Web Analytics Made Easy - Statcounter

نازنین افتخار؛ پول نیوز  - آمریکا پس از بیرون آمدن از برجام تحریم های پی در پی خود را علیه ایران اعلام کرد. در پی همین اقدام نیز،10 روز پیش، تحریم جدیدی برای صنایع ایران تعیین کرد. تحریم صنعت فلزات از طرف آمریکا، پس از ضرب العجل 60 روزه ایران به کشور های اروپایی مبنی بر اجرای تعهداتشان در برجام رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادرات فلزات یکی از مهمترین منبع و درآمد های غیر نفتی ایران است. بر این اساس گفتگویی با محمد آزاد، رئیس اتحادیه صنف آهن فروشان، ترتیب دادیم:

آقای آزاد؛ از اوضاع بازار آهن پس از تحریم ها برای ما بگویید.بازار آهن و فلزات ما، بر اساس تولیدات داخلی می چرخد و تحریم ها فقط روی صادرات ما اثر خواهد داشت لذا مشکل زیادی از نظر تولید برای ما پیش نخواهد آمد. تولید انجام خواهد شد و فقط از میزان صادرات کاسته خواهد شد.
 به ما بگویید این تحریم ها چه تاثیری بر صادرات ایران در بخش آهن خواهد داشت؟آهن و فلزات ما تولید داخل است و تحریم ها فقط روی صادرات ما اثر خواهد داشت. یکی از اساسی ترین مشکلات پیش روی ما، مشکلات بانکی است که تحریم ها به ما اجازه ی نقل و انتقال صحیح پول را نمی دهند یا برای مسافت های راه دور که باید از طریق کشتی های حمل شود، این مشکل سد راهشان است. همچنین اینکه با توجه به این وضعیت، صادرات باید حساب شده باشد چون ما در این شرایط فقط می توانیم محصولات را به کشور های همسایه صادر کنیم و برای صادرات راه دور نیز باید از کشتی های ایرانی  تحت بیمه های ایرانی استفاده کنیم تا فرآیند صادرات عملی شود وگرنه در این تحریم ها آسیب می بینیم زیرا سایر کشور ها جانب زور را خواهند گرفت.
با توجه به عرض شما، ما با مازاد تولید رو به رو خواهیم شد، به ما بگویید بازار چه وضعیتی را در این شرایط طی خواهد کرد؟مازاد تولید تنها زمانی بر ما اثرگذار است که نتوانیم کالا های خود را صادر کنیم. تولیدکنندگان ما یا باید از حجم تولید بکاهند یا هر چه تولید می کنند را دپو کنند. البته امسال با توجه به حوادث غیر مترقبه احتمال می دهیم بیشتر تولیدات، صرف مصارف داخلی شود. به طور مثال در پی سیل سهمگین فروردین ماه، چند استان خسارات زیادی در حوزه ی مسکن دیده اند که باید اقدامات لازم جهت بازسازی این خانه ها انجام شود. همچنین بسیاری از شهر های کشور نیز بافت فرسوده ای دارند که در مقابل سیل و زلزله مقاوم نیستند. از دولت انتظار می رود که کمک های لازم را در راستای مقاوم سازی مساکن تخریب شده در سال جاری، انجام دهد و همچنین وزارت مسکن برنامه ای برای نوسازی بافت فرسوده ی شهر ها داشته باشد. بر همین اساس، پیش بینی می شود بیشتر تولیدات امسال صرف مصارف داخلی شود و میزان مصرف داخلی افزایش یابد در نتیجه مشکل زیادی برای تولیدکنندگان ما پیش نخواهد آمد.
تولیدکنندگان ادعا دارند موانع داخلی بیشتر از تحریم های خارجی به صنعت فلزات ضربه زده است، به ما بگویید چه موانع داخلی بر سر راه شما وجود دارد؟ موانع داخلی که تولیدکنندگان به آن اشاره می کنند یکی مشکلات بانکی  از جمله گرفتن تسهیلات بانکی است. زیرا متاسفانه بانک ها به راحتی این تسهیلات را در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی دهند و این برخلاف شعاری است که دولت برا کمک به تولیدات داخلی می دهد. تولیدکنندگان کمک بلاعوض از دولت نمی خواهند بلکه خواستار فعال شدن سیستم بانکی در این  زمینه هستند. سیستم های بانکی باید آمادگی خود را برای ارائه تسهیلات بانکی به بخش تولید اعلام کنند و قید ارائه ی این تسهیلات، سند تولید باشد و در عوض کارمزد ها را نیز کمی کاهش دهند که تولیدکنندگان ما با میل و رغبت بیشتری سراغ بانک ها بروند و بتوانند فعالیت کنند. اگر اینکار درست انجام شود معضل بیکاری نیز تا حدودی رفع خواهد شد زیرا افزایش تولید درواقع کمکی است که به شکل غیرمستقیم از سوی تولیدکنندگان به دولت می شود. همچنین تسهیل این فرآیند می تواند از هزینه های دولت نیز بکاهد. ما اگر بتوانیم امنیت شغلی نیرو های مشغول به کار را تامین کنیم، کمک شایانی به دولت خواهد شد. پس دولت و بانک مرکزی باید تمام هت خود را به کار گیرند تا تسهیلات لازم به تولیدکنندگان ارائه شود. زیرا در صورت عدم ارائه ی تسهیلات بانکی، تولیدکنندگان اسیر پیچ و خم پیش فروش محصولات خود از طریق بازار های نامطمئن خواهد شد.
در وضعیت تحریم چه بر سر قیمت های آهن خواهد آمد و نحوه ی قیمت گذاری آن خواهد آمد؟قیمت های آهن رشد پیدا نخواهند کرد اما کاهش هم نخواهند داشت. آهن یک کالای بین المللی است و مبنای قیمت گذاری آن نیز بین المللی است. قیمت های بین المللی بر مبنای پایه ی قیمت فروش در بورس محاسبه می شوند و معمولاً مبنای محاسبه ی آن ها، پایه ی قیمت فروش در بورس است و بر همان اساس بازار نیز تنظیم می شود. اما از آنجایی که ما منابع لازم و اولیه را برای تولید آهن داریم و این کالا تماماً در داخل تولید می شود، قیمت های فعلی بازار جهانی برای ما گران است و این گرانی به این خاطر است که کالا را به قیمت تمام شده جهانی می فروشیم در صورتی که شرایط بازار آهن در ایران طوری است که اگر این کالا به قیمت تمام شده در بازار داخلی به فروش می رسید، بسیار ارزان تر از قیمت های فعلی می بود. این مابه تفاوت قیمت به نفع تولیدکننده است زیرا هرچه تولیدکنندگان بیشتر تقویت شوند بیشتر به نفع کشور خواهد بود و تولیدات افزایش خواهند یافت و کارخانجات تولیدی نیز بیشتر توسعه خواهند یافت.
گرانی آهن چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت؟در حال حاضر نابه سامانی های بازار مسکن بیشتر متاثر از جو روانی است. سال گذشته با پایین آمدن ارزش پول ملی و افزایش قیمت سکه و ارز خارجی، سبب  شد مردم به سمت سرمایه گذاری در بازار مسکن متمایل شوند. همچنین شرایط نامساعد بازار های مالی مثل سهام و بی اعتمادی به بانک ها از دیگر علل هجوم به بازار مسکن بود. همین هجمه ی بدون نیاز بعضی از افراد که با قصد تبدیل سرمایه ی خود به مسکن وارد این بازار شده بودند، مجموعاً  سبب گرانی مسکن شدند و همچنین افزایش قیمت رقابتی مساکن در این بازار را از دلایل دیگر نا به سامانی ها میتوان دانست. این قیمت های فعلی، قیمت واقعی مسکن نیست و در حال حاضر قیمت های مسکن بیشتر به خاطر قیمت زمین است. مصالح ساختمان نیز حتی اگر گران شود، تنها بین 20 تا 30 درصد تعیین کننده ی قیمت مسکن است زیرا در ساخت ساختمان، مصالح تنها بخش کوچکی از آن هستند و اصل قیمت بر اساس زمین معین می شود. وقتی بازار مسکن بیش از اندازه به جریان بیفتد، به دلیل محدودیت تعداد زمین ها و رقابتی بودن این بازار، قیمت ها با رشد بی سابقه ای همراه شده اند.
پیش از این مالیات های سنگینی برای بازار شما تعیین می کردند؛ اوضاع مالیات ها در کار شما پس از تحریم ها چگونه است؟ آیا هنوز روال قبل حاکم است؟مالیات روش خاص خودش را دارد که براساس  بودجه ای که از سوی مجلس تعیین می شود، سالانه مالیات ها را دریافت می کنند. تعیین نرخ مالیات ها با نرخ تورم و وضعیت کسب و کار مردم همخوانی ندارد و بدون توجه به مدارک و دفاتر ارائه شده توسط اصناف و تجار، معین می شود. بلکه براساس میزان صادرات نفت کشور، میزان درآمد دولت و هزینه های آن تعیین می گردد. این نوع نگاه به مالیات تنها برای متعادل کردن بودجه است. سازمان امور مالیاتی پس از مشخص شدن نرخ مالیات، برای وصول آن به سمت اصناف، مشاغل، تجار و کارخانجات و شرکت ها می رود. وصول این نوع مالیات خود عامل اصلی نارضایتی ها است. در حالی که اگر تعیین نرخ مالیات ها براساس عدالت باشد و از فعالین خواسته شود بر اساس مدارک خرید و فروشی که در دست دارند مالیات پرداخت کنند، همه راضی خواهند بود. 


منبع: پول نیوز

کلیدواژه: محمد آزاد تسهیلات بانکی صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۸۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق کاهش معطلی دریافت کد رهگیری برای مستاجران با سامانه خودنویس

 راه اندازی سامانه خود نویس خود یکی از مهم ترین برنامه ها برای بهبود و تقویت بازار اجاره مسکن به شمار می رود چراکه راه اندازی این سامانه خود باعث شده است که دست بخش زیادی از دلالان و سوداگران در این بازار کوتاه شود و ما شاهد آن هستیم که نرخ های اجاره هم در این بازار روند رو به کاهشی پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، راه اندازی سامانه خودنویس یکی از مهم ترین اقدامات دولت به شمار می رود که توانسته است تا حدودی زمینه را برای ایجاد آرامش در بازار اجاره مسکن فراهم کند و از سوی دیگر با ورود این سامانه و طراحی آن زمینه برای همکاری بیشتر مردم و استفاده از ظرفیت های مردمی در این بازار بسیار گسترده تر شده است.

ایلاتی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های مردمی همزمان با راه اندازی سامانه خودنویس توانسته است بسیار بیشتر از گذشته باشد گفت: راه اندازی سامانه خودنویس علاوه بر صرفه جویی هزینه ها برای متقاضیان باعث شده است که گرفتن کد رهگیری برای مستاجران جهت دریافت تسهیلات بسیار کاهش یابد و این اقدام خود می تواند گام بزرگی در حذف مشکلات و موانع دریافت تسهیلات برای متقاضیان باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • بساط دلالی و سوداگری از طریق سامانه خودنویس جمع آوری می‌شود
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت +جدول
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی
  • تحقق کاهش معطلی دریافت کد رهگیری برای مستاجران با سامانه خودنویس
  • قیمت نجومی کاکائو؛ شکلات از دسترس خارج شد!