصد صادرات خود را در سامانه نيما عرضه کرده و مابقي آن را مي‌توانند به صورت اسکناس وارد کشور يا به صورت واردات در برابر صادرات توسط خود يا ديگران اختصاص دهند و دليل اصرار بانک مرکزي براي عرضه اين ارز در سامانه نيما به اين دليل بوده که اين سامانه منبع تأمين کالاهاي اوليه و اساسي کشور، مواد اوليه کارخانه‌ها، مواد واسطه‌اي و کالاهاي ضروري است.
همتي با اشاره به اينکه به دليل اعمال تحريم‌ها، هزينه‌ معاملاتي و تخفيفاتي برخي صادرکنندگان در خارج از کشور افزايش يافته است، تأکيد کرد: بر اين اساس مصوب شده که هر صادرکننده بر مبناي پايه صادراتي گمرک، 80 درصد ارز را به کشور بازگرداند و 20 درصد مابقي از آن کم مي‌شود که اميدوارم با اين حرکت سال جاري نسبت به سال گذشته شرايط بهتري تجربه شود.
ارز 40 و 50 هزار توماني در ايران رويايي بيش نبود
رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه در حال حاضر کشور قله مقاومت را رد کرده و شرايط خوبي را سپري مي‌کند، افزود: تلاش دشمنان شکست خورده اما هنوز فشارها ادامه دارد، البته اين فشارها نمي‌تواند تأثيري در کشور داشته باشد، چرا که دشمنان زماني از ارز 40 و 50 هزار توماني سخن مي‌گفتند، اما اين اظهارات رويايي بيش نبود و طي ماه‌هاي آينده ثبات بيشتري در کشور حاکم شده و آينده خوبي در انتظار اقتصاد ايران است.
وي با اشاره به اينکه اقشار متوسط رو به پايين جامعه تحت فشار هستند، ادامه داد: تمام تلاش دولت اين بوده که فشار تورمي به اين اقشار را کاهش دهد و در اين راستا دنبال راهکارهايي بوده تا از ميزان اين فشارها کاسته شود.
بسياري از نوسانات بازار ارز سياسي است
همتي با تأکيد بر اينکه بسياري از نوسانات بازار ارز سياسي است، تصريح کرد: مردم نبايد وارد اين بازار شوند چرا که ممکن است متضرر شوند. ظرف اين دو هفته قيمت ارز حدود دو هزار تومان کاهش يافته است، بنابراين توصيه مي‌شود مردم با توجه به متغيرهاي سياسي تأثيرگذار در بازار ارز وارد آن نشوند.
ذخاير کافي ارزي در کشور وجود دارد
وي افزود:ذخاير کافي ارزي در کشور وجود دارد و بانک مرکزي هر زماني اراده کند وارد بازار مي‌شود، کما اينکه گاهي وارد اين بازار شده و نتيجه را تغيير داده است.
حدود 6 ميليارد دلار ارز در دو ماه ابتدايي سال جاري براي کالاها تأمين شده است
همتي با بيان اينکه حدود 6 ميليارد دلار ارز در دو ماه ابتدايي سال جاري براي کالاها تأمين شده است، افزود: حدود 3 ميليارد دلار از اين ارز به کالاهاي اساسي و دارو اختصاص يافته که اين کالاها اعم از برنج، روغن، نهاده‌هاي دامي، دارو و تجهيزات پزشکي بوده و بانک مرکزي پول آن را پرداخت کرده است.
رئيس کل بانک مرکزي،گفت: بانک مرکزي اين توان را دارد که ظرف دو ماه 6 ميليارد دلار ارز تأمين کند و اگر صادرکنندگان در اين بخش به دولت کمک کنند مي‌توانيم با سرعت بيشتري دوران تحريم‌ها را پشت سر بگذاريم.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۸۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه (۵ اردیبهشت ماه) با حضور دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور،  محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی،  سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن،  حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد، بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را  به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت‌وگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست، گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

شایان ذکر است؛ در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست