Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-18@18:19:17 GMT

1200 گونه زيستي در کشور در حال انقراض است

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۲۱۴۰

1200 گونه زيستي در کشور در حال انقراض است

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- معاون وزير جهاد کشاورزي گفت: ما در ايران در صدد هستيم تا با همکاري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور از يک هزار و 200 گونه زيستي که در حال انقراض است نگهداري کنيم.

«کاظم خاوازي» امروز (سه شنبه) در حاشيه همايش جهاني تنوع زيستي در سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي در جمع خبرنگاران بيان کرد: بيست و پنجمين دوره تنوع زيستي در دنيا در حال برگزاري است و از سال 1393 بنيان اين کار گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به اينکه ايران با تصميم مجلس شوراي اسلامي از سال 1375 به اين کنوانسيون پيوسته است، گفت: براساس مصوبه هيات وزيران براي نخستين بار دبيرخانه کنوانسيون زيستي کشور به وزارت جهادکشاورزي تعلق گرفته است.
خاوازي به استقرار اين دبيرخانه در وزارت جهاد کشاورزي اشاره و بيان کرد: وظيفه اصلي اين کنوانسيون استفاده از تمامي تشکل ها، بخش هاي مردمي کشور، ظرفيت هاي موجود در وزارتخانه ها، دستگاه هاي نظارتي و قوه قضائيه براي قرار گرفتن تمام امکانات کشور در اختيار تنوع زيستي کشور است.
رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي ادامه داد: در اين راستا وزارت جهاد کشاورزي به دليل ماموريت ها و يا تکاليف قانوني که برعهده داشته از بخش هاي مربوطه به حوزه کشاورزي و منابع طبيعي عبور کرده است.
معاون وزير جهادکشاورزي با تاکيد بر اينکه بزرگترين بانک بذر خاورميانه در داخل اين مجموعه قرار دارد، گفت: از اين بانک که تحت عنوان بانک ژن است و منابع زراعي کشور در آن قرار دارد نگهداري مي شود.
خاوازي با اشاره به اينکه بزرگترين بانک بذر گياهان مرتعي و جنگلي در داخل موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع قرار دارد، افزود: پايش گونه ها و انواع موجودات به خصوص موجودات گياهي در موسسه ما پيگيري مي شود.
معاون وزير جهاد کشاورزي ادامه داد: در دو سال گذشته حداقل970 گونه به اين بانک اضافه شده است که در همين دو سال گذشته تعداد يک هزار و 200 گونه گياهي در حال انقراض مورد پايش و ارزيابي قرار گرفته است.
وي با بيان اينکه ايران يکي از کشورهايي است که تسلط کامل به فلور گياهي خود دارد، افزود: 149 فلور گياهان جنگلي و مرتعي ايران توسط وزات جهاد کشاورزي چاپ شده است که با چاپ آخرين نسخه اش بيش از 90 گونه گياهي که در داخل کشور وجود دارند شناسايي شدند.
به گفته خاوازي، در بزرگترين بانک و موزه حشرات کشاورزي بالغ بر چهار ميليون حشره وجود دارد در مجموعه وزارت جهاد کشاورزي نگهداري مي شود.
معاون وزير جهاد کشاورزي اظهار داشت: اميدواريم از طريق مشارکت مردم، ارتقاي دانش و آگاهي مردم توسط تمام دست اندرکاران مانند صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، وزارت آموزش و پرورش بتوانيم تنوع زيستي را که يک هويت بزرگ از سوي خداوند متعال است را به درجات عالي برسانيم.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر تعداد گونه هاي زيستي در حال انقراض گفت: چيزي که در مجامع درخصوص گونه هاي در حال انقراض بحث مي شود گونه هاي گياهي و جانوري هستند که با چشم ديده مي شوند، در حالي که اين تنوع گياهي بسيار بزرگ تر است و 25درصد از تنوعي که در منابع ذکر مي شود در خاک وجود دارد و ديده نمي شوند بنابراين اعدادي که گفته مي شود اعداد دقيقي نيست و تسلط بشر به اين موضوع بسيار کم است.
معاون وزير جهادکشاورزي در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا مبني بر اينکه جزيره اي عمل کردن سازمان ها تا چه ميزان به تنوع زيستي کشور آسيب رسانده است و چه اقدامي براي يکپارچه سازي سازمان ها براي حفاظت بيشتر از تنوع زيستي انجام شده است، گفت: يکي از اتفاق مثبتي که در کشور رخ داد، تصويب قانون حفاظت از بهره برداري از منابع کشور بود که تکليف کرده تا تمام دستگاه ها بايکديگر همکاري نزديک داشته باشند و وزارتخانه هايي مانند وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزي و سازمان حفاظت از امور زيست موظفند تا آيين نامه هاي اجرايي را با هماهنگي کامل يکديگر بنويسند که اين کار اکنون در حال انجام است.
وي در پايان خاطرنشان کرد: همه در حال تلاش هستند تا شاهد اتفاقات خوبي درکشور باشيم و به نظر مي رسد که دبيرخانه هم نقش زيادي را در مشارکت گيري گروه هاي مختلف خواهد داشت.
اقتصام ** 9206 **2078**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۲۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی کشاورزی به وزیر کشاورزی نامه هشداری زد و تاکید کرد تصمیمات مقتضی و مناسب اتخاذ و نتیجه به این سازمان اعلام شود.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در این رابطه توضیح داد: در ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور ملاحظه شد به موجب جز «ر» تبصره «۶» قانون مذکور، نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده، با یک درصد افزایش از ۹ به ۱۰ درصد افزایش یافته و گمرک جمهوری اسلامی ایران مراتب را جهت اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرده است.

اسدیان افزود: این در حالی است که بر اساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، در راستای حمایت از تولیدکنندگان و کنترل قیمت‌ها، نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از ۹ به ۱ درصد تقلیل یافته، اما در سال جاری این امر محقق نشده و موجبات سردرگمی واردکنندگان کالاهای اساسی و در نتیجه توقف ورود برخی کالاها در مبادی ورودی به کشور را فراهم کرده است.

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور گفت: در این نامه هشداری تاکید شده که در راستای بند «ج» ماده (۱۱) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده (۴۲) آئین نامه اجرایی قانون مرقوم؛ به منظور تسریع در تعیین تکلیف نحوه محاسبه و وصول مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی وارداتی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها؛ تصمیمات مقتضی و مناسب اتخاذ و نتیجه به این سازمان اعلام شود.

کد خبر 6081060

دیگر خبرها

  • پشت پرده فروش ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سینمای ایران! آیا رواست که سرمایه‌ها این‌گونه از کشور خارج شوند؟
  • معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی
  • تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای کاشت یک میلیارد درخت
  • تولد غیرمعمول اورانگوتان نادر، دانشمندان را امیدوار کرده است
  • سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • بازگشت ۶هزارمترمربع از اراضی کشاورزی لرستان به چرخه تولید
  • گیاهان خوراکی، سوغات بهار در لرستان
  • ۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان
  • برداشت ‌و خرید دانه کلزا توسط بخش خصوصی آغاز شد