Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گل‌های رنگارنگ، زیبا و متنوع با ماندگاری بالا که چشم هر بیننده‌ای رو جذب خودش می‌کند گل‌های فریبایی که نامی نا آشنا دارند مانند گل آنتوریوم، زاموفیلیا، مارانتا، سیکلمه و دیگر گل‌ها که نام بیشتر آن‌ها به گوش ما نا آشناست.      
بازار گل در اختیار بذر های خارجی  
سال گذشته در استان گلستان در ۵۳ واحد تولیدی بیش از ۲۶ میلیون گل و گیاه زینتی کشت شد سوال اینجاست که بذر این گل‌ها از کجا تهیه می‌شود؟
برای پاسخ به سوالی که ذهنم را مشغول کرده بود به سراغ چند گلخانه در اطراف گرگان رفتم تقریبا همه آن‌ها گفتند که بذر گل هایمان وارداتیست و از خارج از کشور تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آقای قره گزلو یکی از پرورش دهندگان گل و گیاهان زینتی در گفتگو با خبرنگار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: بذر گل‌هایی که در گلخانه پرورش می‌دهم را از شرکت‌های معتبر در تهران تهیه می‌کنم و آن‌ها نیز این بذر‌ها را از کشور‌هایی مثل هلند وارد می‌کنند.      
حضور ۹ استان در نمایشگاه گل و گیاهان زینتی در گلستان  
فصل بهار، فصل رونق گل و نمایشگاه هاست سری زدیم به نمایشگاه بین المللی گل وگیاهان زینتی که از ۹ استان در این نمایشگاه حضور داشتند.      
با تولیدکنندگان گل وگیاهان زینتی دیگر استان‌ها درباره چگونگی تهیه بذرهایشان گفتگو کردم تقریبا جواب همه آن‌ها استفاده از بذر‌هایی بود که از آن سوی مرز‌ها وارد ایران می‌شود.
چیزی دیگری که در این نمایشگاه متوجه شدم آن بود که علاوه بر بذر‌هایی که با قیمت بالا از کشور‌های خارجی وارد می‌شوند قلمه برخی از گل‌ها نیز وارداتیست وموضوع قابل تاملی که یکی از تولید کنندگان برایمان گفت:قلمه گل‌هایی که وارد کشور می‌شوند اگر چند بار از روی آن‌ها تکثیر انجام شود گلی که حاصل می‌شود از نظر گلدهی و برگ دهی از کیفیت پایینی برخوردارند.      
تولید کنندگانی که در نمایشگاه شرکت کرده بودند می‌گفتند حتی تولید کنندگان بزرگ بذر در کشور هم از موضوع واردات بذر آسیب دیده اند با کمی جستجو و وب گردی به تولید کننده‌ای با ۳۰ سال تجربه در شهرستان محلات استان مرکزی رسیدم.
آقای عطا الهی بزرگترین تولید کننده بذر در کشور در گفتگوی با خبر نگار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: بیش از ۷۰ درصد از بذر‌های کشور ما از خارج وارد کشور می‌شود.
وی افزود: ما بذر‌های بسیار خوبی را در کشور و در استان مرکزی تولید می‌کردیم، اما با واردات بی رویه بذر بیشتر آن‌ها را از بین برده ایم و حالا بذر‌های خارجی جایگزین بذر‌های خودمان شده اند، و نکته قبل توجه اینجاست که بذر گل‌های وارد شده عقیم و تنها یک بار قابل استفاده هستند و هر سال باید بذر را وارد کنیم.
بی کار شدن بسیاری از تولید کنندگان بذر در کشور
آیا واردات بذر در زندگی شما هم تاثیر گذاشته است؟
آقای عطا الهی تولید کننده در گفتگو با خبرنگار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت:در شهرستان محلات بیش از ۴۰۰ خانوار شغلشان تولید بذر گل و گیاهان زینتی بود اما بعد از واردات بی رویه بذر به کشور، مردم این منطقه شغل خودشان را از دست دادند و حالا تنها ۱۰ خانوار این کار را انجام می‌دهند.
با وجود این همه استقبال مردم از گل و گیاهان زینتی و رشد روز افزون این صنعت در ایران چرا هنوز بیش از نیمی از بذر گل‌های ما وارداتی هستند؟      
یکی از تولید کنندگان گل می‌گفت: برای تولید در ایران کار زیادی در این زمینه انجام نداده ایم.
عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: تولید بذور هیبرید نیاز به پایه پدری و مادری دارد که ما آن‌ها را در کشور نداریم و قطعا باید وارد کشور شود و با مشارکت بخش خصوصی خارج از کشور و داخل پروتکل‌هایی با هم مبادله کنند تا بتوانیم این بذور را تولید کنیم.
تولید ۴ نوع بذر پر فروش در گلستان   با آنکه در راهکار‌های ارائه شده از سوی مسئولین متولی باز هم سهم خارج از کشور پررنگ است، اما در فضای دانشگاهی کار‌هایی در حال انجام است.
نصرالله نژاد کارشناس ارشد گیاه پزشکی در این باره گفت:با تلاش دانشجویان و استاتید، ما به ۴ گونه بذر رسیده ایم و در حال تجاری سازی آن هستیم.      
دکتر جعفری مفید آبادی عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت:ما با استفاده از دانش و تلاش دانشجویان و همفکری آن‌ها با اساتید این عرصه به تولید بذر دست یافته ایم.    
وی افزود:برای مثال در گیاه آدنیوم که یک گیاه بسیار خوب و مناسب است مشکلات ناسازگاری وجود داشت که آن‌ها را برطرف کردیم و پروتکل تولید آن را پیدا کرده ایم و در حال تولید بذر‌های جدید نیز هستیم.
وی افزود: در گام‌های بعدی در حال ایجاد گلخانه‌های پایه مادری برای تولید بذر انبوه هستیم.
با افزایش پرورش گل و گیاهان زینتی در ایران و توجه بیشتر مردم در تهیه گل و گیاهان زینتی زمان آن رسیده است که مسئولین از متخصصین این عرصه حمایت بیشتری داشته باشند.
گزارش از فاطمه حبیبی
انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزان واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۲۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند

مدیر عامل شرکت قند بیستون گفت: با وجود اینکه خرید تضمینی چغندر از ۱۰ روز گذشته و کارخانجات اقدام به خرید و تولید شکر کرده اند اما نرخ جدید شکر اعلام نشده است و کارخانجات نمی دانند به چه قیمت محصول خود را به بازار عرضه کنند. - اخبار اقتصادی -

بهرام رمضانی مدیر عامل شرکت قند بیستون در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: حدود 2 میلیون و 400 هزار تن شکر در کشور مصرف می شود که حدود یک میلیون و 400 هزار تن تا یک میلیون و 500 هزار تن در داخل کشور تولید و مابقی وارد می‌شود.

وی افزود: برای سال جاری نیز تا به امروز ارز 28 هزار و 500 تومانی برای واردات شکر اختصاص داده شده است که عمده این محصولات نیز توسط بخش خصوصی وارد می شود.

آغاز پرداخت ارز کالاهای اساسی از 2 روز دیگر

مدیر عامل شرکت قند بیستون ادامه داد: برای بهره برداری و استحصال شکر داخلی و فروش آن در بازار مشکل داریم و وزارت جهاد کشاورزی همواره نرخ جدید فروش این محصول را با تاخیر اعلام می کند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه خرید تضمینی چغندر از 10 روز گذشته آغاز شده و کارخانجات اقدام به خرید چغندر و تولید شکر کرده اند اما نرخ جدید شکر برای فروش به بازار اعلام نشده است و کارخانجات نمی‌دانند به چه قیمت محصول خود را عرضه کنند.

رمضانی گفت: تعلل در عرضه شکر به بازار شوک وارد می کند و لازم است که وزارت جهاد کشاورزی به سرعت نرخ جدید شکر را اعلام کند.

رمضانی گفت: نرخ خرید تضمینی چغندر از کشاورزان در سال جاری از 2 هزار 800 تومان به 3 هزار و 330 تومان تغییر کرده است.

مدیر عامل شرکت قند بیستون گفت: نرخ شکر در سال قبل 25 هزار و 550 تومان تومان درب کارخانه بوده است اما در سال جاری هنوز قیمت جدید اعلام نشده است.

وی اظهار داشت: در صورتی که شکر وارداتی با ارز 28 هزار تومان وارد شود اما عوارض گمرکی بیشتری برای آن اعمال نشود، نرخ آن از شکر داخلی ارزان تر می‌شود و با توجه اینکه با محصول داخلی قابل تفکیک نیست، امکان اختلاط وجود دارد؛ راهکار دیگر تغییر نرخ ارز واردات شکر از تالار اول به تالار دوم  یا پرداخت مابه التفاوت محصول داخلی با وارداتی به کارخانجات است.

وی افزود: با توجه به تاخیر دولت در پرداخت مطالبات به کارخانه‌های تولید شکر، پیشنهاد می‌شود که دولت از از دو روش اول برای ایجاد تعادل در تعیین نرخ شکر اقدام کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نجات صد‌ها پرنده کمیاب زینتی از چنگال قاچاقچیان در سیستان و بلوچستان
  • هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • بررسی وضعیت عفاف و حجاب در برنامه «آرمان»
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • این فیلم مستند پرونده خون‌های آلوده را دوباره باز کرد
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم
  • احداث گلخانه تولید انواع گل
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • رئیس سازمان مدیریت بحران : از خط قرمز برداشت از آب‌ های زیرزمینی عبور کرده‌ایم