Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-25@19:58:45 GMT

وزیر خارحه عمان در تهران چه می کند؟

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۰۴۲۲

وزیر خارحه عمان در تهران چه می کند؟

به گزارش صدای ایران روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا، یوسف بن‌علوی، وزیرخارجه عمان به تهران آمده و با وزیرخارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. «یوسف بن‌علوی»، وزیر امورخارجه عمان بعدازظهر دیروز (دوشنبه) وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال محمد جواد ظریف قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امورخارجه عمان پس از ورود به تهران با همتای ایرانی خود دیدار و درباره روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. هنوز از جزئیات گفت‌وگوهای دو طرف اطلاعی در دست نیست.

اما به‌نظر می‌رسد سفر بن‌علوی به تهران مرتبط با تنش موجود بین ایران و آمریکا در خلیج‌فارس است؛ به‌خصوص با توجه به نقش میانجیگرایانه‌ای که مسقط همواره در روابط تهران و واشنگتن ایفا کرده است. یک نمونه از این نقش‌آفرینی در سال ۱۳۹۱ بود که منجر به گفت‌وگوهای ایران و آمریکا و توافق برجام در سال ۱۳۹۴ شد. پیش‌تر نیز قطر، عراق، سوئیس و ژاپن جداگانه از آمادگی برای ایفای نقش میانجی میان ایران و آمریکا خبر دادند. سفر بن‌علوی از این نظر اهمیت دارد که مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته با سلطان قابوس، پادشاه عمان درباره تنش‌ها با ایران رایزنی کرده‌ است. پمپئو همچنین از دیپلمات‌های اروپایی هم خواسته تا به کاهش تنش‌ها با تهران کمک کنند. جلسه ویژه ترامپ، با سرپرست پنتاگون و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته برگزار شد. پنج مقام بلندپایه که مباحثات این نشست را در اختیار نیویورک‌تایمز قرار داده‌اند، خبر داده‌اند که ترامپ «سر‌سختانه» با هرگونه گزینه جنگ با ایران مخالفت کرده و خواستار یافتن راه‌‌حل‌های دیپلماتیک با هدف «کاهش تنش‌ها با تهران» شده است.

عقب‌نشینی واشنگتن
از سوی دیگر و در ادامه تغییر لحن مقامات واشنگتن در مورد ایران، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نیز در تازه‌ترین اظهارنظر درباره افزایش تنش با ایران گفت او قصد «جنگ با ایران» را ندارد اما می‌خواهد مطمئن شود که «ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد.» این اظهارنظر پس از آن مطرح می‌شود که چند رسانه‌ آمریکایی به نقل از منابع مختلف طی چند روز اخیر گزارش داده بودند که دونالد ترامپ به‌دنبال گزینه نظامی علیه ایران نیست. همچنین دونالد ترامپ در ادامه جنگ روانی علیه ایران یکشنبه شب در پیامی توییتری نوشت: «اگر ایران می‌خواهد بجنگد، این به‌طور رسمی پایانش خواهد بود. هرگز آمریکا را دوباره تهدید نکنید.» به‌دنبال این اظهارنظر ترامپ، محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران، ادعای تهدید‌آمیز وی را با اشاره به واقعیت‌های تاریخی بی‌تاثیر خواند و به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرد که «هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکند.» به گزارش «ایسنا» ظریف، در پیامی توییتری نوشت: «دونالد ترامپ به تحریک تیم بی، امید دارد به چیزی دست یابد که اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزان در آن ناکام بوده‌اند. ایرانیان هزاران سال سربلند ایستاده‌اند و متجاوزان همه رفته‌اند. تروریسم اقتصادی و رجزخوانی‌ها برای نسل‌کشی، ایران را پایان نخواهد داد.» وی همچنین گفت: «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن. احترام را آزمایش کن، جواب خواهد داد.» در روزهای گذشته همزمان با حضور ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» در نزدیکی خلیج‌فارس، برخی رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‌اند که واشنگتن گزینه درگیری نظامی با ایران را مورد بررسی قرار داده است. اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که مدعی شد استقرار این ناو و بمب‌افکن‌های آمریکایی در منطقه برای مقابله با «تهدید ایران» است هم بر این فضا دامن زد. با این وجود، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در چند توییت این ادعاها را رد و رسانه‌ها را به انتشار «اخبار جعلی» متهم کرد. به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، ترامپ هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور مقام‌های ارشد دولت، تاکید کرده که به‌دنبال جنگ با ایران نیست.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: بن علوی تهران ایران وزیر خارجه عمان آمریکا برجام مذاکره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۰۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمان و امارات خواستار خویشتنداری ایران و اسرائیل شدند

به گزارش صدای ایران به نقل از خبرگزاری آنادولو،رهبران عمان و امارات متحده عربی با انتشار بیانیه‌ای، خواستار خویشتنداری ایران و اسرائیل و کاهش تنش در منطقه شدند.

این بیانیه پس از دیدار هیثم بن طارق، سلطان عمان از ابوظبی و دیدار وی با محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی منتشر شده و روابط دو جانبه، تحولات جهانی و منطقه‌ای محور دیدار بن طارق و آل نهیان عنوان شده است.

در این بیانیه همچنین با تاکید بر اهمیت افزایش همگرایی منطقه‌ای میان کشور‌های همسایه به منظور تقویت اعتماد و ثبات و همچنین اشاره به افزایش تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو، تصریح شده است: بن طارق و آل نهیان خواستار خویشتن‌داری طرف‌های درگیر به منظور دور نگه داشتن منطقه و شهروندان از خطرات ناشی از افزایش تنش هستند.


دیگر خبرها

  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • عمان و امارات خواستار خویشتنداری ایران و اسرائیل شدند
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند