Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@10:08:19 GMT

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تاسال1430

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۰۱۳۴

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران گفت: هرچند که تا سال ۱۴۳۰ جمعیت ایران با بیش از ۱۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال سن سالخورده می شود، اما ۶۳ درصد جمعیت فعال خواهیم داشت که باید برای آنها برنامه ریزی‌های لازم را داشته باشیم. ناطقان: محمد میرزایی در همایش علمی "جمعیت، باروری، زندگی پایدار" که روز گذشته (۳۰ اردیبهشت) به مناسبت روز ملی جمعیت برگزار شد، به نقش پیدایش کشاورزی در رشد جمعیت دنیا اشاره کرد و گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده در هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح تعداد کل جمعیت دنیا پنج تا ده میلیون نفر بود که این جمعیت پس از پیدایش کشاورزی و در دو هزار سال پیش به ۳۰۰ میلیون نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




وی بابیان اینکه رشد جمعیت دنیا تا زمان انقلاب صنعتی کُند بود، عنوان کرد: بعد از انقلاب صنعتی به واسطه پیدایش شهرها، شهرگرایی و شهرنشینی رشد فزاینده‌ای در جمعیت دنیا ایجاد کرد، به گونه‌ای که بین سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۸۵۰ جمعیت دنیا میلیاردی شد.

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران به رشد بالای جمعیت جهان در سده اخیر اشاره کرد و گفت: از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۱۰ بیشترین رشد جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه یافته و کمترین میزان رشد هم در کشورهای توسعه یافته و قاره اروپا بوده است.

وی بابیان اینکه ایران در سطح کلان از نظر جمعیتی وضعیت خوبی دارد، افزود: هرچند تعداد موالید در کشور ما کاهش داشته، اما هنوز سالی یک میلیون نفر به جمعیت ایران اضافه می‌شود.

میرزایی "باروری زیرسطح جانشینی" را تنها چالش کنونی جمعیت ایران دانست و افزود: برای رفع این مشکل باید با تسهیل ازدواج، توانمندسازی و فراهم کردن اشتغال برای جوانان گام برداریم.

وی درخصوص وضعیت آتی جمعیت ایران نیز گفت: به واسطه تعدیل باروری که در کشور درحال شکل گرفتن است، تا سال ۱۴۳۰ کشوری سالخورده می‌شویم و این یعنی بیش از ۱۵ درصد از جمعیت کشور بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بابیان اینکه در سال ۱۴۳۰ هرم جمعیتی ایران استوانه‌ای خواهد شد، اعلام کرد: البته در این سال ۶۳ درصد از جمعیت کشور را جمعیت فعالی تشکیل خواهد داد که باید برای آنها برنامه ریزی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: براین اساس صحبت‌هایی مبنی بر بحران جمعیتی و یا سونامی کاهش جمعیت در کشور که مطرح می‌شود، صحیح نیست. منبع: ایسنا برچسب ها: وضعیت جمعیتی ، ایران ، جمعیت فعال

منبع: ناطقان

کلیدواژه: وضعیت جمعیتی ایران جمعیت فعال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۰۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت قرمز و خطر وقوع سیلاب در ۹ استان

جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای، جزئیات حوادث و سوانح نوروزی سال ۱۴۰۳ را تشریح و با اشاره به امدادرسانی به ۱۸۵۱ متاثر از سیل و آبگرفتگی در ۹ استان، به شهروندان توصیه کرد تا از سفر و تردد‌های غیرضروری بین شهری در این استان‌ها پرهیز کنند.

به گزارش انتخاب، اطلاعیه ستاد نوروزی جمعیت هلال احمر به شرح زیر است:

۱. از روز گذشته ۵ فروردین تا ساعت ۱۱:۳۰ امروز ششم فروردین‌ماه، ۹ استان اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، لرستان، همدان و کهگیلویه و بویراحمد متاثر از سیل و آبگرفتگی بودند و امدادگران در ۳۱ عملیات مرتبط به ۱۸۵۱ نفر امدادرسانی و علاوه بر اسکان ۵۴ نفر، آبگرفتگی ۱۲۳ واحد مسکونی را تخلیه و ۱۵۱ خودرو را از آبگرفتگی و برف رهاسازی کردند.

۲. از مورخ ۲۴ اسفندماه لغایت صبح روز ششم فروردین ماه ۱۴۰۳، جمعیت هلال احمر با افزایش ۹۷.۵ درصدی پست‌های نوروزی به بیش از ۲ میلیون نفر خدمات امدادی، بهداشتی، درمانی، دارویی، بشردوستانه و آموزشی ارائه داده است.

۳. با توجه به شرایط جوی نامساعد در برخی مناطق کشور، هلال احمر از روز ۲۴ اسفند تا شب گذشته در مجموع، ۲۳۲ نفر از شهروندانی را که در معرض خطر حوادث جوی بودند به مناطق امن منتقل و برای ۱۵۰۶ نفر اسکان اضطراری فراهم کرده است.

۴. جمعیت هلال احمر از ابتدای طرح نوروزی ۹۰۴ عملیات جاده‌ای را پوشش امدادی داده که در این ماموریت‌ها ۱۸۹۰ نفر در محل درمان و ۷۴۵ مصدوم نیز به بیمارستان‌ها منتقل شدند. نیرو‌های نجاتگر هلال احمر همچنین در این مدت با به کارگیری تمامی ظرفیت ها، موفق به نجات جان ۱۵۱ حادثه دیده تصادفات جاده‌ای نیز شده‌اند. این تعداد در عملیات‌های فنی رهاسازی از خودرو‌های تصادفی نجات پیدا کردند.

۵. شهروندان با توجه به احتمال وقوع سیلاب از سفر و تردد‌های بین شهری به خصوص در مناطق غربی و شمالی کشور پرهیز و به توصیه‌های ایمنی توجه کنند.

۶. در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه و سوانح جوی سریعا با شماره ۱۱۲ تماس حاصل و موارد را به جمعیت هلال احمر اعلام کنید.

دیگر خبرها

  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • گیر و گور اقتصاد ایران چیست؟
  • نظم و فرهنگ رانندگی در شلوغ‌ترین کشور دنیا (فیلم)
  • رتبه سوم مازندران در سالمندی
  • «علم و فناوری» کلیدواژه مهم رهبری در سال ۱۴۰۲/ از پیشرفت‌های ایران در نانو و زیست فناوری تا حمایت از دانش‌بنیان‌ها
  • عباسی، استاد اقتصاد دانشگاه مریلند: فاصله اقتصاد ایران با ترکیه و عربستان در حال افزایش است/باید بتوانیم تورم را به زیر 20درصد برگردانیم// عبده تبریزی: ایران پتانسیل خروج از وضعیت فعلی را دارد/ در همین نظام هم کم تنش تر با هم زندگی می کردیم
  • مشکل اقتصاد ایران در ۱۴۰۲ چه بود و ۱۴۰۳ دولت چه باید کند؟
  • بیمارستان‌های غزه با وضعیت فاجعه‌باری روبه‌رو هستند
  • وضعیت قرمز و خطر وقوع سیلاب در ۹ استان
  • وضعیت قرمز و نارنجی جوی در ۹ استان