Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@16:30:07 GMT

مشکلات گردشگران لبنانی در ایران

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۰۵۴۰

مشکلات گردشگران لبنانی در ایران

بیروت - ایرنا - هنگام عبور از برخی خیابان های لبنان می توان تابلوهای ال ای دی را مشاهده کرد که در بخش هایی از آنها جاذبه های گردشگری ایران برای جذب لبنانی ها برای سفر اعلام شده است.

هنگام مشاهده برخی شبکه های تلویزیونی در لبنان نیز می توان به برنامه های تبلیغی کاروان های زیارتی و سیاحتی لبنانی برای دعوت از علاقه مندان جهت سفر به ایران با نشان دادن برخی جاذبه های و تصاویر دیدنی برخورد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اصولا با توجه به اشتراکات فرهنگی دو کشور و وجود فصل های مشترک زیاد برای همکاری، گردشگری و توسعه و گسترش آن نیز یکی از زمینه هایی است که مقام های هر دو کشور همواره در جریان دیدار و گفت وگوهای خود بر توجه بیش از پیش بر آن تاکید کرده اند.
'محمد جلال فیروزنیا' سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان 17 اسفند ماه 1397 در دیدار با اوادیس کیدانیان وزیر گردشگری لبنان در ارتباط با راه های توسعه و گسترش روابط گردشگری بین دو کشور گفت وگو و تبادل نظر کرد.
پیش از آن نیز برخی هیات های لبنانی به مناسبت های مختلف برای سفر به ایران و حضور در نمایشگاه های مرتبط با امور گردشگری دعوت شده بودند و همه اینها نشان از وجود زمینه ای از توسعه در روابط و مناسبات فرهنگی بین دو طرف به خصوص در ارتباط با گردشگری دارد.
در همین ارتباط برخی از مدیران شرکت های گردشگری و کاروان های لبنانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بیروت به تشریح راه های توسعه و گسترش بیشتر اعزام گردشگر از لبنان به ایران پرداختند.

** ضرورت افزایش باجه های پلیس در فرودگاه های ایران
حاج 'حسین فرحات' مدیر کاروان الهادی در لبنان در این خصوص گفت: ما هنگام اعزام گردشگر لبنانی به ایران با یک مشکل اساسی مواجه می شویم و آن کمبود باجه های پلیس برای رویت گذرنامه در هنگام ورود به فرودگاه های ایران است.
وی افزود: بعضی از اوقات چند هواپیما همزمان در فروگاه های بین المللی ایران مسافران خود را پیاده می کنند و فقط یک نفر در این باجه ها مشغول بررسی گذرنامه های اتباع خارجی است که این مساله بسیار مهم است، زیرا بعضی وقت ها گردشگران و زایران باید ساعت ها در صف های طولانی منتظر بمانند تا گذرنامه آنان مهر ورود به ایران زده شود.
این مدیر کاروان لبنانی ادامه داد، بعضی اوقات کسانی هستند که این زمان را تحمل نمی کنند؛. من شاهد بودم که بعضی از زائران در این صف ها دچار افت فشار و بیهوش شده اند به خصوص کسانی که سن آنان بالاست و برای کسانی هم که همراه خود بچه دارند این مشکل محسوس است. این یک مساله بسیار اهانت آمیز است و باید به این موضوع به عنوان زمینه ای برای رضایت گردشگران و افزایش آنان اهمیت داد.
فرحات گفت: علاوه بر این کارمندان پلیس گذرنامه به گونه ی غیر محترمانه ای رفتار می کنند و بعضی از اوقات به طور ناگهانی باجه هایشان را مسدود می کنند و ما را به جای دیگری حواله می دهند. برخی مواقع آنان به صورت غیر محترمانه صحبت می کنند که انگار ما در کشور ایران شهروند درجه دو محسوب می شویم و در بعضی از اوقات ایرانی ها را به ما ترجیح می دهند و مقابل چشمان ما آنان را از صف رد کرده و گویا هیچ ارزشی برای مسافران خارجی قایل نیستند.
وی افزود: بیشترین مشکل ما همین مشکل در فرودگاه های بین المللی ایران است که رفتارهای بسیار بدی با مسافران دارند که اهانت آمیز و غیرقابل تحمل است.
این مدیر کاروان لبنانی در همین حال خاطر نشان کرد که شمار گردشگران لبنانی که به ایران سفر می کنند در مقایسه با دیگر کشورها چون عراق قابل مقایسه نیست، ولی مشکل مهر ورود و خروج در فرودگاه ها یک معضل اساسی برای سفر به ایران است.
به گفته فرحات، ارزش ریال ایران در مقابل لیره لبنان پایین است و به همین دلیل قیمت هتل های ایران برای گردشگران لبنانی مناسب است و آنان می توانند کیفیت هتل هایشان را بر اساس قیمت های موجود از 5 تا 50 دلار و بیشتر انتخاب کنند و این مساله به قیمت های داخل ایران ارتباط دارد.
'مردم ایران نیز طبع خاص خود را دارند و اهل زیاده گویی و تعامل های بیجا نیستند و حق خوری نمی کنند و اگر حقشان را بدهیم خدمات مناسب و بی کم و کاست به گردشگران ارائه می کنند و به نظم و ترتیب بسیار اهمیت می دهند و اهل شلوغ کاری هم نیستند.'
فرحات افزود: ما در طول سال تقریبا بیش از هزار مسافر و زائر به ایران می فرستیم. برخی از مسافران برای درمان به ایران سفر می کنند، اما تجهیزات پزشکی در کشور لبنان بهتر از ایران است، اما در کل کیفیت خدمات پزشکی در ایران هم خوب است.
'ما مشکل اساسی دیگری نیز هنگام سفر به ایران داریم و آن این است که خیلی از اتباع لبنان در آمریکا و عربستان سعودی زندگی می کنند و پاسپورت این کشورها را نیز دارند و در همین حال علاقه مند برای سفر به ایران هستند، اما نمی خواهند که مهر ورود به ایران در گذرنامه آنان زده شود، زیرا مشکلاتی برای آنان در هنگام بازگشت به کشور دوم پیش خواهد آمد.'
' برخی از این افراد برای دریافت ویزای ایران مشکل دارند و باید راه حل آن نیز پیدا شود چرا که این افراد بر اساس اعتقاد خود برای زیارت اماکن مقدس به ایران سفر می کنند اما به این دلیل از رسیدن به هدف خود محروم می شوند.'

** گرانی قیمت بلیت هواپیما در ایران و مشکل بار گردشگران
'سلمان الخلیل' مدیر کاروان الخلیل لبنان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: کیفیت خدمات دهی در ایران به مسافران لبنانی خوب است ولی در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه و میزان خدماتی که آنها به مسافران لبنانی ارایه می کنند، قیمت آن در ایران بالاست.
وی می گوید، برای مثال قیمت بلیت هواپیما برای سفر به ایران گران است، ولی قیمت هتل های آن خوب است و مهم ترین مشکل در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما است.
این مدیر کاروان لبنانی ادامه می دهد، ما به عنوان لبنانی وقتی می رویم به ایران مشکل خاصی از نظر امنیتی و نظایر آن پیش نمی آید و از این نظر خیال ما راحت است و مانند برخی کشورها دارای مشکل سیاسی هم در ایران نیستم و حتی برخی خارجی ها هم از لبنان به ایران سفر می کنند و برای آنها هم مشکلی پیش نمی آید و فقط باید بتوانند ویزای سفر به ایران بگیرند.
'یکی از مشکلات مهم برای ما هنگام اعزام گردشگران و زایران لبنانی به ایران محدودیت بار برای آنان است که شرکت هواپیمایی فقط 30 کیلو بار همراه مسافران را مجاز می داند و مابقی آن را به خاطر اضافه بار محاسبه و رقم آن را دریافت می کند که این به زیان طرف ایرانی است چون مسافران در صورتی که خیالشان از بابت خرید بیشتر و نداشتن مشکل در فرودگاه راحت باشد، می توانند به مراتب صنایع دستی و هدایای زیادی را از ایران تهیه و این امر باعث رونق در ایران خواهد شد و به نفع این کشور است.'
برای مثال ما وقتی در زمستان به ایران سفر می کنیم لباس های گردشگران زیاد و سنگین است و نمی توانند با خودشان سوغاتی بخرند و به لبنان بیاورند و این به نفع ایران نیست و مسافران از این بابت ناخرسند هستند و در صورت حل این موضوع هم گردشگری بین ایران و لبنان رونق می گیرد و هم مسافران رضایت بیشتری از سفر به ایران پیدا می کنند.
مدیر کاروان الخلیل می گوید، مشکل دیگر که مسافران و گردشگران لبنانی را هنگام سفر به ایران آزار می دهد، کمبود ماموران مستقر در باجه های مخصوص برای زدن مهر ورود و خروج مسافران در فرودگاه های بین المللی ایران از جمله تهران و مشهد است.
بیشتر هواپیماهای ما در روز به ایران پرواز می کنند و صبح ها ماموران کمتری در فرودگاه برای کنترل گذرنامه ها وجود دارد و ما هنگام بازگشت به بیروت این مشکل را نداریم.
الخلیل در همین حال بر ضرورت برخورد با خوش رویی ماموران ایرانی در باجه های مزبور تاکید کرد و افزود: برخی آنان به نظر می رسد که به زور فعالیت می کنند و هیچ لبخند و برخورد خوشی ندارند و خسته به نظر می رسند.
'مسافران کاروان های ما همراه با خود دارای بچه و افراد مسن هستند و افزایش سرعت در انجام امور اداری برای مسافران و گردشگران ما هنگام سفر به ایران مهم است و باید مشکلات آنان برطرف شود تا آنان مبلغانی برای سفر دیگر لبنانی ها به ایران باشند.'
مدیر این کاروان لبنانی گفت: وقتی لبنانی ها از ایران برمی گردند ذهنیت خوبی از ایران پیدا می کنند چون می بینند ایران تمیز است، ظواهر خوبی دارد و مردم ایران به آنان احترام می گذارند ولی نیازمند این هستیم تا همه این امور خوب باشد و حتی برخی هنگام بازگشت از این که ایران اینقدر زیباست تعجب می کنند و آن را با اروپا مقایسه می کنند ولی لازم است تا دیگر مشکلات حل شده تا این مسافران بیشتر شوند.
الخلیل خاطر نشان کرد: بعضی وقت ها کسانی هستند که در کشورهای دیگر نظیر استرالیا و کانادا زندگی کرده و از طریق لبنان به ایران سفر می کنند و هنگام ورود به ایران و گشت و گذار در ایران برایشان این همه پیشرفت و زیبایی در ایران بسیار تعجب برانگیز است، چون آنان اتوبوس های متعددی می بینند و خیابان ها زیبا و تمیز هستند و این برای آنان بسیار جذاب است.
وی افزود: ما در تابستان هر هفته یک کاروان 60 نفره به ایران می فرستیم و این در زمستان کمتر می شود و بعد از ماه رمضان تا ماه دهم میلادی هر هفته 60 مسافر و گردشگر از لبنان به ایران سفر می کنند. هر سال شمار مسافران و گردشگران لبنانی به ایران بیشتر می شود و ما یک مشکل در خصوص انتقال پول به ایران نیز داریم.
'یکی از مشکلات مسافران لبنانی این است که در ایران نمی توانند پول از خارج برایشان حواله شود و در صورت بروز مشکل نمی توانند آن را حل کنند و این خدمات در همه کشورها بر اساس برخی ساز و کارهای مالی رایج است و در صورت حل این مشکل بسیار به نفع صنعت گردشگری ایران است.
'در همین حال با توجه به حضور برخی دانشجویان لبنانی در ایران ما با مشکل ارسال پول به ایران مواجه هستیم؛ خواسته بعدی ما هم این است که با توجه به مشکلات ما برای اجرای برنامه های خاص خود در مکان های مقدس مانند مشهد و قم یک سالن و مکان مشخصی برای این کار اختصاص بدهند که این اقدام می تواند در فعالیت های فرهنگی ما برای زایران مفید و تاثیر گذار باشد؛ بعضی وقت ها هم از مسافران ما در ایران دزدی می شود و این یک موضوع طبیعی و عادی است و به مسافران خود توصیه می کنیم تا مراقب اموال و اشیاء خود باشند تا مشکلی پیش نیاید.'
وی افزود: البته برخی گردشگران ما در داخل خیابان ها با کیف قاپ ها و نظایر آن مواجه می شوند که این موضوعی طبیعی در هر جایی است، ولی در صورت حل و کاهش مشکل بهتر می شود و گردشگران نیز با رضایت کامل به ایران سفر می کنند.
این مدیر کاروان لبنانی ادامه داد، برخی مسافران ما برای دریافت خدمات پزشکی به ایران سفر می کنند ولی با توجه به این که سفرهای ما دو هفته ای می باشد و کوتاه مدت است ، آنان نمی توانند در این خصوص اقدام کنند ولی برای آنان بسیار پیشرفت های پزشکی و علمی ایران در این عرصه جذاب است.
'برخی از مسافران ما برای عمل زیبایی و کاشت مو به ایران سفر می کنند و نتایج خوبی می گیرند و با توجه به هزینه های پایین آن برای لبنانی ها این اقدامات در ایران جذاب بوده و با استقبال روبرو شده است.

** لغو هتل های رزرو شده از سوی طرف های ایرانی
'ماهر یعقوب' مدیر کاروان الفواطم نیز در خصوص راه های توسعه گردشگری بین ایران و لبنان می گوید، خدماتی و راهنمایی هایی که از سوی ایران در اختیار کاروان های لبنانی به زبان عربی قرار می گیرد از اطلاعات بالایی در خصوص سوالات گردشگران برخوردار نیستند و فقط زبانشان خوب است؛ در همین حال این افراد اطلاعات خوبی از ایران ندارند تا موقع سوال به مسایل و مشکلات ما بتوانند به خوبی پاسخ دهند و می توان گفت که فقط مترجم خوبی می باشند.
وی افزود: ما در همین حال یکی از مسایل و مشکلاتمان گرفتن هتل است که برخی از آنان در آخرین لحظه به ما اعلام می کنند که کنسل شده است و این موضوع در تهران و مشهد کمتر و در شیراز و اصفهان بیشتر است و این برای ما قابل قبول نیست چون ما برنامه های مسافران و گردشگران خود را از قبل تنظیم کرده ایم و نمی توان در لحظه آخر این موضوع را قبول کرد.
مدیر کاروان الفواطم خاطر نشان کرد، قیمت بلیت هواپیما در ایران و رقم 450 دلار برای هر مسافر از لبنان به ایران برای رفت و برگشت خیلی گران است و برخی ایام هم این رقم بیشتر شده و به 550 دلار هم می رسد که این برای ما و مسافران پذیرفتنی نیست و با این قیمت هواپیما اگر فردی از لبنان بخواهد به کشورهای اروپایی نیز سفر کند پایین تر از این تمام می شود.
یعقوب ادامه داد، در دو هفته تعطیلات بهاری لبنان 4 هزار و 500 لبنانی به ایران سفر کرده اند و این در صورت برطرف شدن برخی مشکلات می تواند افزایش یابد. ما به طور معمول در این ایام تعطیلات 7 یا 8 گروه از لبنانی ها را به ایران اعزام می کنیم که در مجموع 400 تا 650 نفر می شوند و اعزام این گروه ها به خاطر برخی مسایل و مشکلات در نوسان است.
وی ادامه داد، مسافران ما از اقوام و مذاهب مختلف هستند و ما پیشتر یک گروه از لبنانی ها را به ایران فرستادیم که از استادان دانشگاه لبنان بودند و در بین آنان از ادیان و اقوام مختلف شامل شیعه، سنی، دروزی و مسیحی نیز حضور داشتند و ما علاوه بر اعزام مسافران به ایران به کشورهای دیگر منطقه و جهان نیز مسافر و گردشگر اعزام می کنیم.
'ما نیازمند این هستیم که دفاتری در ایران ایجاد شود که به ما خدمات خوب مسافرتی و گردشگری ارایه کنند و برای مثال هتل های خوب و مراکز گردشگری را هماهنگ کنند و ما با این دفاتر سر و کار داشته باشیم و برای آنان مسافر بفرستیم به ایران تا آنان به مسافران و گردشگران لبنانی خدمات لازم را ارایه دهند.'
وی در همین حال پیشنهاد کرد تا در لبنان تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتر در ارتباط با سفر گردشگران لبنانی به ایران و مراکز گردشگری و جاذبه های گردشگری آن انجام شود تا بتوان گردشگران بیشتری را از لبنان به ایران اعزام کرد و اطلاعات مردم لبنان از ایران بیشتر شود.
یعقوب ادامه داد، ایرانی ها هم در کشور خود برای جذب بیشتر گردشگران خارجی لازم است تا تعامل و روابط گرم تری با آنان برقرار کنند تا این افراد بعد از بازگشت به لبنان به عنوان مبلغ برای سفر دیگر لبنانی ها به ایران اقدام کنند.
از داود پورصحت
خاورم*1436*1275

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی ایران لبنان گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۰۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخراج ایران از ایکوموس کذب است

 

به گزارش تابناک، عزت‌الله ضرغامی در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار داشت: سی‌ام فروردین روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی است که این روز را به فعالان فرهنگی تبریک می‌گویم. روز گذشته جلسه کارشناسی خوبی در این زمینه برگزار شد و از هنرمندان، نخبگان و فعالان این حوزه تقدیر صورت گرفت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی در ادامه بیان‌ کرد: اخبار کذبی منتشر شد مبنی بر خروج ایران از ایکوموس (شورای بین المللی محوطه ها و بناهای تاریخی) که این خبر صحت ندارد.

"سازمان آموزشی، علمی، و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در راستای عمل به وظایف فرهنگی خود در زمینه صیانت از میراث فرهنگی، در سال ۱۹۶۴ در «دومین کنگره معماران و متخصصان بناهای تاریخی» که در شهر ونیز ایتالیا برگزار و به انتشار یکی از مهم‌ترین اسناد جهانی حفاظت از میراث فرهنگی به نام «منشور ونیز» منجر شد، نهادی غیردولتی را تحت عنوان «شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها» (International Council on Monuments and Sites) بنیاد نهاد که اختصاراً ایکوموس (ICOMOS) نامیده می‌شود. ایکوموس تنها سازمان غیردولتی جهانی است که برای تحقق نظریه‌ها و روش‌شناسی و فنون حفاظت از میراث معماری و باستان‌شناختی تلاش می‌کند."

ضرغامی یادآورشد: در دولت مردمی فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی گسترده تر از قبل ادامه دارد و این حوزه ماهیتی غیر دولتی دارد و از سال‌ها قبل به دلیل ماهیت غیردولتی پرداخت حق عضویت آن‌ها توسط افراد حقیقی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه سیاست وزارت میراث فرهنگی هدایت مردم به سمت گردشگاه‌های رسمی است، اظهار داشت: خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، گیلان، اصفهان، فارس و تهران به ترتیب بیشترین اقامت رسمی را در سال گذشته داشته‌اند.

ضرغامی تصریح کرد: از نظر اقامت در اقامتگاه‌های غیر رسمی استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان و بوشهر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۷۶۴ چادر عشایری داشتیم که بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است، گفت: چادرهای عشایری هم سوغات و خوراکی های سنتی را ارائه کردند و هم فرهنگ ناملموس را ارائه می‌کنند.

ضرغامی اضافه کرد: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس از نظر اقامت در چادرهای عشایری در رتبه بالاتر قرار داشتند. روستای سهیلی در قشم اولین مقام در اقامت مردم داشته است همچنین جواهرده رامسر در جایگاه بعدی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها اعلام کردند که میزان گردشگران خارجی امسال کاهش یافته است این در حالیست که هنوز ورود گردشگران خارجی آغاز نشده است؛ در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان گردشگران خارجی به ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر یعنی بیش از ۵۰.۸ درصد افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • رد پای موساد در ترور صراف لبنانی به چشم می خورد
  • تبریک شخصیت‌های لبنانی و فلسطینی به ایران 
  • خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن
  • اخراج ایران از ایکوموس کذب است
  • ایران از ایکوموس خارج نشده است
  • در دیدار رئیسی و مقام لبنانی چه گذشت؟
  • گردشگران بلاروس می‌توانند بدون روادید به ایران سفر کنند
  • زخمی شدن 3 اسرائیلی در حمله یک پهپاد لبنانی
  • احزاب لبنانی: عملیات «وعده صادق» ضعف اسرائیل را فاش کرد
  • احزاب لبنانی: پاسخ ایران، شکنندگی رژیم صهیونیستی را ثابت کرد