Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@05:07:21 GMT

طرح جامع پسماند گیلان مصوب شد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۰۳۳۰

طرح جامع پسماند گیلان مصوب شد

رشت - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از مصوب شدن طرح جامع پسماند استان خبر داد و گفت: در این طرح شش نقطه برای مدیریت پسماند در نظر گرفته و در این مناطق سه مرکز تکنولوژی مدیریت پسماند ایجاد خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا قربانعلی محمدپور در نشستی با سرپرست فرمانداری صومعه سرا، پسماند را بزرگترین معضل استان عنوان و اظهار کرد: روزانه حدود دو هزار و 500 تن زباله در گیلان تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه بخشی از این مشکلات را باید از طریق کمپوست مدیریت کنیم، افزود: متأسفانه کمپوست کارایی لازم را ندارد و امروز در انزلی، رشت و رودسر با مشکلات خاص خود مواجه است.
محمدپور سه اولویت مهم در حوزه محیط زیست گیلان را توجه به حل معضل پسماند، پساب و فاضلاب‌ها و همچنین احیای تالاب ذکر و خاطرنشان کرد: دولت در حوزه حل معضل پسماند به ویژه در استان‌های شمالی تاکید دارد و سال گذشته هزار میلیارد تومان برای حل معضل پسماندها با اولویت استان‌های شمالی به مجلس ارائه شده است.
به گفته محمدپور ، در طول سال‌های گذشته اعتبارات زیادی برای حل مشکلات این حوزه هزینه شده اما توفیقات چندانی به دست نیامده و در این زمینه نیازمند اقدامات موثرتری هستیم؛ تا چه زمانی می‌توانیم از ظرفیت منابع طبیعی و جنگل‌های هیرکانی استان برای مدیریت پسماند استفاده کنیم، برابر افکار عمومی جامعه خود و دنیا پاسخگو هستیم.
وی با بیان اینکه باید برای حل معضل پسماندهای روستایی به اقدامات سنتی در گذشته بازگردیم، گفت: باید با تفکیک کردن، 30 درصد حجم زباله را کاهش دهیم و با کمپوست کردن 70 درصد زباله روستایی را مدیریت کنیم که این نیز تنها از طریق آموزش محقق خواهد شد.
مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه 328 میلیارد تومان اعتبار در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان گیلان در حوزه ساماندهی به موضوع پسماند اختصاص یافته ، گفت: در صورت تحقق این میزان اعتبار می‌توانیم گام خوبی در زمینه پسماند منطقه سراوان برداریم.
به گزارش ایرنا منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلک کشیده و جنگل هایی با پوشش گیاهی انبوه، قدیمی و تقریبا همیشه سبز، خسته از انباشت بیش از 30 سال زباله در دل خود و بی تاب از رنج مردم مناطق همجوار از آسیب های ناشی از دفن و دفع غیراصولی این زباله هاست.
جنگل های سراوان رشت با زیبایی شگفت انگیزش، افزون بر سه دهه محلی برای تخلیه زباله های این کلانشهر و برخی شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه زباله ها علاوه بر آلوده کردن خاک و منابع آبی منطقه با ایجاد بوی تعفن و جلب حشرات و جانوران موجب رنجش اهالی این منطقه و مسبب اعتراضات مکرر آنها شده است.
سیدجلال سیدمحمدی سرپرست فرمانداری صومعه سرا نیز در این نشست بیان داشت: محیط زیست موضوع مهمی است که کشور ما و دولت تدبیر و امید به صورت ویژه به آن پرداخته است.
وی افزود: علیرغم مشکلات متعدد و متنوعی که در این خصوص وجود دارد، نیاز است توجه ای بیش از پیش به مسائل زیست محیطی شود.
وی با بیان اینکه محیط زیست یعنی زندگی امروز و فردای ما واگر از آن غفلت کردیم از خودمان، زندگی آیندگان غفلت کردیم، افزود: رسیدن به محیط زیست پایدار و مطلوب را باید در اولویت برنامه کاری خود در کوتاه مدت و درازمدت قرار دهیم.
سیدمحمدی با بیان اینکه حفاظت، حراست و حفظ محیط زیست در اولویت برنامه کاری دولتمردان در سطح استان و شهرستان قرار دارد و تاکیدات متعددی در این خصوص شده، خاطرنشان کرد: اگرچه عمق نگرانی ها، دغدغه ها و فجایع زیست محیطی بسیار زیاد است؛ اما برای کم کردن نگرانی ها و دغدغه ها حضور همگانی و مسئولانه از سوی اقشار مختلف و مردم نیاز است تا همه وارد میدان شویم و در کنار هم و با هم افزایی و تقویت یکدیگر نگرانی ها را به حداقل برسانیم و نگاه مسئولانه ای را نسبت به محیط زیست داشته باشیم.
وی تصریح کرد: صومعه سرا با توجه به محیطی جلگه ای که در آن واقع است، از ظرفیت های طبیعی چون تالاب برخوردار است و اگرچه تالاب به نام انزلی است ولی بیش از 60 درصد تالاب در حوزه تقسیمات کشوری و جغرافیایی صومعه سرا قرار دارد.
وی یادآور شد: تالاب برای شهرستان یک فرصت است؛ این فرصت ها با توجه به غفلت هایی که در گذشته شده و کمبودها و نواقصی که وجود دارد، می تواند به عنوان یک تهدید هم شمرده شود و باید راه های استفاده بهینه و مطلوب ساختن فرصت ها را مدنظر قرار دهیم.
سرپرست فرمانداری صومعه سرا به وجود 13رودخانه در شهرستان اشاره و اضافه کرد: اکثر این رودخانه ها به تالاب منتهی می شود که یک فرصت است و لازم است با حفظ و حراست از رودخانه ها تهدیدهای تالاب را نیز کاهش دهیم.
شهرستان صومعه سرا با سه بخش مرکزی، تولمات و میرزاکوچک در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.
7292/2007/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي گيلان زباله رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۰۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از کیسه‌های پلاستیکی محدود می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی خادم ثامنی، در نشست بررسی شیوه نامه ماده ٣ قانون محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی، افزود: امروزه پلاستیک به معضلی اجتماعی و جهانی تبدیل شده است که نه تنها اکوسیستم‌های آبی و خاکی را آلوده می‌کند، بلکه تهدیدی برای سلامت انسان است.

وی اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که در چند دهه گذشته عملکرد خوبی نسبت به حفظ محیط زیست نداشتیم و باعث تخریب جنگل‌ها و انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی شدیم علاوه بر این منبع زیستی آب و خاک را هم آلوده کردیم.

ثامنی ادامه داد: کشورهای پیشرو تلاش می‌کنند تخریب محیط زیست را کاهش دهند اما در ایران روز به روز آلودگی بیشتر می‌شود.

وی گفت: روزانه ۵۶ تا ۵٧ هزار تن پسماند در کشور تولید می‌شود که از این میزان ١١ تا ١٢ درصد پسماند پلاستیک است که مستقیم و غیر مستقیم منابع آب و خاک را آلوده می‌کند.

مدیر کل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست افزود: آبان ١۴٠١ آئین نامه اجرایی محدودیت استفاده و توزیع کیسه‌های پلاستیکی تصویب و ابلاغ شد که بر اساس ماده ۳ آن توزیع کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شده است.

وی تاکید کرد: هفته زمین پاک (هفته اول اردیبهشت) می‌تواند فرصت خوبی برای اجرایی کردن ماده ٣ این آئین نامه باشد، باید بتوانیم با فرهنگ سازی مردم را نسبت به کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی ترغیب کنیم و قطعاً این مسأله مستلزم همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ است.

کد خبر 6079126

دیگر خبرها

  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • بارندگی‌های اخیر جان تازه‌ای به تالاب‌های کرمانشاه بخشید
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده
  • مرغ داری آلوده کننده تالاب انزلی به مراجع قضایی معرفی شد
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • (ویدیو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • (ویدئو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • استفاده از کیسه‌های پلاستیکی محدود می شود