Web Analytics Made Easy - Statcounter

جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره سریال‌های مناسبتی ماه رمضان اظهار کرد: ماه مبارک رمضان یکی از ایام مهم و تاثیرگذاری است که می‌تواند ارتباط انسانی و معنوی را میان مردم گسترش دهد. این مناسبت مذهبی که باید مورد توجه خاص دستگاه‌های فرهنگی و هنری به‌ویژه صداوسیما و سینما قرار بگیرد چند سالی است به دلیل بی‌توجهی و ناکارآمدی مدیران آن مورد غفلت قرارگرفته است، درصورتی‌که در سال‌های نه‌چندان دور، تلویزیون با تولید چندین برنامه و مجموعه درجه یک، فاخر و منطبق با مضامین معنوی رمضانی و همچنین بهره‌گیری از هنرمندان حرفه‌ای و استفاده از مضامین طنزگونه از مخاطبان تلویزیون به‌ویژه مردم روزه‌دار استقبال می‌کرد، ولیکن در چند سال اخیر اغلب تولیدات رمضانی افسون بر این‌که ارتباط موضوعی با مؤلفه‌های رمضانی ندارند که از طنز و شوخی هم بی‌بهره‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از مهم‌ترین بی‌راهه‌های تلویزیون، گم کردن خط ارتباط فرهنگی با جامعه و مناسبت‌هاست به‌گونه‌ای که تشخیص و اجرای ایام شادی و عزا در برنامه‌های تلویزیون چندان قابل‌تشخیص نیست. در واقع به دلیل کارناشناسی و مدیران سیما میان این دو (شادی و عزا) خلط مبحث شده است، درحالی‌که به‌عنوان نمونه ماه رمضان ماه انسان‌سازی و کوشش برای تکامل معنوی انسان‌ها است، اما در تلویزیون به‌جای تولید برنامه‌ها و سریال‌های همسو با این مضمون به علت فراوانی برنامه‌های تلخ و غم‌افزا سیما تبدیل به ماتم‌سرا یا کلبه احزان شده است. به عبارتی این سازمان از نیاز‌های واقعی و مهم مردم ازجمله امید و شادی غافل است.
این کارشناس رسانه ادامه داد: امسال هم تلویزیون با سه اثر جدید وارد ماه رمضان شده است، آثاری که دست بر قضا چند ویژگی مثبت و منفی مشترک دارند. کارگردانی حرفه‌ای، بازی‌های خوب، آوای خوش تیتراژ و ساختار هنری مقبول از امتیازات آن‌ها و دوری از مضامین رمضانی و طنز، نکات منفی مشترک آن‌هاست. با این همه هر سه سریال، توانسته‌اند مخاطبانی داشته باشند.
«برادر جان» کیفیتش را از فیلمنامه وام می‌گیرد
آذین درباره «برادر جان» چنین گفت: مجموعه قوی و خوش‌ساخت «برادر جان» را محمدرضا آهنج ساخته است. وی به‌خوبی توانسته فیلم‌نامه سعید نعمت‌الله را به تصویر کشد. در واقع زنده نمایی کاراکتر‌های کاغذی فیلم‌نامه گزینش بازیگران حرفه‌ای، هدایت درست بازیگران، بسترسازی مناسب داستانی، حوادث زندگی آدم‌های مختلف و بهره‌گیری از قاب‌بندی‌های نمایشی درست، توانسته است برادر جان را در صدر زنجیره‌های دیدنی رمضان امسال بنشاند. بااین‌حال فیلم‌نامه سعید نعمت‌الله با آن‌که رویکرد اخلاقگرایانه دارد، اما چیز تازه‌ای جدا از تکرار اندیشه‌ها و سلایق او و تعلقاتش به سینمای کیمیایی و موضوع‌های رفاقت و رقابت، لوطی‌گری و نالوطی‌گری ندارد.
وی ادامه داد: تمام موضوعات اخلاقی و معنای جاری در قصه‌های برادر جان، تحت شعاع مسئله عشق و انتقام و دوستی و رفاقت قرارگرفته است. از همین رو سوژه‌ای مانند حق‌الناس و پایبندی به عهد و وفا در اندازه مناسب خود پردازش نشده است که این از نکات ضعف پرداخت محتوای فیلم‌نامه این کار است. در ضمن یکی از خط قرمز‌هایی که برادر جان کوشیده است از کنار آن بااحتیاط عبور کند، گذر مضمونی و محتوایی از حاشیه و بطن تمایلات فیلم فارسی گونه، شخصیت‌ها و دیالوگ‌های لمپنیسم است. درواقع با رنگ شدن موضوعات اخلاقی و انسانی، سازندگان برادر جان توانسته‌اند سریال خوب خود را از غلتیدن به دامان فیلم فارسی و تبدیل شد به مروج بی‌فرهنگی و لمپنیسم نجات دهند. از همین روست که برادر جان موفق شده با عبور سلامت از میان خط قرمز‌های مورد شماتت فرهنگی جامعه به‌سلامت عبور کند و با نزدیک کردن مضامین خود به سلیقه مردم و تصویر برخی از واقعیت‌های دور و نزدیک، زندگی و گذشتن از کوچه و خیابان‌های فرهنگ و ادبیات مردمی به مردم و زبان اجتماعی و سنتی مردم به‌ویژه نسل‌های باقی‌مانده از گذشته نزدیک شود به همین دلایل است، چون با زبان مردم آشنای گوشه و کنار جامعه قصه‌های خود را بازگو می‌کند، پس مخاطب انبوه دارد.
«دلدار» تکرار گذشته‌ها
آذین درباره «دلدار» هم گفت: دومین کار نمایشی تلویزیون در ماه رمضان امسال را برادران محمودی ساخته‌اند. «دلدار» نام ساخته این دو بردار افغان است. دلدار هم مانند «سایه‌بان» ساخته پیشین برادران محمودی بر محور موضوعات کار و تولید، کارگر و کارفرما و موضوع‌های مثلث‌های عشقی نوشته و به تصویر درآمدهاست. از این منظر به رقم کارگردانی جمع‌وجور بازی‌های پذیرفتنی، در حد و اندازه بازیگران جدید و تازه‌کار آن، دلدار بجز تکرار همان مضامین سایه‌بان چیز تازه‌ای برای مخاطب ندارد در واقع تماشاگر به‌گونه‌ای همان آدم‌ها همان، موضوعات و در‌گیری‌ها و مناسبات مطرح‌شده در سایه‌بان را در دلدار هم می‌بینند. در هر حال این مجموعه در رتبه استقبال از سریال‌های رمضانی پس از برادر جان قرار می‌گیرد.
«از یاد‌ها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان معجونی از سریال‌های کلاه پهلوی، در چشم باد و شهرزاد است که عمدتاً با همان نوع فضاها، تیپ‌ها، رابطه‌ها و داستانک‌ها کوشیده است، مخاطب را با خود همراه کرده و جذب داستان‌هایش کند. از یاد‌ها رفته که می‌خواهد یک اثر تاریخی اجتماعی و عاشقانه باشد علاوه بر این‌که در ترسیم و تصویر واقعیت‌های تاریخی و اجتماعی امروز موفق نیست که تاریخ و جامعه تنها بهانه برای بازگویی یک رخداد عاشقانه که به شیوه مرسوم و نخ‌نما شده مثلث عشقی منجمد ارائه‌شده است. در واقع از یاد‌ها رفته هرچند ازنظر کارگردانی ساختار نامطلوب ندارد و کارگردان آن توانسته است از برخی بازیگرانش، حتی نابازیگران خود، بازی‌های به نسبت پذیرفتنی بگیرد، ولی مشکل همان تقلید و کپی‌برداری از سریال‌های مورد اشاره به‌ویژه شهرزاد است به همین دلایل است که مخاطب آن آثار، شهرزاد را دیده است از یاد‌ها رفته برایش چندان تازگی ندارد و گاه با تمسخر به آن می‌نگرد، البته دورترین این کار مجموعه‌ای است که از منظر موضوع، ارتباطی با سوژه‌های مختص و مناسبتی ماه رمضان ندارد، از یاد‌ها رفته است.
گفت‌وگو از داود کنشلو
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۸۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه سه پس از «هفت سر اژدها» به مخاطبانش «بدل» می‌زند

به گزارش جام جم آنلاین، علی مشهدی کارگردان و نویسنده سریال «بدل» در گفتگو با خبرنگار فارس درباره زمان پخش این سریال گفت: «بدل» در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است و ۱۰۰ درصد بعد از «هفت سر اژدها» به روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت.
لازم به ذکر است در «بدل» بازیگرانی همچون بازیگرانی همچون شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری، ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق، فرزانه سهیلی، ابوالفضل رجبی و پریسا مقتدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
این سریال به کارگردانی و نویسندگی علی مشهدی (علی مسعودی) و به تهیه کنندگی رضا نصیرپور که محصول سیما فیلم است، در فضایی طنز به تحول انسان پرداخته است.
علی مشهدی کارگردانی سریال‌های «آخرخط» و «نوروز رنگی» را در کارنامه دارد و همچنین نویسندگی سریال‌های کوچه اقاقیا، سه دونگ سه دونگ، ساعت خوش و سه در چهار را بر عهده داشته است.

دیگر خبرها

  • سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید
  • تقدیر از عوامل برنامه‌های قرآنی ماه رمضان
  • عکس | بازیگران نون خ در اتاق گریم
  • بازیگران نون خ در اتاق گریم | عکس
  • شبکه سه پس از «هفت سر اژدها» به مخاطبانش «بدل» می‌زند
  • واکنش جالب مردم به معمای گزارشگر تلویزیون ؛ آن چیست که سبز است ... + فیلم
  • پشت صحنه «نون خ ۵» در دو قسمت روی آنتن می‌رود
  • در پشت صحنه «نون خ ۵» چه می‌گذرد؟
  • سریال‌های طنز همیشه حساسیت‌ برانگیز هستند/ ادامه «نون خ»؟ هنوز معلوم نیست
  • اولین بوسه زن و شوهری در سریال ایرانی ؛ ساترا سانسور نکرد (فیلم)