Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@00:00:38 GMT

اولین مقاله ایران در مجله بین‌المللی سِل منتشر شد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۴۲۴۳۸

نخستین مقاله ایران با عنوان «خاستگاه اسب‌های اروپا و آسیای مرکزی در ایران» که بخشی از آن نتیجه تحقیقات دکتر سونیا شیدرنگ، پژوهشگر پسادکترای موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان است، در مجله معتبر علمی سِل (Cell) منتشر شد.

به گزارش ایسنا، پژوهش جدیدی به تازگی توسط پژوهشگران بین‌المللی از جمله ایران بر بقایای اسب به‌دست آمده از چندین مکان باستانی در ایران و کشورهای دیگر آسیایی و اروپایی انجام شده است که حاکی از نقش مهم اسب‌های دوره ساسانی در میراث ژنتیک اسب‌های اروپایی و آسیای مرکزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این پژوهش که بخشی از آن نتیجه تحقیقات دکتر سونیا شیدرنگ، پژوهشگر پسادکتری موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان است، در مجله معتبر علمی سِل (Cell) منتشر شد و در رسانه‌های خبری بین‌المللی به‌طور گسترده منعکس شد، در این پژوهش جمعی از پژوهشگران ایرانی از موزه ملی ایران، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دیگر مراکز علمی کشور و همچنین پژوهشگران بین‌المللی دیگر نیز شرکت داشته‌اند.

پروفسور رضا منصوری، استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف و رئیس موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان در این رابطه گفت: در این پژوهش مجموعه بزرگی از ژنوم اسب مورد مطالعه قرار گرفته است که منجر به استخراج اطلاعات جالب توجهی از تنوع گونه‌های اسب و تحولات آنها در طول زمان و همچنین چگونگی پراکنش آنها در نقاط مختلف در طی بازه زمانی حدود پنج هزار سال گذشته شده است.

وی افزود: این پژوهش که توسط گروه بزرگی از متخصصان ژنتیک، زیست‌شناسان تکاملی و باستان‌شناسان از ۸۵ موسسه علمی پژوهشی بین‌المللی شامل موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان انجام شده است، از تعداد چشمگیری نمونه استخوان اسب به دست آمده از مکان‌های باستانی ۱۹ کشور اروپایی و آسیایی نمونه‌برداری شده و در نتیجه موفق به استخراج «دی ان ای» باستانی آنها شده است.

دکتر شیدرنگ در این ارتباط گفت: نمونه‌های اسب و گورخر ایرانی مورد مطالعه در این پژوهش از مکان‌های باستانی مهمی از نقاط مختلف ایران مانند تپه حسنلو، تپه سگزآباد، شهر قومس و شهر روانسر و چند مکان دیگر به دست آمده‌اند که به بازه زمانی حدود هفت هزار سال پیش تا حدود چهارصد سال پیش و دوره‌های باستان‌شناختی مانند مس و سنگ، عصر آهن، اشکانی، ساسانی، سلجوقی-ایلخانی و صفوی باز می‌گردد.

وی اظهار کرد: بر اساس این پژوهش نسب بسیاری از اسب‌های اروپا و آسیای مرکزی به دوره ساسانی و اسب‌های شمال شرق ایران باز می‌گردد و شباهت ژنتیکی اسب‌های اروپایی و آسیای مرکزی سده‌های هفتم تا نهم میلادی به همتایان ایرانی‌شان در سده چهارم و پنجم میلادی دوره ساسانی نشانگر انتقال اسب‌های ایرانی طی جنگ‌های ساسانیان و رومی‌ها و هپتالیان و سپس توسط مسلمانان به جنوب اروپا و آسیای مرکزی بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه کاشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۴۲۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیست و پنجمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل و بیستمین کنگره فناوری سلول‌های بنیادی، ۷ تا ۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ توسط پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در شهر تهران برگزار می‌شود.

تاکنون بیست و چهار دوره از این کنگره علمی- بین‌المللی که زمینه ساز پژوهش‌های مشترک علمی است با حضور گسترده دانشمندان از سراسر جهان با موفّقیت انجام شده است.

دو کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل و فناوری سلول‌های بنیادی به زبان انگلیسی و سمینار پرستاری و مامایی به زبان فارسی با امتیاز بازآموزی خواهند بود.

علاقمندان می‌توانند چکیده مقاله‌های علمی خود را تا نیمه اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ به پژوهشگاه رویان ارسال کنند. بهترین مقاله‌ها، پس از داوری نهایی ۱۵ تیرماه اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی آغاز شد
  • برای استادی ادیب و فرزانه: پزشکی که عاشق نوزادان بود و ایران
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • مقاله استاد دانشگاه شریف در معتبرترین مجله انجمن فیزیک آمریکا منتشر شد
  • مجله علمی «روانشناسی ارتباطات» دانشگاه آزاد میاندوآب مجوز انتشار گرفت
  • رییس هیأت داوران بخش زبان‌های فارسی و گیلکی در ایران انتخاب شد
  • انتشار مقاله استاد دانشگاه شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • برگزاری آیین بزرگداشت عطار نیشابوری در مشهد
  • برترین دانشگاه‌ها در هر رشته کدامند؟