ماجرای عنایتهای مکرر امیرالمومنین(ع) به صاحب «الغدیر»
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۳۹۲۲۴
رییس بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه گفت: تالیف کتاب گرانقدر «الغدیر» الهامی از سوی صاحب ولایت و القایی از آن مرکز نور و معنویت بود و همان پشتوانهای قوی برای علامه امینی شد تا از هیچ تلاشی مضایقه نکند.
به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، آیین بزرگداشت «علامه عبدالحسین امینی» صاحب اثر گرانسنگ «الغدیر» عصر روز گذشته (دوشنبه، ۳۰ اردیبهشت) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر اساس این گزارش، حجت الاسلام «احمد امینی»، فرزند علامه امینی در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: بزرگداشت یک نفر به معنای حرکت کردن در همان جهت اهداف و برنامههای وی است که امیدواریم راه علامه ادامه پیدا کند و از تمام دست اندرکاران این مراسم نیز قدردانی می کنم.
همچنین، حجت الاسلام «سید محسن دین پرور» فرزند آیتالله «سیدجمال الدین دینپرور»، رئیس بنیاد نهج البلاغه نیز در این مراسم به قرائت متن دست نویسی از پدرش درباره علامه امینی پرداخت که در بخشی از آن آمده بود:
«توفیق بزرگی برای صاحب این قلم دست داد تا که دو جلسه تقریباً سه ساعته در خدمت علامه امینی بودم. علامه در طی این مدت راز دل بگشاد و از سینه سوخته و قلب پرالتهابش در بیان آنچه بدان عشق می ورزید و زندگی شریفش را در آن صرف کرد، نکات مهم و برجسته ای ابراز داشت.
آغاز سخن از اینجا بود که از ایشان پرسیدم چه شد که جنابعالی به فکر تالیف کتاب نفیس الغدیر افتادید و از بین موضوعات متنوع و متعدد این موضوع را انتخاب کردید؟ ایشان در جواب فرمود: روزی به حرم حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام مشرف شدم و در کنار ضریح عرض کردم من سال ها است که در خدمت شما و در حوزه علمیه نجف اشرف درس خواندن و درس دادم ولی درخواست دارم که کاری را به من واگذار فرمایید تا انجام دهم.
خواسته پرمعنی و پرانگیزه بود، یعنی آن همه تلاش علمی در حوزه علم و فقاهت و دیگر علوم اسلامی، ایشان را قانع نکرده بود و روح پل التهاب و استعداد وافر و دانش گرانبهایی که به دست آورده بود باید در آوردگاهی عظیم به کار گرفته شود که ثمره آن در سطوح گسترده منتشر و مورد استفاده قرار گرفته و خلا مهمی را پر نماید. در هر صورت ایشان فرمود پس از خروج از حرم مطهر علوی این فکر در ذهن درخشید که درباره واقعه تاریخی غدیر خم و فرهنگ برخاسته از آن که رشته امامت و ولایت است، وارد شوم و این واقعیت اساسی و مظلوم را به گوش جهانیان برسانم.
در واقع میتوان گفت تالیف کتاب گرانقدر الغدیر الهامی از سوی صاحب ولایت و القایی از آن مرکز نور و معنویت بود و همان پشتوانه ای قوی برای علامه امینی شد که از هیچ تلاشی مضایقه نکند.
وی اولین عنایت علوی را اینگونه شرح دادند: جلد نخست الغدیر که چاپ شد طبق موازین دولت عراق باید هفت اداره نظر خود را درباره آن می دادند تا مجوز نشر صادر گردد کتاب که به آن ادارات داده شد مورد تصویب قرار نگرفت و طی نامهای که برای من ارسال شد با صراحت بیان کرده بودند که مجوز و حق نشر این کتاب را ندارید. این نامه روی میز نبود و من در فکر چاره بودم، بعد از مدتی مجدداً نامه را خواندم و متوجه شدم تغییری در متن نامه تایپ شده حاصل گشته، بدون آنکه کسی در آن دست برده باشد. آن هم دقیقا همان تغییر مهم و اساسی بود که نشر کتاب را ممنوع کرده بود. بعد از دقت زیاد متوجه شدم گویا حشره ای روی آن حرف، نقطه ای ایجاد کرده بود و عیناً مطابق حروف دیگر نامه است که درست معنا را ۱۸۰ درجه عوض کرده و مفهوم تغییر نامه، مجوز کتاب بود. ایشان فرمود من خوشحال شدم و دستور انتشار کتاب را دادم. بلافاصله پس از انتشار جلد اول الغدیر ادارات مربوطه به جنب و جوش افتاده و مرا احضار کردند، من هم نامه را بردم و ارائه کردم و گفتم خود شما این مجوز را داده اید آنها با کمال تعجب دیدند که نامه اصالت دارد و دستکاری نشده و سرانجام مجبور شدند، بپذیرند که خودشان مجوز نشر را صادر کردند.
نکته دیده دیگری که از آن دیدار در خاطرم است که ایشان می فرمود: احادیث و منابعی را که مورد استفاده قرار می دادیم از نظر تاریخی مربوط به سال ها پس از پیامبر اکرم (ص) بود و این فاصله زمانی بود که میتوانست مورد اشکال قرار گیرد مثلا ما احادیث و تواریخ را از کتاب موطأ مالک نقل میکردیم و ایشان تا پیامبر (ص) صد سال فاصله بود و در واقع واسطهها حذف شده بود. بنابراین لازم بود در این باره تحقیق و بررسی دقیق انجام شود ما در این زمینه شروع به کار کرده و به کتابخانههای ایران، عراق، مصر و سوریه و برخی کشورهای دیگر مراجعه و کتابهای آنها را تفحص کرد ولی هیچ اثری از مدارک مورد نظر نیافتیم. یک بار که به سوریه رفته بودیم پس از جستجوی بسیار، کتابخانهای را پیدا کردم که متعلق به نواصب بود و کتاب دارش پیرمردی ناصبی خشن و بد اخلاق بود، که روزها به کتابخانه آمده و در را باز میکرد و پس از یک ساعت در کتابخانه را میبست و میرفت. هنگامی که وارد این کتابخانه شدم و کتابها را بررسی کردم متوجه شدم که همه منابع مربوط به تحقیق ما برای جبران آن خلا مذکور در اینجا جمع است گویا دستی ۷۰۰ ،۸۰۰ سال پیش برای اینکه شیعه را در ضیق خناق قرار دهد آن منابع را اینجا حبس کرده و طوری برنامه ریزی کرده بود که از دسترس خارج شود.
در هر صورت موقعی که مشغول مطالعه بودم پیرمرد کتابدار گفت میخواهم در را ببندم من که تازه به این همه مدارک ارزشمند و حیاتی دست پیدا کرده بودم نمیتوانستم آنها را رها کرده و کتابخانه را به این زودی ترک کنم، اصرار کردم موافقت نکرد و در نهایت گفت تنها یک راه وجود دارد و آن اینکه شما بمانید و من در را قفل کنم و بروم، شما تا فردا که من مجدد می آیم در این جا بمانید و مطالعه کنید، من هم پذیرفتم و روزها و شبهایی را اینچنین در آن کتابخانه گذراندم تا از همه موانع منابع یکصدهزار فیش و یادداشت برداشتم.
مطلب آخر اینکه ایشان در طی تحقیقات خود به نام کتابی می رسد که یکی از منابع الغدیر محسوب می شد و می بایست نسخه آن را یافته و از آن بهره ببرد ولی مراجعه مکرر به کتابخانههای عمومی و خصوصی نواحی مختلف گره ای باز نمیکند و ایشان از پیدا کردن آن کتاب ناامید میشود. ایشان میگوید یک بار در تشرف به حرم علوی از حضرت(ع) استمداد کرده و یاری طلبیدم، هنگامی که از صحن مطهر بیرون می آمدم دیدم دستفروشی در کنار خیابان اجناسی را در معرض فروش قرار داده است از جمله کتابی هم در آن بساط بود. آن را برداشتم و نگاه کردم دیدم همان گمشده من است.
پایان پیام/376منبع: شبستان
کلیدواژه: ماه رمضان مجلس خبرگزاری شبستان مسجد خراسان جنوبي کانون های مساجد روزنامه نمایشگاه قرآن بیرجند موزه کتاب الغدیر علامه امینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۳۹۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای ورود پارک علوم و فناوری به فیلمنامهنویسی
نشست هماندیشی فیلمنامه نویسی و هماهنگی برگزاری رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی با حضور رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، مدیران این رویداد و جمعی از مدیران، فیلمنامهنویسان و کارگردانهای مطرح کشور برگزار شد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدحسین ایمانیخوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، مهدی سجادهچی رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینما، پوران درخشنده نویسنده و کارگردان، محمود اربابی نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه، هومان فاضل عضو هیات مدیره کانون فیلمنامهنویسان، مهدی احمدی فیلمنامهنویس و تهیهکننده، حجتالاسلام حسین رحیمزاده عضو شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش و همچنین مدیران بخشهای مختلف در این نشست حضور داشتند و در مورد مسائل مختلف فیلمنامه نویسی در سینمای ایران و فرایند برگزاری این رویداد سینمایی، هماندیشی کردند.
رئیس پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی با تشریح نحوه شکلگیری این پارک و ضرورت و اهمیتِ اقتصادِ فرهنگ، گفت: رشتههای علوم انسانی و هنر ظرفیت بسیار بالایی در کمک به تمدن سازی و توسعه اقتصاد فرهنگ در کشور دارند، اما کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. خوشبختانه امروز پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی به محل رجوع دستگاههای مرتبط و صنوف مختلف تبدیل شده ست.
ایمانی خوشخو با اشاره به نقش و اهمیت ایده و فیلمنامه در صنعت سینما، گفت: رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی با شناسایی استعدادهای جدید و جوان و پرورش ایدهها تا رسیدن به فیلمنامه، به دنبال کمک به هنر - صنعت سینما است و انشاءالله این رویداد تا رسیدن به اهداف خود تداوم خواهد یافت.
مصوبات شورای هنر از زبان ایمانیخوشخو/سند سینما زودتر میرسددر ادامه نشست محمود اربابی گفت: رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی کار مهم و مبارکی است و در صورتی موفق خواهد شد که بتواند مراکزی همچون سازمان سینمایی، رسانه ملی، حوزه هنری و سرمایه گذاران بخش خصوصی را پای کار بیاورد تا آثار برگزیده این رویداد به تولید برسند و یا حداقل طرحهای برگزیده توسط آنها خریداری شود.
در ادامه این نشست پوران درخشنده نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به سوابق و اعتبار جهاد دانشگاهی، این سوابق را پشتیبان رویداد فیلمنامه نویسی قلمداد کرد و آنرا دلگرمکننده خواند و تأکید کرد: تجربههای قبلی در مورد جشنوارههای فیلمنامهنویسی نشان میدهد همیشه در مرحله تولید آثار برتر، سرمایهگذاران حضور نداشته اند و کار به نتیجه نرسیده است.
وی ابراز امیدواری کرد با وجود روحیه پیگیری و جدیتی که در مدیران جهاد دانشگاهی وجود دارد این رویداد بتواند مدیران سینمایی، سازمانها، افراد سرمایه گذار و صاحبان آثار برگزیده را کنار هم جمع کند تا آثار برگزیده به تولید برسند.
این فیلمساز مطرح کشور با اشاره به نگاه حاکم بر رسانه ملی، افزود: متاسفانه پژوهش و فیلمنامه ارزش چندانی در تلویزیون ندارد و این رسانه ملی تعامل و همکاری مطلوبی با سینما گران ندارد. امیدوارم پارک فناوریهای نرم بتواند مشارکت مدیران سینما و سایر سرمایه گذاران را جلب کند.
مهدی سجادهچی در ادامه این نشست سخن گفت. رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینما با اشاره به تجربههای ناموفق قبلی در زمینه رویدادهای فیلمنامه نویسی، گفت: صرف وجود ایده لزوماً کافی نیست و ما باید همیشه به یک داستان قانعکننده و جذاب هم برسیم.
وی حلقه مفقوده این رویدادها را حضور و مشارکت جدی سرمایهگذارانی مثل فارابی، سازمان سینمایی، اوج و حوزه هنری و همچنین سرمایهگذاران حقیقی و بخش خصوص دانست و گفت: امروز دیگر ماموریتها و رویکردهای این سازمانها شفاف و مشخص است و این دستگاهها می توانند درست در راستا و چارچوب ماموریتشان بیایند و آثار برگزیده ای که با آنها همسو و هماهنگ است را تولید کرده و یا مورد حمایت قرار دهند.
در ادامه نشست مهدی احمدی فیلمنامهنویس و تهیهکننده سینما رویداد فیلمنامه نویسی را مهم خواند و گفت: چنین رویدادهایی میتوانند سینمای ایران را نجات بدهند به شرط اینکه سرمایهگذاران دولتی و خصوصی همراه آن باشند.
در ادامه هومان فاضل عضو هیئت مدیره کانون فیلمنامه نویسان سینما موفقیت رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی را مستلزم دائمی شدن دبیرخانه و تداوم آن دانست و گفت: اگر مخاطبان ببینند دورههای قبلی، به ثمر رسیده و آثاری به تولید رسیده، حتماً حضور و مشارکتشان روز به روز بیشتر خواهد شد.
حجتالاسلام حسین رحیمزاده نیز در این رویداد گفت این رویداد مسیر زایش، پرورش و گسترش ایدهها را هموار میکند و پیشنهاد داد: پارک فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی بازار ایده تا تولید را در سینما شکل دهد.
این کارشناس فرهنگی و سینمایی با اشاره به مشکلات جوانان و هنرمندان حاضر در صنعت سینما، گفت: اگر چنین رویدادهایی بتوانند به این قشر کمک کنند آثار و برکات زیادی برای سینمای ایران خواهد داشت.
در ابتدای این نشست نیز برزین ضرغامی مدیر برگزاری رویداد، سیدجلال چاوشیان دبیر هنری رویداد و بهزاد رشیدی مدیر روابط عمومی پارک علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی هر یک گزارشهایی در مورد فعالیتهای دبیرخانه و فرایند ارزیابی آثار و نحوه برگزاری آن ارائه کردند.
انتهای پیام/